Spring naar bijdragen

aac's RAC Link DIY project


AAC
 Share

Aanbevolen berichten

Intro 1.0

Aansluitend op mijn review van de IDO Fast SF, mijn Helmet Build Project.

Een van de eerste dingen die ik zeker wou uitproberen, waren de RAC Arms.

 

Dit is een concept van Ops Core waarbij het headset bracket wordt bevestigd aan de achterzijde van de ARC rail (Accessorie Rail Connector) ipv bovenaan. Zoals dit het geval is met de COMTAC rail mounts, hierdoor komt het bovenste deel van de ARC rail, terug vrij voor andere accessoires zoals lampen.

 

Naamloos.png

 

8773f246cade0e9e26bd1bd28e5a04a1.jpg

 

2.0 AXL Advanced

Nu is de Ops Core RAC headset best een prijzig item met z’n €1300, en maken vele LE, en militaire eenheden nog steeds gebruik van de COMTAC.

 

Daarop heeft AXL advanced uit Texas wat inventiefs op gevonden, de RAC link
Dit is een adapter waarmee je je (oude) COMTAC kan verbinden met de ARC arms.

 

Axl rac link collage.png

 

De AXL RAC link bestaat uit Tegris lussen welke achter de “oren” van de COMTAC haken , en bijeengehouden worden door een centrale klamp, welke tevens kan roteren in de RAC arms.

een complete RAC link kit (ARC arms inbegrepen) kost een $215, een $1085 minder dan een volledige RAC headset dus!

 

3.0 GeGe Store

Deze constructie wist ook weer mijn DIY drang danig te stimuleren, en al snel bleek dat er ARC arms replica’s vrij goedkoop te vinden zijn op Ali express, 

Ik vond de mijne bij GeGe Store, een best interessante store trouwens waar ik al enkele items vandaan heb zoals mijn Ronin Task Force belt, Kagwerks S7 Case, en Crye Pads

 

Neem zeker een 's een kijkje op GeGe Store

 

gege rac link.JPG

 

4.0 Tegris

Het Tegris, een soort Carbon fiber filled PE was wat moeilijker, daar bestaat geen CN repro van, toen ik de fabrikant Milliken een mailtje stuurde, bleken die echter zeer behulpzaam en boden me vrijwel onmiddellijk aan wat samples te sturen welke een  aangename verrassing was. Die Tegris is trouwens een oer degelijk spul, taai, sterk, en thermoplastisch.

 

5.0 Reversed Engineering

En voor de rest werd het dus DIY’en, sinds kort heb ook ik mijn intrede in het digitale metaal-tijdperk gedaan (CNC, Solid Edge tekenen enz..) 

Ik begon met het tekenen van de centrale klavervormige Clamp, met enkel wat Google plaatjes als referentie, meetlat en rekenmachine, en Solid Edge.

 

RAC link drawing.JPG

 

6.0 CNC Machining

Wanneer ik uiteindelijk mijn schetsen klaar had, kon ik overgaan tot het maken van een CNC programma, en ten slotte de onderdelen van de centrale clamp daadwerkelijk frezen. 

Ik verkoos om deze uit aluminium te frezen ipv kunstof (zoals de echte AXL), omdat ik dat wat beter bewerkbaar vindt voor kleine strakke details, en ook sterker.

 

diy RAC.png

 

diy RAC2.png

 

7.0 Assembly

Het aanpassen aan de RAC arms vergde uiteindelijk nog wel een beetje Dremel werk, eer ze soepel genoeg wilde draaien.

 

diy RAC3.png

 

En toen werd het tijd om m’, COMTAC II (Ztac) er bij te halen, en de Tegris lussen te gaan “reverse- engineeren” eerste maakte ik hiervoor een template uit wat plastic sheet, om de juiste hartafstanden te bepalen, om vervolgens de Tegris lussen te gaan uittekenen op de Solid Edge, en vervolgens uit te snijden op de CNC cutter.

 

Tegris collage.png

 

Met alle onderdelen nu verzameld kon ik nu alles gaan monteren,     

 

IMG_20220305_163107.jpg

 

de Tegris lussen over de studs van de clamp krijgen was best wel wat geworstel, maar uiteindelijk kwamen deze super strak te zitten, Tegris blijkt echt een super sterk, taai materiaal.

 

comtac collahge.png

 

Vervolgens de RAC links definitief aan de RAC arms geschroefd,en de kabel van de Comtac netjes bevestigt in de daarvoor voorziene attachment op de RAC arms

 

IMG_20220306_155109.jpg

 

8.0 The End Result

Laatste stap, de RAC arms in de ARC rail schuiven tot deze vastklikt in de slots.

ziehier het resultaat op mijn FAST SF

 

rac link collage white background.png

 

Ik moet zeggen het geheel ziet er bijzonder vet en geslaagd uit, en zit ook goed, de RAC arms kunnen in 3 standen gezet worden, door deze open te trekken, wanneer je ver genoeg trekt klikken deze vast in een bepaalde stand, de veerdruk is behoorlijk sterk, en de klikken niet heel duidelijk voelbaar, wanneer je op de zwarte knop onderaan drukt springen de arms vervolgens terug in hun gesloten positie.

 

.1 Volledig gesloten tegen de oren gedrukt, wat overigens met voldoende kracht gebeurt

.2 Ventilatie, in deze eerste stand staan de Comtacs op enige afstand van de oren 

.3 Stowe position, wanneer je de arms nog wat verder opentrekt (behoorlijk strak al) kan je deze vervolgens naar achter draaien en de Comtac ear pro's achter op de helm plaatsen.

Dit is best wat gefriemel, met wat oefening lukt het wel wat beter maar toch…     

 

Het is nu ook zo dat je headset nu altijd vastzit aan je helm, en alleen ook zo kan gebruikt worden, plus ook altijd het extra gewicht aan  je hoofd en nek, lijkt mij dat deze set-up best aangewezen is voor DA configuraties.

 

Bekijk hier zeker ook mijn volledige RAC Link foto album

 

IMG_20220306_174058.jpg

 

IMG_20220306_174111.jpg

 

IMG_20220306_174604.jpg

 

IMG_20220306_174635.jpg

 

IMG_20220306_174644.jpg

 

IMG_20220306_174803.jpg

 

IMG_20220306_174811.jpg

 

IMG_20220306_174836.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek!

Je kan meteen iets posten en later registreren. Als je al een account hebt, log dan in om onder je accountnaam te posten.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

 Share

×
×
  • Maak een nieuwe...