Spring naar bijdragen
mata

Specna Arms disassembly - simpele versie

Aanbevolen berichten

Aangezien ik deze vragen al enkele malen voorbij heb zien komen dacht ik dat het misschien handig is om het even te documenteren. Dus bij deze laat ik zien hoe je in ieder geval bij de veer kunt komen om deze te vervangen. Dit is nog een kleine work in progress aangezien ik nog een paar foto's vergeten ben om te maken.

hZVkrJB.jpg

Tip: Gebruik altijd goed gereedschap, daarmee bedoel ik onder andere goede passende schroevendraaiers.

1 - Het verwijderen van de buffertube

Afhankelijk van de lengte van de beschikbare schroevendraaiers dien je eerst de schoudersteun van de buffertube af te halen. De makkelijkste methode is het vastpakken van de stelknop en deze naar beneden te trekken terwijl je de steun naar achteren schuift. In het geval dat dit niet wil kun je het inbusje in de schroef van de knop iets losdraaien en dan dan de knop strakker vast zetten. Op deze manier trek je de pin er dan ver genoeg uit bij het indrukken van de knop.

uHDBoZY.jpg

In de buffertube zit een schroef welke in de gearbox is gedraaid. Deze moet los en dan kun je de schroef er uit laten vallen. Let op de bedrading en eventuele zekering.

DjnqPsY.jpg

2 - De schroeven in de body

A. Deze schroef houdt de upper receiver vast. Draai hem los, trek even aan de charging handle en de upper incl. barrel en hopup kun je naar boven schuiven.

B. Losdraaien, houdt de gearbox vast in de lower receiver.

C. Deze pin dien je er uit te tikken. Probeer dit te doen met een stom voorwerp. Afhankelijk van het model en revisies moet deze naar 1 kant er uitgetikt worden. In mijn geval met een A03 van december 2014 tik je deze naar de selector switch toe. Bij een onlangs aangeschafte B02 was dit van de selector switch af. Als je niet kunt zien welke kant van de pin dikker is dan kun je deze rustig een kant optikken. De kant die er uit komt moet geribbeld zijn. Is dit niet het geval dan tik je de verkeerde kant op. Let op, als jou replica net nieuw uit de doos komt kan dit best moeilijk gaan.

D. De pin die door deze release knop zit moet er ook uit. Jammer genoeg kan ik niet zeggen welke kant deze er uit moet, net als bij punt C.

jAFnD0H.jpg

Als je het knopje van D opnieuw plaatst, druk dan het plaatje wat je hier onder ziet naar beneden aan de andere zijde van de gearbox. Het knopje moet hier in haken. Deze zorgt er voor dat  de dustcover weer naar voren schiet als je op het knopje drukt.

Rsv4taG.jpg

Als laatste moet de magcatch er nog uitgehaald worden. Draai het schroefje in het knopje los en dit valt er gewoon uit.

g7apXED.jpg

3 - Motor

Onder in het handvat zie je 2 schroeven. De 2 kleine dien je los te schroeven om bij de motor te kunnen. De middelste schroef is voor de motorhoogte, deze kun je het beste eerst met rust laten.

XsLZJ7S.jpg

Zodra je de motor en bedrading ziet, trek dan voorzicht de draadjes van de connectoren. Let hier bij goed op wat plus en min is en of dit gemarkeerd is (meestal is bij de connector een rood stipje te zien voor de rode draad). Trek de motor dan uit de grip. In de grip zul je nog 2 schroeven zien. Deze moeten er ook uit zodat het hele handvat er af kan worden geschoven.

4 - Gearbox uit de body

Zorg dat de fire selector op SEMI staat. Trek dan de gearbox voorzichting schuin naar boven zoals op het plaatje. Deze zal op het plaatjes rechtsboven wat weerstand krijgen van de body, maar hier moet je hem gewoon voor bij kunnen trekken.

9256nj3.jpg

Je kunt nu de veer vervangen aan de achterkant van de gearbox. Let op hier, staat spanning op. Indrukken en draaien tot je de uitsparingen ziet uitlijnen en de springguide zal er uit komen. 

Om de replica weer in elkaar te zetten, graag de guide van onder naar boven volgen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou wel willen, maar ik heb geen idee hoe ze heten :D. Ik heb zo'n doos met allemaal opzetstukjes voor een schroevendraaier en er staat niet echt bij wat wat is. Maar de schroef onder mijn grip is bijvoorbeeld hetzelfde als die in de grip. De schroef in de buffertube kan bij mij met een grote platte, maar ook met een philpsschroevendraaier (denk ik).

De pinnetjes tik ik er uit met een klein torque bitje.

Ik melde het er even bij omdat ik in het begin wel eens perongeluk een te kleine kruiskop pakte en eigenlijk daarmee de goedkope schroefjes sloop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat op zulke kleine dingetjes als schroefjes nog wel eens bezuinigd wordt. Wat kost het nou per apparaat extra om er schroeven in te doen die niet met een beetje kracht gelijk dol draaien?

Het is tenslotte ook niet het meest high-end merk, daar betaal je ook niet voor, dus we doen het er gewoon mee :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, die vergeet ik steeds. Maar persoonlijk hou ik niet zo van instructiefilmpjes. Duurt me vaak te lang als ik naar iets specifieks zoek.

De volgende keer wil ik wat meer laten zien van hoe ik een gearbox onderhoud en smeer. Waarbij ik dan vooral benieuwd ben naar hoe andere mensen het anders doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed bezig mata!

Zou je erbij kunnen vermelden welke imbus- en schroevendraaier maten je gebruikt? Of zijn het zulk gangbare maten dat iedereen het wel thuis heeft liggen?

Ik zou wel willen, maar ik heb geen idee hoe ze heten :D. Ik heb zo'n doos met allemaal opzetstukjes voor een schroevendraaier en er staat niet echt bij wat wat is. Maar de schroef onder mijn grip is bijvoorbeeld hetzelfde als die in de grip. De schroef in de buffertube kan bij mij met een grote platte, maar ook met een philpsschroevendraaier (denk ik).

De pinnetjes tik ik er uit met een klein torque bitje.

Ik melde het er even bij omdat ik in het begin wel eens perongeluk een te kleine kruiskop pakte en eigenlijk daarmee de goedkope schroefjes sloop.

Inderdaad terecht, en goed punt @N 

Daar moet je eigenlijk mee beginnen, het juiste gereedschap !

Met verkeerde bitjes en schroevendraaiers, draai je de kopjes van je schroefjes naar de kloten !

Dus eigenlijk moet dit topic zo starten :P 

_assembly_man_350x175.gif

Jammer dat op zulke kleine dingetjes als schroefjes nog wel eens bezuinigd wordt. Wat kost het nou per apparaat extra om er schroeven in te doen die niet met een beetje kracht gelijk dol draaien?

Het is tenslotte ook niet het meest high-end merk, daar betaal je ook niet voor, dus we doen het er gewoon mee :D

Denk dat je dat probleem wel meer tegenkomt, in massaproducten, die paar betere schroefjes zullen één replica niet veel duurder maken , maar op grote aantallen wss wel .  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je had wel even mogen waarschuwen voor dat super kleine veertje wat de achterkant van de release knop zit  :huh:  Die is twee keer door onze woonkamer gesprongen  :rolleyes:

En best spannend om de gearbox uit de body te trekken, die shit gaat niet gemakkelijk haha

Maar het is uiteindelijke gelukt om de veer te vervangen, zonder dingen te breken. Avond: geslaagd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

I figured ;)

Het is een heel dun veertje die aan 1 kant via een hoek van 90o voor zo'n 2 mm de gearbox ingaat. Halverwege het uitstekende palletje waar het veertje omheen zit heeft ook geen 'safety', so far... not so bad. Maar de kant van het veertje die in het mechanisme van de release 'haakt' is erg slecht. Niet net als de andere kant 2mm gebogen, maar meer 1mm 'verwrongen'.

Wellicht dat ik daar een keer een nieuw veertje voor moet zien te scoren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek!

Je kan meteen iets posten en later registreren. Als je al een account hebt, log dan in om onder je accountnaam te posten.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

• Maak een nieuwe...