Spring naar bijdragen
tvb

Regelgeving omtrent 6mm BBs?

6mm BBs wel of niet?  

3 leden hebben gestemd

1. 1. Zou jij met 6mm BBs willen spelen?

• Ja
    • Nee
      0
    • Ik weet het nog niet

Aanbevolen berichten

Er lijkt zich een nieuwe trend te ontstaan met de aankomende release van de Novritsch Full Thrust producten. Zoals het er nu uitziet zal Novritsch 6mm BBs en bijbehorende producten lanceren zoals een grotere barrel. Volgens Novritsch stammen de huidige BB afmetingen uit de jaren 50 en zijn deze sindsdien onveranderd en achterhaald. Volgens hem zijn de voordelen voor een grotere BB:

• Betere range
  • Hogere nauwkeurigheid
  • Stabieler in de wind
  • Minder ongelukken

65235616_144256520092707_6576336201255591224_n.jpg

65430475_480079439409624_3829963355526984997_n.jpg

novi.jpeg

Het meeste recente NABV veiligheidsreglement (op het moment van schrijven, 1-4-2019) specificeert geen afmetingen voor BBs, maar alleen gewicht:

Citaat

34. Eisen aan BB’s 

Alle BB’s die gebruikt worden dienen aantoonbaar biologisch afbreekbaar te zijn en kennen een maximum
gewicht van 0,40 gram. Spelers die (i) non-bio BB’s gebruiken of (ii) BB’s gebruiken die zwaarder zijn dan
toegestaan of (iii) gebruik maken van BBBMAX 0,27 gram BB’s van Bioval, dienen door de organisatie van het
speelveld te worden verwijderd en binnen 24 uur na afloop van het evenement te worden gerapporteerd bij de
NABV middels het ‘formulier overtredingen’.

Ik ben dus benieuwd wat de NABV hiervan gaat vinden 🙄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je op die foto ziet is echt geen 6mm bb. We schieten nu met bb's van afgerond 6 mm (5,95 +- wat de leverancier als tolerantie opgeeft.) Dat ziet er eerder uit als een 8mm bb. 0,05mm is bijna niet te zien. 

Wat je op die foto ziet qua ballistische klei lijkt me ook niet helemaal fijn. Ja hij gaat er minder ver in, maar dat komt door het grotere oppervlak van de bovenste bb. De energie is vrijwel gelijk.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Regelementen van NABV is niet alles zeggend, dacht dat er ook een 6mm specificatie op zat en als het in NL niet is dan in andere landen zeker wel. Daarbij hebben al meerdere mensen met verstand van aerodynamica en natuurkunde al gepost dat grotere bbs geen voordeel hebben op een gelijke joule output qua range. Als groter beter was dan was de 8mm bbs ook niet gefaald.

Also het is 6.44mm tov 5.95/8mm niet 6 vs 5.95.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel eens met de gedachte dat grotere bb's veiliger zijn. De Joules worden verdeeld over een groter oppervlak.
Wat mij wel grote zorgen baart is dat voor zover ik zie het mogelijk is om ook 6mm door bb's door dat systeem te jagen. Als je dan gaat fps testen met 6mm en er vervolgens 6.44mm gaat doorjagen... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Shifter:

Wat je op die foto ziet qua ballistische klei lijkt me ook niet helemaal fijn. Ja hij gaat er minder ver in, maar dat komt door het grotere oppervlak van de bovenste bb. De energie is vrijwel gelijk.  

Die foto in die klei vind ik een beetje twijfelachtig. Hij heeft de bb's erin geschoten en daarna de klei opengesneden en de bb weer op de plek gedrukt waar hij verwacht dat hij waarschijnlijk gezeten heeft. Als hij hem er verder in drukt dan klopt de meting al niet meer.
Dus tenzij hij minutieus te werk is gegaan om de bb's niet te verplaatsen tijdens het snijden van de klei is de uitkomst van deze test niet meer representatief mijns inziens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker, maar de normale bb zit er helemaal ingedrukt en die nieuwe van hem lijkt gewoon achterin het gat te zijn gelegd.

En verder zit de hele gang vol met materiaal en is er bij de bb ineens loze ruimte.

Ik zeg niet dat het allemaal niet klopt maar bij zo'n test zie ik liever een filmpje waarin de test gedaan wordt en liefst nog in doorzichtig materiaal zodat je het resultaat niet kunt beïnvloeden.

Als ik puur en alleen dit plaatje zie, in het voordeel van zijn nieuwe uitvinding, dan krijg ik een heel sterk "Wij van WC Eend adviseren WC Eend" gevoel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat hoewel een zwaardere bb meer moment behoudt, dit verschil teniet gedaan wordt door het grotere oppervlak waarover de kracht verdeeld wordt. Op de kracht zit slechts een verschil voor de verdeling spreken we over een andere factor. Een mooi voorbeeld bij echte kogels is de kleine snelle 5.7 gemaakt om te penetreren door pantser. Een grotere bb zal het moeilijker gaan hebben om de huid te breken, laat staan als hier nog een laag kleding over zit. Wat hij vertelt gaat logisch wel op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij testen op .30 maar kunnen ook testen op het gewicht waar mee geschoten wordt, dus in principe is het dan al opgelost en dit is ook gewoon een betere meting. Dat ze alleen op .20 meten is eigenlijk nog slechter, maar dat terzijde. Bij ons gaat het niet op omdat hij het max gewicht overschrijd (ik heb al te horen gekregen dat er geen verbod is op grotere diameters zoals in België wel het geval is.) en dus daarom niet mee doet. Ik denk dat het aardig wat tijd gaat kosten voordat dit er doorheen komt en dat je dan vooral bij mensen zoals Reliku in de ledenraad moet aankloppen om dit in te brengen tijdens de vergaderingen zou je dit willen hebben. Ik ben sceptisch en kritisch over nov zijn producten en ook mede door de fanboys die alles opvreten van hem, maar het principe van minder kapotte huid gaat idd op omdat je je energie verspreid over een groter oppervlak. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk daar het vooral in de praktijk eens goed bekeken moet worden wat het doet. Max gewicht heeft sowieso een behoorlijke groep tegen hier in NL.

Ik ben vanuit de techniek vooral benieuwd wat je er mee kun bereiken en of het nou wel/niet werkt. Plus ik ben voor innovatie en dit is eens wat anders dan "insert new bucking/nub here".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan opeens is de site down :P.

Het feit dat het op het moment toch niks toevoegt gezien ze toch te zwaar zijn en ik geen sniper speler ben boeit het me te weinig. Helemaal gezien ik geen set van novritsch ga kopen, naast al een replica met upgrades en dan nog mogelijk weer extra speciale upgrades omdat de stock parts niet het beste zijn. Voor de rest zijn de meeste punten moeilijk te bewijzen die er worden genoemd zonder alle factoren mee te nemen in de formule, maar waar ik wel iets in zie, het is optimaal voor hogere energie waardes (er wordt 2-4 joule genoemd), we zitten daar in NL op het randje .3 joule boven, wat gaat dat werkelijk nou in performance toevoegen. Een zwaardere bb is minder vatbaar voor wind, maar een grotere bb weer meer, natuurlijk is een verhouding, maar toch. Al met al ik zie het wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek!

Je kan meteen iets posten en later registreren. Als je al een account hebt, log dan in om onder je accountnaam te posten.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

• Maak een nieuwe...