Jump to content
tvb

Bang bang regel

Recommended Posts

Het was ook niet zozeer naar jouw persoonlijk maar meer in zijn algemeenheid, ik ken je verder niet behalve van een aantal forums. Ik vond de stelling alleen een beetje generaliserend, en niet in overeenstemming met mijn ervaring.

Ik ben van de CounterStrike (betas tot 1.6) generatie. Daar waren heafshots nog veel belangrijker :P.

Ik speel liever zonder pang regel, op wat 'gezond verstand' situaties na. Op de besloten events in Gasselte is het zelfs zo dat in de huisjes men overschakelt naar single shot en ik heb nog nooit echt een headshot in die situaties gehad. Naja, bijna niet, wel toen ik gehurkt in een hoekje zat maar dat neem ik degene ook niet kwalijk.

Ik kom er ook nog even achteraan... eigenlijk is alles al wel gezegd, maar ik praat graag ook mee.  ;)

Jaren zeggen soms niets en hoe vaak je bent wezen spelen ook niet.. ik ken jongens die hun eerste keer beter en netter spelen dan tig gasten die voor mijn part al 10 jaar spelen en 500 skirms op hun naam hebben staan.

Je hits niet nemen, de pang regel misbruiken, achterlijke hits maken op anderhalve meter, full auto blijven door schieten na een genomen hit, constant discussiëren in het veld en als het even tegen zit op je kont gaan zitten omdat je geen zin meer hebt om te spelen.... dat zijn zulke flauwe dingen die er met de tijd of na vaker spelen echt niet nog uitslijten hoor. Die komen voort uit vervelende en hardnekkige karaktertrekjes van gewoon vervelende mensen.

Met dat soort mensen kun je niet eens potje dammen zonder ruzie te krijgen.  ;) En dat is volgens mij wat Excessed ook bedoelt, althans dat maak ik op uit onderstaande opmerking.

Zolang een heleboel nederlandse airsofters niet beter c.q. als een heer gaan spelen, hoop ik dat de pang regel lekker blijft.

Maar of daar de pang regel ook voor bedoelt is? Waarom is die regel uberhaupt in het leven geroepen?

Is het ter bescherming van de spelers om ernstig letsel te voorkomen of is het omdat we elkaar niet onnodig pijn willen doen? Beide zijn namelijk  niet perse hetzelfde. En daar hebben wij ook nog een eigen verantwoordelijkheid en keuze in. Ik neem namelijk liever op 2 meter een headshot dan op de dezelfde afstand een schot op mijn bovenbeen. Op mijn hoofd zit namelijk zoveel bescherming dat ze daar echt niets pijn kunnen doen, op mijn bovenbeen zit enkel een dun lapje stof en ik heb er al wat afgevloekt als ik daar gehit wordt. Terwijl ik na een headshot steevast een duimpje omhoog doe voor het mooie schot. Ik schrik me soms wel de pleuris, maar dat was het. In die zin kan ik me goed vinden in wat Desperado zegt.

Iedereen heeft een bril, hoofdbescherming + lower face mask (ook onderdeel van de huurkits), dus niemand hoeft voor zijn tanden te vrezen. Gewoon iets beter je hoofd inpakken en mocht je toch hard geraakt worden dan niet zeuren, hoort bij de sport. 

Als het er voor bedoelt is om ernstig letsel aan gezicht/gebit te voorkomen dan vind ik het echt een stomme regel want dan is het allesbehalve logisch. Wil je de kans op ernstig letsel verkleinen of geheel wegnemen dan moet je meer bescherming dan alleen de bril verplicht stellen. Dat is het enige dat goed zal werken.

Als het er voor bedoelt is om wat rekening met elkaar te houden, dus elkaar niet onnodig van dichtbij voor de flikker te schieten om pijn te besparen. Dat klinkt wat mij betreft logischer dan het andere, ik heb ook altijd gedacht dat de regel hier voor was. Vooral omdat het geen verplichte regel is vanuit de NABV. Maar goed, ook nu ben je nog steeds te afhankelijk van je tegenspeler in het naleven van zo'n (fatsoen)regel. En je bent altijd de dupe als de ander zich vergist en toch schiet ipv "Pang" roept. Dus ook in dat opzicht vind ik de regel al verre van geweldig en dan hebben we het nog niet eens over de oeverloze discussies die het Pangen met zich meebrengt. Of het verlies van een tactisch voordeel.

Ik denk dat de Pang regel in zijn geheel verbannen moet worden. Het lijkt me dat iedereen zich dan wel beter gaat inpakken en wat voorzichtiger wordt, dat zal in mijn ogen ten goede bijdragen aan de spanning van het spel.

Ik heb trouwens vergelijkbare vraagtekens bij de blindfire regel, waarom die in het leven is geroepen is mij ook een waar raadsel. Waarom mag je in vredesnaam geen blindfire gebruiken? Omdat je iemand verkeerd zou kunnen raken? Of omdat je een bepaald voordeel hebt als je niet kunt zien waar je heen schiet? Het stoort me vooral bij het gebruik van een riot shield met doorzichtig plastic, zelfs dan zijn er discussie dat je niet langs of over het schild mag schieten zonder dat je over de loop kijkt. Kom toch op zeg!

Urgh riot shields laten we dat straatje niet ingaan. *bloeddruk steigt* :angry:

De discussie over een schild kun je een topic op zich aan wijden. De benaming Riot Shield klopt overigens technisch niet, dat is namelijk een (meestal lexaan) schild wat in openbare orde situaties als bescherming tegen gegooide projectielen wordt gebruikt. Daar zit meteen een van mijn discussiepunten. Vaak zie je inderdaad een lexaanschild als ballistisch schild gebruikt worden. Die dingen wegen niks en hebben maximaal zicht doordat ze volledig transparant zijn. Te vaak gezien dat de gebruikers hiervan als terminators door het veld rausen. Een schild moet wat mij betreft een behoorlijk gewicht hebben, solide zijn en een venster hebben, Dan pas ondervind je dat een schild echt niet alleen voordelen heeft. Verder moet het gebruik wat mij betreft aan regels gebonden zijn en niet ongelimiteerd ingezet mogen worden. Daar heb ik ideeën over maar die laat ik even voor wat ze zijn. Helemaal OT is het niet namelijk....

Ok... ik wil wel graag weten wat jullie gedachten zijn over het gebruik van een Riot Shield / Ballistic Shield. Ik ga daar een topic voor aanmaken!

En om toch nog even OT af te sluiten: WEG MET DE PANG-REGEL!

het niet tegen meerdere kunnen winnen met de pang regel vind ik ook weer open voor discussie. ik heb op veel milsim videotjes vaak 1 man 5 man die niet stond op e letten uit zien schakelen. zo snel als je replica schiet zeg je geen pang dat geeft t 5e persoon veel meer kans zich om te draaien terug te pangen en discussie te voeren.

Ik zie overal gezond verstand voorbij komen, ik merk de afgelopen maanden dat gezond verstand steeds verder te zoeken is, mensen gebruiken vanalles als excuus om maar niet naar die spawn terug te moeten.

Wat voorbeeldjes van Helenaveen afgelopen weekend:

- Er gold geen Pang regel, prima heb ik in het algemeen geen probleem mee. Wat gebeurt er? Ik loop een kamer in, clear deze, loop naar de deur en blijf even hangen omdat deze overgaat in een "open" veld (voor bekenden: 1 van de deuren in het midden van het veld, waar je uitkomt voor de trailer). Terwijl ik om mij heen kijk komt er 1 achter mij de deur in en schiet mij op nog geen 1,5 meter vol in mijn rug. Dan mag er geen pang regel zijn, maar is het te veel gevraagd om iemand niet in zijn rug te schieten?

- Aan de kant van de safety staat een houten obstakel met zwarte netten, deze is +/- 1.85 op zijn hoogste punt. Echter kun je als je lang bent op je tenen staan en over het net heen kijken en schieten. Ik raak hiermee 2 tegenstanders, de eerste neemt zijn hit, roept "Netjes lange" en de 2e pakt zijn hesje, loopt boos naar mij toe en roept dat ik aan het blind firen ben, tot een marshall roepen aan toe.

Zo waren er nog wel wat dingetjes met intro's die alle briefing van de ochtend aan hun laars lapten (en vervolgens wel van het veld gehaald werden) tot aan iemand met een polarstar conversie (dan ga ik er even van uit dat je ervaren bent, aangezien je niet zomaar €500 aan gear stukslaat op een replica) die vol blijft houden dat hij een salvo van 8 man  die net bij de blauwe spawn naar buiten kwam kan overleven.

Dit zie ik echt steeds vaker, of ben ik zo'n zeikerd?

Dit zie ik echt steeds vaker, of ben ik zo'n zeikerd?

Mijn ervaring is dat alle verhalen twee kanten hebben, en dat hoe mensen ook overtuigd zijn van hoe ze iets hebben ervaren het in de realiteit nog wel eens heel anders kan zijn geweest.

Die ervaring heb ik overigens niet alleen van Airsoft.

Naarmate een airsoft dag vordert wordt het wel minder leuk. Dat is wel mijn ervaring. Iedereen begint sportief, met uitzondering van de gebruikelijke cheater die zijn hits niet neemt. Na dat een paar keer meegemaakt te hebben zie je andere mensen hun hit ook niet meer nemen, of in ieder geval bij twijfel blijven zitten. Dat geeft een rimpel effect door het veld. Moeheid speelt ook een factor, mensen haken af, blijven langer hangen op de spawn of safety zone en kunnen minder hebben van elkaar.

[...]

Wat voorbeeldjes van Helenaveen afgelopen weekend:

- Er gold geen Pang regel, prima heb ik in het algemeen geen probleem mee. Wat gebeurt er? Ik loop een kamer in, clear deze, loop naar de deur en blijf even hangen omdat deze overgaat in een "open" veld (voor bekenden: 1 van de deuren in het midden van het veld, waar je uitkomt voor de trailer). Terwijl ik om mij heen kijk komt er 1 achter mij de deur in en schiet mij op nog geen 1,5 meter vol in mijn rug. Dan mag er geen pang regel zijn, maar is het te veel gevraagd om iemand niet in zijn rug te schieten?

[...]

Ik schiet altijd in dat soort situaties. Overigens niet meer dan 1 bb en wel netjes op een rug (meestal met platecarrier) en niet op een achterhoofd oid. Van andere spelers verwacht ik hetzelfde.

Ik las er vandaag nog een stukje over in de nieuwsbrief van de NABV

"Op verzoek: uitleg Pangregel

Omdat er wat vragen binnen kwamen over de Pang-regel, herhalen we de belangrijkste punten van deze spelregel nog eens.

De Pang-regel heeft te maken met de minimale schietafstanden tijdens re-enactment. De minimale schietafstanden zijn als volgt:

Alle apparaten met full auto mogelijkheden: 5 meter.

Alle apparaten met enkel single shot mogelijkheden: 15 meter.

Alle apparaten met “Bolt-Action” of S-AEG met minimaal 2 seconden ingebouwde vertraging: 15 meter.

Als je binnen deze afstanden van je tegenstander bent, mag er NIET geschoten worden.

Spelers met de volgende airsoft apparaten mogen tussen de 15 meter en de 5 meter niet schieten of “PANG” roepen:

alle apparaten met enkel single shot mogelijkheden;

alle apparaten met “Bolt-Action” of S-AEG met minimaal 2 seconden ingebouwde vertraging.

Zij moeten hier overschakelen op een ander apparaat of de afstand tot de tegenstander tot binnen 5 meter brengen (de zogenaamde “PANG afstand”).

Binnen de 5 meter kun je de tegenstander uitschakelen door;

de tegenstander aan te wijzen met een airsoft apparaat en “PANG” te roepen, of

de tegenstander aan te raken en “KNIFE KILL” op zachte toon te spreken.

Organisator

Onder strikte omstandigheden en voorwaarden kan er door de organisator afgeweken worden van de in het Veiligheidsreglement genoemde airsoft apparaten, waarbij de minimale schiet afstand 3 meter wordt. Dit geldt alleen:

a) als het gaat om een (indoor) locatie waarbij enkel semi is toegestaan, of

B) als het re-enactment evenement een “pistol-only” onderdeel bevat, of

c) als de organisator na overleg met de NABV tot overeenstemming komt dat de veiligheid van de spelers hierdoor geen gevaar kan lopen (bijvoorbeeld verplichte gezichtsbescherming)."

In het begin was ik voorstander van deze regel, maar tegenwoordig heb ik liever dat er gewoon met gezond verstand gespeeld wordt. Schiet iemand van dicht op z'n plate carrier, maar als dat niet mogelijk om dat met 100% zekerheid te doen, roep dan pang.

In fort knox: Ik stond in een kamer met een gat in de muur van 30x30cm aan de kant van de gang. Mijn team zat achter mij en de enemies kwamen er aan. Ik zag de tegenstander zijn hand en ik roep op pang.

Krijg ik het volgende te horen: "JE MAG NIET PANGEN ALS ER GEEN OOG CONTACT IS". Ik roep dan terug: "Moet ik je schieten van 0.50m dan?" Roept hij: "JA DOE MAAR JOH"

Die had spijt van z'n woorden achteraf :') En hij had dan nog geluk dat het m'n pistool was dat maar 280-250 FPS schiet.

Deze zomer speelde in Givet en daar was er geen pang regel. Ik was een trap aan het verdedigen en er komt iemand naar boven. Het enige wat ik zag was z'n hoofd op 2m afstand. Ik roep pang en dan krijg ik de opmerking dat er niet gepanged mag worden. Moet ik dan vanaf 2m een bb in jouw hoofd boren?

Of mensen die je dan schiet vanaf ongeveer 5m met 1 shot op het plate carrier en die beginnen dan te wenen dat het geen 5m is. Jah, ik denk dat niemand kan inschieten als het nu 4.7m is of 5.3m is.

Geen geen pang regel is geen pang regel. Je speelt met grote jongens die allemaal oud genoeg zijn om te weten waar ze aan beginnen.

Dus dan knal je maar in iemand zijn gezicht vanaf 1m afstand als je enkel zijn gezicht ziet?

Ik ben ook anti pang regel, maar iemand vanaf 1m in z'n gezicht knallen doe ik niet. Maar dat is toch gewoon gezond verstand? 

Als hij op slechts 1m zijn alleen gezicht laat zien dan zal hij wel vlug genoeg toegeven dat je hem ging hebben. En als je weet dat er geen pang regel is lijkt het me geen slecht idee om een mesh maskertje aan te doen tenzij je de stoere bink wil uithangen maar dan moet je daarna niet komen huilen.  Ik ben ooit cqb door een trigger happy teammate vol in het aangezicht geschoten toen ik het hoekje om kwam met een 6 schots breacher waarvan er 3 op het voorhoofd geland waren. Als een replica binnen de limiet schiet en niet al te hard joule creept valt dat heel goed mee.Het probleem met al deze scenario's is dat meestal de gepangde persoon in zijn ego gekrenkt is en gepangd worden hem nog eens op het feit wijst dat hij overklast werd. En dan beginnen ze te discussiëren....

...om dan het respect dat ik dan voor hun heb helemaal af te brokkelen.  En daarbij mijn ervaring is dat als er geen pang regel is de meesten puur uit adrenaline toch de trekker zullen overhalen.

Bezint eer ge begint. Als je niet tegen een hit kan dan zou ik airsoften als hobby heroverwegen het is een essentieël spelonderdeel.

Ik vind het raar dat er meteen van het slechtste word uitgegaan. Ik ben echt anti-pang, maar natuurlijk zal ik je niet vanaf een meter voor je harses knallen en netjes pangen.

Als ik je niet per sé op je hoofd hoef te raken, zal ik alsnog voorzichtig zijn en je een double tap op iets hards geven, zoals plate carrier, Camelbak, battle belt of zelfs je schoenen. En natuurlijk ook daar bij twijfel zelfs pangen. Dat laat echter niet weg dat ik voor de overige situaties (zeg maar de andere 80-90% waarin je de pang regel toe zou passen) je gewoon een of twee BB's probeer te laten 'voelen'.

Ik zit er een beetje dubbel in. Uiteraard speel je met gezond verstand. Aan de andere kant ben ik van mening dat er in Airsoftland soms wel heel kleinzerige typjes rondlopen. Airsoft is geen Call of Duty, net als bij boksen ga je gewoon pijn hebben zo af en toe. Als je dat niet wil moet je het wat mij betreft inderdaad bij Call of Duty houden.