Jump to content
Gryphon

Barrels, BB's en natuurkunde

Recommended Posts

Over de 'rifled barrels', is dat niet ook een verkooppraatje? Rifling (en hoge druk) werkt toch alleen bij non-spherische projectielen? Ik heb altijd begrepen dat (spherische) bb's (en vooral paintballs vanwegen het zachte materiaal) hier juist instabieler van worden. Helemaal in combinatie met een hop-effect?

Denk ik eerlijk gezegd ook wel HP  ;)

Waarschijnlijk zal ook deze Tanio Koba proberen beantwoorden aan de wens ,  van (denk) vrijwel iedere Airsofter, nl de meest accurate replica hebben.

 

Het is weliswaar zo dat deze barrels voorzien zijn van "gerifle-de" groeven, 

Niet zo zeer om de BB te laten "draaien"  maar meer om een "dempend" "luchtkussen" te creëren . 

Het princype is volgens mij vergelijkbaar met de "widebore" innerbarrel.

denk dat het een beetje "oude wijn in nieuwe zakken is" ? 

 

 

tk1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan elke AA zomaar elk gewicht bb verschieten? Ik zag namelijk een test waarbij .30gr Bb's verder kwamen en nauwkeurig waren dan de .25/.28.

 

Maar kun je gewoon .30 verschieten out of the box?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt elk gewicht schieten, het ligt aan je setup hoe ver je komt. Zeker de flat hops en de R-hops hebben veel baat bij een zwaardere BB.

Out of the box .30 schieten levert je een kaarsrechte BB op, maar door de kwaliteit van de barrel en de hop up zal je range niet extreem zijn.

 

Pak je bijvoorbeeld de AA van Gryphon, welke volledig is geupgrade inclusief R-hop, dan heb je op .30 een verdere range dan met .25.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Out of the box zal het waarschijnlijk best kunnen, maar je moet wel denken om je FPS. Hoe zwaarder je schiet hoe lager de fps word. Het is misschien wel leuk om door bv 0.30 iets verder te schieten, maar als dat met een FPS gebeurd van 200 dan duurt het irritant lang voor je je target raakt (als deze al niet beweegt).

 

Ik schiet tussen de 350/360 fps met 0.20. Met 0.30 word dat iets minder dan 300. Dat is nog prima te doen, maar schiet jou AA met 0.20 300 fps dan word dat met 0.30 nog maar 240.

 

Daarnaast heeft je hopup er ook nog invloed op. Voor bv een r-hop word toch wel aangeraden om met zwaarder dan 0.25 te schieten, bij voorkeur richting 0.30. Dit heeft weer te maken met de hoeveelheid backspin die een rhop kan meegeven.

 

Zelf hou ik dit een beetje aan met een standaard hopup, maar ook dat verschilt per type AA:

340-360 fps: 0.28

300-340 fps: 0.25

Lager en misschien indoor: 0.20

 

Eigenlijk moet je het zo zien dat de fps grotendeels bepaald hoe snel een BB bij het doel beland. Een zwaardere BB behoud iets langer zijn baan waardoor deze mogelijk verder kan komen. Maar als de BB te traag gaat kan het weer averechts werken. Ja ik weet het, lekker ingewikkeld.

 

Zelf heb ik wat BBs gehaald van verschikkende gewichten en het gewoon getest op wat mij het beste bevalt, mijn gulden middenweg qua snelheid en afstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx mannen, ik ga me nog eens verdiepen in de verschillende hopups. Hopelijk schiet de bestelde AA gewoon als een tiet wat er ook in gaat maar daar zullen we achter gaan komen

 

Interessante materie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb met de initiatief nemer gesproken en momenteel is het vooral een vergunningen kwestie. hij doet in ieder geval ontzettend zijn best om het allemaal voor elkaar te krijgen en ach ... €49,- is best wat geld maar zeker het risico waard wanneer hij het wel van de grond krijgt!

Zie ik een prometheus tightbore barrel voor 70 euro tov madbull staal voor de helft.

Wie o wie weet het verschil, behalve de prijs Dan.

 

'You get what you pay for', is dit echt zo'n verschil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft denk ik vooral te maken met hoe precies ze gemaakt zijn (madbull is goed maar wel in grote massa gemaakt, dus misschien minder goed gecontroleerd per stuk en daardoor goedkoper) én het gebruikte materiaal speelt volgens mij een grote rol. De ene samenstelling van metaal reageert meer op bijvoorbeeld temperatuursverschillen dan de andere. Dat zal ook in de kosten meewegen.

 

Ik zou persoonlijk gaan voor een Prowin hopup unit met een Prometheus tightbore barrel. Maar ja, voor dat geld koop je ook een leuke side arm ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik twijfel erg, een andere hop up als die van ics is niet te vinden. Heb inderdaad goede reviews van prowin gezien. Je hoort zoveel verschillende verhalen en ervaringen over barrels. Vandaag langs reload shop geweest en die zeggen ga voor madbull.

 

Ik ben van plan om een metalen hop up van ics te steken maar die barrel... Ik hoop op nog meer ervaringsdeskundigen hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeker voor de metalen versie gaan van de hop up, die plastic hop ups vind ik persoonlijke een ramp.. ik heb er al 3 versleten inmiddels omdat ze bovenin beginnen te scheuren.

 

Een andere hop up gaat ook niet passen, ja dan moet je flink met de dremel aan de gang... en dan is het nog maar de vraag of het gaat lukken.

 

Ik heb nu een metalen versie met een Maple leaf hop up rubber en flathop + een Maple leaf 370mm 6.03 tightbore barrel 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even over barrels.

Ik lees steeds dit: (300mm - M733 / M1A1)

Dat stukje over voor welke replica die barrel bedoeld is, slaat dat alleen op de lengte (in dit geval 300mm) of heeft dat ook betrekking op de afstanden en afmetingen van de inkepingen en de hop-up opening? Ik zou graag (los van alle meningen) een 300mm barrel in mijn M4 zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft alleen betrekking op de lengte. Bij pistol en andere speciale replica's is het misschien anders, maar dan staat er ook wel specifiek een type bij.  Zelf heb ik in mijn eigen SA een 455mm Madbull barrel en in de B02 van mijn buurman een 365mm. Deze steken beide natuurlijk uit, maar we hadden ze toch aangeschaf om verschil te kunnen testen. 300mm van Madbull / PDI / Orga / etc. zullen gewoon passen. 

 

Wat ik zelf had is dat mijn Madbull een beetje los in mijn hopup kamer zat (ook geen standaard hopup meer), hiervoor heb ik even een ander ringetje om de barrel geschoven en wat locktight gebruikt. Qua inkepingen hetzelfde als de standaard SA barrel.

 

En trouwens, qua mening toch nog even, 300mm is prima! Je merkt toch practisch geen verschil in precisie / range. Plus als je langer gaat zul je andere dingen ook weer moeten upgraden. En 300mm raak je nog mooi kwijt achter je flashhider. Je originele barrel is 290 dacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks!

Klopt ja, qua barrel lengte. Er kwam dit weekend iemand naar me toe om te kijken welke setup ik had omdat hij versteld stond van mijn range. Had toen de standaard SA hop en 290 barrel er in! lol

Die madbulls zijn bij hobbyking trouwens cheap zeg! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil mijn AA ook van een nieuwe inner barrel gaan voorzien..
Lees hier dat ik kwa extra lengte niet veel win en er misschien alleen maar meer updates voor nodig heb. (ik hou dus ongeveer dezelfde lengte aan)

Maar weet iemand of het verschil maakt /  is het de moeite waard meer te betalen voor 1 van deze 2 madbull barrels!?

stainless steel precision barrel (39,50)
http://www.bbbaas.nl/MadBull-6.03-Stainless-Steel-Precision-Barrel-300mm

Black Python precision barrel (27,50)
http://www.bbbaas.nl/MadBull-6.03-Stainless-Steel-Precision-Barrel-300mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Natuurkunde stukje"

 

 

Ik vermoed dat de barrel ook invloed kan hebben in de  vertraging (of versnelling ) die optreed.
Door een goede spin te geven en juiste verhouding (lucht tussen barrel en BB) is de vertraging in de barrel waarschijnlijk minder.
Daardoor meer FPS en meer afstand bij aanpassingen

 

Stel dat de vertraging lineair is  dan zal de bb met minder vertraging dus verder komen? (de vertraging door de lucht zal minder zijn)
Ik denk niet dat een BB meer versnelling krijgt. Je kan namelijk een grotere afstand halen met dezelfde snelheid. Dat wijst er toch op dat er een lineaire vertraging is waarbij de snelheid minder afneemt.




 



 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ga even mijn mening hierop droppen en mijn "ervaringen".

 

Om te beginnen heb ik een ICS cxp-16L versie http://www.unit13shop.eu/index.php?item=ics-cxp-16-l-black&action=article&group_id=20000035&aid=10260&lang=nl .

 

Ik heb hierin het volgende steken qua barrel en hop up.

 

-Firefly namazu flat hop http://www.planetairsoft.be/upgrades/hop-up/firefly-namazu-flat-hop-with-sus-pin.html

-Magnus orga barrel (6.23mm) http://www.planetairsoft.be/upgrades/barrels/magnus-barrel-for-aeg-363mm.html

-standaard hop up kamer (aangezien er moeilijk een goede vervanger voor te vinden is)

-prometheus paars (soft type) http://www.planetairsoft.be/upgrades/hop-up/air-seal-hop-up-bucking-soft-type.html

 

Mijn standaard barrel lengte was 290mm en nu is deze dus 363mm (heb vanvoor een outer barrel extension erop gezet aangezien ik dan vind dat deze mooier is persoonlijke mening offcours). Mijn fps is quasi hetzelfde gebleven omdat de lengte vergroot is van de barrel. (320fps) heb hier een andere veer in gestoken om toch net iets meer fps te hebben en heb nu 340 fps. Deze schiet nu met 0.25 gram bb's toch 60- 70 meter (heb in de gearbox her en der ook wel aanpassing aan gedaan zal deze later wel opsommen.) Nu wil ik natuurlijk nog wat gaan experimenteren met zwaardere bb's om toch nog net iets verder te geraken dan nu.

 

Wat er volgens mij gewoon gebeurd is dat de bb afgeschoten wordt zeg maar dan raakt deze de hub up rubber, hoe zachter deze is hoe better je contact met je bb is omdat deze meer "grip" heeft zeg maar. Als je dan een flat hop steekt welke dan op zijn beurt het contact oppervlak verlengt zit je al snel met een goede backspin. Nu met de widebore barrel deze zou zorgen voor minder bouncing in de barrel. (heen en weer gaan van de bb) Omdat deze breder is en de lucht langs de bb kan passeren en zo deze beter zin zijn baan begleiden. De accuraatheid met 0.25 bb's was al fantastisch heb nu 0.28 en wil eventueel nog zwaarder gaan. Om even te schetsen als ik op een human target schiet vanop 60-70 meter afstand wat dus de maximum range is van mijn replica (of AA) dan raak ik toch nog een nette 70% van alle bb's afgevuurd. Met zwaardere bb's is dit natuurlijk nog beter en zo verder.

 

Qua volume van cilinder vs barrel denk ik dat dit puur marketing is om mensen meer te laten kopen zeg maar. Ik volg elektromechanica (hoge school bachelor) en krijgen heel veel te maken met druk en snelheid van gassen (meest voorkomende is stoom maar de wetten zijn op alles bijna toepasbaar). Je cilinder inhoud blijft toch altijd quasi hetzelfde aangezien je vast zit aan de afmetingen van je gearbox of niet? Wat je kan doen is de sleuf die in de cilinder zit kleiner maken maar dan moet je opletten dat je doordat de piston naar achter gaat er onderdruk gecreeërd wordt in de cilinder en dat deze op atmosferische druk moet zitten om de hoogste compressie te geven. En om meer druk te krijgen moet je de snelheid waarmee de piston naar voor geduwd wordt verhoogd worden want vanaf het moment dat deze de lucht gaat samendrukken slaat snelheid om in druk enzoverder dus ik denk dat de sterkte van je veer belangrijker is dan de inhoud van je cilinder (aangezien je hier praktisch toch niets aan kan doen). 

 

Plus voor de meesten landen zit de snelheid van de bb op 360 fps met 0.2 gram bb's altans toch in belgie en nederland dacht ik. Als je bb deze snelheid heeft als hij de innerbarrel verlaat wat doet je cilinderinhoud er dan nog toe. Als deze groter of kleiner is kan je gewoon een andere veer steken (wat voor minder stress op je gearbox zorgt.) Maar je hangt zowiezo vast aan de snelheid van je bb dus als deze optimaal is dus 340-350 om toch redelijk safe te zitten en niet over de 360 te gaan. dan zit je daar al perfect.

 

Verder denk ik ook dat de hoeveelheid backspin die er wordt gegeven afhankelijk is van de range die je wil halen. Als je replica veel backspin kan geven kan je zwaardere bb's gebruiken. Echter is het vaak zo dat standaard set ups niet genoeg backspin kunnen geven om bv. 0.30 gram bb's af te vuren en met een andere bucking (soft type) kan dit al verbeterd worden samen en groter contact oppervlakte (flat hop) ook. Dus hoe meer backspin dat je kan geven hoe zwaarder je bb mag of kan zijn. Echter moet je wel de "sweet spot" zoeken om dit te matchen met je fps want als je te zwaar gaat dan gaat dat ten kosten van je range. Te licht natuurlijk net van hetzelfde. 

 

Mijn replica is op dit moment bij mijn airsoft winkel (planet airsoft) om eindelijk eens een deftige shim job te krijgen en een goede smering. Aangezien ik dat shimmen nog niet perfect onder de knie heb. Als ik deze terug heb (waarschijnlijk ergens volgend weekend) zal ik proberen een filmpje te maken met 3 verschillende bb's (0.2g , 0.25g, 0.28g) en zal zo hopelijk tot een conclusie kunnen komen over dit alles.

 

Echter wil ik er wel bij zeggen dat dit is wat ik op dit moment denk van de kennis die ik opgedaan heb tot hiertoe. Zeg niet dat het ZO is en niet anders. Begrijp me natuurlijk niet verkeerd  :D

 

Edit ben de lijst vergeten van internals ... -_-

 

-Ik heb een madbull upgrades cylinder set geplaats voor een V2 gearbox maar deze staat niet meer in de lijst dus zet ik maar die van de V3 erop http://www.airsoftshop.be/nl/madbull-upgraded-cylinder-set-ak47.html (de nozzle is niet veranderd omdat ICS een iets kortere nozzle heeft dus deze is wel standaard)

-Ik heb ook een geharde bevel gear geplaats. (niets speciaals aan enkel sterker zodat die minder rap kapot gaat.)

-Ball bearings zorgen voor minder wrijving en soepelere gears zeg maar (maakt ook minder geluid dan bushings)

-Heb een mosfet geplaats een GATE Merf 3.2 http://www.planetairsoft.be/upgrades/elektronica/merf-3-2.html

-Bekabeling is veranderd naar low resitant wires met dean connectors (zelf gesoldeerd).

-Spring guide met ball bearing (zodat de veer gemakkelijker rond zijn as kan draaien en niet schuurt over de spring guide zeg maar.)

-De veer is ook vervangen door een M110

-Speed trigger

-Ultimate infinty motor met rare earth magnets, goede motor magneten is belangrijk voor de active braking die je mosfet geeft. Als je geen goede magneten hebt dan kan dit ten kosten gaan van andere internals. http://www.unit13shop.eu/index.php?item=motor_-infinity-cnc-u-30000_-long-axle&action=article&group_id=20000096&aid=13661&lang=nl

 

Dat was het dan qua upgrades. Alles samen heeft me dit veel geld gekost maar het was het wel waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok @Jordan das nog 's een mooie uiteenzetting , hopelijk pak je voortaan meer uit met dat soort praat  ;)

 

Nu Qua dat cilindervolume vs innerbarrel- ratio verhaal , had ik eerder al wel gelezen wel dat je toch wel moet zorgen dat je cilinder volume, groter is dan het volume van je innerbarrel.

zeker met extra lange innerbarrels in DMR's  etc...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok @Jordan das nog 's een mooie uiteenzetting , hopelijk pak je voortaan meer uit met dat soort praat  ;)

 

Nu Qua dat cilindervolume vs innerbarrel- ratio verhaal , had ik eerder al wel gelezen wel dat je toch wel moet zorgen dat je cilinder volume, groter is dan het volume van je innerbarrel.

zeker met extra lange innerbarrels in DMR's  etc...

Kom ik natuurlijk terug met het verhaal van wat doeje dan als je een M16 hebt bv met een innerbarrel van 500mm (weet niet hoelang ze zijn maar toch heel lang :-D) Je zit toch vast aan je gearbox groten ... De cilinder van die m16 met 500mm inner barrel heeft een even grote cilinder steken als ik met mijn 363mm inner barrel en zelfs als een cqb wapen met een innerbarrel van 200mm de cilinder blijft hetzelfde omdat je u gearbox niet langer kan maken voor een grotere cilinder. Dus ik denk persoonlijk dat je rond dit punt niet druk moet maken aangezien je dit toch niet kan veranderen. ...  :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dit klopt helemaal. Maar daar zit dus de moeilijkheid ... Wou niet supper technisch gaan hier maar omdat je erachter vraagt  :D . Als je nu die cilinder zonder gat pakt (no hole) waar je hierbij voor moet opassen is dat als de piston naar achteren gaat de cilinder gevult moet worden met lucht (onderdruk in de cilinder) en dit moet gebeuren in de korte tijd voordat de cilinder terug schiet en de lucht samen drukt. Dit kan gebeuren door middel van dat gaatje dat er bij de andere wel bij zit als de piston helemaal vanachter zit. Dan wordt de cilinder helemaal gevuld. Zonder dit gaatje komt de lucht van de nozzle (waar de bb voor zit en zoals in het filmpje stond van gryphon wordt deze tegen de nozzle gezogen) dus hier komt niet veel lucht van (note: probeer maar eens handmatig je piston naar achtere te trekken als je u vinger op de nozzle drukt dan merk je vanzelf dat dit meer kracht kost dan als je vinger er niet is. Vergelijk dit zoals een cilinder met en zonder gaatje, met gaatje gaat gemakkelijker en vult de cilinder zonder problemen en zonder kost dit veel tijd en moeite.) ... Dus dan moet het via alle kleine gaatje en spleetjes komen dieje juist niet wilt hebben omdat dit voor een slechtere compressie zorgt en airseal er mogen juist geen gaten zitten in je cilinderhead of piston omdat je dan compressie kracht verliest ... Dus voor zover ik het zie zuig je net minder lucht aan en begin je met een onderdruk dieje eerst naar atmosferische druk moet compresseren en dan naar overdruk. Terwijl je anders met minder cilinder inhoud van atmosferische ineens naar overdruk gaat en zo volgens mij een grotere overdruk hebt dan anders en dus een betere compressie. Wat resulteerd in zwakkere veer en een zwakkere veer geeft minder stress op de gearbox enzo verder enzovoort ... Dus persoonlijk denk ik dat je met een cilinder waar het gaatje zeg maar ergens vanachter zit het beste is zoals op type 1/a. Naargelang je rof natuurlijk want dan beweegt je piston rapper en is misschien Type 2/B beter maar ik denk dat zolang je onder de 30 rpm zit je met type1/a wel goed zit (ken ook mensen met 60+ rpm maar is wel polarstar  :P ) .

 

Wat echter wel zeer belangrijk is bij een goede cilinder is dat deze een zeer lage oppervlakte ruwheid van binnen heeft. Een ruw oppervlakte zorgt voor turbelentie tijdens de compressie (soort van extra tegendruk zeg maar) en dit kan de compressie wel beinvloeden maar denk dat dit ook weer zo kleinschalig is dat je dat ook kan verwaarlozen. Piston head en cilinderhead zijn wel belangrijk voor de airflow.

 

Wat ook wel leuk is om te weten is dat als je gearbox minder weerstand geeft door bevoorbeeld goed geshimd te zijn ball bearings en dergelijke gaat je batterij langer mee omdat je motor minder "power" moet putten uit je batterij om alles in beweging te krijgen. En hoe minder power deze nodig heeft om alles 1 cyclus te bewegen hoe meer power er is in je batterij en hoe langer deze mee gaat. Niet dat het verschil zo groot is maar er is een verschil  :D (is wel wat simplistisch uitgelegd maar het klopt wel  :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal nog wel even op een ander moment iets dieper er op in gaan. Maar je vergeet het 'vented' pistonhead gebeuren. Daarbij maken de verschilende cylinders wel degelijk uit. Ik ben van 300mm naar 455 gegaan. Dan merk je wel degelijk verschil tussen type 2 en bv type 0 cylinders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×