Jump to content
maj.bullet

Douane vraagt om copy NABV voor onderdelen !!!!!!!!!

Recommended Posts

Vandaag krijg ik een mooie brief binnen van postnl dat  ik een kopie van mijn lidmaatschap NABV en kopie legitimatiebewijs moet overhandigen voor invoer van onderdelen .

Watttt !!!.....  voor onderdelen #.

heb 3 magazijnen besteld bij evike .

dus heb ik maar even een mail gestuurd naar het mail adres die in de brief gemeld staat , met de vraag :

Geachte heer / mevrouw .

Op vrijdag ( 29-05-2015 ).

Heb ik  een brief ontvangen over het invoeren van een luchtdrukwapen en of onderdelen uit amerika van evike.com.

In deze brief vraagt u mij of ik mijn kopie van mijn NABV en kopie legitimatie bewijs wil toe sturen .

Ik heb hier een vraag over .

Vraag  : waarom heeft u deze nodig als het alleen om onderdelen gaat .

De lidmaatschap en de pas van de NABV is echter alleen nodig voor de aankoop en verkoop van een replicas ( invoeren / kopen / verkopen ) of voorhanden hebben van een replica , echter zijn onderdelen ( magazijnen )  gewoon vrij te koop en is het overleggen van een NABV pas NIET nodig .

ben benieuwd.

oke het is dus niet druk vandaag bij de douane , binnen 5 min antwoord terug .

sla stijl achter over van het antwoord .

Beste heer ,

Omdat het voor ons niet duidelijk is om wat voor onderdelen het gaat, verzoek ik u de kopie van uw pas te overleggen om problemen bij de aangifte bij de douane te voorkomen. 

Met vriendelijke groet,

Team Declaranten

dus maar even weer een antwoord terug gemaild .

Geachte heer / mevrouw   .

als het goed is er een paklijst bij het pakket ingesloten en er zit ook een paklijst op het pakket zelf die vermeld wat er in het post pakket zit .

op deze paklijst staat  :

3 x Echo1 1000rd High-Cap Magazine for Genesis VIKTOR / PP-19 Matrix Echo1 Bizon Airsoft AEG Rifle.

hier de link .

ik neem aan dat dit al genoeg info moet geven en duidelijkheid geeft om wat voor items het gaat .

precies , ik weet dat ik het ook niet lang vol houw , en heb  de documenten toe gezonden , maar moest toch even protest geven ....

vervolgens hoop ik dat ze volgende keer ( bij mij of een ander ) wel weten wat het voorwerp precies is en wel snel door de douane heen kan  :P  :P  :P  :P

Diverse onderdelen voor replica's of echte wapens vallen ook onder de WWM ( Wet Wapens en Munitie). Artikel 3 van de WWM spreekt over

"De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn." Hier vallen dus o.a. Magazijnen geluidsdempers etc. Ook onder. Dus zonder vergunning mag je dit ook niet in je bezit hebben en is dus gewoon overtreding van de WWM.

Logisch dat ze naar je NABV lidmaatschap vragen en je zal deze dus gewoon moeten overleggen anders heb je kans dat de onderdelen of teruggestuurd of vernietigd worden. De Douane zal er niet mee zitten dat jij je onderdelen niet krijgt.

Grtzz. SV

uhh ik weet dat magazijnen ( patroonhouders ) van vuurwapens verlof plichtig zijn en niet zonder verlof in bezit mogen zijn .

maar dat is niet zo met airsoft replicas,s volgens mij .

denk meer dat de de mags aanzien voor een m203 en daar het probleem in zit .

Voortaan is de handigste — en minst conflictescalerende  — manier om gewoon direct je gegevens op te sturen en daarbij een voetnoot te zetten dat je het oneens bent met de situatie.
Op deze manier wordt het helaas lastiger voor beide partijen, en de overheid krijgt toch hun zin wel..  :mellow:

Team declaranten is niet van de douane.

De declaranten zijn degenen bij post NL die de aangifte voor jou bij de douane moeten verzorgen.

Zo'n declarant heeft  ik weet niet hoeveel aangiftes te behandelen en met jouw opstelling verleid je hem alleen maar om hem nog even opzij te leggen tot 'ie tijd heeft om de wet en eventuele jurisprudentie er op na te zoeken.

Ik zou in jouw geval gewoon het gevraagde verschaffen. Voor jou de effectiefste methode.

uhh ik weet dat magazijnen ( patroonhouders ) van vuurwapens verlof plichtig zijn en niet zonder verlof in bezit mogen zijn .

maar dat is niet zo met airsoft replicas,s volgens mij .

denk meer dat de de mags aanzien voor een m203 en daar het probleem in zit .

Dat is ook het geval met magazijnen en heeft niets met aanzien voor m203 oid te maken. Verder wat Subdola zegt.

Dit is allemaal niets nieuws en hoort een NABV lid gewoon te weten, maar dat terzijde.

Het is altijd het handigst om je gezonde boerenverstand te gebruiken en te kijken naar de bedoeling van de wetgever.

Als je zichtbaar een replica in je auto laat liggen, gaat er dan gedoe komen? Ja. Als je hetzelfde doet met een magazijn, gaat er dan gedoe komen? Die kans is best groot aanwezig.

Als je een hopup-unit in je auto laat liggen gaat er dan gedoe komen? Precies. En daarom moet je bij de invoer van replicas en magazijnen wel je NABV gegevens sturen en bij een hopupunit niet.

Zojuist ook contact gehad met PostNL ivm een kleine bestelling met onderdelen (internals) vanuit Amerika.

Uiteraard meteen netjes de NABV, legitimatie en factuur doorgemaild. Maar omdat ik de onderdelen naar mijn werkadres heb laten versturen is er 'een bezwaar'.

Bij airsoft-zendingen dienen volgens de douanevoorschriften de gegevens op het NABV, op het pakket en op de factuur overeen te komen. Indien dit niet het geval is, kan de zending in beslag worden genomen. Het pakket zal daarom —na akkoord van de douane—  gestuurd worden naar het adres op het NABV.

Dat dit het geval is voor replica's weten we natuurlijk allemaal, maar gezien het 'alleen maar' onderdelen zijn heb ik toch even navraag gedaan.

Toen de handel in airsoft onder voorwaarden werd vrijgegeven, ontvingen de declaranten van PostNL een circulaire van de douane hoe daarmee moest worden omgegaan. De belangrijkste regel was dat naam en adresgegevens op pakket, NABV-lidmaatschapsbewijs en factuur moesten overeenkomen. Er werd geen voorbehoud gemaakt voor onderdelen. In de praktijk blijkt de douane dezelfde eisen te stellen aan (essentiële) onderdelen van airsoft-wapens als aan de afgemonteerde exemplaren.

Best logisch allemaal :) Dus neem het zekere voor het onzekere en zorg gewoon dat overal je NABV bij zit.

Nog een pluspuntje voor het 'Team Declaranten' bij de PostNL: ze waren onwijs snel met reageren via de mail, heel fijn!

Officieel gezien (al zie je in de praktijk hier weinig problemen mee) vallen airsoft magazijnen (primair onderdeel van!) onder de wwm. Het is immers een "replica" van echt vuurwapen magazijn.
In dergelijke gevallen gewoon even je nabv pasje mailen, is soms overdaad ben ik met je eens maar voorkomt enorm veel vertraging of zelfs inbeslagname wat dan maanden gaat duren.

Ook met de ar15 (m4) lowers en uppers is het drama voor import omdat duane gewoon bijna door kennisgebrek niet kan zien of het voor echte ar15  is of een replica.