Jump to content
Airsoft Elite
AAC

LA-5 / PEQ-15 (Element) 15-07-'16 Update

Recommended Posts

De langverwachte LA-5 /peq15 van ELEMENT is er eindelijk !

Dit is een volledig functionele Peq-box géén battery case !
En als je een een "up to date build" van een US fighting forces primary wil doen,   een "bijna" verplicht item  :D 

Voor wie het nog niet mocht weten,  een "Peq-box" wordt ook wel eens  een  "ATPIAL" genoemd .

(Advanced Target Pointer / Illuminator / Aiming Laser)

De "echte" ATPIAL/PEQ boxen worden worden gemaakt door Insight Technology, en worden al enkele jaren,

in de verscheidene varianten gebruikt door de US fighting forces,   De LA-5 is één van de jongste versies.

En in feite gewoon een enhanced AN/PEQ-15 .

De Airsoft versies verschillen wel wat van de RS versie en dat zin hem oa in vermogen van  van de lasers,

Het staat voor zich dat de militaire versies véél krachtiger zijn ! in vergelijking met hun Airsoft counterparts

Verder zit op de plaats van de Flashlight bij de Airsoft modellen,  in de realiteit een IR illuminator.

hier ter vergelijking de "echte" Insight LA-5/ PEQ-15

P1100684.jpg

P1100681.jpg

Een tijdje geleden starte ik een discutie met ELEMENT , over hun remote jack plugs,  en de compabiliteit met andere merken peq boxen

Van het een kwam het ander, en ELEMENT besloten, "gewoon"de LA-5 te gaan maken  !

Aangezien ik de aanbrenger van het idee ben, heb ik de eer gekregen één van de eerste versies in bezit te hebben, nog voor deze in de winkels

verkrijgbaar zijn !  En ook jullie,  AE leden,  zijn de eerste mede-aanschouwers van deze ELEMENT LA-5  ;)

ELEMENT heeft werk gemaakt van deze LA-5 , en hij is dan ook bijzonder fraai gemaakt , met veel oog voor detail, materialen, en de realiteit  !  ( vergelijk de foto's)

Hij komt in een soort  stevige "Tupperware boterhammendoos",  :D met een stickersetje, remote pressurepad, en duidelijke manual.

twee CR123 batterijtjes dien je zelf te voorzien .

Der is alleen een red-laser versie verkrijgbaar  :( ik probeerde nog ELEMENT te overhalen, een green-laser versie te maken.

aangezien deze -door het menselijk oog-  als  "feller"  wordt waargenomen, maar volgens hen is dit te gevaarlijk voor het menselijk oog ?

De laser is trouwens adjustable !  wat niet op alle Airsoft peq boxen het geval is !!!

Der zou ook een IR laser opzitten , maar die kon ik zonder NVG niet waarnemen .

op de locatie , waar in de realiteit de IR illuminator zit,   heeft deze Peq box ook een krachtige LED flashlight  

Bovenaan zit een keuzeschakelaar, welke meerdere standen, en combinaties mogelijk maakt.

met de grote drukknop in't midden wordt de selectie  dan permanent ingeschakeld.

indien je de remote pressure pad, of dual switch gebruikt, kan je lamp, of laser laten branden tot je deze loslaat

als je twee maal drukt, blijft hij ook weer continue branden !

Hier de foto's,  eerst de LA-5 en z'n "Tupperware"

i4HZpDt.jpg

1tBHQvM.jpg

33o1qAD.jpg

GrckfR2.jpg

y5zleDr.jpg

DN6hZQV.jpg

RdTnxAK.jpg

zcZ0KFR.jpg

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Deel twee ,  van deze review over de Insight LA-5  van Element.

De echte Insight LA-5C ,ofwel UHP is de ultra high Power , uitvoering van deze ATPIAL.

met krachtiger laser's, en  IR illuminator, de uiterlijke verschillen zijn  een kwestie van details.

LA5PEQC_tr.jpg

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

LA-5 / PEQ geupgrade tot de LA-5C UHP uitvoering

Recent heeft Element zijn reeds bestaande LA-5 /PEQ15 helaas, en tot hiertoe,  zijn de verschillen nog beperkt tot de uiterlijke details.  welke ik hieronder zal illustreren,   Ik zeg duidelijk "tot hiertoe", want inside information zegt dat ze ook werken aan een green laser version, en powered up flashlight

voorlopig is deze Green laser versie aangekondigt voor Mei 2016 

Ik denk dat voor de gemiddelde sterveling , al die verschillende modellen, al lang een kluwen is geworden 

Je moet al beetje een maniak als ik zijn om, der nog wijs uit te worden  :D  Dus zal ik jullie der een beetje in wegwijs helpen.

Als je het hele verhaal over de Element LA-5 wil lezen moet je gewoon naar boven scrollen.

want afgezien van de details zijn ze verder indentiek.

GBmi0Mp.jpg

Hier een beetje duidelijker in beeld, de rode silicone rubber O-ring voor een betere UV-bestendigheid

zwBsTFl.jpg

De LA-5C komt nog steeds in de nieuwe Element- tupperware  box, met handleiding,  stickerset,  velcrostrip, en remotepad

LQ9gSbo.jpg

En dankzij m'n goede contacten bij Element ook een upgradesetje voor m'n "oude" LA-5 weten versieren  ;)

DYmx9dy.jpg

Ook nog dit leuk plaatje gevonden US SOF ODA (Operational Detachement Alpha) stoeien met hun LA-5's

f4eIVMhpPOA.jpg

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

De Element LA-5 UHP version is intussen ook verkrijgbaar bij Airsoftpeak zonder verzendkosten  ;)

In TAN/FDE

17915.jpg

en BLK

19197.JPG

Deze zou ook zeker niet bij mij misstaan. Hoe is de lamp die er in zit?

Is er ook al iets bekend over wat deze moet gaan kosten?

Die zal ook bij de jouwe mooi staan ja  ;)

Volgens ELEMENT zal de prijs vergelijkbaar zijn met hun AN/PEQ16a

Die Flashlight, sja nu niet echt héél fel hoor, denk zo een beetje als die M300 mini scout.

Maar niet zo krachtig als die M3X die der al naast staat .

Ben een beetje op zoek naar een leuke PEQ, maar kom niet echt achter wat het verschil tussen de PEQ-15 en PEQ-16 is? Volgens mij alleen dat de PEQ16 een blue LED illuminator heeft zodat je wel je weg kunt vinden in het donker maar niet direct je positie verraad met en flashlight?

Je hebt de AN/PEQ-15 , welke in feite de oudste is van de nieuwe generatie Peq boxen, - indien je der belang aan hecht-  meer geschikt voor een "oudere" M4A1 build

Daarna komt de LA-5 , een geupdate versie,  de verschillen zijn klein, bijvoorbeeld de adjusting knobs voor de laser zijn de opvallendste details , ideaal voor een Block II build.

De LA-5 kent ook weeral meerdere versies , welke je in de Airsoft versies alleen in de uiterlijke details ziet. ( zie de review deel 2)

De AN/PEQ 16 A , is een versie,  die uitsluitend door de US Marines , en MARSOC gebruikt wordt, hij is wat breder , en je hebt er idd wat meer lichtjes op.

Nu raad ik je aan, indien je geduld hebt ;)

Om nog ff af te wachten,  Element gaat weldra weer een geupgrade LA-5,  met green laser, en betere flashlight uitbrengen, en ook een nieuwe AN/PEQ 16A 

Mogelijk wel , ik zou idd ff afwachten  ^_^

Ik had al 's een prototype met een green laser maar die hadden ze in de bezel van de flashlight gestoken.

Die Laser op zich is dag, en nacht verschil ! lijkt wel een lightsaber  :D

Bij de nieuwe versie zou de green laser terug op de juiste locatie zitten, en zou der ook een krachtiger LED in de flashlight zitten.

We zullen het zien .