Jump to content
Excessed

Excessed's Beginners guide voor airsoft in Nederland

Recommended Posts

Zoals sommige van jullie wellicht weten, heb ik een tijd geleden een beginners guide geschreven voor airsoft in Nederland.

De guide is een waar succes, gezien hij op AirsoftDB alleen al meer dan 19.000 keer bekeken is sinds augustus 2013. (28x per dag)

http://www.airsoftdb.nl/2013/08/13/beginners-guide-airsoft-in-nederland/

Nu heb ik besloten deze guide in een mooi jasje te steken en er een soort brochure van te maken met foto's erbij welke gemaakt zijn door mijzelf zodat ik én geen kosten heb én het geheel in eigen beheer blijft.

Het idee hierachter is om het makkelijker deelbaar te maken in bijvoorbeeld .PDF vorm en het wat interactiever. Want zeg nou zelf, een beetje witte tekst is ook niks :P

Progress so far:
unnamed_zpsuslwnlc1.jpg

IMG-20150617-WA0020_zpsfsfdrbp7.jpg

Wat vinden jullie van de eerste opzet? :)

Ziet er netjes uit!!

Ga je in de guide ook in op upgrades, onderhoud en beginner gear? :)

Niet zoals jij bedoeld, ik heb destijds wel de verschillende types apparaten e.d. erin gezet. Maar echt in gaan op upgrades en dergelijke komt in de toekomst wellicht, voor nu blijft het écht een guide voor de beginnende airsofter :)

En fijn dat het gleuk gevonden word haha :P

Strak! Altijd goed om meerdere mensen effectief te kunnen informeren over wat voor 'n toffe sport het is. ;)

Heb wel mijn twijfels over zwart als achtergrondkleur, omdat het een zware kleur is om op te lezen en niet print-vriendelijk is in het geval dat iemand bij een intro-dag deze wilt uitdelen.

Strak! Altijd goed om meerdere mensen effectief te kunnen informeren over wat voor 'n toffe sport het is. ;)

Heb wel mijn twijfels over zwart als achtergrondkleur, omdat het een zware kleur is om op te lezen en niet print-vriendelijk is in het geval dat iemand bij een intro-dag deze wilt uitdelen.

Goede. Nog niet over nagedacht, ik ga het denk ik aan passen.

Goede. Nog niet over nagedacht, ik ga het denk ik aan passen.

Mag ik daarbij zo brutaal zijn om background #FFFFFF en font colour #303030 voor te stellen? :P

Altijd fijn gevonden omdat de #303030 wat eleganter staat dan volzwart. 

Ziet er goed uit! Voor beginners fijn om te lezen.

Als ik nog even wat positieve feedback mag geven, dan zou dat het volgende zijn:

- Tekst uitvullen kan mooi zijn, als het goed gedaan wordt. Er zitten veel gaten tussen de tekst, dus speel met afbrekingen en soft enters. Het einde van alinea altijd een harde enter.

- Zet koppen niet op uitvullen, maar gewoon linkslijnend. Nu lezen ze onprettig. Persoonlijk zou ik die enter eronder weglaten.

- Laat de tekst nog even nalezen, er zitten nog wat fouten in en wat verkeerde afbrekingen.

Verder top!

Ziet er goed uit! Voor beginners fijn om te lezen.

Als ik nog even wat positieve feedback mag geven, dan zou dat het volgende zijn:

- Tekst uitvullen kan mooi zijn, als het goed gedaan wordt. Er zitten veel gaten tussen de tekst, dus speel met afbrekingen en soft enters. Het einde van alinea altijd een harde enter.

- Zet koppen niet op uitvullen, maar gewoon linkslijnend. Nu lezen ze onprettig. Persoonlijk zou ik die enter eronder weglaten.

- Laat de tekst nog even nalezen, er zitten nog wat fouten in en wat verkeerde afbrekingen.

Verder top!

Punt 1: Helemaal gelijk in :)

Punt 2: Ook mee eens

Punt 3: De tekst is niet geheel van mijzelf daar AirsoftDB mijn tekst destijds heeft aangepast zodat het tekstueel klopte :P

En hij word as we speak nagekeken door mijn zusje welke Freelancer is in het design-foto wereldje en behoorlijk goed nederlands kent, dus het komt allemaal goed :D

Opzich prima guide wat het opstarten kan vermakkelijken!

Klein puntje, sommige info welke je geeft staat een beetje verstopt.

Als voorbeeld te verschillende magazijn types.

Deze behandel je binnen de begrippenlijst welke op alfabetische volgorde staat.

Hierdoor zullen mensen die er nog helemaal niets van weten er makkelijk overheen lezen en deze informatie niet goed opslaan.

En volgens mij heb ik ook een stukje gemist over de batterijen voor AEG's.

Welke type accu's er zijn, voor- /nadelen van elk type etc.

Lijkt me ook vrij cruciale informatie voor een beginner.

Ik weet nog toen ik net begon met airsoft dat ik uren bezig ben geweest info over o.a. de voor/ -nadelen van LiPo's etc te zoeken en lezen.

De voor en nadelen van batterijen e.d. zijn andere guides voor te vinden, (zoals bijvoorbeeld de guide van Flash) en bij de meeste beginners apparaten zit een accu bij. Zo houd ik de guide toch nog redelijk compact :)

Als je nu de guide doorleest, kan je in feite beginnen met airsoften in de simpelste vorm, waarvoor de guide bedoeld is :D

En betreft de mags, dat heb ik niet getypt maar de jongens van airsoftdb. Vandaar dat ik dat niet gezien heb :)

Thanks voor de input!

Zeer mooi gedaan.

Stelde me echter wel vragen bij de fps regels van de NABV.

450 Fps met single shot ben ik nog nooit tegen gekomen, welke organisatie 

hanteerd deze regel? Heb hier een DMR namelijk liggen die ik nog nooit in een skirm 

heb mogen gebruiken :D

De regel is er wel vanuit de NABV, maar er zijn nog niet veel organisaties die het daadwerkelijk over hebben genomen. Volgens mij mag het wel bij Bunker Hill en sommige organisaties staan het toe op D19 Gasselte.