Jump to content
AAC

LA-5 / PEQ-15 (Element) 15-07-'16 Update

Recommended Posts

SUPER! Dit was net de topic waar ik naar op zoek was. Ik heb vanmiddag mijn AA (SA A-03) besteld en wil perse de LA-5 erop dus bedankt voor de links!

Off-topic: nu alleen nog op zoek naar een  goede replica van XPS-3 of de 553.

Deze is er ook in zwart ja, alleen zal dat denk ff langer duren, eer de zwarte versie beschikbaar gaat zijn.

Aangezien de tan/fde versie realistischer/populairder is daarom wss als eerste aangeboden wordt  

Zo, je betaald wel de hoofdprijs momenteel. Krijg je niet toevallig nog wat samples binnen ? :P

Stevige prijs bij ASP ja ! :( 

Heb ze der wel attent op gemaakt , 's zien of ze  der wat aan gaan doen.

Samples nog geen idee ?

Zo, dat was we me wat met die Element LA-5/PEQ-15. Ik heb het dingetje al een tijdje, maar gebruik het nooit. Sterker nog, er zaten geen batterijen in en lag in de kast te wachten tot het juiste moment zich aandeed. Peppie met zaklampjes knipperen is leuk als je NOD's op je snuffert hebt staan of in pitch-black, maar bij het gemiddelde indoorhalletje in Nederland heeft het ook geen echt effect bij het gemiddelde zaklampie dat op replica's gemonteerd zit.

Echter, volgend weekend staat er een eventje in Givet op de lijst. 32 uur, in de nacht gaat het door. De organisatie heeft voor bepaalde delen van het veld en in de avond een (tactical) lamp verplicht gesteld. Mooie kans om de PEQ eens goed van pas te laten komen. Ook gezien het feit dat er een aantal lui met NODs komen, en zo dus mijn IR kunnen volgen. Enfin, de voorbereidingen zijn in volle gang dus ik ben mijn gear aan het klaarmaken.

Ik monteer het ding op mijn replica, ik steek er twee splinternieuwe CR123a batterijtjes in, plaats het schroefdopje terug en zie *flits flits* uit de LED lamp komen. Ok, raar. Hij staat duidelijk op de off stand met de selector op 9 uur. Ik druk wat knopjes in, draai wat aan de knopjes. Niets. Daarnet had 'ie spatjes genoeg met zijn *flits flits* in de off stand en nu niet werken. Zowel de pressure pad als de drukknop op de unit geven geen respons in alle standen. Ok, misschien iets niet goed gegaan met de batterijen plaatsen. Schroefdopje open *flits flits flits*. Het is dat ik geen klompen draag of heb, maar anders waren ze zeker gebroken!

Ik speel wat met het dopje. Draai het op en neer. Soms flitst de lamp spontaan, soms niet. Er is geen echte sweet spot waarop het lampje knippert of misschien zelfs blijft branden. Ook de laser reageert, zie ik al snel. Nog steeds raar, want het ding staat weer in de off stand. Misschien iets met de batterijcontacten?

Ik haal de batterijen eruit, en meet ze even na met de multimeter. Beide geven zo rond de 3,2 Volt aan. Niets mis mee! Ik bekijk de schroefdop en de veer erin. Kaarsrecht. Ook aan de andere zijde zit een veer voor de pluszijde van de batterijen. Niets mis mee. Nog eens proberen dan maar. Zelfde soelaas. Het ding wil maar niet werken. Bear in mind, de PEQ heeft alleen voor een Kodakmomentje gemonteerd gezeten en is daarna weer het doosje in gegaan.

Na een half uur klooien en freubelen wat advies gevraagd. De batterijcontacten waren ook daar de eerste ingeving. Kortsluiting zou kunnen, maar kan alleen gemeten worden als het doosje open is. Dus open dat ding! Ik schroef wat, ik kijk wat, ik meet wat. Alles lijkt in orde. De multimeter fluctueert echter enorm. Al snel valt mijn oog op een ontzettend zwakke soldeerverbinding op de min-draad en battery housing. Een licht tikje, en hij brak af.

Solderen is niet echt mijn grootste hobby, en vooral niet dat soort freubelwerk. Maar vooruit, het is te doen en ik heb de spullen ervoor in huis. Jetzt geht's los! De min-draad is weer netjes terug. Omdat ik soms nog wel eens een heldere ingeving heb, besluit ik alle contactpunten na te lopen. Op drie of vier kabeltjes na (van de IR en laser) heb ik alle draden opnieuw moeten solderen! Het zat zo los maar ook nog eens zo strak bekabeld dat het wel leek alsof het kapot moest gaan.

Met wat litertjes zweet (probeer het maar eens in dit weer en met weinig geduld :P) en wat precisiesoldeerwerk later, zit alles weer vast. Meten is weten: de fluctuatie is weg. Doosje dicht, batterijtjes terug en testen. Alles werkt weer naar behoren en ik kan volgend weekend met een gerust hart de fancy-pants-operator uithangen met mijn toffe PEQ-15.

Bijzonder geval, en zeker niet de kwaliteit die ik van Element gewend ben! Het zal een rot exemplaar geweest zijn, want ook op andere airsoftfora kan ik er niet echt iets vergelijkbaars over terugvinden. Waarom niet terugsturen, want hij viel nog binnen de garantie? Omdat ik mogelijk niet op tijd de boel retour had, er misschien een repairorder uit ging voortkomen, in plaats van vervanging, met als resultaat dat ik volgend weekend geen lamp zou hebben. Of ja, geen fijn lampje.

Uiteindelijk bleek de fix wat meer te behappen dan ik had verwacht, maar het was alsnog redelijk eenvoudig te doen en dus geen verkeerde keuze geweest.

Voor degene die echter de IR of laser ooit eens willen vervangen: pas op met de wiring, het is erg strak bekabeld en de wire gauge (op de IR wires na) is erg dun.

Ow en mogelijk heeft de laser wat werk nodig. Mijn variant met de groene laser staat nog één stuk te hoog als deze op de 'laagste' stand gedraaid staat. Moet er nog naar kijken, maar sowieso niet met dit geduldloze weer :P.

Bijzonder geval, en zeker niet de kwaliteit die ik van Element gewend ben! Het zal een rot exemplaar geweest zijn, want ook op andere airsoftfora kan ik er niet echt iets vergelijkbaars over terugvinden.

Waarom niet terugsturen, want hij viel nog binnen de garantie? 

De LA-5 van Element staan eigenlijk wel bekend als de beste replica versie.

Ik hoorde in 't algemeen wel 's van belabberde solderingen bij Element, maar ondervond 't zelf ook nog niet.

De LA-5 green laser is een nieuw model, en ze durven in hun eerste batchen ook wel 's kwakkels releasen.

Maar mogelijk heb jij een maandagmorgen, of vrijdagavond model  :( 

Element zelf,  bied al een tijdje 2jaar garantie, en zijn erg behulpzaam, en welwillend in geval van issues

Ow en mogelijk heeft de laser wat werk nodig. Mijn variant met de groene laser staat nog één stuk te hoog als deze op de 'laagste' stand gedraaid staat. Moet er nog naar kijken, maar sowieso niet met dit geduldloze weer :P.

Idd het laser adjusting design deugt niet echt, je kan 1 gewoon niet laag genoeg, en 2 de zeroing blijft niet staan

omdat de laserhouder te veel speling heeft, en de regelschroeven te los zitten.

Ik maakte -op aanvraag van Element- hierover al een verbeterd design , maar ze moeten hiervan nog een prototype bouwen etc..

Dus wanneer  ?   Als ik er 's aan toekom maak ik wel 's zelf een degelijk adjusting systeem

Maar daar hebben jullie momenteel allemaal weinig aan he  :P

Ik heb er ook een besteld, maar deels vanwege het bijna moeten hebben op een Mk18. Over lasers hoor ik mensen alleen maar zeuren dat ze je bijna een tik uitdelen zou je maar per ongeluk iemand in de ogen schijnen (op het ACN forum), daarnaast zie ik over dag het nut niet van deze dingen. De zaklamp is echter wel heel handig lijkt me en die wil ik dus zeker gebruiken, vooral als ik in de avond weer een keer een CQB veld bezoek. Hij is onderweg dus ga zien wanneer hij binnenkomt. 

Het afstellen is relatief simpel gemaakt aan de binnenzijde. De laser en IR zijn in één houder verwerkt. Daarop zit een veer, die weer op zijn plaats wordt gehouden door een kunstof tabje. Omdat de beide lasers in een houder zitten, zal of je IR of je laser goed afgesteld zijn. Beide is bijna onmogelijk.

Het afstellen gebeurt via twee - ik denk - messing blokjes. Schroef je het stelknopje in of uit, dan duwt het blokje in wezen de unit in of uit in de respectievelijke lichting. De veer houdt de boel op zijn plek. Het bijwerken van het messing blokje met een vijltje geeft meer inslag, en zou denk ik in jouw geval best kunnen werken!

Het afstellen is relatief simpel gemaakt aan de binnenzijde. De laser en IR zijn in één houder verwerkt. Daarop zit een veer, die weer op zijn plaats wordt gehouden door een kunstof tabje. Omdat de beide lasers in een houder zitten, zal of je IR of je laser goed afgesteld zijn. Beide is bijna onmogelijk.

Denk niet dat er echt  veel Airsofters met NVG's rondlopen ?   <_< 

De beide lasers zitten idd parrallel in één houder, dus als je de offset methode toepast zijn beide lasers in princype  goed afgesteld. 

Laser-Zero-sample_zpsd2392f18.jpg

Het afstellen gebeurt via twee - ik denk - messing blokjes. Schroef je het stelknopje in of uit, dan duwt het blokje in wezen de unit in of uit in de respectievelijke lichting. De veer houdt de boel op zijn plek. Het bijwerken van het messing blokje met een vijltje geeft meer inslag, en zou denk ik in jouw geval best kunnen werken!

Das inderdaad de  snellle oplossing, maar ik weet niet of je daarmee genoeg kan winnen aan bewegingsvrijheid.

bovendien wordt zo de schroefdraad nog korter, waardoor de afstelling  wss nog sneller verloopt.

Trust me, they are out there AAC ;) Het aantal events waarbij je ze nodig hebt, is in de BeNeLux vrij beperkt. Daarbij is het voor die paar keer per jaar een flinke uitgave.

Gen 1 heb je al voor een paar tientjes tot paar honderd euro. Useless voor airsoft: zodra je eigen zicht aan de duisternis is gewend, heb je daar net zoveel aan. Met een IR illuminator heb je wat meer profijt, maar voor tegenstanders met NODs kun je dan net zo goed een bouwlamp op jezelf schijnen.

Gen 2 is al in de €1000,- en meer reeks. Vanaf gen 2+ tot gen 3 is ook voor airsoft wel de beste oplossing, maar dan heb je het over autogated PVS-14's die zo rond de €1800,- beginnen. Een degelijke NVG mount, amber filter, polycarbonaat beschermlens, en je bent zo heel veel geld kwijt voor wat je bijna nooit gebruikt. Maar het is wel tof om te hebben en te kunnen gebruiken! :D

Anyway, de offset methode is inderdaad de meest voor de hand liggende methode. Wat ik ermee bedoelde is je noet moet verwachten dat de twee laser dots keurig op elkaar uitgelijnd zijn (zoals menigeen wel zou verwachten).

Mata's probleem is echter wel vervelend. Dat teruglopen van de schroef ben ik wel met je eens. Zouden Locktite of een langere schroef (mits het past) geen oplossing kunnen zijn? Andere suggesties?

Trust me, they are out there AAC ;) Het aantal events waarbij je ze nodig hebt, is in de BeNeLux vrij beperkt. Daarbij is het voor die paar keer per jaar een flinke uitgave.

Gen 1 heb je al voor een paar tientjes tot paar honderd euro. Useless voor airsoft: zodra je eigen zicht aan de duisternis is gewend, heb je daar net zoveel aan. Met een IR illuminator heb je wat meer profijt, maar voor tegenstanders met NODs kun je dan net zo goed een bouwlamp op jezelf schijnen.

Gen 2 is al in de €1000,- en meer reeks. Vanaf gen 2+ tot gen 3 is ook voor airsoft wel de beste oplossing, maar dan heb je het over autogated PVS-14's die zo rond de €1800,- beginnen. Een degelijke NVG mount, amber filter, polycarbonaat beschermlens, en je bent zo heel veel geld kwijt voor wat je bijna nooit gebruikt. Maar het is wel tof om te hebben en te kunnen gebruiken! :D

Anyway, de offset methode is inderdaad de meest voor de hand liggende methode. Wat ik ermee bedoelde is je noet moet verwachten dat de twee laser dots keurig op elkaar uitgelijnd zijn (zoals menigeen wel zou verwachten).

Wat ik bedoel   ;) 

Mata's probleem is echter wel vervelend. 

Dat teruglopen van de schroef ben ik wel met je eens. Zouden Locktite of een langere schroef (mits het past) geen oplossing kunnen zijn? Andere suggesties?

Is een design fout, Locktite zou in principe kunnen , maar die ga je moeilijk kunnen aanbrengen tussen de schroefdraad , en moet je ook direct gaan afregelen voor hij droog is .

Ik denk dat een sterkere veer al wel kan helpen, en die messing blokjes zouden eigenlijk moeten uitgevoerd zijn zoals een zelfborgmoer, met een nylon ring

2e probleem is dat die laser houder aan de voorkant ook kan verlopen omdat hij te veel speling heeft in het cover. misschien is het beter met een O-ring der tusssen ?

Daarom heb ik ook al zitten denken om zelf 's een en ander te gaan maken, daarvoor 

Yup deze zijn zo ontworpen dat de beams juist langs de front sight schijnen.

De SA-B02 -zoals hij boven op de foto staat- is een mooie Mk18 mod0, of CQBR styled replica, maw al een redelijk accuraat model.

Ik raad je daarom -naar realisme toe- een FDE versie te nemen

http://www.airsoftpeak.com/element-ex419-battery-case-with-green-laser-lens-flashlight-p-22533.html?aid=306

22533.JPG

special-forces-cqbr-carbine.jpg

TtBobB2.jpg