Jump to content
Robske79

Show your custom paintjob

Recommended Posts

Aangezien er meer mensen zijn die van een custom paintjob houden maak ik maar een topic aan.

Show hier je pimped replica of een pic van een mooie paintjob. Hoeft niet van je zelf te zijn mag ook een foto van het web zijn. Het mooiste zou zijn als je er ook een how to van maakt, waarin je stap voor stap laat zien wat je en hoe je het gedaan hebt.

Dan maken we er meteen een ideeën topic van.

Zal dan maar de aftrap geven he  ;)

inzake m'n CQBR build (bestaande uit verschillende post hier op AE)

Paste ik regelmatig de "weathering" techniek toe , de definitie hiervan is het het uitzicht van objecten kunstmatig een  verouderd, verweerd uiterlijk geven

Hoe deed ik  dit nu ?

bijvoorbeeld deze KAC rear sight

1: ik  spoot  de onderdelen is FOSCO flat black , en BLAU GRAU naargelang de realiteit dat vereiste

2: Vervolgens nam ik een Scotchbrite schuurdoek, en #00 staalwol

En begon de randen van de Sight voorzichtig terug bloot te schuren

In princype is dit poepsimpel, maar je wordt snel te over enthousiast  en haalt er te veel af, dat moet je vooral 't meest in t oog houden met deze techniek

Je moet steeds voor ogen houden welke randen onbeschermd, of welke door gebruik eerst zullen gaan afslijten

Before

g08e4N9.jpg

en after 

vDzJNW8.jpg

Hier hetzelfde met de stocktube and parts

before

gSmCVjI.jpg

en after 

aKbHzCT.jpg

nog wat small parts

Q97Ap8z.jpg

xPJfO8L.jpg

UEWQjgJ.jpg

PbQXweK.jpg

HYsW98X.jpg  

De receiver onderging de zelfde behandeling.

Doch hier dienen enkele opmerkingen bijgemaakt te worden !

Namelijk de verflaag was  sterker, wss een poedercoating oid, het princype bleef hetzelfde

doch vereiste meer arbeid (dit was eigenlijk best een karwei  :wacko: )

ik gebruikte hier soepele grove schuurblokjes voor, het begin (schuurpapier kan ook, maar dan moet je goed uitkijken wat je doet)

en later om af te werken fijne #00 staalwol

Zeker bij grotere onderdelen is het belangrijk goed te kijken bepalen en kijken naar fotomateriaal

waar slijtage eerst optreed ! om een realistich uitzicht te bekomen

Ten slotte waneer de verflaag afdoende "afgesleten"  was wreef ik receiver met een soort kachelzwart pasta (weet de naam ni meer  :blink: )

liet ff drogen en poetste het geheel

Waarom dit ? 

Het blootgekomen metaal is  lichtkleurig , en het kachelzwart verzacht dit contrast

before

CtUiAyV.jpg

m04HgQM.jpg

en after

3wGTZWX.jpg

csbhu5S.jpg

Ln0velb.jpg

Zo. Ik heb dit weekend mijn M4 in een nieuw oud jasje gestoken.

Hier het idee. Een soort big scale snakeskin. Gedaan door een basislaag (TS-3) met wat shading (TS-1) en een highlight (TS-46) door een visnet gespoten.

Ik heb de kleuren uitgekozen bij m'n huidige platecarrier. De Tamiya TS3 is een redelijk goede match.

M4_CQBR_Paintjob_00.jpg

Dit was vóór. Het enige wat ik afgeplakt heb zijn de KAC sight markings.

M4_CQBR_Paintjob_01.jpg

Eerste laag. Goed om te weten, 100ml Tamiya TS-3 is precies genoeg voor 1 M4 (beide kanten).

M4_CQBR_Paintjob_02.jpg

Tweede kleur. Wat donkere shading.

M4_CQBR_Paintjob_03.jpg

En dan het patroon. De zeldzame varianten die ik kon vinden online maakten gebruik van (denk ik) een visnet. Ik ben geen visser en had dus niks in de schuur liggen. Tijdens wat testjes met een net wat ik wél in de schuur had liggen (tegen vogels in je graszaad/vijver) bleken die draden te dun te zijn (vermoede ik al) en liep het patroon volledig dicht. Toen kwam mijn vriendin met het briljante idee om het boodschappennetje van de kinderwagen te gebruiken. "We hebben er toch twee, en ze kosten geen hol" (Hema). Even doorknippen et voila:

M4_CQBR_Paintjob_04.jpg

M4_CQBR_Paintjob_05.jpg

Ook nog wat hi-capjes.

M4_CQBR_Paintjob_06.jpg

Nét voor het donker en de regen klaar. Tamiya verf droogt lekker snel.

Om het 'verweerde/goed gebruikte' effect te bereiken, moet er natuurlijk weer wat verf vanaf. Dat kan met een krabbertje, een schuursponsje zelfs schuurpapier, maar het gevaar is dat je dan snel op je staal zit en er helemaal geen zwart meer overblijft. Op sommige plekken natuurlijk gewenst, maar op veel plekken zeer ongewenst.

Dé truc is dan wat nagellak remover. Hapt zich zonder moeite door je Tamiya verf heen maar laat je zwart netjes met rust.

M4_CQBR_Paintjob_07.jpg

Goed nadenken wáár precies de slijtage optreedt bij dagelijks gebruik. De grip is een veel vastgehouden onderdeel... toch? :blink: Hoe hou je je vingers daar? Je wijsvinger ligt vaak op de magwell. Mag-release, ook vaak aangeraakt met die vinger. Misschien pak je hem wel eens om de magwell heen. De front grip... etc. Zachte delen gaan er ook snel aan...

M4_CQBR_Paintjob_08.jpg

M4_CQBR_Paintjob_09.jpg

M4_CQBR_Paintjob_10.jpg

Nog wat details.

M4_CQBR_Paintjob_11.jpg

M4_CQBR_Paintjob_12.jpg

In de hoekjes en gleufjes wat Tamyia Weathering Master (verf in poedervorm voor het stof effect), et voila!

M4_CQBR_Paintjob_13.jpg

Heb de (cheap-ass) mags ook even een stof behandeling gegeven.

M4_CQBR_Paintjob_14.jpg

M4_CQBR_Paintjob_15.jpg

@tvb ja he? dat dacht ik ook... en die id markings wil ik eigenlijk ook blauw of zwart bij nader inzien.

@aac ja joh, dit is nog maar het begin. Intern ga ik me nog even goed in verdiepen. En extern komt er in de loop van m'n spaargeld nog een tweede upper. En ik dacht aan zo'n 'Medevac/Air support' instructions sheet op de stock of zo... Niet alleen de replica trouwens, ik wil m'n gear ook nog strak trekken. Maar daar open ik tegen die tijd wel een leuk topicje voor. Misschien zelf een team met dezelfde denkwijze beginnen? Een soort Devtsix groepje in NL/regio of zo? Lijkt me leuk.

@HP heb nog 's goed naar je foto's gekeken.

En je CQBR ziet er nu mooi realistisch used uit.

Maar vind dat de Bolt(plate) en Dust cover , der nog te ongebruikt uit ziet .

Gezien de rest van de "slijtage" zou daar rond toch al flink wat wat bloot metaal zichtbaar mogen zijn, vind ik 

In mijn Receiver kit destijds zat een rvs bolt plate, heb die wat gebruind in de vlam , zo dat ze er "verkleurd uit ziet door de hitte"

Wat ook wel "tacticool" is zijn QR code stickers , op de magwel,  jij hebt er ondertussen ook al "rack numbers" opgekliedert zie ik , ook Cool

Ln0velb.jpg

Als ik dan ook iets van kritiek mag geven (hee, we blijven Hollanders) vind ik je pistol grip te zwart en je mag's te verschillend van kleur met je replica. Maar goed, nogmaals ik vind hem verder goed gelukt! Ik was niet zo van de Tan kleur maar krijg er hoe meer ik er naar kijk steeds meer oog voor. (Is dat wel een uitdrukking?!)

@tvb ja he? dat dacht ik ook... en die operator id markings wil ik eigenlijk ook blauw of zwart bij nader inzien.

@aac ja joh, dit is nog maar het begin. Intern ga ik me nog even goed in verdiepen. En extern komt er in de loop van m'n spaargeld nog een tweede upper. En ik dacht aan zo'n sheet op de stoc'Medevac/Air support' instructions k of zo... Niet alleen de replica trouwens, ik wil m'n gear ook nog strak trekken. Maar daar open ik tegen die tijd wel een leuk topicje voor. Misschien zelf een team met dezelfde denkwijze beginnen? Een soort Devtsix groepje in NL/regio of zo? Lijkt me leuk. 

Die stickers zijn ook wel "tacticool" ja,  heb der zelf gemaakt , maar op  foto papier afgedrukt, ben aan 't kijken om ze met  transparante folie op de stock te plakken.

DEVTSIX , zit jij daar ook ?

Of bedoel je DEVGRU ?  als je in dat laatste geval een accurate loadout zou willen samenstellen verkoop je QCBR dan maar al,  en zoek een H&K 416  :D

Als ik dan ook iets van kritiek mag geven (hee, we blijven Hollanders) vind ik je pistol grip te zwart en je mag's te verschillend van kleur met je replica. Maar goed, nogmaals ik vind hem verder goed gelukt! Ik was niet zo van de Tan kleur maar krijg er hoe meer ik er naar kijk steeds meer oog voor. (Is dat wel een uitdrukking?!)

Hmm. begrijp je opmerking TVB.  ;)

Maar in feite heeft HP wel de juiste benadering genomen, in de realiteit zal dat (dunne) spraypaint laagje ook eerst slijten,  daar waar het wapen meest wordt vastgenomen he. 

Dus zie je ook op echte Military pics. wel zulke grips, kleurverschillen maken het ook wel realistisch vind ik , verschillende items van verschillende fabrikanten , hebben ook nooit de zelfste kleuren black of tan.

De militaire, used, weathered look ziet er nu eenmaal wat slordig uit vaak 

@aac:

- devtsix (forum). Ik zat daar een blauwe maandag, maar ze zijn nogal op hun privacy. Kom er niet meer tussen ofzo... of ik snap er weer eens geen hol van (gok het laatste). Ik kom ze wel overal tegen op google. Steeds als ik denk, waarom hebben we dat niet in Noord Holland, zijn zij het. Of TF Valkyrie, of, you name it... Als de looks maar bij elkaar kloppen, hoeft van mij niet persé volgens waarheid. 

- Die bolt en cover! Daar heb je een punt!

DEVTSIX , speciaal forumke he  ?  :D

Maar ik kan 't wel vinden van tijd tot tijd daar, mijn Airsoft- interesses nijgen eigenlijk ook wel wat die richting :unsure:

Echte MILSIM fanatic's, wordt je uitgescholden als je -in hun ogen- domme vraag stelt.

Geraak je idd moeilijk tussen,  gasten gebruiken voor alles afkortingen, en jargon,  discuties gaan soms over de meest absurde details

Als je wat over MILSIM en real gear wil weten is 't wel de place to be,

Heb men projecten daar gepost en heb daar wel respect mee kunnen afdwingen 

stond direct tussen de hot topics bijna 1000 views te samen op 1 maand  :D

Uiteindelijk een verhitte  discutie met een "die-hard" van ginder gewonnen , over de (CQBR - MK18 trouwens :D )

Was jouw profile name daar trouwens ?

by the way, Je PJ is toch wel goed gedaan hoor, goed dat je niet te veel ineens deed , terug gaan is moeilijker he ;)  

Christus wat goed gelukt Huurpaard! Prachtige fotoreeks ook. Die weathering vind ik ook heel geloofwaardig. De bolt even verkleuren in een vlammetje is ook echt iets waar alleen AAC aan kan denken, haha.

Hou me aanbevolen voor meer van dit soort projecten :) Moet zelf nog wel even moed verzamelen om met een spuitbus mijn eigen AA's te lijf te gaan.

Leuk om te horen @mata! Heb je ook een aimpoint m2? Ik wil er nog een PEQ-15 en een lampje op. Misschien ook een magnifier.

Zowel de m2 als een angled grip. Moet wel zeggen dat ik de angled grip vervangen heb door standaard grip. Beviel me beter in het veld.

Christus wat goed gelukt Huurpaard! Prachtige fotoreeks ook. Die weathering vind ik ook heel geloofwaardig. De bolt even verkleuren in een vlammetje is ook echt iets waar alleen AAC aan kan denken, haha.

Hou me aanbevolen voor meer van dit soort projecten :) Moet zelf nog wel even moed verzamelen om met een spuitbus mijn eigen AA's te lijf te gaan.

In welke kleuren wil je ze dan schilderen?