Spring naar bijdragen
Gryphon

T1 risers: absolute cowitness of lower 1/3?

Aanbevolen berichten

Voor de Ares AM-013 (Honey Badger) die onderweg is wil ik een Primary Arms T1 scoren. Deze zal echter een verhoging moeten (een riser) omdat je anders met je oogkas tegen je rail moet te richten ;) Die risers, zo heb ik geleerd, heb je in twee hoogtes:

Absolute cowitness

Hierbij lijnt de rode stip in je dot sight precies uit met de korrel en keep van je iron sights. Wanneer je door de opening van je rear iron sight kijkt zie je de stip precies op de korrel van de front iron sight staan. Een extra hulpje dus. Het nadeel is dat hierbij een aanzielijk deel van het zicht in de dot sight wordt ontnomen door de iron sights.

MD-ADS-1111777-T.jpg

Lower 1/3

Hierbij staat de dot sight op een iets hoger voetje, waardoor de korrel en keep van je iron sights midden tussen rode stip en de onderkant van je dot sight vallen. De iron sights zitten dus niet of minder in de weg, maar zijn ook iets lastiger te gebruiken als backup.

MD-ADS-1111778-T.jpg

Nu klap ik de iron sights waarschijnlijk gewoon dicht zodra die T1 erop zit, maar ik twijfel nog tussen de riser hoogte. Hoe hoger, hoe makkelijker je kunt aanleggen. Maar wat me dwars zit is dat nauwkeurigheid van een dot sight relatief is aan hoe hoog deze boven de loop zit. Ik heb een diagrammetje gemaakt:

0j2wjMA.jpg

De gekleurde driehoeken aan weerszijden van de X zijn in beide setups even hoog en geven de "acceptabele afwijking" aan. Bij een sight die hoger op de loop zit (onder), zie je dat de afstand van de acceptabele afwijking korter is dan bij een sight die lager op de loop zit (boven).

Het is natuurlijk logisch en het heeft me véél teveel tijd gekost om dit uit te leggen, maar m'n vraag is eigenlijk: Zou die riser hoogte écht iets uitmaken op afstanden van 30-40 meter? En: kun je een lage riser ook makkelijk gebruiken i.c.m. een face mask?

Thanks!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sja, Hoevaak komt de bb echt precies op de plek waar je dot staat na 10 meter? 
Laten we eerlijk zijn, een bb is bij verre niet zo accuraat als een echte kogel. Zou dus gaan voor wat je zelf het mooist ziet staan.

Persoonlijk ben ik fan van cowitness dus ik zou zelf daarvoor gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk dat het ook allemaal heel relatief is , in hoeverre vereist een airsoft-replica met een beperkte precisie, een richtmiddel welke nauwkeuriger is dan een Red-dot/holo sight ?

De absolute cowitness, lijkt me overigens de beste configuratie, de BUIS kan je neerklappen, en indien je ze nodig hebt kijk je gewoon door het midden van de red-dot of holo

Bij de lower 1/3 setting kijk je in geval van BUIS op de mount lijkt me.

Bij Absolute cowitness, heb je ook altijd de zelfde houding aangezien de vizierlijn even oog blijft

En in geval van "precisieschoten" zijn  de iron sight's in principe  nauwkeuriger dan red-dot/holo sight's 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek!

Je kan meteen iets posten en later registreren. Als je al een account hebt, log dan in om onder je accountnaam te posten.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

• Maak een nieuwe...