Jump to content
AAC

aac's M4A1 build (03-01 SOPMOD kit added)

Recommended Posts

Topic reboot,  new content in "bolt"

"Hier de kickoff van mijn nieuwste  project build,  de M4a1 SOPMOD

(Voorlopig focus ik me een beetje op de M4 SOPMOD, en noem ik het dan ook maar zo)

Ook met dit project zal ik trachten, zoveel mogelijk onderdelen eigenhandig te gaan maken.

te beginnen met de 14.5" inch barrel in government profile, met M203 cutout.

deze heb ik ondertussen reeds voorbereid en is te zien op eerste foto's."

Zo begon ik dit project... 

Zoveel mogelijk zelf maken, en de rest afzonderlijk aanschaffen, ook gearbox en receiver

Maar toen kruiste deze SA-G01 Specna m'n pad,  een perfecte basis voor m'n M4A1.

En dus een herziening van m'n project, ik heb m'n initiele post tevens ge-reboot

Ik ga dus voor een M4A1 build met SOPMOD accessories , inclusief de M203 maar ook die zat bij de Specna ;)  

​Voor de finish wil ik de upper zwart laten aldaniet met een "battle worn" look van enkele "tours" in A'stan & Iraq.

De lower zal  -noodzakelijk ivm de Specna USMC logo- , een "weathered Tan color  " paint job krijgen.

Hieronder wat reference pic's

seal.gif

IMG_3202.jpg

maxresdefault.jpg

maxresdefault.jpg

Voor wie m'n vorige build  nog niet mocht gezien hebben nog één keer de Block II CQBR (follow the hyperlinks !)   ;)

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................

De A2 front sight base

Was ik al begonnen, op de Specna zit wel een mooie metalen frontsight, maar ivm het gewicht (realisme) toch besloten de mijne verder af te werken & gebruiken.

Het begon allemaal met een klomp massief staal, ik gebruikte de plastic sight van m'n oude Dragon M4 als model. 

Hier nogmaals de foto's samengevat,  klik op de afbeelding om de volledige map te bekijken

UqTyAc6.jpg

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

M4A1 outerbarrel

De outerbarrel van de Specna lijkt nergens op, lengtes kloppen niet, finish is bagger, en is te licht (uiteraard)

Een DIY versie is dus aangewezen, ik starte aanvankelijk met "14.5" government profile" barrel.

Maar gaandeweg ontdekte ik dat in de M4A1 eigenlijk een 14.5" SOCOM profile barrel hoort  (weet dus ook nog niet alles van M4's zie je wel)   

Zodus herbegonnen, de foto's staan wat door elkaar , klik op de foto om het hele album te zien.

JvkWVG0.jpg

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

KAC M203 leaf sight

000_0011-5.jpg?t=1174118709

(hier de echte KAC M203 sight)

Deze sight hoort boven op de RIS, en wordt gebruikt in combinatie met de front sight van de M4A1, De RS sight wordt gemaakt door KAC

Der zijn, denk, enkele Airsoft replica's te vinden, maar deze sight zelf maken leek me veel te veel fun :P 

Zo gezegd zo gedaan, alles bij elkaar toch ff mee bezig geweest, en in m'n enthousiasme telkens vergeten "progress pic's" te maken

(Maar de meeste forumgangers hier kennen het proces nu al wel he ? ;) )

The base plate 

Gefreesd uit een massief stuk staal

nmTtanG.jpg 

De diverse small parts

HXQezpP.jpg

Painted & assembled

De diverse onderdelen ge-Fosco paint in verschillende tinten, om het origineel zo goed mogelijk te benaderen

PG2yTE2.jpg

After a few "tours" in A'stan & Iraq

The volledige sight na het painten, geweathered met scotchbrite , om de "battle worn" look te imiteren, na enkele jaren battlefieldin Afghanistan & Irak

muDpxrj.jpg

Upper Receiver assembly

Laatste progress;  finishing van de upper receiver, eerst  alles gezandstraald, vervolgens de onderdelen gespoten met Fosco paint

De barrel in "Grau Blau" , front sight in "flat black" , en de Flashhider in een ander soort zwart, dit voor een meer realistisch effect

Vervolgens alles gemonteerd, en weathered  met diverse tools (schroevendraaier, schuurblok, Scotch Brite)

Klik op de afbeelding om al de foto's te zien

llcglhi.jpg

The weathering job

klik op de afbeelding om alle foto's te zien

RYITvjY.jpg     

Internals : The Gearbox 

De Stock V2 gearbox kon toch wel een upgrade beurt gebruiken,  tevens ook mijn allereerste gearbox upgrade job

Met véél dank aan @Mata,  die tijdens dit sub-project mijn hulplijn , en adviseur was  :D

Ik heb hierbij enkel betracht de consistentie, en werking van de GB te optimaliseren

• De messing cylinder verving ik door een RVS exemplaar van Element , en polijstte de binnenkant (check hier m'n cylinder polishing mod topic)
  • De gears deed ik ook wat polijsten, maar of dit nu veel gaat opleveren ?? 
  • De stock kogellagertjes bleken het aanzienlijk minder te doen de Element lagertjes die ik had (check hieronder m'n testfilmpje)
  • Uiteindelijk alles uitgeshimd uiteraard
  • De Cylinderhead verving ik door een ALU Element versie met 2 O-ringen, ik paste hierop de "Damper mod" toe , waarmee ik tevens de AOE corrigeerde, en het klinkt wel degelijk "gedempter"   :P (ik ga hier nog wel 's een demo filmpje van proberen maken)
  • Bij de montage bracht ik nog wat extra Loctite aan, ter bevordering van de "Airseal" 
  • Nozzle verving ik door een SHS red nozzle
  • Piston, vervangen door een Element multi steel teeth
  • Piston head vervangen door een Element plastic silent head met ball bearing 

Tenslotte alles zorgvuldig gesmeerd & gemonteerd met;

• Element "Airseal grease" voor de piston & cylinder
  • PTFE olie voor de kogel lagertjes
  • SKF lagervet voor de gears, en piston geleiding 

Klik op de afbeelding om het volledige Upgrade fotoalbum te zien

057kOLB.jpg

Internals : Hup Hup unit

• De messing innerbarrel verving ik door dit 6.03 Energy exemplaar van bij Airsoftpeak   deze kwam overigens gewoon in een Prometeus verpakking !
  • De Bucking verving ik door een Modify flat hop
  • De arm van de unit zelf heb ik wat strakker gezet dmv shims

N7n1Kx3.jpg

KAC 300M Rear Flip Sight

Hiervoor koos ik de KAC 300M rear sight, 1: omdat deze  koosjer is voor deze build, en 2: omdat ik deze nog niet maakte, en niet graag 2 x hetzelfde maak  :D

Eerst enkele foto's van de originele sight, hieronder

uGmuQXk.jpg

De Baseplate

Wederom gefreest uit een blok massief staal.

RLehXNi.jpg

De Diverse small parts

Hiervan maakte ik weer geen foto's, maar deze zijn ook allemaal vervaardigt uit ruw materiaal, de "Tower" is vervaardigt uit roestvrijstaal.  

D0VkABL.jpg

Uiteindelijk alles netjes gemonteerd, en gesmeerd.

IR74jnG.jpg 

Tenslotte het afgewerkte geheel weer een kleine weathering job gegeven

jviTHPQ.jpg

En gemonteerd op de M4A1

SyrbPwv.jpg

Daarmee heb ik (voorlopig) alles gemaakt wat ik zelf wou maken voor m'n M4A1 SOPMOD project.

The weathering job

Zoals ik al aangaf in het begin van m'n project, wou ik voor een stevige 'battleworn" look gaan.

Deze M4A1 moet er dus gaan uitzien alsof hij enkele jaren flink dienst gedaan heeft in Irak, en Afghanistan.

Door de upper, en lower receiver een andere finish te geven, wil ik simuleren dat deze gewisseld zijn, en bij een kit horen (zoals in de realiteit ook wel gebeurt)

De upper receiver is "zogezegd" nog nooit gespoten, maar door intensief gebruik, is de zwarte coating dermate afgesleten

dat op hoge punten, en randen het metaal zichtbaar is geworden

De lower receiver' (en M203) hebben "zogezegd" ooit 's een dessert painjob gekregen, maar deze is nu al danig versleten

Bovendien laat deze techniek me toe om het onrealistische USMC logo wat te camoufleren  ;)

Tenslotte moet het geheel ook een "dusted" look krijgen. 

Je ziet bij Airsoft dan vaak dat men z'n replica helemaal Dessert gaat spuiten, om vervolgens de verflaag terug gaan af te wassen,

totdat er alleen nog maar Dust/paint in de hoekjes achterblijft, persoonlijk vind ik dat je dit al van verre ziet, en zelden geslaagd is .

Daarom wil ik de zogenaamde Pastel dusting technique (gekend uit de modelbouw) gaan proberen toepassen, dit oogt veel realistischer !

Hierbij neem je Soft pastel krijt, welke je afschraapt tot een poeder, in de gewenste kleur.

Vervolgens breng je het poeder aan dmv een penseel, en Ontsmettings Alcohol om het te laten aanhechten.

Step 1:   Nog éénmaal de "geweatherde" upper op de onbewerkte lower receiver ter vergelijk.

Klik op de afbeelding om het volledige fotoalbum te bekijken

LTekUA0.jpg

Step 2:  "Weatheren" van de zwarte coating, van M203, en lower receiver dmv schuurpapier, Scotch Brite, en wat tools om te krassen

ISEdxSJ.jpg

Step 3:   M203, lower receiver, en Crane stock voorzien van een coating in Fosco dessert, en vervolgens "gedust" met Fosco Mud Brown

eR2Qeft.jpg

Step 4:  De Dessert coating "weatheren" dmv Nail Polish remover, afwassponsjes, en Scotch Brite   

Y3SYKVX.jpg

Step 5:  De complete replica "Dusten" dmv Soft pastels (Action) , en Alcohol, hierbij dien je ook weer wat rekening te houden met de realiteit , een M4 kan der wel

wat stoffig uitzien, maar, soldaten houden hun wapen ook wel zuiver, dus je moet er voor zorgen dat er alleen, wat stof in de kleinste, diepste hoekje blijft                       zitten, en der niet gaat uitzien, als een schuurmachine van een carrossier ;)

FaFZNyu.jpg

aEtr7kP.jpg

SwpZukR.jpg   

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................

The SOPMOD kit         

SOPMOD staat voor  Special Operations Peculiar MODification's. en je kan der hier alles over lezen

En zo wou ik m'n volledige M4A1project der uiteindelijk ook hebben uitzien, der zitten enkele items uit de "block II phased increments" bij

(zoals de ACOG met RMR, en 553 holosight)  en enkel de NVG devices, en Elcan spectre ontbreken nog, maar op deze manier spreekt men dan van

een -officieuze- Block 1.5

Ben wat aan't stoeien geweest met foto's  

XaYrGvM.jpg

hJ86Oms.jpg

En hier nog 's ter vergelijk de echte SOPMOD afbeelding

ENuckqH.jpg

En dan nog een albumje met wat random "SOPMOD" pics (klik op de foto) 

6Z1FyH2.jpg

Vandaag nog een beetje verder geknutseld   :P

De omtrek van de frontpost gefreesd, en het gat voor de loop uitgedraaid.

uit een plak staal, zelfste materiaal als de real steel frontsight.

WnFZrRI.jpg

R7Mt2su.jpg

Zo ondertussen ook nog wa verder aan m'n stalen frontpost gewerkt

het ruwe freeswerk van het "window"

vvUbpeC.jpg

tIXeTzC.jpg

CWRPXI6.jpg

Today progress (16-06-2015)

Bayonet lug gefreesd,

en de gleuf voor de frontpost gefreesd en geboord.

S7TM8e4.jpg

3EH8Ij0.jpg

vxFvxMS.jpg    

Today progress (17-06-15)

uitsparing onderaan uitgefreesd, sling lug gefreesd, schuine vlakken gefreesd.

ptP7Dth.jpg

pQTVoZq.jpg

wGxtHKo.jpg

Ook al want bankwerk vericht , met vijl en Dremel

53Ok7Xa.jpg

c3y3PlL.jpg

progress van 18-06-15

schuine vlakken gefreesd, details gefreesd, afrondingen aangevijld.

GlfNoiC.jpg

rry7oVJ.jpg

LVpNiKO.jpg

MuG0CzI.jpg

Nog wat foto's gemaakt van hoe m'n barrel group der nu uitziet.

afrondingen gevijld, en als 's gezandstraald om een beter zicht te krijgen.

wat nog rest ,  gaten voor de montage pennen boren, en de "skistok" frontpost maken zoals hier

gsZUzXW.jpg

LIRAQky.jpg

OgCFwIF.jpg

OGiCJmK.jpg

De  laatste vorderingen aan de frontsight zijn het voorfrezen van de rondingen onderaan , en het boren van de de dowelpennen in samensteling met de barrel.

ik sloeg ook al de "UP" marking en maakte zelf een pijl slagteken , de "skistok" frontpost is nog "under construction" en zit nog in een dummy geschroefd

3pbuVI8.jpg

UuKavPz.jpg

Tenslotte ben ik herbegonnen met de barrel, ben van gedacht verandert en toch maar voor een "SOCOM" profile gegaan, deze verschilt eigenlijk alleen maar wat onder de handguard, daar is hij dikker, en der zitten vooraan opzij ook twee "flat's"

bovenaan voor de frontsight de marking's

op de foto's zie je ze beiden ter vergelijk.

X3GZuMO.jpg

myZAWVJ.jpg

Ik ben ook een nieuwe KAC flashhider (welke in de NT4 QDSS suppressor)  past aan 't maken

hij zit gemonteerd op de barrel omdat de posionering van de suppresor tov de barrel te bepalen

YA8SXsY.jpg

wSFcf7r.jpg

Programma ? bedoel je Autocad of zoiets ? ja heb ik wel maar hou ik ni zo van.

dit zijn m'n "oldschool " R&D tools ;)

Nee, echt een 'gun-builder'oid.

Maar duidelijk niet dus.

Vraag het omdat ik binnenkort ook een build wil ga doen, maar dan kant en klare onderdelen bestellen en hier zelf een replica van bouwen.

Wil alleen vooraf even een tekening/blueprint hebben om het eindproduct alvast te zien ipv er later achter te komen dat een 18" barrel raar staat op een 12" rail bijwijzevan spreken.

Gaaf, dit volg ik met liefde. Ik mis de metaal bewerkings periode uit mijn leven wel soms :P

Alles kunnen maken wat je wilt met behulp van draai/frees banken, CNC of conventioneel. Man wat was die tijd gaaf, helaas heb ik nu geen toegang meer tot alles van dat. :(

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, heel erg zelfs!

Nee, echt een 'gun-builder'oid.

Maar duidelijk niet dus.

Vraag het omdat ik binnenkort ook een build wil ga doen, maar dan kant en klare onderdelen bestellen en hier zelf een replica van bouwen.

Wil alleen vooraf even een tekening/blueprint hebben om het eindproduct alvast te zien ipv er later achter te komen dat een 18" barrel raar staat op een 12" rail bijwijzevan spreken.

Ha zo bedoel je 

Maakte wel 's gebruik van Pimp My Gun

Maar aangezien ik reeds bestaande modellen nabouw.

weet ik al hoe die eruitzien (of horen  uit te zien)