Jump to content
Gryphon

De beste T1 micro dot voor airsoft

Recommended Posts

Tijd voor een nieuwe spreekbeurt :) Met het team hebben we zojuist 14 Ares Amoeba AM-013's (a.k.a. Honey Badgers) besteld en we zijn het erover eens dat er een T1 micro dot op moet. Ik ben dus eens gaan onderzoeken welke T1 replica het beste presteert zonder er meteen failliet aan te gaan.

Waarom de T1?

Ik denk dat we best mogen aannemen dat de T1 zo populair is geworden door trainers als Chris Costa en Travis Haley die voorkeur geven aan de Aimpoint T1 dot sight. (Op Facebook legt Costa nog even uit waarom.) Voor airsoft is de T1 handig omdat deze doorgaans op een riser wordt gemonteerd, waardoor-ie wat hoger op de rail staat en je er met een face mask nog steeds makkelijk doorheen kunt kijken. Verder is de T1 erg makkelijk (zonder gereedschap) instelbaar en weegt geen reet.

T1 replica's voor airsoft

De originele T1 is ontwikkeld door Aimpoint en kost pakweg $ 675, of $ 500 op eBay. Een beetje overkill voor airsoft. Een deel van dat bedrag betaal je namelijk voor de techniek die zorgt dat de T1 zelfs met vuurwapenterugslag z'n zero houdt. Zelfs de zwaarste airsoft GBBR komt daar niet bij in de buurt, dus airsofters kunnen minder eisen stellen.

Voor de airsoftmarkt zijn er gelukkig genoeg T1 replica's te vinden, variërend in prijs van een paar tientjes tot € 250. Ik heb het hele internet even gelezen, een aantal video reviews gekeken en twee merken worden telkens weer aanbevolen:

Primary Arms Advanced Micro Dot

$ 168 (excl. riser)

De Primary Arms micro dot is een real steel optic en kan dus tegen een stootje, maar kost lang niet zoveel als Aimpoint. Dit omdat de sights in China worden gemaakt, echter is de kwaliteitscontrole op de productie vanuit Primary Arms een stuk strenger is dan bij de meeste airsoft merken.

Uitgebreide review hier

s4SZROH.jpg

Voordelen

• Opgewassen tegen real steel misbruik
  • Hoge kwaliteit optic
  • Geen replica, maar een vergelijkbaar product van een ander Amerikaans merk

Nadelen

• Nog steeds prijzig voor een airsoft kijkertje
  • De windage en elevation covers hebben geen nokjes om de wieltjes mee te draaien
  • Primary Arms shipt niet buiten de VS dus bestellen moet via een kennis of een forwarding service, wat extra lastig is als-ie bijv. een keer terug moet voor een defect/reparatie

————————————————————————

G&P T1 Micro Dot

€ 65 (incl. riser)

Een ander model dat erg populair bleek is de G&P T1 replica. G&P is dan wel een airsoft-only merk, maar hun T1 scoort qua optics beter dan merken als King Arms en Element.

Uitgebreide review hier

FHSCKlV.jpg

Voordelen

• Goed betaalbaar
  • Makkelijk verkrijgbaar
  • G&P kwaliteit
  • Nokjes op de windage en elevation covers voor instellen

Nadelen

• Lichte vertekening aan de rand van de lens
  • Geen reflecterende front lens coating (deze weerkaatst de reticle terug naar schutter)
  • Zowel glas als reticle iets minder helder dan de Primary Arms

————————————————————————

Gezien de lastige verkrijgbaarheid van de Primary Arms ga ik waarschijnlijk voor de G&P, maar over een maandje zit ik 10 dagen in New York dus de Primary Arms dáár laten afleveren is een optie :)

Tot zover m'n huiswerk. Hoop dat jullie er iets aan hebben!

Posted 29 July 2014 - 05:54 PM

Die sight vind ik persoonlijk mooier dan een T1 op zo'n luciferdoosje, maar zou wel een EOTech overwogen hebben als ze die bij Evike hadden (en binnen budget). Schijnbaar mogen zij als Amerikaans bedrijf die klonen niet verkopen... de echte hebben ze wel, vanaf $ 600  :(

Toch je mening herzien Gryph ;) goeie keuze lijkt me ook  :)  

Haha, scherp AAC! Ouwe dirt digger ;) Maar inderdaad, en wel om de face mask reden. Ik merkte ik met die lagere sights (zelfs m'n Elcan Specter DR) moeite heb om comfortabel van de sight gebruik te maken als ik een face mask draag. Zo'n luciferdoosje lost dat wel op. Ik vraag me alleen nog af voor welke afstand je 'm dan het beste kunt zero'en, aangezien-ie wat hoger boven de loop staat.

ik vond deze torture test op de Primary Arms MD-ADS ook wel indrukwekkend. Dit hoef je met de G&P replica niet te proberen, gok ik.

http://youtu.be/UdPemw8CVSU

ik stel me wel de vraag , bij deze T1sight's

hoe zit het nu met het perifeer zicht,  als je door dit kleine buisje tuurt ?

of is dat net beter,  doordat er minder van het omringende blikveld afgedekt wordt ? 

Met een sight als deze, zou je er een gokje op kunnen wagen om er eentje van ebay voor een tientje ofzo te scoren en kijken hoe deze bevalt.

Ik heb hier een MP5 als backup liggen en wou hier een simpel reflex sightje op. Heb op ebay voor 16 dollar met gratis verzendkosten een reflex sight besteld en dit werkt gewoon echt top. Al die verhalen over ghosting, spiegeling etc heb ik geen last van...

Gezien het prijsverschil en je er 14 moet hebben zou ik er het gokje gewoon op wagen. Kan jullie uiteindelijk gewoon een paar honderd euro schelen.

Die Bushnell scoorde ook erg goed in reviews Cruz! Zeker geen miskoop als je daarmee thuiskomt. Enige nadeel dat ik las is dat de brightness dial wat stroef draait en dat-ie niet op T1-compatible risers gemonteerd kan worden. Maar misschien gewoon even laten informeren in de shop :)

@Flix Ah, die T1 gaan we niet in veertienvoud bestellen hoor :) Een aantal van ons heeft er al eentje en ik denk dat niet iedereen er $ 170 aan uit wil geven. Bovendien ook onmogelijk om 14 van die dingen naar Nederland te krijgen. Ik denk dat ik er eentje voor mezelf regel en de rest kijkt maar wat ze doen. Wil er hooguit nog 2 of 3 meenemen, maar geen zin om bij de douane gepakt te worden met $ 1.000 aan ingevoerde red dots ;)

@Flix Ah, die T1 gaan we niet in veertienvoud bestellen hoor :) Een aantal van ons heeft er al eentje en ik denk dat niet iedereen er $ 170 aan uit wil geven. Bovendien ook onmogelijk om 14 van die dingen naar Nederland te krijgen. Ik denk dat ik er eentje voor mezelf regel en de rest kijkt maar wat ze doen. Wil er hooguit nog 2 of 3 meenemen, maar geen zin om bij de douane gepakt te worden met $ 1.000 aan ingevoerde red dots ;)

maak je toch allemaal verschillende bestellingen  ;)

Met een sight als deze, zou je er een gokje op kunnen wagen om er eentje van ebay voor een tientje ofzo te scoren en kijken hoe deze bevalt.

Ik heb hier een MP5 als backup liggen en wou hier een simpel reflex sightje op. Heb op ebay voor 16 dollar met gratis verzendkosten een reflex sight besteld en dit werkt gewoon echt top. Al die verhalen over ghosting, spiegeling etc heb ik geen last van...

Gezien het prijsverschil en je er 14 moet hebben zou ik er het gokje gewoon op wagen. Kan jullie uiteindelijk gewoon een paar honderd euro schelen.

welke heb je dan gevonden ?

Heb die van JJ airsoft. Te verkrijgen via airsoft cart. 37 dollar incl killflash en medium/high mount.

Merkte dat ie afgelopen weekend niet helemaal goed stond (flinke afwijking naar rechts) terwijl ik m voor mn gevoel paar weken daarvoor wel goed had afgesteld. Waarschijnlijk afstand te kort waardoor ik dacht dat ie goed stond.

Ik denk dat ik ook maar eens naar een Real steel sight moet gaan kijken voor mn gbb/hpa scar.

HS403A-2.jpg

Ik heb mn zinnen gezet op een holosun(de fabriek die ook de primary arms sights maakt) die hebben ook t1's voor zon 150 euro, voordeel is dat ik dan niet dat gezeik heb met de itar regels vanuit de VS. Deze Sight haal ik namelijk uit azie bij de fabriek zelf :) ben benieuwd hoe hij presteert maar dat zal wel goed zitten.

De sight heeft verder dezelfde specs (5jaar accu, auto-on etc.  )

Goeie. Ik had 'm erop zitten bij onze CQB skirm in Arnhem vorige week, maar door andere gezeik aan 't geweer ben ik er niet eens aan toe gekomen om 'm goed te zero'en. Wel een poging ondernomen maar dat ging wat moeizaam. Ik kreeg namelijk het gevoel dat het windage schroefdraad al op z'n eind liep, terwijl de dot voor m'n gevoel nog geen millimeter was verschoven. Ik wil binnenkort een keertje naar Alphen a/d Rijn (of een plaatselijke schietvereniging) om daar al m'n geweren en hun red dots eens goed af te stellen.

Wat bouwkwaliteit en helderheid betreft niets dan lof over de Holosun, maar of ik er echt blij mee ben zal pas blijken na de zero'ing. Wat me wel opviel is dat het glaasje besloeg toen we van de staging area de arena binnenliepen (waar het een stuk kouder was), maar dat was volgens mij gewoon de buitenkant.

Als je naar Alphen a/d Rijn gaat zou ik eigenlijk wel samen willen afspreken. Misschien mag ik dan even de Amoeba testen? :rolleyes: (bah wat is deze smiley lelijk!) En kan ik gelijk zien hoe de holosun in het echt eruit ziet, werkt en presteert! 

Goeie. Ik had 'm erop zitten bij onze CQB skirm in Arnhem vorige week, maar door andere gezeik aan 't geweer ben ik er niet eens aan toe gekomen om 'm goed te zero'en. Wel een poging ondernomen maar dat ging wat moeizaam. Ik kreeg namelijk het gevoel dat het windage schroefdraad al op z'n eind liep, terwijl de dot voor m'n gevoel nog geen millimeter was verschoven. Ik wil binnenkort een keertje naar Alphen a/d Rijn (of een plaatselijke schietvereniging) om daar al m'n geweren en hun red dots eens goed af te stellen.

Wat bouwkwaliteit en helderheid betreft niets dan lof over de Holosun, maar of ik er echt blij mee ben zal pas blijken na de zero'ing. Wat me wel opviel is dat het glaasje besloeg toen we van de staging area de arena binnenliepen (waar het een stuk kouder was), maar dat was volgens mij gewoon de buitenkant.

miss een laser bore sighter kopen? die heb ik ook is een topding :)

afstellen kan een bitch zijn vooral als je je gun niet vast zet, vaak draai je de verkeerde kant op namelijk.

Ik  ben door drukte er nog niet aan toegekomen de inkoopactie te houden voor holosun's, maar wil dat wel zsm doen. Stuur me maar een pb als je ook geinteresseerd bent ;)

Holosun komt binnenkort met een nieuwe RDS. De HS503(a). Ik kan er nog geen prijs voor vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=tTx7YC3cA3o&spfreload=10

Grootste verschillen met de 403:

• Trap door battery style, zodat je de mount niet meer hoeft los te schroeven om de batterij te vervangen
  • Geen automatic turn-on functie meer
  • Configurable auto-off functie van 2 tot 12 uur
  • Keuze tussen een 2MOA reticle en een 65MOA met een 2MOA dot build-in reticle!

filmpje had ik al gezien ja.

Ik vind die auto on juist echt heel chill...dus heb dan liever de hs 403 A

Verder weet ik niet of die grote reticle wel handig is met zon kleine sight.

Binnenkort komt er ook een zonne-energie variant van de hs403A!