Jump to content
Huurpaard

Ervaringen met Specna Arms?

Recommended Posts

16 uur geleden zei mata:

Hoe is de gewichtverdeling in de hand?

instagram.com/mataairsoft - facebook.com/mataairsoft

Hij is mooi in balans. Als je hem op een vinger laat rusten moet je eigenlijk precies midden in de magwell zitten om hem te laten balanceren. Ervoor of erachter zorgt dat hij net kantelt.

16 uur geleden zei Rebelattack:

damn dat is heel groot, blijf denk ik zelf toch maar meer bij mid tot short length rifles XD.

De lengte valt opzich wel mee als je hem vergelijkt met mijn B12.
viOVic8.jpg

Had de demper van mijn sniper erop gezet en dan wordt het wel een heel ding. Deze demper is 190mm.
vqqCZDj.jpg

Nou hier een kleine foto impressie van dit gevaarte:

Simpele doos met aan manual van een andere replica
Echt CQB wil ik hem niet noemen :ph34r::blink:
H3MYXTk.jpg
zI9dTb3.jpg

Replica en een highcap, that's it
lVZ8x8F.jpg
SKWJflE.jpg?1

Schoonheidsfoutje, barrel zit niet recht in de handguard. Had ik met mijn Specna ook toen ik hem kreeg.
ePvKTxp.jpg

Blast cage
j1N3ARG.jpg

Afwerking binnenin van de blast cage is echt om te janken. Hier en daar wat afgeschraapt om het te laten passen.
Hij komt er prima af maar ging eerst zo zwaar dat ik twijfelde of het wel kon.
aibRQyS.jpg

Die los maken en je trekt de hele handguard eraf
CXfKDON.jpg
TQiaTCq.jpg

Bij de licensed versie van EMG heeft een andere muzzle zoal te zien op mijn eerdere foto. 
Daar zit een grote diameter draad op waar ik niks mee zou kunnen en daaronder en 14mm CW draad.
Deze E&C uitvoering heeft een, voor mij handigere, 14mm CCW draad op de outerbarrel zitten.
13cfdcO.jpg

Uitgeslepen tube
z7WgGJB.jpg

Hop up
0ZA2AtX.jpg

Merkloze motor
sIwEHDs.jpg

Reinforced V2 gearbox gok ik?
PXtayKO.jpg

Nagenoeg droog van binnen
nXMJSZe.jpg

Piston
z8wtUNk.jpg

Head
AHbs4sp.jpg

Gewicht GRY
lP65sCb.jpg

Gewicht B12
wtNOQOW.jpg

Ik vind hem wel wat hebben. Mooi ding. E&C / Specna is natuurlijk geen VFC of bv G&P extern. Maar het qua bang for buck zijn het hele mooie dingen. Misschien dat ik de kortere nog wel een keer ga bouwen :)

Zo is het maar net inderdaad. Bedenk me ook steeds dat de EMG versie €450-ish kost, dan neem ik deze kleine dingetjes wel voor lief. Kan het wel bijwerken zodat het weer opgelost is.
Ik zou het doen als ik jou was ;) 

Mwah, als je de silencer van je B12 haalt scheelt het natuurlijk wel een hoop, heb nu een 14.5 inch barrel en vindt dat aardig lang, maar goed dat is puur voorkeur. Vindt het nog steeds wel een heel mooi ding :).

Tijdje geleden dat ik langs wipte :unsure: Niet enorm veel geskirmd het afgelopen jaar maar we hopen nu richting de zomer weer meer skirms te kunnen pakken bij B&A. Tijd voor wat onderhoud aan de gearbox.

This happened. Yikes!

xR1Kwgz.jpg

Huidige setup:

• SA-A03 (v1, geloof ik)
  • SHS HT motor
  • Standaard Specna gearbox (shimmed)
  • Lonex hop-up
  • Maple leaf bucking en barrel (6.02)
  • SHS MP5k nozzle (paars)
  • King Kong Super 2 mosfet (hardwired op trigger)
  • Turnigy 7.4V lipo (de 2000mAh 15-25C) met XT60 connectors

Na een FPS test zat ik steeds rond de 315fps met een Tornado spring die ik in het verleden geknipt heb naar (toen) strak 350-355fps, maar dat is dus gezakt naar 315fps.

Paar vragen nu ik toch aan het updaten ben;

1) Hoe erg kan de kracht van een (geknipte) veer in 2 jaar afnemen? Of is er iets ander aan de hand?

2) Ik heb van de week een m110 veer geprobeerd met 385fps tot gevolg :blink:
Welke of wat voor veer raden jullie aan voor mijn build? En wel/niet knippen tot 350-355fps of genoegen nemen met 20fps minder met een minder stugge veer?

3) Duidelijk tijd voor een nieuwe gear set.
Nu twijfel ik erg tussen bijv. de ZCI gear set 13:1 (€20) of bijv. een LONEX Enhanced Gear Set High Speed Ratio 16:1 (€60)... Is Lonex zó veel beter dan ZCI/SHS?
Wat raden jullie aan, is 13:1 over done en is 16:1 prima (ga voor trigger response, schiet weinig op auto maar een snelle burst is wel lekker)?

4) Ik heb nog een stock unpadded piston (enkele ring) en cilinder. Raden jullie aan dit te updaten?

5) Welke 11v lipo raden jullie aan die in de standaard buttstock past?
Neem aan dat hij die straks met een nieuwe gear set wel moet trekken toch?

1. Niet zo veel, vooral niet als ze geknipt zijn. Dus zoek het eerder in de airseal.

2. Eerst airseal fixen dan dezelfde veer nog eens proberen. Anders bv een guarder, lonex, prommy M100. M110 gaat gewoon te hard en zo ver terug knippen is niet fijn.

3. Gearsets, pak gewoon ZCI of SHS. Lonex is niet direct beter en ik heb in 3+ jaar met verschillende ratio's van bv SHS nog nooit een issue gehad. Issues zijn vaak terug te leiden tot verkeerde shimming en/of motorhoogte.
13:1 met een SHS motor en 11.1v zit net op het randje van wel of geen last hebben van PME. 14:1 of 16:1 is veiliger in die trend. Maar als evt. shortstroken je niet zo spannend lijkt kun je dat ook proberen (is de M110 ook meteen bruikbaar :))

4. Pistons hebben geen pad nodig, wel tandjes van mrtaal. Fix Wel de AoE aan de kant van de pistonhead met bv een kraanrubbers van de bouwmarkt.

5. In alle replica's gebruik ik Turnigy 1200mah 3cel 25-50C (nunchuck) lipos. Deze passen in de cranestocks maar ook in de buffertube. Ik kan prima een dag spelen op 1, maar wissel voor de zekerheid in de pauze.

Sorry voor de korte antwoorden, vraag gerust door :)

Dit vind ik nu het mooie aan Airsoft Elite, dit soort vragen worden keer op keer opnieuw gesteld, maar MATA (en anderen ook) beantwoorden ze steeds opnieuw, op andere (veelal buitenlandse)  fora wordt je dan al vaak afgeblaft dat je het antwoordt zelf kan vinden met Google enz....

Uiteindelijk is dit ook het doel van een forum wat mij betreft :)

wat ik zou adviseren is om niet meteen te snel te veel te willen.
Als ik je foto zie denk ik daarbij dat je beter stapje voor stapje kan gaan..
als je namelijk de update gedaan had naar 3 cell lipo was je gear waarschijnlijk zo erg beschadigd geweest dat je de skirm niet had afgemaakt.

Volgens mij stond je motor height veel te hoog als hij zo diep op het tandwiel happen is gaan nemen. SHS of ZCI is gewoon prima, ik zou wel eerder aanraden om eerst het een keer met 18:1 of 16:1 (qua true ratio scheelt dat eigenlijk zo weinig.) te proberen en dat goed te krijgen, zoals patje al zei is het misschien slimmer om niet meteen te veel te willen. Zeker als dit je enige replica is dan is het zonder als die uit commissie raakt tijdens een skirm en je moet afhaken.

OH PS: ik heb nog genoeg oude specna bevels liggen, als je de verzendkosten (paar postzegels) betaald mag je er wel een hebben.

@AAC 100%! AirsoftElite is mijn goto-forum voor airsoft. Alles wat ik weet van het customizen van Specna's komt uit dit topic.
Nadeel van dit gigantische topic is gericht iets vinden, veel is gefragmenteerd over zo veel pagina's dat het lastig is uit te vinden wat nou wel of niet goed is. Een levend-document met de beste combinaties van producten/customs zou geweldig zijn, maar ik weet uit ervaring hoe veel werk het kost dat bij te blijven houden.

@Patje & @Rebelattack Bovenstaande wijzigingen zijn allemaal in de loop van 2+ jaar doorgevoerd hoor. Iedere skirm iets nieuws is mijn motto, of het nou een gearbox change is of een nieuwe medi-pouch ;)

@mata Jij blijft de MVP voor mij, muchas gracias!

1/2. De O-ring weer wat opgerekt en in de siliconen gezet, airseal is nu weer een stuk beter. Zit nu rond de 345fps met mijn originele veer, heel acceptabel lijkt mij.

3. Denk niet dat ik wil gaan shortstroken. Laat ik inderdaad eerst maar voor een 16:1 gaan. Is dat een merkbaar verschil met de stock gears van Specna denken jullie? Denk dat de stock gears 18:1 of 20:1 zijn?

4. Daar moet ik me nog even in verdiepen dan. De standaard piston en piston head zitten er nog in, laatste tandje (kant van piston head/nozzle) is metaal en de rest van de tandjes plastic.
Ik dacht altijd dat AoE altijd ging om het eerste contactvlak tussen je gear en de piston dat die zo recht mogelijk op elkaar staan.  Dacht dat het altijd via een damper-mod of andere dempers gedaan moest worden. Of gooien jullie gewoon kraanringetjes in de cilinder tot de piston beter uitgelijnd is o.i.d.? :blink:

5. Hmm, ben bang dat die 3 cell bij mij niet zal passen omdat ik mijn mosfet in de buffertube heb liggen. Heb nu de 2 cell Turnigy die precies in de cranestocks passen. Of valt het mee met de diepte van die cells?

Thanks a bunch guys!

4. Ik heb bij de lokale onderdelenwinkel een ringetje gehaald die exact paste in de cilinder.
Staat een paar pagina's terug

Mocht je niks kunnen vinden dan zeg je het maar, dan haal ik er wel een voor je.
Bij mij stond de AoE toen precies goed.

Oh joh, dat is wat anders dan ik in gedachten had (een dikke standaard O-ring zeg maar)!
Enig idee waar die ringen normaal voor gebruikt worden? Niet echt een losse onderdelen winkel hier, wel standaard bouwmarkten in 4 smaken :P 

Laat die nou net níet in de buurt zitten, haha
Neem van 't weekend de cylinder wel even mee, kan ik in de verschillende bouwmarkten kijken of ze wat hebben liggen. 

Even voor de duidelijkheid, die stop je in de cylinder tussen de piston head en cylinder head?

Ay, zie dat die Turnigy 11.1v dus altijd 3S is. Dan misschien maar eens gaan shoppen voor een nieuwe buttstock die zowel mijn mosfet als een 11.1v kan housen :huh:

Edited by Neejoh
lipoooo

Laat die nou net níet in de buurt zitten, haha
Neem van 't weekend de cylinder wel even mee, kan ik in de verschillende bouwmarkten kijken of ze wat hebben liggen. 
Even voor de duidelijkheid, die stop je in de cylinder tussen de piston head en cylinder head?

Jep, ik heb hem op de cylinderhead gelijmd.
Het ringetje moet niet te ielig zijn denk ik. Dat je wel een beetje raakvlak hebt voor je pistonhead.
Lijkt me qua duurzaamheid beter.

Ik gebruik dus de zwarte ringen welke in de bouwmarkt liggen bij de kraanringen en andere zaken voor waterleidingen en kranen. Als ik me niet vergis zijn er 2 maten welke in de cylinder passen, de een bijna perfect maar die is iets dunner, de dikkere die ik vaker nodig ben is iets kleiner dan de cylinder diameter, wat geen enkel probleem is. Je moet ze wel op de cylinder head lijmen

Deze ringen zijn meer voor de AoE dan echt demping als met Sorbo en de Dampermod. Maar goed, een beetje klap heeft ook wel iets toch?

Gebruik ook de kraan afdichtingsringen die mata noemt, maar heb ook een air pad gekocht om uit te proberen gezien deze beter zouden moeten werken als sorbo. Deze werken perfect in de cylinder:

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/wateraanvoer-kranen/afdichtingsringen/sencys-kraanschijf-23-x-4-x-4mm/5197270

Gisteren de kraanschijven opgehaald en geplaatst. Diameter was alleen nét te groot, waardoor de o-ring om de cylinderhead geen goede airseal meer had. Na wat schuurwerk paste hij een stuk beter en de AoE is niet perfect maar wel netjes. Laatste tandje van de piston gevijld en alles weer in elkaar gezet. Vanmorgen even een FPS test gedaan, wat niet geweldig afliep, to say the least :o 

XU3vNe5_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

Snap niet hoe ik niet gezien heb dat de piston buitenspoors liep, heel idioot. Gisteravond toch wat te gehaast in elkaar gezet voor ik weg moest. 

Hoe dan ook tijd voor nieuwe gears én piston I guess :huh: