Jump to content
Gryphon

CADPAT - ultieme NL woodland camo in de zomer?

Recommended Posts

Ha gents!

Net terug van een weekje vakantie (IS TOCH ANDERS MET EEN BABY) en meteen m'n eerste airsoftbestelling geplaatst :D Tijdens die week kwam ik namelijk op Reddit een post tegen van een airsofter in een zowat onzichtbaar CADPAT Temperate Woodland pakkie. Het veld waarin de foto's zijn genomen is enorm groen; vergelijkbaar met RSL Assendelft, Balls & Arrows, en wellicht meer Nederlandse velden in het voorjaar. CADPAT TW is overigens de Canadese variant op het Amerikaanse, buinere MARPAT.

CADPAT-TW.jpg

Check onderstaande foto's en besef dat dit geen camo reclamefoto's zijn, maar gewoon foto's van een airsoftskirm.

JO6o0Iql.jpg

vG1wDI3l.jpg

sRjev7El.jpg

Impressive, toch, zo'n zwevende M4? :) Uiteraard geldt dat bij minder daglicht de camo — net als de bladeren — ook minder licht reflecteert. Het is dus niet zo dat je met slecht weer in een knalgroen pak tussen de struiken zit.

Ik heb inmiddels voor £ 100 een setje besteld bij Flecktarn.co.uk. Ben érg benieuwd hoe dit presteert bij tussen de brandnetels van Balls & Arrows!

Ben hier de afgelopen tijd ook naar aan het kijken! Erg mooie camo met denk ik de perfecte kleuren voor de bossen in de zomermaanden!

De multicam tropic is ook echt heel nice voor deze enviroment, maar daar betaal je al gauw €200 voor een broek en shirt! Dit is dus echt de perfecte (low-cost) camouflage!

Zelf ook gauw bestellen!

Vet! kende em al, lijkt ook wel een beetje op pencott greenzone.. ook erg mooi.

zelf ben ik meer van het multicam zoals jullie vast wel weten... ik zit zelf aan een semapo setje te denken van mc tropic en miss zelfs een mc black setje.

Ik heb zelf een ''echte''  crye broek(destijds gekocht voor 230 eu) maar tegenwoordig kosten die 300 euro excl kneepads... dat is echt niet te doen dus ga ik liever voor semapo(130 voor zon broek ong), welke aangeeft gewoon de crye precision stof uit dezelfde fabriek haalt.(crye verkoopt deze stof ook veelvuldig aan derden, zie multicampattern.com).

wel prachtig om te zien hoe groen die velden zijn tegenover de situatie in de rest van t jaar :P

Lijkt wel ja, qua digital, maar is behoorlijk anders. CADPAT TW is de groenste van het stel. Volgens mij is alleen Greenzone nog iets frisser groen.

Woodland-US4CES-MARPAT-CADPAT-AOR2.jpg

Edit:

Ik lees nu ook dat het originele CADPAT patroon niet te krijgen is op de civiele markt. Alleen soortgelijke patronen worden onder die naam verkocht.

"Camouflage patterns similar but not identical to CADPAT are commercially available. (...) Simply put, unless personally authorized in writing, only military members may lawfully be in possession of CADPAT."

Bron: https://en.m.wikipedia.org/wiki/CADPAT

PenCott Greenzone is ook weer bruiner dan CADPAT:

helikon_CPU_shirt_PENCOTT_GREENZONE_ALL_

Bij de Bulle kleding (via Flecktarn.co.uk) staat dat deze identiek is aan wat de Canadese strijdkrachten momenteel gebruiken. Die van Invader Gear lijkt wat donkerdere groentinten te gebruiken (niet de felle limoen highlights) maar dat kan door belichting komen. 

CADPAT is inderdaad een zeer effectieve camo met het bijzonder groene landschap van het nederlandse woodland. Voor die periode CADPAT.

Zodra er weer een tikje bruin bij komt is MARPAT heer en meester over woodland imho. :)

Zelf wil ik nog wel een keer greenzone proberen, maar heb al DPM, Marpat en Kryptek Mandrake haha

Bedenkt wel dat zomerse begroeiing niet 100% uit groene blaadjes bestaat :o

Gras word snel droog, vooral op open plekken en veel goeie cover in bossen bij eerder genoemde velden is in de "undergrowth".

Laag bij de grond krijg je veel speling qua licht, dit is waar goed materiaal belangrijk is.

Kleur is voornaamst maar onthoud heren, je silhouet opbreken is ook een ding!

~

Vond de volgende camos ook wel nice

Multicam Tropic

MultiCam%2BTropic%2Bin%2BFlorida.jpg

Fleck-D

pict0221hs02.jpg

Palma

palma_fieldtest_07.jpg

RIP vakantiegeld

Hoewel, op de afstanden waar camo effectief is, is buiten het bereik van de airsoft replica's.

Binnen 50m kan je, mits niet in full gilly in hoog gras, iemand wel spotten al is z'n camo nog zo effectief, dan maken die kleine nuances ook niet zoveel uit.

Hoewel, op de afstanden waar camo effectief is, is buiten het bereik van de airsoft replica's.

Binnen 50m kan je, mits niet in full gilly in hoog gras, iemand wel spotten al is z'n camo nog zo effectief, dan maken die kleine nuances ook niet zoveel uit.

Alles en iedereen is te spotten, achter bosjes, voor bosjes, in het gras of in een boom maar.. je oog valt er gewoon minder snel op!

Dat is het ware nut van camo, vorm opbreken zodat je die extra paar seconden hebt :)

100% onzichtbaar word je niet, al komen sommige patronen aardig dichtbij!

Alles en iedereen is te spotten, achter bosjes, voor bosjes, in het gras of in een boom maar.. je oog valt er gewoon minder snel op!

Dat is het ware nut van camo, vorm opbreken zodat je die extra paar seconden hebt  

100% onzichtbaar word je niet, al komen sommige patronen aardig dichtbij!

Idd het menselijk oog herkent automatisch vormen , een oeroud overlevingsinstinct.

De Ghillie suit, de Israelische Mitznefit , face camo, zijn allemaal truc's om dit te trachten omzeilen.

Als je bv. naar Modern sniper kijkt merk je dat camoufleren, en ongezien blijven, het moeilijkste onderdeel van het hele sniper-aspect is.

Ook  bewegingen worden eerst opgemerkt

Dit uiteraard in combinatie met een Camopatern afgestemd op de omgeving

tenzij je deze kan bemachtigen natuurlijk zijn al je camo-zorgen van de baan  :D

https://www.youtube.com/watch?v=8MuwrWgFe2I

Oké heren! Zoals beloofd een reviewtje met wat foto's. De eerste set die ik had besteld bij Flecktarn.co.uk (wat eigenlijk gewoon de webshop is van Britse camofabrikant Bulle Ltd.) viel wat te ruim, dus heb deze teruggestuurd en kreeg binnen een paar dagen (kosteloos!) een kleiner setje retour. Perfecte service! Ik ben 1.89m, 86 kilo en de M zit mij perfect. De broekmaat M komt overeen met een maatje 32/33 spijkerbroek, de L is 10cm wijder in omtrek en prima te stellen met trekkoordjes.

Al met al een hele mooie set voor £ 135. Het materiaal voelt stevig aan en de afwerking is zeer netjes. Verder is het patroon vat dyed, een proces dat ervoor zou zorgen dat het langer kleurecht blijft. Ben heel benieuwd hoe hij presteert bij RSL en Balls & Arrows. Hier om het huis deed-ie het al aardig ;)

Stel je bent hortensialiefhebber, maar je wilt niet dat de hele buurt het weet: CADPAT. (full size)

RdLBUetl.jpg

Je hebt pas écht geleefd als je stiekem een banaan hebt gegeten in de heg van je buurman. (full size)

0HDb9tcl.jpg

Onder de rokjes gluren van voorbijgangers is easy met CADPAT. (full size)

Xvm3Ub3l.jpg

Even bijkomen van al m'n CADPAT. (full size)

J9PDiQFl.jpg

Hier te koop dus.