Jump to content
Gryphon

Barrels, BB's en natuurkunde

Recommended Posts

Ik zal nog wel even op een ander moment iets dieper er op in gaan. Maar je vergeet het 'vented' pistonhead gebeuren. Daarbij maken de verschilende cylinders wel degelijk uit. Ik ben van 300mm naar 455 gegaan. Dan merk je wel degelijk verschil tussen type 2 en bv type 0 cylinders.

 

Ga ik even opzoeken. Dat was ook puur mijn visie erover had hier nog nooit zo diep op ingegaan eerlijk gezegd. Vraag me echter wel af vanwaar de cilinder dan gevuld wordt met lucht.  :)  Ben benieuwd hoop nog iets bij te leren  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ja dit klopt helemaal. Maar daar zit dus de moeilijkheid ... Wou niet supper technisch gaan hier maar omdat je erachter vraagt   :D

Go ahead , Make my day   ;) 

 

. Als je nu die cilinder zonder gat pakt (no hole) waar je hierbij voor moet opassen is dat als de piston naar achteren gaat de cilinder gevult moet worden met lucht (onderdruk in de cilinder) en dit moet gebeuren in de korte tijd voordat de cilinder terug schiet en de lucht samen drukt. Dit kan gebeuren door middel van dat gaatje dat er bij de andere wel bij zit als de piston helemaal vanachter zit. Dan wordt de cilinder helemaal gevuld. Zonder dit gaatje komt de lucht van de nozzle (waar de bb voor zit en zoals in het filmpje stond van gryphon wordt deze tegen de nozzle gezogen) dus hier komt niet veel lucht van

De Pistonhead is Idd "ventilated"   uitgevoerd dwz dat waneer de piston achteruit getrokken word de lucht vrij kan passeren door "de ventilation holes", waneer de piston aan de "compressieslag" begint

worden de holes pas afgesloten , beetje vergelijkbaar met een compressor of verbrandingsmotor

 

(note: probeer maar eens handmatig je piston naar achtere te trekken als je u vinger op de nozzle drukt dan merk je vanzelf dat dit meer kracht kost dan als je vinger er niet is.

Sterker nog als die piston goed afdicht en vooraan geen lucht zou krijgen , denk dat het motortje gewoon opsmoort, en de piston gewoon blijft staan tegengehouden door de onderdruk.

 

Vergelijk dit zoals een cilinder met en zonder gaatje, met gaatje gaat gemakkelijker en vult de cilinder zonder problemen en zonder kost dit veel tijd en moeite.) ... Dus dan moet het via alle kleine gaatje en spleetjes komen dieje juist niet wilt hebben omdat dit voor een slechtere compressie zorgt en airseal er mogen juist geen gaten zitten in je cilinderhead of piston omdat je dan compressie kracht verliest ... Dus voor zover ik het zie zuig je net minder lucht aan en begin je met een onderdruk dieje eerst naar atmosferische druk moet compresseren en dan naar overdruk. Terwijl je anders met minder cilinder inhoud van atmosferische ineens naar overdruk gaat en zo volgens mij een grotere overdruk

Door de positie van de holes bepaal je eigelijk het volume dat kan gecompresseerd worden 

 

hebt dan anders en dus een betere compressie. Wat resulteerd in zwakkere veer en een zwakkere veer geeft minder stress op de gearbox enzo verder enzovoort ... Dus persoonlijk denk ik dat je met een cilinder waar het gaatje zeg maar ergens vanachter zit het beste is zoals op type 1/a. Naargelang je rof natuurlijk want dan beweegt je piston rapper en is misschien Type 2/B beter maar ik denk dat zolang je onder de 30 rpm zit je met type1/a wel goed zit (ken ook mensen met 60+ rpm maar is wel polarstar   :P ) .

 

Wat echter wel zeer belangrijk is bij een goede cilinder is dat deze een zeer lage oppervlakte ruwheid van binnen heeft. Een ruw oppervlakte zorgt voor turbelentie tijdens de compressie (soort van extra tegendruk zeg maar) en dit kan de compressie wel beinvloeden maar denk dat dit ook weer zo kleinschalig is dat je dat ook kan verwaarlozen. Piston head en cilinderhead zijn wel belangrijk voor de airflow.

De opppervlakte ruwheid van een cilinderwand binnenin dient inderdaad zo fijn mogelijk te zijn ,  om  1 de weerstand tov de zuigerkopdichting zo laag mogelijk te houden,  2  de sleet tov de zuigerkopdichting zo laag mogelijk te houden,   3 om te voorkomen dat lucht door het te ruwe oppervlak zou kunnen ontsnappen tussen cilinderwand, en zuigerkopdichting. 

En denk dat de weerstand van de luchtmoleculen tov de te ruwe cilinderwand nog het minste probleem zijn 

 

Wat ook wel leuk is om te weten is dat als je gearbox minder weerstand geeft door bevoorbeeld goed geshimd te zijn ball bearings en dergelijke gaat je batterij langer mee omdat je motor minder "power" moet putten uit je batterij om alles in beweging te krijgen. En hoe minder power deze nodig heeft om alles 1 cyclus te bewegen hoe meer power er is in je batterij en hoe langer deze mee gaat. Niet dat het verschil zo groot is maar er is een verschil   :D (is wel wat simplistisch uitgelegd maar het klopt wel   )

Agree !!   :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gebeurd dit dan in de pistonhead? want deze kan toch geen complete airseal geven als hier gaten in zitten... wel heb ik gezien dat deze gaten dien om de head "op te blazen" en zo een betere seal vormen. Heb hier naar gezocht op youtube maar vond niet bepaald veel. Heb wel een kerel gezien die gewoon gaten begon te boren in zijn piston head ... lijkt me ook niet zo een goed idee  :wacko:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De o-ring heeft speling en schuift van voor naar achter bij het heen en weer gaan. Als je de piston terug trekt hang de o-ring aan de voorkant en kan de lucht langs de o-ring door de pistonhead. Bij een schot zit de o-ring naar achter en kan er geen lucht meer langs.

 

Ala het goed is, is je o-ring dus dik en breed genoeg om goed te sealen tegen de cylinderwand, maar je moet hem ook vrij naar voor en achter kunnen bewegen (klein beetje).

 

Gaten boren in je pistonhead is geen best idee. Je piston lichter maken daarentegen (swiss cheesen) is geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haai!

 

Ik heb een ICS CXP 16L en een ICS QD4... beiden hebben wat kleine werkzaamheden ondergaan. Mijn flathops zijn geen standaard dingetjes, maar Prometheus flathops met daarop extra laagjes bucking rubber gelijmd, en daarna op maat gevijld met veel geduld ( met een paar hele fijne vijltjes, afwerking met een nagelvijl) . Het resultaat is een mooie range met 0.28, tot 70 meter... de flathops pasten precies... en... jawel... ik had plastic hop-up chambers van ICS... die splijten dan dus vanwege de druk op het gaatje van het pinnetje in het hop-up armpje, recht omhoog. Zo heb ik er in korte tijd 3 gesloopt... eentje ging kapot, maarja, die had ik al 2 jaar, en daarna heb ik mijn andere replica ook gedaan, alletwee even proef geschoten, en toen waren de andere twee ook kapot :D Dus... wanneer je denkt dat je hop-up chamber niets uitmaakt, nou, zelfs al heb je een ICS hop-up chamber, wat in de basis prima dingen zijn, toch kun je dan nog last krijgen van materiaal-issues. Nu heb ik metalen hop-up chambers van ICS, ik verwacht dat dit* issue zich niet meer voor doet.

 

Mijn QD4 haalt nu een meter of 65-70 met 0.28. Wat heb ik er aan aangepast? Nou... er zit nog een standaard CXP-barrel in, die van mijn 16L, dus de inner barrel is wat langer geworden. Om dat te verbergen/beschermen zit de silencer van de 16L op de QD4. Ook heb ik een ICS stock eraan gezet. ICS metal hop-up kamer, en de bovengenoemde op pasvorm gemaakte flathop. That's it. Geen gearbox aanpassingen, geen andere veer, helemaal niets. Oh, mijn nozzle is gescheurd, daar moet ik nog wat mee. Oh, en de inner barrel is gestabiliseerd met PTFE-tape. Ik schiet met een afgestelde flathop en 0.28 nu op 280 FPS.

 

Mijn 16L heeft een prometheus barrel, een 6.03. Leuk ding, maar hij is wat zwaarder om te tillen dan mijn QD4 en heeft een tijdje stilgelegen.. Ik hoop hem aanstaande woensdag mee te nemen naar het veld om er dan weer eens mee aan de gang te gaan. OOk de 16L heeft een flathop, metalen ICS hop-up chamber en PTFE-tape stabilistie. Ik verwacht een stabielere baan vanwege de barrel, maar verder niets... dat heb ik anderhalf jaar terug al gezien toen ik de prommy barrel erin legde. 

 

Na 2 jaar airsoften heb ik wel een gevoel gekregen bij welke aanpassingen het meeste effect hebben. Deze modificaties zijn simpel, relatief goedkoop en leveren een grote winst op. Een goed basisplatform is wel belangrijk.

 

1. Hop-up : meer spin is goed. minder spin is slecht.

2. BB-gewicht: iets hoger is beter. 0.28 is een prima gewicht. 0.20... slecht plan, tenzij CQB ( dan is lager wat fijner voor je tegenstander ivm behoud van energie door massa). 0.30 kan ook, maar dan zijn ze echt wat langzamer tenzij je aan joule creep gaat doen, en da mag nie.

3. Inner barrel. Let wel, ik heb met een standaard CXP-barreltje al een goeie range, maar er zit een coating in dat ding, en je kunt het zien in het gat voor de hop-up... daaronder is de coating helemaal weggeschuurd sinds ik de flathop erin heb. De prommy barrel is van staal, die slijt niet. Koop staal;-).

4. voor E2.50 koop je PTFE-tape bij de praxis. Omwikkel je inner barrel met een enkel laagje als ware het een zuurstok, daarmee neem je 80% van de barrel-wobble weg.

 

*er gaat altijd wat anders stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze kwam vandaag voorbij in de Spartans whatsapp chat.

 

We waren allemaal onder de indruk dat Bioval BB's het beste waren, maar kennelijk moeten aan de G&G!

 

Nu even uit nieuwsgierigheid. Hoe staat Xtreme Precision hierin dan, deze is naar mijn weten behoorlijk populair in NL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xtreme is behoorlijk populair door goede beachikbaarheid en prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb er geen slechte ervaring mee, maar met bv Green Devil en HIDD wel betere ervaringen.

 

@Baranor, je hebt gelijk wat betreft het upgraden van hopup/bucking/nub, hier haal je met weinig moeite meteen de meeste winst uit. Daar komt eigenlijk nog een goede barrel bij. Veel stock barrels zijn redelijk of slecht (let op, genoeg uitzonderingen en je kunt mazzel hebben). Gearbox upgrades zijn meer om specifieke resultaten te behalen zoals snelheid, trigger response of het verbeteren van de algemene levensduur. Echter bij het vervangen van barrels moet je wel goed kijken naar cylinders. Een 400mm barrel met een type 2 cylinder is alles behalve optimaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof die test niet, mijn 0,2 en 0,25 van g&g schoten echt wank. Vergeleken met xtremeP in ieder geval.

Had indoor echt afzwaaiers na 20 meter, zowel naar links als rechts. Dit kan niet aan m'n hb liggen, die is gewoon perfect :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof die test niet, mijn 0,2 en 0,25 van g&g schoten echt wank. Vergeleken met xtremeP in ieder geval.

Had indoor echt afzwaaiers na 20 meter, zowel naar links als rechts. Dit kan niet aan m'n hb liggen, die is gewoon perfect :)

Nadat ik er een AAC custom made silencer op had zitten  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vandaag ben een teambuddy geweest..hij heeft mij laten zien dat hij met zelf gemaakte kopere barrels heel strak schiet! Hij is wel zelf loodgieter.. hij maakt met koper ook mooi passende verleng stukken in silencers..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij maakt vooral om verleng stukken in dempers.. deze koperen leiding is ongeveer in onze barrel maat te vinden.. hij rekt dan het einde wat op waardoor hij hem gewoon over de huidige barrel heen schuift.. FPS ging goed omhoog.. wat het verder doet is lastig te zeggen.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met dank aan een maatje van mij p.boelens (hij heeft al het werk gedaan)

kan ik het volgende grafiekje delen:

yeCY7DV.jpg?1

 

Dit onderzoekje heeft hij gedaan met mijn madbull 6.03 barrel (300mm) en zijn prometheus delta strike 6.20 barrel (285mm) met 2 verschillende cylinders in verder dezelfde replica

alle fps en joule waarde zijn gemiddelde van 10 schoten. Tijdens het onderzoek is de veer het zelfde gebleven (afgesteld op de widebore)

wat opviel is de te lage fps in zijn replica met mijn madbull, maar deze was wel constant en dat madbull zoals verwacht herrie gaat maken met de dichte cylinder de widebore heeft daar geen last van!




 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is de cylinderhead in alle gevallen hetzelfde gebleven? Dus de stock cylinderhead?

Hoe staat de hopup? Ook afgesteld op het gewicht of bij alle testen open? (in snipers zie je bv een FPS verhoging bij het aandraaien van de hopup omdat de BB langer vast word gehouden onder de bucking en er dus druk opbouwd)

 

De deltastrike mag dus eigenlijk een klein beetje korter in combinatie met een full cylinder om het maximale er uit te halen. Aangezien zwaarder schieten toch wel wat voordelen met zich meebrengt.

 

Ik vind de waardes met de 6.03 wel wat raar. Het lijkt er haast op dat er een lek is geweest bij de test met de ported cylinder. Ik heb daar volgens mij andere waardes. Zodra ik tijd en een plek heb om vrij wat te schieten zal ik hetzelfde testje eens proberen te herhalen.

 

Het is zo jammer dat je dit eigenlijk per replica moet doen met een bepaalde gearbox setup om te zien wat het beste presteert. De snelheid van de piston maakt namelijk ook behoorlijk wat uit. In sommige gevallen met zwaardere BBs en kortere barrels wil je namelijk dat de piston iets langzamer start om druk op te bouwen achter de BB voordat deze daadwerkelijk schiet. Al zou ik denken dat het bij een widebore weer anders is omdat er veel meer ruimte om de BB is. Moeilijk moeilijk, toch maar eens een serie barrels en verschillende BBs meesjouwen om te testen :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die resultaten zijn eigenlijk percies wat je verwacht, een full cylinder geeft meer FPS. Het enige wat ik kan op maken uit de grafiek is dat met een full cylinder de energie gelijker blijft dan bij een ported.

Ik denk dat het interresanter is wat de accuraatheid doet bij verschillende cyclinders. Want bij een te hoge druk heb je kans dat de bb net buiten de loop verstoord word, en bij een te lage dat hij word terug gezogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, die 6.03 ported grafiek vind ik best vreemd. Hij krijgt echt veel joule creep, terwijl je zou verwachten dat je net het omgekeerd effect zou krijgen met een ported cylinder en een zware bb.

 

Misschien moet ik ook maar eens een ported cylinder proberen in m'n 285mm Prommy barrel :D Daar zit nu een full cylinder op en ik schiet met 0.30g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×