Jump to content
AAC

Eotech 553 hws van Element

Recommended Posts

De Eotech 553 

Is een zogenaamde Holographic Weapon Sight (HWS)  voor het eerst ontwikkeld door fabrikant Eotech in '96  (intussen onderdeel van L3)

In deze sight wordt het  reticle ahw dmv een laser als een hologram gegenereerd.

Dit in tegenstelling tot een red dot sight waarbij  de dot eigenlijk wordt geprojecteerd door een lichtbron op een holle lens

lYcVjhe.jpg

Vanaf half 2004 werd deze HWS "beroemd" nadat hij werdt toegevoegd aan de SOPMOD kit van de USSOCOM  (aka SU-231 B/PECQ)

in de "Block I phased improvements", je zag ze toen wel vaak in combinatie met een magnifier.

nadien zag je weer meer de Elcan Spectre, als een soort vervanger ?

en intussen word de 553 al weer vervangen door de nieuwere EXPS-3 versies, (aka SU-231 B/PECQ) welke je weer terug meer met magnifiers ziet.

In Airsoftland is de "553" een erg iconisch iitem, en meerdere fabrikanten bieden dan ook replica versies aan in verschillende prijsklassen.

Het grote verschil (buiten de prijs) zit hem in het feit dat deze replica's géén "echte" holosights zijn,  maar projectievizieren, het reticle wordt dus gewoon

-net als bij een dot sight- op een holle lens geprojecteerd ! dit ff voor alle duidelijkheid.

verdere verschillen met het origneel; bestendigheid tegen recoil, night vision compability, en wss waterdichtheid ?

(maar aangezien ik nog ooit van een scuba insertion met AEG's hoorde, zal dit wel geen issue zijn zeker  :D )

Ik wil jullie hier de versie van ELEMENT tonen.

Hij komt zoals steeds in een degelijke kartonnen doos,  met een foam liner, en een mooie eenvoudige manual !

(AA) batteries not included! 

SKIMVt4.jpg

6VtAYte.jpg

N4jL4GJ.jpg

De sight is mooi afgewerkt met zin voor detail, zoals bv het "FOR LAW ENFORCEMENT / TACTICAL USE" opschrift , en de laser warning sticker

maakt het toch net iets realistischer, vind ik , en beter dan schreeuwende witte marking van sommige andere makers.

Een geschikte sight voor wie een acurate Block I sopmod, of MK18 wil bouwen. 

Ws5yqxz.jpg

De Sight werkt op 2 gewone AA batterijen , wat gelijk ook een van de grootste voordelen van deze sight is. dus niet direct die peperdure CR123 's,

je plaatst de 2 accu's in het compartiment door eerst de hefboom naar voor te bewegen, en dan  de cap af te nemen.

Ikz7SLG.jpg

PnhV6qf.jpg

achteraan vind je het control panel , bestaande uit 3 waterdichte rubberknoppen, de functies werken als volgt

ON : rechtse pijl

OFF: beide pijlen tegelijk.

LIGHTER / DARKER : met de pijlen

RED /GREEN : de ronde knop in het  midden

Het reticle wordt mooi en helder geprojecteerd, doch er is wel sprake van reflecties in bepaalde licht omstandigheden.

Maar blijkbaar hebben alle Airsoft Holo sights hier wel wat last van.

zelfs deze Hurricane  -een van de betere modellen op de markt-  had dit toch ook wel een beetje  :(

En in de hoogste stand is deze Element net iets minder fel dan de Hurricane .

Volgens Element zit het hem allemaal in de kwaliteit van de lenzen en hun coatings, en in deze prijsklasse sight

zou een betere kwaliteit lenzen te duur worden  :(

OaLQCa1.jpg

Onderaan vinden we het Quick Detach systeem, bestaande uit 2 draaiende hefbomen welke de Sight tegen de Picatinny klemmen

hierdoor is de sight makkelijk te wisselen.

fPLvBgL.jpg

T9zCGPf.jpg

Tenslotte nog wat random shots op mn CQBR

De Element 553 hws, een betaalbare, doch redelijke  replica van de EOtech 553

rCOuja0.jpg

TZHTqBc.jpg

ASN1Aiy.jpg

2iPQLbH.jpg

sa47YMn.jpg

MyDuRHp.jpg

En hoe is de sight picture zelf?

Heb jaar terug wat onderzocht mbt de 552/553 'holo' replica's.

De goedkopere modellen hadden de neiging last te hebben van ghosting(het zien van meerdere crosshairs als je er niet loodrecht doorheen kijkt) of van een spiegelende lens waardoor je voornamelijk naar jezelf ipv er doorheen te kijken wanneer de zon er een beetje op schijnt

En hoe is de sight picture zelf?

Heb jaar terug wat onderzocht mbt de 552/553 'holo' replica's.

De goedkopere modellen hadden de neiging last te hebben van ghosting(het zien van meerdere crosshairs als je er niet loodrecht doorheen kijkt) of van een spiegelende lens waardoor je voornamelijk naar jezelf ipv er doorheen te kijken wanneer de zon er een beetje op schijnt

Juist Flix , was ik vergeten beschrijven heb m'n topic aangepast  ;)

Misschien een rare brag maar je heat het in je review steeds over de ELEMENT 553, op de eerste foto zit hij in een AIM-O dos?

Zit namelijk zelf nu zwaar te denken aan een AIM-O 553, óf de ELEMENT 553 ;)

Zelfde prijsklasse maar ben benieuwd naar ervaringen van verschil.

Misschien een rare brag maar je heat het in je review steeds over de ELEMENT 553, op de eerste foto zit hij in een AIM-O dos?

Zit namelijk zelf nu zwaar te denken aan een AIM-O 553, óf de ELEMENT 553 ;)

Zelfde prijsklasse maar ben benieuwd naar ervaringen van verschil.

Aim-O,  is eigenlijk de sight division van Element.

indien je een EOTech style wil, raad ik je aan zeker ook eens  naar de EXPS-3 modellen te kijken, deze bieden toch wel wat voordelen tov de 553

NsUapRZ.jpg

Interesting. Care to explain?

Was al even wezen kijken maar kwam eigenlijk alleen het verschil tegen dat er een andere batterij in gaat die langer mee gaat.

Verder vind ik hem zonder magnifier er voor nogal klein staan op een M4, vandaar ik toch weer terug viel op een 552/553. 

Ik kon overigens ook geen XPS vinden waarbij de buttons op de zijkant zitten, voor als ik wel een keer met een magnifier wil gaan werken (en je dus niet bij de knopjes kunt komen als ze voorop zitten).

Sja dan is het ook weer een kwestie van wat je mooi vind uiteraard.

Met de 553 zul je een wat "oudere" look hebben middels,  (welke replica ging je hem ook alweer opzetten ?)

Eerlijk gezegdt moest ik er eerst ook wat aan wennen hoor.

De EXPS is een enhanced versie van de oudere types, dwz de CR123 batterij werdt dwars geplaatst ivm recoil issues (nu zal deze laatste bij airsoft wel meevallen)

bij de EXPS-3versies zitten de controls idd opzij welke makkelijker te bedienen zijn, (en al zeker in combinatie met de magnifier)

De EXPS modellen zijn net korter gemaakt om meer ruimte op de toprail vrij te maken.

Deze Laatste AIM-O exps-3 heeft 

Interessant om weten,  deze laatste EXPS  AIM-O modellen zijn voorzien van een regelbaar QD systeem, waardoor hij altijd vast op je picatinny zit

ik probeerde eerder al meerdere sights & combo's uit op m'n M4 (553, M2, M4 , T1 flip up magnifier)

En vind persoonlijk deze nieuwe G33 met de EXPS-3 de meest geslaagde die ik ooit had.

( Ik werk trouwens nog aan een uitgebreide review)

p_080000971_1.jpg

Hoe meer ik er naar kijk hoe meer ik er aan begin te wennen. Je hebt me overtuigd haha

Hij komt op een Specna Arms A03 (zie GunFire).

Nu kan ik eigenlijk alleen de ELEMENT XPS3-2 (met knoppen voorop ipv op de zijkant) vinden als replica. Qtac, TAG, BBbaas en GunFire, alleen Taiwangun lijkt 'soon' te komen met een 3-2 achtige replica, maar die ziet er niet uit met een Biohazard logo op een zeer lelijke cover.

Dit is dan de EOtech EXP3-2 die ik wel graag zou willen, een replica die relatief okay is. Het internet lijkt te klein te zijn :P

[edit]

Hoppaaaaa! JJ Airsoft verkoopt een prachtig exemplaar via AliExpress voor €55 :D

Edited by Neejoh

Hoe zijn de EOtech replica's (in het algemeen) met een magnifier? Het voordeel van een echte holo, zoals aangegeven op de EOtech website, is dat de reticle met een magnifier niet groter wordt (goed).

Neem aan dat een G33 magnifier voor een 553/552/XPS3 wel vergroot?

Als ik kijk naar mijn eigen setup dan zal de magnifier wel degelijk vergroten. Maar zelf vind ik het niet storend. Irritanter is eventuele ghosting en vage lensen. Mijn magnifier is bijvoorbeeld kraakhelder, maar mijn 551 niet zo, dus uiteindelijk is het beeld iets waziger.

Hoe zijn de EOtech replica's (in het algemeen) met een magnifier? Het voordeel van een echte holo, zoals aangegeven op de EOtech website, is dat de reticle met een magnifier niet groter wordt (goed).

Neem aan dat een G33 magnifier voor een 553/552/XPS3 wel vergroot?

Zal idd wel een of ander optisch effect zijn tgv de laser hologram, maar aangezien de airsoft replica's in feite ordinaire dot sights zijn , wordt de reticle wel mee vergroot ja.

Als ik kijk naar mijn eigen setup dan zal de magnifier wel degelijk vergroten. Maar zelf vind ik het niet storend. Irritanter is eventuele ghosting en vage lensen. Mijn magnifier is bijvoorbeeld kraakhelder, maar mijn 551 niet zo, dus uiteindelijk is het beeld iets waziger.

De Element magnifiers zijn  wel  kraakhelder ja, ik heb er twee in EOTech style

de "oudere" heeft een spring loaded flip mount, dus als je de knop indrukt springt de scope opzij, deze mount heeft wel wat veel wobble , en de scope is niet regelbaar, Ree heeft 'm ook.

de "nieuwe" G33 vind ik persoonlijk wel beter, de mount  heeft geen spring systeem, maar dit vindt ik persoonlijk eigenlijk handiger, ook i s de scope zelf adjustable.

Zal ze ook asap proberen reviewen  ;)