Jump to content
Airsoft Elite
Gryphon

[AEG] Tokyo Marui SCAR-H Recoil Shock

Recommended Posts

med_gallery_8170_11_54531.jpg

Tokyo Marui is het Japanse bedrijf dat in 1992 het eerste elektrische airsoftapparaat produceerde en de term AEG (Automatic Electric Gun) hiervoor heeft bedacht. We spreken dus over het meest oorspronkelijke, meest ervaren merk op de airsoftmarkt en al jaren marktleider in Japan. Volgens Japanse wetgeving mogen de wapens niet van metaal worden gemaakt en de mondingssnelheid mag niet hoger zijn dan 300 FPS (een niet-Japanse AEG schiet gemiddeld 340-380). Ondanks deze beperkingen presteren de Japanners het om de beste GBB pistolen en AEG's ter wereld te produceren qua duurzaamheid, bereik en accuratesse. In de 3e Airsoft Player's Choice Awards (nota bene gepresenteerd door concurrent KWA) komt de TM SCAR-H als beste AEG uit de bus en de TM Five-seveN (5-7) als beste GBB pistool. Ook op Reddit en andere fora is het lastig om kritiek te vinden op de producten van Tokyo Marui. Sterker nog; er heerst zelfs de opvatting dat je door het openen van een TM apparaat (voor upgrades) de "Marui magic" laat ontsnappen. Heiligschennis!  :)

That said, door gebrek aan distributeurs in het westen én de hoge kwaliteit ("samuraizwaarden onder de AEG's") hangt er wel een flink prijskaartje aan de Marui's. De SCAR-H kost een Nederlander dan ook ongeveer € 650 om in huis te halen. Daarvoor moet in mijn geval wel een spaarvarkentje naar de slacht, wat betekent dat andere benodigdheden even zullen moeten wachten. Kijk deze video en je snapt waarom ik 'm moet hebben.

Het enige nadeel van de Heavy (H) variant is dat deze, in tegenstelling tot de goedkopere Light (H) variant, geen NATO patronen (5.56mm) gebruikt, maar 7.62mm patronen, waardoor STANAG-formaat (NATO STANdardization AGreement)  magazijnen niet passen. Je zult dus dure (maar betrouwbare) magazijnen van TM zelf moeten kopen. Een 540 round high-cap kost je ongeveer € 38. Bijkomend nadeel is dat het vinden van magazijnhouders voor dit formaat ook lastiger is. Toch zou ik nooit voor de Light kiezen, aangezien de real-steel versie niet langer geproduceerd wordt door FN Hestal.

Voor toekomstige lezers: De SCAR-H kun je het beste importeren via het Japanse Echigoya, waar-ie "maar" $ 569 (€ 442) kost. Hier is-ie echter al een tijdje uitverkocht en ze hebben geen idee wanneer ze een nieuwe levering krijgen. Let wel: dit bedrag is excl. verzend- en invoerkosten, maar ws. nog altijd goedkoper dan Europese alternatieven.

Bij Airsoftworld.net in de UK. Een stuk duurder, maar transparanter qua (invoer)kosten dan bestellen in Azië. Bovendien was-ie bij de Aziatische webshops overal uitverkocht, dus dat maakte de keuze makkelijker ;) Overigens zou ik best een AEG in Azië durven bestellen, maar het netto verschil (na alles verzendkosten en uitgerekende invoerbelasting) was slechts een paar tientjes, dus dan hou ik het liever binnen de EU. Net iets minder kans op douanegezeik :)

Dank je! De prijs valt me in principe nog wel mee hoewel ik de laatste zal zijn die zal ontkennen dat het toch een mooi kaartje is wat er aan hangt. Azië is een goede optie. Vooral door het aanbod. Je vindt daar replica's die je hier moeilijk of niet kan krijgen.

Ik denk toch dat het niet geheel zonder risico's is en er is een praktisch nadeel: Het duurt lang voor het er is. Ongeduldig hè....Mag eigenlijk niets uitmaken maar het is toch wel fijn iets binnen 3 dagen in huis te hebben...

De TM M4 SOPMOD is volgens mij zelfs nog duurder dan de SCAR-H. Als je voor een M4 gaat dan zou ik persoonlijk een ander merk kiezen, het openmaken en upgraden van een TM is namelijk not done, en dat is bij een M4 wel zo leuk. Ik ben niet van plan om ooit iets te versleutelen aan mijn SCAR-H, maar een M4 smeekt daar natuurlijk om door alle beschikbare parts.

Oh, áls je voor een TM gaat, check dan Echigoya en Redwolf, die hebben de beste prijzen (zelfs incl. shipping/belasting).

Ik ben constant aan het zoeken welke AA ik wil, er blijven er maar 2 over.

Het punt is dat ik onervaren ben in het upgraden van m'n AA.

Dus waarschijnlijk zal ik een jaar of wellicht langer niets veranderen aan mijn AA, ook gezien ik daar de benodigde skills (nog) niet voor heb.

Een AA voor ongeveer 600 euro ga ik niet aan sleutelen in het begin haha.

Hoi Allen,

Ik ben nieuw op het forum en vond deze thread uiterst interessant. Zelf ben ik aan het kijken om te beginnen met airsoften en zit van alles uit te pluizen over wat ik wil hebben etc. 

Omdat ik niet van low budget spullen hou is mijn oog gevallen op de TM scar H en ik heb hem online gezien bij Airsoftshop.be. Nu wordt er in deze thread gezegt dat als hij door de douane komt er eens kans is dat het wapen wordt afgepakt ivm de licenties. Ik ben bereidt om hiervoor naar belgie te rijden, dat is allemaal geen probleem maar tussen NL / Belgie zit toch ook helemaal geen douane?

Daarnaast probs voor de upgrades van gryphon op zijn overspended TM SCAR. Helemaal van god los but i like it! Hopelijk is het een beest geworden voor het geld wat je er voor hebt betaald. Mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk uit naar de TM scar stock te houden en alleen een barrel upgrade tight bore ofzo. Hiermee haal je je fps al redelijk omhoog volgens mij. Ook ik ga binnekort eens naar Pirosport om daar eens te praten over hoe of wat.

Voorlopig ben ik nog een beetje verdwaald als ik kijk naar al het aanbod.

Gr Supersixone

Hi Supersixone,

Tja, die douane zou ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen om maken hoor. De SCAR-H is echt een schitterend apparaat. Nu vond ik de stock FPS te laag, waardoor ik 'm flink heb laten aanpakken met het idee dat dit mijn enige be all, end all AEG zou worden. De legendarische TM hop-up zorgt er dan misschien voor dat de BB's net zo ver reiken als die van een > 300 FPS AEG, maar ze hebben aan het eind van hun bereik nog zo weinig vaart dat hits zelden geregistreerd/genomen worden.

Nou is mijn upgradeproject enorm uit de hand gelopen. Ik heb er zelfs een beetje spijt van want er mankeert telkens wel weer iets aan. Zo blokkeert de AEG soms (nadat de motor gloeiend heet wordt), doet de safety het niet meer en schiet-ie 5-10 FPS te hard waardoor-ie op sommige velden geweigerd wordt, ookal beweert de tech dat-ie 'm op verschillende chrono's heeft getest en overal < 360 uit kwam. Kortom: ik kan helaas niet zeggen dat ik er heel blij mee ben op dit moment.

Wees dus idd voorzichtig met de upgrades :)

Ik heb ook een TM SCAR, besteld bij fire-zone uit engeland en heb hun 350fps  upgrade laten uitvoeren, dus ik haal nu consistent 345-350 fps. Dat koste 50 pond extra geloof ik en krijg je een sterkere spring en gears.

Mijn is dus uit engeland gekomen en had 'm 2 dagen na verzenden binnen.

Dat van die trademark verhalen die je gelezen heb zullen voornamelijk verhalen uit de USA zijn. Daar zijn ze inderdaad heel panisch als het aankomt op trademarks.

Daarom zijn TM's daar ook zeldzaam.

m.a.w. in NL hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Verder kan ik de TM SCAR niets anders dan aanraden. De range, accuracy en de consistentie is echt fenomenaal.

En het is ook altijd een mooi iets wanneer je op het veld opmerkingen krijgt van "wow, wat een range haal je daarmee!" of "ik had niet verwacht dat je me vanaf daar kon raken"

Met het plaatsen van een tightbore barrel zal je fps maar met iets van 5 omhoog gaan, dus verwacht daar geen magische sprong van 300 naar 350 van.

Zoals gezegd heb ik dus de fps upgrade in de winkel meteen laten doen. Ik ga er mogelijk nog wel ooit een keer een tightbore in zetten maar ik heb zoiets van if it aint broke, don't fix it.

En het is aan te raden dat wanneer je gaat upgraden zorg dat je een goed werkende(stock) backup hebt waarvan je weet dat deze het altijd doet.

Wel wil ik er nog een BTC spectre mosfet in maarja, zie daar maar is aan te komen. De laatste batch heb ik helaas gemist.

Hallo ,

Ik weet niet of dit topic nog bekeken word. Maar ik ben zelf nieuw in de airsoft. Ik heb een aantal games gespeelt en vond dat het tijd werd om lid van de NABV te worden en me eigen replica te kopen, Na heel veel verschillende guns te hebben bekeken op sites en youtube ( de fn en ares scar en dekrytac trident ) kwam ik er toch op uit dat de TM recoil scar h het best bij me past, Ik heb verschillende winkels bekeken waaronder de winkels die hier benoemt worden. Nou geeft firezone aan dat ze hem voor 90 dollar meer naar 340 350 willen upgreaden en ik lees hier dat dat allemaal goed is gegaan. Alleen krijg ik van Belgische winkels te horen wanneer ik om een upgread vraag dat ze vinden dat je met je *&^%* van TM af moet blijven en dat de fps verhogen absoluut af te raden is.

Mijn vraag is dan ook. Is dit bij de mensen die hem naar 340 350 hebben verhoogt goed gegaan tot op heden en bij welke winkel raden jullie aan om hem te kopen. Ik koop hem het liefst in NL voor garantie enz maar ik kan hem hier nergens vinden. Iemand een idee? 

Dat klinkt behulpzaam! 

Graag gedaan  ;) 

Ik doelde dus meer op of die van flix het nog steeds goed doet. Of er in lang termijn pros en cons aan verbonden zitten ect. En of het uiteindelijk de moeite waard is geweest :)

Sja, zoals je kan zien is de laatste post in dit topic reeds 8 maanden oud ! en Flix is denk al even lang niet meer online geweest.

Van Gryphon weten we dat het een enorme lijdens weg was ,(en nog mischien ?)

Dus als je dit 's doorleest krijg je vast wat meer een idee wat het inhoud zo'n TM te trachten upgraden  ;) 

Dat de laatste post hier 8 maanden terug gedaan heb zegt natuurlijk niks over of er nog iemand met een TM scar h zou reageren die hem ook via de winkel heeft geupt

Als ik een nieuw topic op het zelfde onderwerp geopend had dan had ik je vast over me heen gehad over het zoeken in de zoekbalk. En dit topic is gestart op 2013 en is doorgegaan met een paar enkele posts tot 2015 en toch steeds op gereageerd.

Wat je zegt over de lijdensweg van van Gryphon betekent dus dat als ik dit topic doorlees er dus evenveel mensen zijn waarbij het perfect gewerkt heeft als waar het een lijdensweg is geweest. en ik begrijp ook echt niet waarom je er vanuit gaat dat ik dat niet gedaan heb aangezien ik zelfs in me 1e post heb staan dat ik hier >lees< dat de upgreads bij firezone goed zijn gegaan. En aangezien het best een hoop geld is en ik deze replica niet vast ga kunnen houden en zal kunnen schieten met en zonder upgreads tot hij binnen komt en betaald is vind ik meer informatie hierover dan wat ik nu lees in dit topic best belangrijk.

Dus nogmaals mijn vraag voor mensen die dit lezen en hun TM scar h recoil gekocht hebben en naar 340-350 fps hebben verhoogt is dit in het lange termijn aan te raden en werkt het goed? Waar hebben jullie hem gekocht en laten verhogen? En heeft iemand misschien een idee welke Nederlandse shop er aan zou kunnen komen? 

Begrijpelijk verhaal Nickghzel. Zelf heb ik ook een TM SCAR-H, welke volledig stock is. Schiet 285fps, maar de afstand en accuracy is voor mij prima. Moet daarbij zeggen dat ik veel CQB speel.

Als je net begint met airsoft raad ik je aan om de scar voor nu gewoon lekker stock te laten. Mijn ervaring met verschillende replica's is dat die FPS voor langere afstand iets uitmaakt, maar niet veel. Iedere aanpassing die je doet aan een TM product is een risico en zeker als je nieuw bent in de sport zijn er nog genoeg andere zaken die een hoop geld gaan kosten (bdu, vest, richtmiddelen, sidearm, etc). Je kan altijd naderhand nog een upgrade uit (laten) voeren. 

Hey desperado,  Bedankt voor je antwoord.

Het lijkt mij inderdaad het verstandigst voor me om hem momenteel stock te houden. Maar waar ik erg bang voor ben is als ik hem niet meteen op 340 350 laat zetten bij firezone ik hier in nederland niet snel iemand vind die verstand heeft van de tm modellen aangezien ik ze hier heel weinig zie! En ik ben erg bang dat als ik iemand eraan laat knutselen dat de firezone garantie vervalt. Waar heb jij die van jou aangeschraft? En heb je een idee wie in nederland een juiste partij zou zijn om mocht de Scar het op het veld toch niet halen hem alsnog up te greaden?

Het geld is opzich niet zon probleem. Ik heb een ziekte die heet Impulsiefiegatinmehand. Ik voorzie in enkele impulsieve koopacties een hoop zooi mijn kant op komen die ik eigenlijk niet nodig ga hebben dus me geld zal zoiezo snel erdoorheen gaan haha.

Mijn replica heb ik 2e hands aangeschaft. Qua partij voor upgraden heb ik geen idee, ik ben gewend om alles zelf te doen (met mijn GBBR ook gedaan).

Wellicht eigenwijs, maar ik ben ervan overtuigd dat je met goed inlezen, youtube, geduld, foto's maken en goed nadenken alles zelf kan doen. Zeker het vervangen van een veer is in principe niet meer dan een aantal schroefjes losdraaien, een paar onderdelen van elkaar halen en alles in omgekeerde volgorde weer terug doen.

Impulsiefgatinmehand ken ik. Bij mij gaat dat ook weleens samen met creditcardlimietbereikt :P

Ik zie dat de eventueele ups via firesupport een sterkere veer is en een set betere gears.

Ik heb een beste workshop en ben met spul in en uitelkaar halen best handig. Alleen heb ik nog nooit aan airsoft replicas gewerkt. Is de gears veranderen dan ook via filmpjes enz goed te doen? Of is dat weer niet aan te raden?

Algemeen is het in AEGs prima te doen, maar volgens mij is het bij deze TM minder eenvoudig om er bij te komen. Al zal ik je niet kunnen vertellen waarom :P.

Al zal het best te doen zijn zo lang je maar goed oplet waar wat hoort.

Reguliere AEGs zijn inderdaad redelijk eenvoudig, maar het Electronic Blowback system maakt deze replica anders. Gears vervangen is volgens mij alleen voor de levensduur (TM spul is niet gemaakt voor veel kracht). Upgraden van een m90 naar een m100 veer is wat betreft kracht toename niet zo spannend, dus zie ik hier de directe noodzaak hier niet van in. Mochten de standaard gears op een gegeven moment toch de geest geven dan kan je deze altijd nog gaan vervangen, dan neem ik waarschijnlijk ook gelijk de piston mee. Van wat ik heb gezien is het vervangen van de gears vrij eenvoudig, maar is het shimmen wel een redelijk precies werkje.

Hier een review waar een SCAR-L uit elkaar wordt gehaald, om je een idee van 'de binnenkant' te geven. Gearbox zal nagenoeg identiek zijn: http://www.tkoverkill.com/showthread.php?tid=1289