Jump to content
tvb

Bang bang regel

Recommended Posts

Ik vraag me af wat jullie van de 'bang bang' (pang) regel vinden. De regel is er om serieuze verwondingen te voorkomen in bijvoorbeeld CQB omgevingen. De kans dat je daar iemand tegen het lijf loopt op minder dan 3 meter is natuurlijk zeer groot. En om dan te voorkomen dat je iemand pijn doet omdat je een BB met 350fps+ op z'n neus schiet moet je in zo'n situatie diegene bang bang'en, ook wel 'pangen' genoemd.

Aan de ene kant snap ik waarom de regel er is. Een BB vanaf 15 meter of meer kan al aardig pijnlijk zijn dus vanaf pointblanc is er helemaal geen lol meer aan. Echter geeft het ook de mogelijkheid tot discussies en daardoor mogelijk onsportief gedrag. "Ik pangde je eerst!", "Je had je gun niet omhoog dus hij telt niet" of "Je kan me niet pangen op 3,1 meter".

Dus wat vinden jullie van de regel? Voegt het iets toe aan een eerlijker spel of kan men beter een BB plaatsen op de tegenstander zijn plate carrier, face mask of helm om discussies te voorkomen?

Ik ben voorstander van deze regel. Ik hab laatst toen ik om een hoekje keek serieus point blanc een 1911 op m'n voorhoofd... toen was ik wel blij met die 'pang'.

Wat ik niet snap, is inderdaad dat kinderachtige gedrag eromheen. Je weet in zo'n situatie zelf ook wel hoe je ervoor staat. Wees een man en neem je verlies denk ik altijd. Zelfde met dat "neem je hit" geroep op 60 meter afstand door de bosjes. Als ik geraakt word sta ik heus wel op hoor. Doe eerst maar eens je best om me te raken. Eerlijke spelletjes zijn het leukst. Toch?

M.a.w.: regels niet wijzigen maar ze volwassen toepassen.

Ik heb op prive events gespeeld zonder pang regel waren wel een paar kleine ruimtes maar niet veel en daar werd met gezond verstand gespeeld. En daar werd de pangregel afgeschaft om het gezeik wat het met zich mee bracht . Maar toen ik iemand op 3 meter had bereikt schoot ik niet en de gene die ik tegenover me had toen ie me zag nam netjes zijn hit hij wist dat ie geen kant op kon . Dat is gezond verstand in mijn ogen . Maar op open events moet ik zeggen dat ik blij ben met die pang regel vooral cqb ook heb je dat gezeik erbij maar door de adrenaline schiete mensen toch nog door de spanning , hopelijk mis maar heb het meegemaakt .

Mijn mening in de juiste setting en met de juiste mensen heb je hem niet nodig .

Ik vind het wel prima, beseffende dat er soms door adrenaline/schrik wél een keertje geschoten worden i.p.v. gepangd. Over het algemeen ga ik graag met minder bloeduitstortingen en al m'n tanden naar huis ;)

Lastige is wel dat niet iedereen begrijpt dat je ook echt je wapen op iemand gericht moet hebben wanneer je pang roept. Met zomaar om een hoekje "pang!" roepen ben je er nog niet, vind ik. Maar daar op het veld moeilijk over gaan doen (of weigeren het als hit te accepteren) is weer zo zuur voor de sfeer...

Nou... vorige week in Arnhem zag ik in de Safety Zone een van de Dutch Spartans die op zijn voorhoofd was geraakt, ook van redelijk dichtbij zoals ik me zijn verhaal herinner, geschoten in enthousiasme. Ik weet zijn naam niet, maar deze Spartan had een best deukje in z'n voorhoofd, het vel was eraf en het bloedde een beetje. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dat best even zeer heeft gedaan. Na dat gezien te hebben ben ik op voorhand al een groot voorstander van de pang-regel.

Ik reeg vorige week vanaf een dikke 20 meter een verloren balletje vol op mijn neus (net tussen mijn bril en meshmask). Dan springen de tranen zo even in je ogen. Daarnaast hield ik gisteren even de chrono voor een vriend vast met mijn vinger achter de uitgang. 360 fps 0.20 vol op de vinger, auw! Ik ben voorstander voor de pang regel :P

Nieuw fimpje van Garsoft. Hierin wordt een aantal keer erg makkelijk gepang'ed. Ik weet dat dit de ROE zijn in Arnhem dus niets ten nadelen van Garsoft zelf maar ik vind het wel erg simpel zo. Je rent een kamer in, roept 5x pang en richt een beetje in de juiste richting. Job done!

https://www.youtube.com/watch?v=HKhLaDG1OR0

Of zie ik dat verkeerd?

zeker met cqb,verwond ik liever niemand dan van point blank iemand te raken,het hele spel berust op fair play,dichtbij of verder weg

(alleen geeft het wel eens je positie weg in cqb,als je pang roept)

Wat mij betreft is Airsoft een contactsport, hetzij op afstand. Bij boksen kun je een gebroken neus oplopen, bij Airsoft een klein wondje in je gezicht, dus waar hebben we het over.

Het risico van een tand uit mn mond geschoten worden ga ik tegen door een bitje te dragen (voornamelijk bij CQB). Ik hou niet zo van de tandarts namelijk.

De pang-regel druist wat mij betreft in tegen het realisme wat ik zoek in Airsoft en laat teveel ruimte voor onnodige discussies. Het beperkt mij in mijn speelplezier.

Het ontbreken van een pang-regel maakt mensen in mijn ogen ook voorzichtiger, aan beide zijden als het goed is. Ook dat draagt weer bij aan realisme wat mij betreft.

Nee, geenvoorstander van de pang-regel.

Nou... vorige week in Arnhem zag ik in de Safety Zone een van de Dutch Spartans die op zijn voorhoofd was geraakt, ook van redelijk dichtbij zoals ik me zijn verhaal herinner, geschoten in enthousiasme. Ik weet zijn naam niet, maar deze Spartan had een best deukje in z'n voorhoofd, het vel was eraf en het bloedde een beetje. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dat best even zeer heeft gedaan. Na dat gezien te hebben ben ik op voorhand al een groot voorstander van de pang-regel.

Nu ik ook daadwerkelijk zelf eens geskirmd heb ben ik wel van mening veranderd. Het pang roepen haalt te veel van de hele essentie weg van juist "echt" op elkaar mogen schieten... Het kan best pijnlijk zijn om van dichtbij geraakt te worden en in CQB is die kans redelijk groot, maar in dat geval kun je goed investeren in je beschermende kleding, etc. Heb je volgens mij zelf in de hand.

Ik zeg (nu) lozen die regel... 

Het maakt mij niet uit, maar als er een event is waar de regel geld is het wel fijn als men deze ook toepast. Als er geen pang regel is pas ik mijn gezichtsbescherming er op aan. De laatste keer in schoten kreeg ik een aantal BB's in men gezicht op een afstand minder dan 2m. Dat was geen pretje.... CQB draag ik standaard een masker. Radio verkeer met een bitje in je smoel gaat bij mij wat moeizaam.....

Moet er wel bij zeggen dat als je een hoek om gaat of een kamer in gaat je niet iedereen kan elimineren met pang. Als je in de minderheid bent verlies je zelf altijd. De persoon die het dichts bij je staat is uiteraard ook geraakt. Om gezeik te voorkomen is het wel een optie om de regel af te schaffen. Het spel wordt daardoor wel leuker en de mietjes zullen wat meer op de achtergrond blijven, omdat ze bang zijn geraakt te worden.

Het maakt mij niet uit, maar als er een event is waar de regel geld is het wel fijn als men deze ook toepast. Als er geen pang regel is pas ik mijn gezichtsbescherming er op aan. De laatste keer in schoten kreeg ik een aantal BB's in men gezicht op een afstand minder dan 2m. Dat was geen pretje.... CQB draag ik standaard een masker. Radio verkeer met een bitje in je smoel gaat bij mij wat moeizaam.....

Moet er wel bij zeggen dat als je een hoek om gaat of een kamer in gaat je niet iedereen kan elimineren met pang. Als je in de minderheid bent verlies je zelf altijd. De persoon die het dichts bij je staat is uiteraard ook geraakt. Om gezeik te voorkomen is het wel een optie om de regel af te schaffen. Het spel wordt daardoor wel leuker en de mietjes zullen wat meer op de achtergrond blijven, omdat ze bang zijn geraakt te worden.

Airsoft, de sport waar alleen de echte masochisten bovenaan staan!

Ik gebruik de 'pang' regelmatig op het veld en dan is het tussen 1-8 meter maximaal dat ik het doe. Heb nu al een aantal keer van mensen gehoord die terug roepen van 'beetje ver, niet?'  Dan roep ik gewoon terug, 'Ok, ik zal voortaan wel full auto schieten dan'. Meestal word er dan achteraf wel positief gereageerd over het feit dat ik ze niet van dichtbij schoot. Ik gebruik het hierbij dan ook alleen als ik de persoon allang gespot heb en ze dus vaak een beetje verras als ik op ze af kom. Een kamer clearen en 5x pang roepen ben ik zelfs fel op tegen en in die gevallen werkt dat ook niet goed.

Blijft toch altijd een dingetje, ik zelf heb gewoon liever dat het afgeschaft Word. Om al die discussies te verkomen. "Ik pangde eerst" "je stond te verweg" "je bent niet gericht". Ik Kom op het veld om te spelen niet om te discusseren.

Van mij mag het ook wel grotendeels afgeschaft worden. Maar dat ligt ook heel erg aan de mensen.

Ik heb een paar keer in Gasselte zonder pang regel gespeeld, echter omdat daar her en der huisjes in het bos staan verzocht men wel om niet full auto te sprayen. Dat ging erg goed, iedereen gebruikte semi en schoot laag. Ja het prikt even als je binnen de 5 word geraakt, maar we spelen toch voor militairtje? Point blank pangde we nog steeds.

Daarbij irriteer ik me er wel erg aan als men ruim buiten de 5 gaat pangen. Stap het voor jezelf uit zodat je een indicatie heb zou ik zeggen. En als je toch menslievend bent kun je altijd 1 schot plaatsen op een minder pijnlijke plek.