Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ondertussen is het weer ff geleden dat ik nog 's een echt DIY project postte, dus ik dacht hoogtijd om nog 's wat te gaan maken.

Nu ben ik tegenwoordig ook wat meer bezig met het bestuderen, en verzamelen van gear.

En zodoende kwam ik bij Plate Carriers, en hun correcte draagwijze/maatvoering terecht.

En dat begint eigenlijk bij de SAPI platen zelf (Small Arms Protective Insert)

Voor Airsoft gebruik bestaan daar dan de gekende plastic dummy's, maar dat zijn slechts lichte, holle vormen, en die bestaan bovendien enkel in size Medium AFAIK.

Wellicht bestaan der wel meer hoogwaardige training plates tegen meerprijs.

Maar zover ben ik niet meer gaan kijken, aangezien ik al besloten had zelf m'n ESAPI platen set te gaan maken met de juiste afmetingen, gewicht, en afwerking.

Maar eerst wat duiding mbt Trauma plates

Reeds in 1918 ontdekte de Britse Majoor Neville Monroe Hopkins, hoe een extra keramische laag de ballistische weerstand van staalplaat kon verbeteren, het zou echter nog tot 1963 duren eerst het eerste patent aangevraagd werd, we zien de eerste toepassingen pas in de Vietnam oorlog waar de eerste Keramische platen met hun 12kg echter te zwaar waren voor de infanterie, en enkel beperkt gebruikt werden door helikopter bemanningen.

Pas in 1998 horen we weer terug wat van Ballistic Body Armor, dankzij Nano technologie kan men nu Koolstof, Silicium, of Boor Carbide verbinden met siliconen wat de harde, elastische, en relatief lichte materialen RBSiC en RBB4C oplevert, die bovendien goed te verwerken zijn tot vormen, ideaal voor Individual Body Armor dus.

SAPI (Small Arms Protective Insert)

Zien we voor het eerst rond 2000 verschijnen met de IBA (Interceptor Body Armor), de opvolger van de Epische PASGT scherfwerende vest uit de jaren 80,

welke enkel uit Kevlar bestond.

Op de afbeelding hieronder de evolutie van Tactical Vest tot het Plate Carrier concept zoals we dat tegenwoordig allemaal kennen.

vest AE.jpg

Deze ballistische SAPI platen zijn ontworpen om de vitale organen in het Torso te beschermen tegen impact van projectielen (kogels) Hierbij dient

.A het hardere materiaal van de SAPI, de punt van het projectiel te breken/af te platten om verdere penetratie te voorkomen

.B de kinetische energie van het projectiel verspreid over/in de plaat.

SAPI platen dienen daarbij ook in de juiste afmetingen gedragen te worden voor optimale bescherming en draagcomfort/bewegingsvrijheid. 

De bovenkant van de plaat dient hierbij gelijk te komen met de bovenkant van het Sternum, en de onderkant tot de ribben.

ballistic_impact.jpg

Ballistische platen bestaan er intussen in talloze (commerciële) varianten, vormen, en afmetingen.

Maar ik ga me hier beperken tot de onderstaande Milspec modellen de zg. CUT's

SAPI AE.PNG

• Swimmer cut
  • SAPI / ESAPI cut
  • XSAPI cut
  • S-SAPI cut
  • E-SBI cut

Swimmer Cut

Deze Cut is initieel ontworpen voor SEAL, UDT, Force Recon...en bied meer beweeglijkheid voor eenheden welke zich wel 's in Maritiem terrein moeten begeven (lees zwemmen) De Swimmercut komt op de commerciële markt ook wel 's voor als de Shootercut.

SAPI Small Arms Protective Insert's

Zijn geïntroduceerd in 2000 met de Interceptor Body Armor (IBA) SAPI's bieden bescherming tot 7,62x51 NATO, wat overeenkomt met NIJ Level III

SAPI's worden gemaakt uit Silicium, of Boor Carbide.

ESAPI Enhanced Small Arms Protective Insert's

Werden in 2005 ingevoerd, ze bieden bescherming tot de .30-06 Springfield M2 AP welke overeenkomt met een NIJ Level IV bescherming, ESAPI zijn dikker, en meestal gemaakt uit Boor Carbide, welke ze zo'n 37% zwaarder maakt, de achterzijde is tevens voorzien van een laag Spectra welke zo'n 40% sterker is dan Kevlar,

ESAPI's zijn ook zo'n 50% duurder dan SAPI's.

XSAPI  X Threat Small Arms Protective Insert's

Waren het antwoord op een vermeende dreiging van AP-munitie in Irak en Afghanistan, in 2008 werden de eerste XSAPI ingevoerd, ze moesten betere bescherming bieden dan de ESAPI, maar dit bleek in de praktijk eerder beperkt, in verhouding tot het extra gewicht, en dikte.

De AP-munitie dreiging werd nooit concreet, en de XSAPI's zijn nooit verder ingevoerd.

S-SAPI Side Small Arms Protective Insert

Ook wel Rectangular Cut genoemd, zijn Ballistische Platen die aan de zijkant van het Torso gedragen worden, om de vitale organen te beschermen tegen zijdelingse impact

E-SBI Enhanced Side Ballistic Insert

Zijn de ESAPI versie van de Side Plate het gewicht van de SSAPI en E-SBI zijn identiek.

NIJ Armor Standards (National Institute of Justice)

Is een maatstaf om Body Armor gebruikt voor Law Enforcement officiële te kwalificeren, elk

beschermings-level dient tegen een aantal respectievelijk kalibers te beschermen.

SAPI/ESAPI ZIJN NIET NIJ GEKWALIFICEERD !

Alhoewel in specificaties over SAPI/ESAPI regelmatig wordt verwezen naar NIJ levels.

Zijn SAPI/ESAPI gekwalificeerd volgens  ARMY MIL-STD-662F en STANAG 2920. standaards

De NIJ levels zijn evenwel vergelijkbaar.

SAPI moet daarbij bescherming bieden tegen

Welke overeenkomt met NIJ level III

ESAPI moet daarbij bescherming bieden tegen

Welke overeenkomt met NIJ Level IV

Hieronder een schematische voorstelling van de NIJ Standard-0101.06

NIJ Airsoft Elite.PNG

Uiterlijk kunnen SAPI, ESAPI,en XSAPI

Onderscheiden worden volgens hun afwerking zo is de SAPI bekleed met zwart Cordura, de ESAPI met OD Cordura, en de XSAPI met Tan Cordura, de bedrukte markings zijn genormaliseerd, en voor alle platen identiek, uiteraard staan de juiste specs ook op genormaliseerde stickers.

De voornaamste fabrikant van Milspec SAPI/ESAPI is Ceradyne, platen gemaakt door andere fabrikanten kun iets andere stickers of lettertypes dragen

comparison AE.png

........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Mijn Dummy ESAPI Project

Gewapend met bovenstaande kennis kon ik dan, uiteindelijk aan mijn Dummy ESAPI project beginnen.

We bepaalden eerst de juiste maatvoering met het nodige meetwerk, en het maken van een kartonnen mal (zoals ook aangeraden wordt voor echt gebruik)

de ideale maat bleek een SMALL size (welke overigens niet te vinden is als Airsoft replica)

We kozen vervolgens om voor de dikkere, zwaardere ESAPI, en met een E-SBI set derbij te gaan.

Ik verkoos de Versie van Ceradyne als uiteindelijk voorbeeld aan te houden, en op die manier zag m'n eerste werkschetsje der uiteindelijk zo uit.

Naamloos.png

Ceradyne ref.png

De materiaal keuze

En het verkrijgen van de juiste vorm, en gewicht was de volgende hoofdbreker/dilemma.

Ifv het voor mij beschikbare materiaal, bleek PVC plaat het meest aangewezen, makkelijk bewerkbaar, goed verlijmbaar, en met 90°C perfect vervormbaar

(Wat makkelijk kan in een gewone keukenoven)

Na het nodige berekenen van volumes, en soortgelijke massa's, kwam ik tot de conclusie, dat m'n platen ofwel te zwaar of te licht gingen worden.

Optie 1 was : PVC Plaat 15mm + 6mm = 21mm dik, maar te licht (en iets te dun)

Optie 2 was : PVC plaat 15mm + 6mm + 1mm staalplaat = 22mm dik, maar te zwaar

Bij optie 1 zou ik dan gaten moeten boren in het PVC, en deze vervolgens terug opvullen met stalen pluggen, maar aangezien ik dan maar 2 platen had, werd dit ook weer moeilijk om cosmetisch af te werken

Bij optie 2 hoorde ik enkel materiaal weg te gaan nemen, welke ik dan zou gaan doen in de middelste 15mm plaat, door vervolgens alles op elkaar te bevestigen werd dit dan onzichtbaar.

Optie 2 werd het dus.

Het eerste tastbare

Resultaat was er nadat ik de nodige stukken PVC- en Staal plaat had geknipt op de guillotineschaar

En vervolgens in de juiste afmetingen had uitgefreesd op de CNC freesmachine.

De dunste 6mm plaat liet ik bewust groter zodat ik deze na het buigen, en monteren nog gelijk zou kunnen trimmen, de 1mm Staalplaat rolde ik op de plaatwals in de gewenste vorm.

aDeDM2v.jpg

VyEJ1m4.jpg

H7R1u6f.jpg

Cxowj22.jpg

Het Vormen

Van de platen was de volgende stap, de 2e welving (in de hoogte) bracht ik handmatig in de 1mm staalplaten aan, de platen bleken daarop dermate rigide, dat deze perfect als mal kon dienen om de PVC platen in te vormen.

De PVC platen waren met een 10-tal minuten op 90°C, in de keukenoven zo slap als een doek, waarna we ze enkel nog maar in de staalplaat/mal hoefde te drukken, en vervolgens af te koelen in koud water om de vorm te fixeren.

CtTHni8.jpg

C6r0Rop.jpg

Het ruw Trimmen

En vormen, met een grove vijl, was een eerste stap in aanloop naar het op gewicht brengen, kwestie van al het overtollige materiaal (gewicht) reeds te verwijderen, hiervoor bevestigde ik de platen ook eerst provisorisch aan elkaar.

KXZPoRc.jpg

Hy8aHXa.jpg

ENKjSgs.jpg

De Wrapping

Was ook nog zo'n iets waar ik me aanvankelijk suf achter gezocht had, om dan uiteindelijk in een dumpstore in de buurt op 2e hands OD kitbag's voor 5€ te stuiten, deze zijn vervaardigt uit OD Nylon, en achteraan voorzien van een soort rubber laagje, het perfecte materiaal uiteindelijk, en ook nodig vooraleer ik aan de volgende stap kon beginnen:

B10 (2).jpg

8fvNUZi.jpg

FwHLbrM.jpg

Het op gewicht brengen

Was de volgende actie, en daarvoor moest ook de wrapping voor worden meegewogen.

Nadat ik deze eerst in de juiste afmetingen had uitgeknipt.

Uiteindelijk diende er terug zo'n 250 gram aan massa verwijdert te worden.

Dit deden we door met een 15mm houtboor gaten te boren in de middelste 15mm plaat, waardoor deze der uiteindelijk meer als een zeef begon uit te zien.

3Zz6DJN.jpg

e4cpcK5.jpg

dzyx5Dq.jpg

r5Mj1eO.jpg

gZVMQ8x.jpg

Het Assembleren

Van de drie platen kon nu beginnen, nadat we deze eerst alle drie afzonderlijk hadden afgebraamd, en opgeruwd ter voorbereiding op het lijmen, bevestigden we de buitenste 1mm staalplaat aan de 15mm PVC plaat dmv M2,5 schroefjes met verzonken kop.

(ik koos deze bewust zo klein omdat we anders de gaten te diep moesten uitfrezen om de schroef gelijk te verzinken)

De moertjes verzonken we eveneens aan de achterzijde van de 15mm plaat.

Na nog een laatste weging, en correctie werd tenslotte de 6mm PVC plaat tegen de 15mm PVC plaat gelijmd dmv PVC lijm, wat overigens perfect werkt, het geheel kon nu definitief gelijk gevijld en geschuurd worden.

D (2).jpg

B8.jpg

B9.jpg

M'n Mandalorian collega ! 

9Thrb7J.jpg

De Nylon Wrapping

Aanbrengen kon nu gaan beginnen, hiervoor deed ik eerst enkele tests met verschillende lijmen

en wel Contact, PVC, en Secondelijm, aanvankelijk was ik van geen van allen echt onder de indruk, de PVC lijm hechte gewoon niet, de Contactlijm beter en de Secondelijm het best, uiteindelijk besliste ik het er toch op te wagen, en dat ging als volgt:

IMG_20201230_162528 (2).jpg

Stap 1:

Het grootste oppervlak vooraan (Nylon op staal) lijmde ik dan met de contactlijm.

8kvEFb7.jpg

4Nz07jR.jpg

Stap 2:

De randen opzij werden eveneens gelijmd met contactlijm, voor de hoeken was het wel ff zoeken naar de juiste manier van insnijden, maar eens dit gevonden, ging dit ook best vlot.

5EzbR0F.jpg

v4byLRo.jpg

XyspWAD.jpg

Bx6mZ6R.jpg

Stap 3:

Was de resterende 10mm Nylon aan het PVC lijmen, en dit deed ik met de secondelijm, welke de sterkste verbinding opleverde, en aangezien de Nylon wrapping nu volledig rond de plaat zat, zou deze zeker niet meer loskomen.

Rbj5PXS.jpg

E4sH6K6.jpg

Stap 4 :

Het aanbrengen van het achterste Nylon cover, gebeurde op het grote oppervlak tussen Nylon en PVC eveneens met contactlijm, de laatste 10mm naad ,Nylon op Nylon, deed ik terug met secondelijm.

YUSWhjp.jpg

Stap 5 :

Was de afwerking rondom van de hoeken, en naden, overal waar de naden nog wat loszaten hechte ik deze met secondelijm, en een aandruk blok, of roller.

IMG_20201224_164025.jpg

IMG_20201220_195305.jpg

jb2vEyK.jpg

Het uiteindelijk resultaat

Zijn we zelf best tevreden over, maar heeft wel meer tijd, en energie gekost dan ik aanvankelijk verwachte, om heel eerlijk te zijn.

De platen zien der -wat ons betreft- levensecht uit als ik ze vergelijk met het fotomateriaal, en voelen massief, zwaar, hard, en rigide aan,

naar verluid een wereld van verschil om te dragen in de PC.

BEKIJK HIER HET VOLLEDIGE ESAPI FOTOALBUM

IMG_20201222_145808.jpg

IMG_20201222_145822.jpg

IMG_20201230_180032.jpg

IMG_20201230_180138.jpg

IMG_20201230_180537.jpg

IMG_20201230_180556.jpg

The Finishing Touch

Graag had ik ze nog afgewerkt met de witte tekst, en Ceradyne stickers om het geheel echt volledig af te maken , maar das weer een uitdaging op zich.

De stickers op zich vielen tot hiertoe nog wel mee, die had ik vrij snel klaar met Paint, en Printer

Z.png

Maar de tekst

is een ander paar mouwen, ik dacht eerst aan transferpapier om zelf op te strijken, maar witte tekst, op donker textiel blijkt dan ook weer ni zo evident, je kan professioneel gaan laten drukken maar dan kost het ook weer een vermogen.

Dan maar een try out gedaan met een sjabloon gemaakt uit dik fotopapier, waar de tekst vooraf op geprint was, dat sjabloon maken bleek nog verrassend vlot te gaan

Zeker met de hulp van m'n  Mandalorian collega weer 😛

Z (5).jpg

Z (2).jpg

IMG_20201228_153422.jpg

Maar dan verklote IK de boel gruwelijk

door rechtstreeks te gaan uitproberen, op de afgewerkte plaat met spuitverf , kluns die ik ben !

De verf bleek nl véél te dun, en was volledig uitgelopen achter het sjabloon, dus nieuwe backwrap mogen aanbrengen  !

(Dat was wel gelijk een test om te ondervinden hoed goed de wrap nu wel vastzit, welke toch wel vrij goed blijkt te zijn)

IMG_20201228_155139.jpg

Intussen heb ik -op testmateriaal nu- try outs gedaan met dikkere verf uit tube, welke best veelbelovend lijkt.

STAY TUNED FOR MORE !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek!

Je kan meteen iets posten en later registreren. Als je al een account hebt, log dan in om onder je accountnaam te posten.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

• Maak een nieuwe...