Jump to content
Garmon

Garmon's Sniper Project/Avontuur

Recommended Posts

Veel mensen die beginnen met airsoft denken dat ze als sniper kill na kill scoren. Dat ze op grote afstanden kunnen schieten zonder dat de tegenstander iets kan terug doen. Dat ze met een stock sniper gelijk goed zullen presteren, maar dit is helaas meestal niet waar....

Goed presteren als een sniper in airsoft is schijnbaar best moeilijk, zeker in vergelijking met iemand die gewoon een AEG gebruikt. Een stock sniper presteert meestal niet geweldig, je hebt mazzel als je 20-30% meer bereik haalt in vergelijking met een stock AEG. Er is dan ook nog vaak het probleem met de consistency van de sniper replica. en zal het in veel gevallen waardeloos voelen. Op het moment dat je schiet en je word gespot leg je het meestal af tegen een AEG.  Camouflage en positionering zijn onderdelen die bij een sniper een nog grotere rol spelen. 

Maar zou het wat voor mijzelf zijn? Ik weet het eerlijk gezegd niet. En er is maar een manier om daar echt achter te komen... Door zelf te beginnen met snipen! 

Ik heb besloten om deze topic als een Journal te gebruiken om te laten zien wat mijn gedachtegang is en hopelijk andere mensen een indruk te geven hoe het is/voelt om te beginnen met snipen in airsoft.  Mijn missie is om eerst rustig te beginnen en te experimenteren voordat ik besluit om er meer geld in te pompen.  Normaal speel ik gewoon agressief met een M4/AK, dus het zal wel een hele verandering zijn. 

De Replica: 

Ik had besloten om voor een VSR-10 te gaan. Schijnbaar de M4 onder de snipers. Mijn keuze viel op de Tokyo Marui VSR-10 Pro of de Jing Gong Bar-10.

De VSR van Tokyo Marui is extern wat beter (maar niet bij veel) en kennelijk gaan de magazijnen er wat soepeler in en uit de magwel in vergelijking met die van de JG Bar-10. Intern zit er wel een TM Precision Hopup chamber in die ook wel aardig is. De Bucking/Barrel zijn ook niet echt slecht voor een stock replica. Voor de rest is deze replica intern niet echt sterk gebouwd in verband met de lage fps in Japan en schiet hij 280-300 FPS en kan hij een 0.28 goed tillen maar niet echt hoger. Deze replica kost gemiddeld rond de 230-250 EUR.  

De JG Bar-10 is extern iets minder maar schijnbaar is dit niet echt noemenswaardig. De JG Bar-10 heeft kennelijk wel een bolt met een rare vorm wat er voor zorgt dat je de scope raakt als je een BB laadt. Dit kan irritant zijn maar dat zou ik dan echt zelf moeten ondervinden. Intern is deze replica ook niet veel bijzonders, maar schiet wel 400 FPS. De hopup/bucking  is ook niet echt goed. Het mooie aan deze replica is wel dat hij de volledige TM specs heeft waar VEEL onderdelen voor zijn. Deze replica kost gemiddeld 100-120 EUR. 

Uiteindelijk heb ik besloten om voor de JG Bar-10 te gaan.

366_mark1.jpg

Waarom? Ik wil de kosten laag houden en ik ben van plan om wat goedkope upgrades er in te doen om er voor te zorgen dat het een beetje fatsoenlijk schiet. Als ik besluit verder te gaan word de Bar-10 intern toch helemaal verandert. Helaas heeft ELKE stock sniper rifle upgrades nodig als je een beetje netjes wil kunnen schieten. Ook zal je de trigger box en sears best snel moeten vervangen bij wat voor stock replica dan ook. (hang natuurlijk ook af van hoe vaak jij skirmt in de maand.) 

Bijkomende aankopen:

- Mechanix Multicam Handschoenen

- Multicam Boonie Hat

- Camouflageverf voor op mijn smoel/armen. 

- Swiss Arms 4x40 Scope

- Camouflageverf of Tape voor op de Bar-10 

- Elastiekenband

- Witte bio BB, zo dat ik kan zien waar de BB heen vliegt

Nu werkt multicam in de zomer/lente best wel aardig in Nederland. Maar zijn bijvoorbeeld  Marpat en AOR2 effectiever in NL. Beter zelfs zou een Ghillie zijn. Maar zoals ik al zei ga ik nog niet gelijk full blown sniper qua portemonnee en heb ik zelf al Multicam kleding. De Boonie is tevens ook nuttiger dan je denkt, want het breekt de vorm van je hoofd.

Ik wil de Elastiekenband om mijn borst en armen heen wikkelen en aan het einden twee lusjes maken die ik aan mijn duimen bevestig. Vervolgens wil ik lokale begroeiing daar aan bevestigen om zo als nog een goedkope maar best effectieve Camouflage te hebben. Dit is kennelijk in 10-15 minuten gedaan. Check deze video om een beter idee te krijgen. 

De Upgrades:

Ik heb besloten om de volgende upgrades te kopen:

- Action Army VSR-10 Smart Hopup

- After Market Bucking/Nub

Het enigste wat hier bijzonder aan is, is de smart hopup van Action Army. Deze hopup kamer heeft een hele goeie air seal waardoor kennelijk modificaties aan de bucking, hopup kamer en air nozzle niet meer nodig zijn. Maar wat nog belangrijker is, is dat deze een zeer sterke en gelijke druk geeft en dus die rare schieters naar links/rechts voorkomt. Want dat komt normaal door de stock hopup arm die wat speling heeft en links of rechts beweegt tijdens het schieten. Dus ik ben benieuwd of hij ook echt zo goed werkt.  ^_^

Als je wat goedkoper uit wilt zijn en wat extra DIY mods wilt doen kan je ook de Dangerwerx Hopup arm halen (20€) en die shimmen om een goeie druk te behalen en die constante links/rechts vliegers uit te schakelen. 

Vsr10%20Hop%20Up%20Chamber%20Action%20Ar

DIY Mods: (Do it your self)

- Cylinder Head wat wijder boren en schuren voor een betere airflow en dus wat meer fps. (5-10 meer fps)

- Teflon tape om de schroefdraad van cylinder head doen voor een betere air seal

- Sorbo pad maken/kopen voor op de cylinder head of piston om zo het geluid met 10-20% te verminderen.

- Schuim/Klei in de stock doen om het wat minder luidruchtig te maken als ik schiet.

- Barrel spacers maken met duct-tape om de vibraties te verminderen en dus wat meer consistency in de shots te krijgen. 

- Alles opnieuw invetten. 

- Barrel schoonmaken/Polijsten 

Ik ga alles dit weekend bestellen en ga ik er van uit dat ik volgende week kan beginnen met knutselen. Ik zal de kosten voor de replica en de upgrades/modificaties nog laten weten. Ik hoop volgend weekend ook te kunnen skirmen om te kijken hoe de Bar-10 dan presteert met deze modificaties en upgrades in vergelijking met zijn stock uitvoering.

Dit zal ik uiteraard allemaal in dit topic opschrijven en misschien ook wel wat gerelateerde video's uitbrengen. 

-Garmon

Update 1 - 23 Mei

Ik heb vandaag alle producten bestelt die ik wil hebben. Hier is een lijst met prijzen voor een beter overzicht:

JG Bar-10 Replica en Bijhorende aankopen:

- JG Bar-10 100€ (Er was 10% korting)

- Swiss Arms 4x40 43€

- Action Army Smart VSR-10 Hopup 55€

- Action Army Bucking/Nub (Donatie van Rickert, thanks!) 

- Fosco Camo-Band Multicam (2x) 10€

- Bioval 0.30Gram witte bio BB's 17€

- Totale Verzendkosten 27€

- 252€ totaal 

Ik was helaas wat duurder uit qua verzendkosten omdat ik van verschillende webshops moest kopen ivm met slechte voorraden. Maar deze lijst kost gemiddeld 230-270€ afhankelijk van waar je het koopt en wat je verzendkosten zijn. 

Kleding en Misc:

- Invader Gear Multicam Boonie 12€ 

- Mechanix Multicam Gloves 15€ 

- Fosco face paint 5€ 

- Elastiekenband 5€ 

Voor het geval dat je een nieuw setje wil samenstellen met de camo naar jouw keuze, een goedkoop nieuw BDU setje kost rond de 50-70€  Dus met een Boonie en handschoenen ben je rond de 80-100€  kwijt.

Ik ga er van uit dat alles volgende week binnen is. Ik jou jullie op de hoogte. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 2 - 28 Mei

Gisteren de JG Bar-10 ontvangen met de Swiss Arms 4x40 Scope. Ik heb een unboxing video gemaakt van de BAR-10 die ik adviseer om te gaan kijken als je meer wilt weten over hoe de BAR-10 extern is en zijn fps. 

Morgen kan ik een lading spullen ophalen bij het postkantoor en daar zal ik ook wat foto's van maken en wat over vertellen. :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 3 - 30 Mei

Nou eindelijk een bult spullen kunnen ophalen maar ik heb nog steeds niet mijn VSR-10 rail en de elastiekenband binnen. Helaas met de voorspelde regen en vooral de wind word dat dus ook niet sniping time voor mij en hoop ik het volgende week te kunnen doen.  <_<

Ik ga dus maar met de Polarstar spelen op zondag bij Balls & Arrows maar nog wel wat testen met camo door gebruik van de lokale begroeiing en de face paint.  ;)

Dus wat heb ik binnen:

- Swiss Arms 4x40

- Invader Gear Multicam Boonie Hat

- Fosco Face paint 

- Valken Bio BB's 0.36 (Ja, certified) 

- Mechanix Multicam Handschoenen

- Fosco Camo-Band

- Action Army Hopup en bucking

122nl1y.jpg

De Camo-band werkt best goed:

Dit combineer ik met wat begroeiing op het veld door middel van wat elastiekjes op de replica

2coqtjb.jpg

De Swiss Arms Scope:

Deze auto heeft een afstand van 67 Meter.

zxwc3m.jpg

Volgende post laat ik jullie mijn bevindingen weten op het veld qua de effectiviteit van de camo. En hoop ik ook wat foto's te kunnen delen.  ;)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 4 - 5 Juni

Beetje laat met mijn bevindingen, but better late than never! Dus ik heb afgelope zondag bij Balls and Arrows wat lopen te stoeien met face paint en camo door het gebruiken van de lokale begroeing. En dit is het resultaat:

11406874_984469121603662_576112225489323

11391320_984469088270332_494960227941699

Ik ben persoonlijk wel tevreden over, en het idee is goed. Uitvoering kan wel wat verbetert worden. Ik kon de schouders helaas niet echt goed inpakken en heb de begroeiing op mijn armen vast zitten door middel van wat elastiekjes. Zoals ik al eerder aangaf is Multicam niet de besto camo voor NL woodland maar werkt het zeker ook niet slecht. Zie het als de jack of all trades, but the master of none. 

Het voorbereidend werk op het veld was opzicht zo gedaan en was ik 15-20 minuten bezig met het inpakken van mijn vest, boonie, armen en replica. Als ik de replica aansloeg had ik een prima bedekking .

Helaas was de Top rails voor de BAR-10 niet op tijd binnen en kon ik er geen scope om doen om er even mee te skirmen. Dus heb ik de polarstar maar netjes op 355 fps gezet en Semi only. De 4x40 scope heb ik er ook opgedaan om een DMR achtige setup te maken en had ik een effectief bereik van 65-70 meter met 0.30 gram.  (Iets wat de bar-10 stock niet zal halen, lol.) Dit had ik gedaan om toch een beetje een gevoel te krijgen voor de speelstijl.

After Action Report:

Ik had besloten om puur een ondersteunende rol te spelen en mij dus zo te positioneren dat ik het team zo goed mogelijk kon steunen. Dit was in het begin wel even wennen en ging ik het ouwe gedeelte op, wat erg dicht begroeid was. Het ging in het begin redelijk moeizaam door de dichte begroeiing maar uiteindelijk wist ik de overkant te halen. Terwijl team mates overstaken en rechtsom gingen bleef ik in het midden zitten en werkte ik systematisch stukje voor stukje vooruit, het krioelde van de tegenstanders en dankzij veel scannen, de camo en de vergroting van de Scope kon ik aardig wat tegenstanders uitschakelen die ons zaten op te wachten zonder gezien te worden. Helaas maakte ik na 3 kwartier een fout en zag ik een tegenstanders over het hoofd en werd ik teruggestuurd naar mijn spawn die aan de andere kant van het veld zat. Kort daarna was er pauze.

Na de pauze besloot ik om op het nieuwe gedeelte van het veld te blijven, wat grote open stukken had. (Erg mooi voor snipers) Ik ging ik richting de raketbasis. Voor de raketbasis lag een grote omgevallen boom met wat begroeiing er op wat precies het zelfde was als wat ik droeg, ook kon ik rechts van de boom tussen en onder wat takken langs schieten. Op deze locatie kon ik pas merken wat een goeie bereik ik had en schoot ik een groot aantal mensen uit de raketbasis. (De raketbasis was op ongeveer 30 meter afstand van mijn locatie.) Ook schakelde ik veel tegenstanders uit die achterlangs de raketbasis gingen langs de zijkant van het veld waar ik ook bereik op had. In de eerste 15-20 minuten werd ik gewoon niet gezien en was er erg veel verwarring waar al deze schoten nou vandaan kwamen. (Ook een paar mooie shots door wat kleine opening in de raketbasis muur. :P ) Echter werd ik uiteindelijk opgemerkt en besloot ik om terug te trekken en verder rechtsom te gaan door het midden. 

Ik ging eerst terug langs de linker kant van de weg (35-40m afstand) waar ik een grote groep van ons uit de respawn zag komen en toen.... CHAOS, de vijandelijke elite crack troops, de Spartans kwamen met een grote groep en jeep ondersteuning over de weg  en de enigste manier om deze jeep uit te schakelen was door een bomgordel op de auto te krijgen. Je kon wel de gunner raken en de auto op non-actief zetten voor 20-30 seconden. De High ROF van de HB's lieten los en algemene paniek en hits aan onze kant liepen hoog op. (Niemand schoot in eerste instantie op de gunner, lol) 

De jeep reed wat vooruit en toen had een hoek op de jeep gunner en schakelde die ik tijdelijk uit en begon toen op de rest van de tegenstanders te schieten die in een dikke groep achter de jeep liepen. Dit zorgde voor gelijk 4-6 hits en werd ik wel gespot, maar wat goeie dekking en mijn range zorgde ervoor dat zij mij niet konden raken. De jeep begon weer te rijden en sproeide weer wat team mates neer. Ik moest zelf weg rennen als een meisje en positioneerde mij zelf rechts achter een boomstronk en schakelde de gunner weer uit. 20-30 seconden later reed de jeep weer en vervolgens schoten wat team mates de gunner deze keer en kwam er iemand eindelijk aanzetten met de bom gordel om de jeep uit te schakelen. Aan het einde van dit gevecht liep er een of andere weirdo van het andere team met een ski bril casually over de weg die ik vervolgens op het been schoot, daar trappen wij niet in mannetje! 

Vervolgens ging ik verder met mijn originele route en wist ik door wat laag te lopen/kruipen bij een begroeide barricade te komen in het midden. Rechts van mij zat de vijandelijke spawn op 70-80 meter en voor mij zag ik veel tegenstanders in dekking op afstanden van 60-70 meter. Wat volgde was een complete slachtpartij en schoot ik herhaaldelijke tegenstanders neer die daar dekking namen voor spelers van mijn team, niet wetend dat ik een perfect hoek op ze had. na 15-25 minuten had ik 6 magazijn leeg geschoten en was de vaart bij de tegenstander eruit gehaald.  Ik besloot maar terug te gaan naar de safety voor een refill en kort daarna hadden wij weer een korte pauze. Na mijn weten was ik niet gespot. 

Bevindingen:

All in all heb ik mijzelf prima vermaakt in deze rol en heb ik een succesvolle skirm gehad. Dankzij de Scope en camouflage kon ik deze dag dingen doen die mij normaal niet gelukt waren en had ik zeker weten veel meer tijd in de respawn door gebracht. Dankzij de vergroting van de scope en de tijd die ik had om dingen te observeren bevestigde het weer hoeveel makkelijker je bent te vinden als je geen face paint of gezichtsbedekking op hebt.  Aardig wat tegenstanders werden ook verraden door onbeschilderde replica's. (Volledige zwart/Tan komt ook erg naar voren.)

Aankomende zondag ga ik weer naar B&A en dan kan ik de JG BAR-10 eindelijk testen.   :wub:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 5 - 9 Juni

Nou ik was weer bij B&A en heb eindelijk de JG Bar-10 wat kunnen testen. Maar zoals verwacht was ik niet erg onder de indruk.

Hier zijn wat tests. Ik heb de replica ondersteund gehad en heb de afstanden nagemeten met 3 verschillende gewichten bb's.  Er was weinig wind.  Ik heb verschijnende doelen aangegeven op bomen die een omvang hadden van 50 bij 40 cm. 

Tests met 0.25 gram (30 schoten)

- Range 50 Meter 4-26 Hits/Misses 

Op deze afstanden was het bereik erg random en geen consistency. Vliegers overal. Dit was ook de daadwerkelijke max range maar het viel vaak ook nog wel eerder neer rond de 45m. 

- Range 40 Meter  7-23 Hits/Misses

Niet veel beter helaas. 

- Range 30 Meter 14-16 Hits/Misses

Zelfs op deze afstand waren er veel rare vliegers.

Tests met 0.30 gram (30 schoten)

- Range 50 Meter 

Niet, de Bar-10 kon deze gewicht BB moeilijk trekken en de BB plopte al rond de 40-45 meter meestal neer.

- Range 40 Meter  14-16 Hits/Misses

De consistency was wel een stuk beter op deze afstand in vergelijking met de 0.25 gram. Maar dit is nog steeds erg slecht. 

- Range 30 Meter 22-8 Hits/Misses

Dit lijkt er meer op. Maar zelfs low budget AEG's kunnen dit op een torso op deze afstand. 

Tests met 0.36 gram (30 schoten)

- Range 50 Meter 

Niet, de Bar-10 kon deze gewicht BB moeilijk trekken en de BB plopte al rond de 35-40 meter neer

- Range 40 Meter  8-22Hits/Misses

Meeste van deze misses waren BB's die het doel qua afstand nog niet eens haalde. Schoot tevens wel aardig recht.

- Range 30 Meter 24-6Hits/Misses

Consistency is met dit gewicht op deze afstand wel goed. Maar onthoud dat dit een torso size doel is en een low budget AEG dit al makkelijk kan. 

Conclusie:

Voor een replica van 100-120 EUR schiet de JG BAR-10 als verwacht, SLECHT. zwaarder dan 0.30 moet je simpelweg NIET doen omdat je dan nauwlijks verder komt dan de 35meter. Zit je doel half in de dekking en moet je op een gebruikelijke arm/hoofd/been schieten die uitsteekt dan kan je het simpelweg wel vergeten met de JG BAR-10. 

Ik heb die dag dus maar weer gespeeld met de P* in een DMR setup. Filmpje below.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 6 - 12 Juni

Vandaag dus de Action Army Hopup en bucking geïnstalleerd.  En de volgende DIY mods:

- Barrel schoonmaken/polijsten

- Teflon Tape op Cylinderhead

- Simpele Barrel spacers van ductape gemaakt .

Toen naar beneden om op doelen van 20 meter afstand knallen. Het was al gelijk te zien, overduidelijk beter. Ik ben van 400 FPS gemiddled naar 450 FPS gemiddeld gegaan. (De hopup sealt zeer goed.) 

Maar toen... *Cloink* Hu... *Probeert te cocken* Hmmm... De Trigger Sear was afgebroken.  <_<  En dat na nog niet 500 schoten.  Hier ga ik geen nieuwe onderdelen voor bestellen want ik heb recent een hele PDI order geplaatst via een inkoop actie van Flash. Dus ga ik daar op wachten. (Komt van Xfire vandaan)

Wat heb ik besteld: 

- PDI 6.05 Inner Barrel  (500MM)

- PDI V-Trigger

- PDI Palsonite Precision HD Cylinder Set

- PDI End Cap

- PDI VSR W-Hold Bucking

- PDI VSR-10 Silencer Attachment

- PDI Trigger Guard Type B

- PDI VSR 330 and 280 Spring

- PDI Barrel Spacers

(Ik blijf de originele JG receiver en bolt handle gebruiken)

Als het goed is gaat mij dit iets meer dan 500 Euro kosten.

Waarom PDI?:

Toen ik mijn VSR-10 samenstelde heb ik voornamelijk naar 4 merken gekeken. PDI, EDGI, Laylax en Action Army (AA is een Laylax Kloon.) Uiteindelijk moest ik beslissen tussen PDI en Laylax. Uiteindelijk voor PDI gekozen omdat het een stuk makkelijker was om alle onderdelen te vinden en ook een stuk goedkoper omdat ik alles bij Xfire kon halen. Zelfs als ik voor AA zou gaan kwam ik uiteindelijk nog duurder uit dan volledige PDI onderdelen. Ook een bijkomende punt was dat PDI features had die Laylax niet heeft. 

De PDI Cylinderhead en PDI Cylinder hebben meer draad om vast te draaien. Waardoor ik niet bang hoef te zijn dat het draad van deze twee word kapot getrokken. De PDI Cylinder Head heeft een goeie toelopende conische vorm wat voor zeer goeie air flow zorgt. In Vergelijking met de Laylax/AA die meer plat is. Bij de Laylax/AA kan je wel een Sorbo op de cylinder head doen om het geluid te dempen wat de PDI dus niet kan omdat die helemaal af loopt. Ik wou een betere consistent airflow over geluidsdemping. En er zijn ook andere mods om je geluid te reduceren waardoor je bijna niet meer hoorbaar bent voorbij de 30-40 Meter.

De PDI Trigger heeft een Trigger safety ingebouwd. De Laylax/AA 90 Degree triggers hebben deze functie verwijdert. Voor de PDI trigger kan je ook losse onderdelen kopen terwijl je dit  voor Laylax/AA triggers dat niet kan. 

De Laylax Cylinderset heeft schijnbaar een wel iets makkelijkere pull in vergelijking met de Palsonite Cylinder set. Maar schijnbaar is dit verschil zo klein dat het eigenlijk een non factor is voor mij. Alleen is die van Laylax/AA Teflon coated en zal die coating na gebruik uiteindelijk verloren gaan. De PDI Cylinder set is van Palsonite wat gewoon erg goed en hard materiaal is. 

Qua barrels is dit altijd een eeuwige discussie en ben ik persoonlijk meer een voorstander van wijdere barrels die 6.05 of groter zijn. Uiteindelijk voor de PDI 6.05 gekozen met een lengte van 500mm wat kennelijk een goeie lengte is in verhouding met de cilinderinhoud en de 0.36 gram BB gewicht die ik wil gaan gebruiken. Wat er voor zorgt dat hij ook een stuk stiller schiet. Deze keuze was tevens ook makkelijk gemaakt omdat ik al veel ervaring heb met PDI 6.01 en 6.05 barrels.

Ik hoop met de VSR 330 spring (Die in de Xfire setup 460 schiet)  ergens tussen de 480-500 fps uit te komen met teflon tape en de extreem goeie seal van de AA hopup kamer.  PDI springs zijn tevens ook een van de beste springs op de market en houden hun toleranties erg goed vast. Wat dus weer voor meer consistent fps zorgt. 

Uiteindelijk waren deze features, beschikbaarheid, After market Support en betere toleranties/kwaliteit op onderdelen de beslisser voor mij om voor PDI te gaan. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 7 - 13 Juni

Heb wat Low Scope mounts binnengekregen en die geplaatst. En kan nu door gewoon de Bar-10 te schouderen zonder problemen door de scope heen kijken.  De Bar-10 cocken met mijn kleine handen is niet echt een probleem voor mij. (Maatje 9 handschoenen). Maar dit moet ik nog zien op het veld in stress situaties. 

heb je grotere handen dan wil je  wel een andere bolt handle halen. (Gunfire verkoopt G-spec bolt handle's voor weinig.)

Low Scope mounts hebben mij 13 Euro gekost. De VSR-10 top rails koste 17 Euro. (Word niet bij de Bar-10 geleverd.) 

11390254_988061724577735_330029044091646

Wil tevens ook wat correcties toevoegen:

1. Laylax/AA verkopen daadwerkelijk wel losse onderdelen voor hun triggers. Wel aardig lastig om in voorraad te vinden. Maar ze kunnen ook een hoop andere onderdelen gebruiken van andere merken. 

2. De PDI VSR 280/330 schieten boven de 500 fps. In het hele 13mm spring lijstje van PDI zijn de veren voor de VSR met 0.29 gram bb's getest in plaats van 0.20 gram zoals de rest. 

Ik heb nu de veren naar een PDI VSR 200 en 250 omgezet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 8 - 29 August

Hey jongens, sorry voor the wait! Ik had helaas extreem veel problemen met de postbezorger en zat de afgelopen 3 maandjes ook even in de financiële prut, maar nu is het weer goed!

Zoals eerder aangegeven heb ik een gezamenlijke bestellingen samen met andere mensen bij Flash geplaatst om op die manier mooi de kosten te kunnen drukken en ook wat extra spulletjes te kunnen halen.  De PDI order arriveerde 2-3 weekjes later bij Flash zoals verwacht en Flash heeft het per direct doorgestuurd naar mij. 

Helaas was bezorger van het pakketje niet erg secuur deze keer, en om een lang verhaal kort te houden kreeg ik mijn pakketje pas 7 weken later binnen. *Zucht* Ik heb een soortgelijke incident eerder gehad met een grote Lonex bestelling voor mij AK en dat duurder 5 maanden, dus het kan erger.  ;)

Anyhow, wat is er allemaal binnen gekomen?:

- PDI Palsonite cylinder Set

- PDI 250 VSR spring
- PDI 200 VSR spring
- PDI 500mm 6.05 innerbarrel
- Action Army Hop up chamber
- PDI Hold Bucking (3x)
- PDI End Cap
- PDI Trigger unit
- PDI Trigger guard type B
- PDI Barrel spacers (3x)
- PDI Barrel Cap for Silencer

De totaalprijs van dit inclusief verzendkosten etc was 512 Euro. Als je dingen er af haalt zoals de trigger guard, endcap en extraatjes die ik dubbel had bestelt kan je een complete upgrade set al voor 360-400 Euro hebben als je via Flash bestelt. 

In de volgende update ga ik waarschijnlijk beginnen met bouwen so look forward to it.  ^_^

Nu moet ik alleen nog een silencer halen om de langere inner barrel te verbergen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 9 - 8 september

Ben helaas nog niet aan de VSR-10 toegekomen. Ik kwam er achter dat de PDI 250 eigenlijk er al voor zorgt dat je boven de 500 fps komt. Nu dacht ik een 200 veer te hebben maar dat bleek een 300 veer te zijn, derp. Looking at you, Flash. Maar goed, ik had al een nieuwe bij unit13 besteld samen met een Silencer en die wil ik dan woensdag of donderdag in elkaar bouwen, daar komt nog een filmpje van.  

Nu heb ik wel alvast de Silencer geprobeerd en tijdens het draaien voelde ik opeens lichte weerstand, vervolgens gelijk gestopt en wou ze weer uit elkaar draaien.... draad kapot van allebei de silencer en PDI barrel cap... *Sigh* En dit koste ook echt nul komma nul moeite, haha. Hopelijk kan ik dit nog uitboren en op een andere manier vastmaken, anders word het een nieuwe barrel cap met draad en een silencer halen.  *Mopper mopper* 

Nieuwe gear om te kopen!

Nu had ik in eerste instantie het idee om twee setjes leaf jackets/pants te halen en andere gear om zo een coole en effectieve loadout te maken, voor verschijnende seizoenen, maar dat is momenteel financieel niet echt haalbaar...  Bekend probleem, i know. Maar toen kwam ik recent een sniper TOG tegen van Voodoo Tactical.

De TOG is een soort van "jas" die je armen, hoofd, rug en torso bedekt en vele loops heeft. Hier kan je dus gewoon een halve ghillie van maken of vegetatie aan bevestigen. De TOG heeft ook een compartiment waar je een zak water van 2-3 liter in kan doen wat een mooie bonus is en het ook aardig low profile houdt. Ik wil dan alleen mijn Combat belt erbij dragen om mijn pistol en extra magazijnen mee te nemen. Het liefst zou ik een kleinere belt willen hebben met andere pouches en indeling maar dat kost weer teveel geld. :(

718nnXPVkHL._SY355_.jpg209024_07_A.png

Volgende update komt hopelijk deze week nog met het filmpje van de VSR-10 en het ombouwen daarvan. (Ligt er net aan hoeveel tijd het filmpje kost.) 

Update 10 - 13 september

Het filmpje is klaar door middel van dit filmpje ga je zien hoe ik de stock JG Bar-10 uit elkaar haal en volledig upgrade met PDI en Action Army onderdelen. Ik hoop met deze video wat extra inzicht te geven in het hele proces en hopelijk steken de nieuwere airsofters hier ook wat van op. Ook zit er een korte fps test en een schiet test op 17 meter bij. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 11 - 24 September

In deze video ga je verschijnende DIY upgrades (Do it your self) zien en een schiettest die daarna volgt. Ik hoop met deze video wat extra inzicht te geven in het hele proces en hopelijk steken de nieuwere airsofters hier ook wat van op.

Volgende test wil ik wel echt gewassen bb's gebruiken want later kwam ik er achter dat de valken bb's wel wat troep achter lieten op de bucking lips. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 12 - 12 November

Weer een tijdje geleden sinds de laatste update, maar sinds afgelopen weekend zit ik weer in de 3 ploegen dus ben ik wezen airsoften bij Balls & Arrows afgelopen Zondag.

Kort na de pauze kapte mijn AK er mee want de batterij was leeg ,en pakte ik dus gauw mijn BAR-10. Na een gehaaste afstel en zero klusje van een paar minuten ging ik weer het veld in en heb ik de Bar-10 ook eindelijk kunnen testen op het veld.  Ik gebruikte die dag ook 0.36 BB's die ik had gewassen. Nou het is belangrijk om te zeggen dat ik de BAR-10 dus niet goed heb kunnen afstellen IVM haast en moest ik de hele tijd compenseren door het midden van de kruis links boven mijn doelen te richten. 

Afstanden tot 40-50m presteerde de Bar-10 erg betrouwbaar tegen tegenstanders die dekking gebruikte en had ik meestal maar 1-2 schoten nodig met nu en dan uitschieters. Met lange afstanden van 70m en verder werd het door mijn slechte zero wel aardig lastig maar in het algemeen had ik 1-4 schoten nodig tegen tegenstanders in dekking die de gebruikelijke arm en hoofd laten zien. Tegenstanders die bijvoorbeeld alleen een stukje van het hoofd laten zien om te gluren zijn wel erg lastig maar het is mij een paar keer gelukt die dag. Als de tegenstanders open en bloot rond lopen of meer dan dan de helft van zijn lichaam laten zien dan waren de schoten in het algemeen altijd wel makkelijk ook al waren ze op 70-80m afstand.  Groupings waren in het algemeen zeer goed en bij de missers die ik had waren de meeste ook echt maar NET missers.  Al in al wel een geslaagde test qua schieten maar er zijn nog wel wat problemen en vragen.

De problemen:

- Heel af en toe constateerde ik wel een aardig grote uitschieter maar of dit aan mijn BAR-10 ligt of aan mij is nog niet duidelijk.  (Ik gebruikte dus gewassen BB's, de bucking is nieuw en schoon en de Barrel is een PDI 6.05 en ook schoongemaakt voor de game. ) Maar misschien is dit ook gewoon een algemeen fenomeen aangezien het bb's zijn en niet 100% te voorkomen.

- Ik kan mijn scope niet op een goeie zero krijgen. Na het spelen probeerde ik de zero goed te krijgen maar het kwam er op neer dat ik met de afstelschroeven de kruis niet op de goeden plek kan krijgen. Ik moet nog steeds compenseren door links boven te richten. De hopup, bucking en barrel zitten allemaal center. Ik gebruik low scope mounts en de scope zit wat naar achter om er zo voor te zorgen dat ik gelijk goed door de scope kan kijken zonder te zoeken. (Check foto's in eerder updates) Wellicht dat het aan de goedkope scope ligt, ik gebruik een 4 x 40 scope van swiss arms.

Mocht je dit lezen en ook veel snipen zou ik graag je mening/ervaring horen en wellicht dat je al een oplossing weet voor een van deze problemen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 13 - 6 December

Weer een tijdje geleden sinds de laatste update, maar sinds afgelopen weekend heb ik eindelijk de BAR-10 aan een echte volle dag skirmen kunnen onderwerpen.

Hier is de video als je een beter idee wil hebben qua hoe het ging die dag:

Algemene ervaringen op deze dag:

Zoals ik al aangaf in de video waren de weersomstandigheden niet fijn. Veel regen en constante windkrachten van 4-5 in combinatie met de grote open afstanden van 50-60 meter of verder maakte snipen alles behalve makkelijk. (Ook voor AEG gebruikers. xD) Ook heb ik nog steeds niet mijn scope een goeie zero kunnen geven, ik vermoed dat er iets mis is met de scope zelf want ik kan wel schoten van 70-80 meter maken dus een echte curve kan het niet zijn. Ik kan ook niks verkeerd in of om de hopup vinden.

Aan het begin van de dag was het lastig voor mij en had ik nog compleet geen gevoel voor hoe mijn replica schoot. Ik moest ook nog leren hoe ik precies moest compenseren en met deze windkrachten is wind nergens het zelfde. Het circuleert overal en halverwege kan de wind ook weer anders werken. Dus wat ik vooral ondervond was dat het eerste schot meestal miste en bij het 2e-3e schot had ik meestal wel een hit op 50-60 Meter. Op 70 meter of verder had ik hier en daar wel wat hits in de ochtend maar de meeste miste gewoon. Ik had die dag ook de wind keihard tegen en dat was erg merkbaar.

Aan het begin van de middag ging het al een stuk beter en begon ik de smaak te pakken te krijgen. Ik kon beter omgaan met de wind en begon al wat succes te krijgen met de windcondities in te schatten en werden het ook wat meer 1 shot hits. Ik had eventjes de wind mee maar die draaide al gauw en stond die dwars op het veld wat weer lastig was. In de middag begon ik een hele hoop lange afstand schoten te maken die ook raakte en heb ik zelfs 2 hits achter elkaar gemaakt op afstanden van 84 meter. (Aan het einde van de video.)

Al in al heb ik nog wel een hoop te leren en ondervond ik dat sniperen niet alleen een kwestie is van goeie internals. Je moet ook leren hoe je replica schiet en hoe je moet werken met de wind. Als je je deze eigenschappen zelf niet aanleert zal je ondervinden dat je nog steeds een hoop mist zelfs met peppie upgrades in je buks. Natuurlijk had ik deze dag ook momenten waar ik gewoon schot na schot miste door domme pech of gewoon omdat ik ongeduldig was. (Halverwege de video.)

Gras, takjes en bladeren:

Dit is en blijft een obstakel voor elke sniper. Ook al heb je 0.40 gram of zwaarder. Op langere afstanden zal elk blaadje, gras en takje een irritatie zijn. Ik heb zoals je in de video kon zien een moment waar een hele groep beneden in de begroeiing zit. Ik kan er zelf met mijn P226 ook niet echt bij komen en leen ik een AEG van een kameraad om ze uit te schakelen.  

Dit gaf mij wel het idee dat een Glock 18 geen slecht idee is voor zulke situaties met zijn mogelijkheid voor full-auto. Hmmm... Tokyo Marui...  Of een MK23 Socom? Eitherway, my wallet will not be pleased! 

Zoom Cam:

Nu heb ik in deze video met 2.7k gefilmd en gaf het wel "iets" beter beeld wanneer ik ergens op inzoomde maar ik ben er verre van tevreden over.  Dus daarom heb ik besloten binnenkort een Mobius camera te kopen en die om te bouwen met een 10x zoom lens of meer. Maar dit ga ik weer bespreken in een aparte update!

Overige stuff:

Nu heb ik met gewassen BB's gespeeld van 3 weken oud. Deze presteerde nog steeds beter dan mijn ongewassen bb's van het zelfde merk. Dus naar mijn mening kan je gewassen Bio bb's tot 4 weken nog rustig gebruiken mits je ze goed droogt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 14 - 28 December

Afgelopen zondag bij RSL Airsoft met de BAR-10 geplinkt en wel aardig geschoten.
De omstandigheden waren wel slecht met een windkracht 4-5 de hele dag en een ziljoen takjes van 70+ omgewaaide bomen. Een aardige hindernisbaan kan ik je vertellen. (Ik heb tot op heden nog niet kunnen schieten in goeie weersomstandigheden.)

961_1092280840822489_1196181126078976104

Nieuwe aankopen:
Weer wat nieuwe goodies bestelt voor de BAR-10! 
- Mobius Action Camera (75€)
- 25mm zoom lens voor de Mobius (10€)
- IR Filter voor de Lens (3€)
- ACM scope 3.5-10x40 (Leupold clone 70€)

Zodra deze spullen binnenkomen zal ik weer updates plaatsen die in meer detail gaan over deze producten. <3

Super dat je dit doet. Zoals ik al eerder een keer zei ben ik ook met dit idee aan het stoeien. Ik las trouwens dat de GSPEC versie van de JG niet het probleem van de bolt zou moeten hebben. Verder dacht ik alleen uiterlijk ieta andera, maar intern hetzelfde.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en vorderingen! (Scheelt mij weer experimenteren :P)

Haha je kan ook editen Garmon :)

Super topic! Ik ga je volgen, succes met de bouw! Dit is precies wat

elke startende sniper zich afvraagt.

Bedankt. Ik weet eerlijk gezegt niet of AE een max aantal tekens per post heeft. vandaar de reserved posts. Al dit niet het geval is hall ik er wel twee weg en bewaar ik de 2e voor updates.

Super dat je dit doet. Zoals ik al eerder een keer zei ben ik ook met dit idee aan het stoeien. Ik las trouwens dat de GSPEC versie van de JG niet het probleem van de bolt zou moeten hebben. Verder dacht ik alleen uiterlijk ieta andera, maar intern hetzelfde.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en vorderingen! (Scheelt mij weer experimenteren :P)

Klopt. G-spec Bolt heeft een wat andere vorm en er zit een scope bij die kennelijk niet compleet bagger is. Intern is hij het zelfde. Kost 25-40 Euro meer geloof ik. 

Als ik die reserveringen zie.. ben je vast van plan om een shitload aan fotos te posten.

Nice!

En succes met je build.

Goed gezien. 

Ik zag dat je nog niet wilt investeren in een ghillie suit, maar ik neem aan dat je flink al wat camo-kleding hebt. Een relatief goedkope en zeer goede manier om een ghilliesuit zelf te maken (kost wel wat tijd). Heel erg cool filmpje van LevelCapGaming en Spartan117gw:

https://m.youtube.com/watch?v=jzRSDvEn3ms

Hier ben ik mee bekend. Helaas is dit echter niet goedkoop of goedkoper dan een pre-made ghillie suit van een winkel.  :(

Tevens als ik voor een ghillie ga maak ik hem wel zelf ja. Maar dat is nog toekomst spul.  :lol:

Maar wel erg mooi!  :wub:

Tof project Garmon! Ik denk dat snipen bij iedereen wel eens kriebelt, vooral na het zien van heerlijke filmpjes als deze:

https://www.youtube.com/watch?v=U6DKHb3TV8o

Haha, zal ik wel even eerlijk zijn hier. Deze Youtuber heet Novritsch en is eigenlijk mijn inspiratie geweest om met dit project te beginnen.   :lol:

Goed topic dit! Even strak in de gaten houden. Heb zelf ook een JG-BAR 10 en de goede intentie om er wat moois van te maken, maar huiverig om aan te beginnen. Met zo'n topic komt dat helemaal goed, denk ik zo.  :D

Het apparaat ziet er niet eens zo slecht uit!

Klopt. Volgende week donderdag ben ik bij Bunker501 en ga ik kijken of ik een Tm VSR-10 kan vasthouden om het daadwerkelijke externe verschil te kunnen ondervinden.