Jump to content
Gryphon

Communicatie: Radio's, portofoons, walkie-talkies en headsets

Recommended Posts

Ik ga dit topic ook volgen. Mag een verjaardagscadeau uitkiezen van mn vrouwtje dus een porto (setje) lijkt mij een mooi cadeau :)

Die Topcom Twintalker wordt hem denk :)

Deze set: TOPCOM TWINTALKER 9500 AIRSOFT EDITION (2 STUKS)

@mata: moet hier dan zo'n verloop bij? Of is dat alleen voor andere (Midland?) accessoires?

Lijkt me dat deze oortjes en PTT het wel moet doen toch?

Ow rob, geen ztactical, schijnt bagger te zijn. Gewoon een willekeurige bij een Chinese aanbieder, was echt een gok maar iemand met goede reviews en waardering verkopen vaak geen rommel.

Blijkt want ben zeer tevreden met de throatmic.

Ik ga dit topic ook volgen. Mag een verjaardagscadeau uitkiezen van mn vrouwtje dus een porto (setje) lijkt mij een mooi cadeau :)

Die Topcom Twintalker wordt hem denk :)

Deze set: TOPCOM TWINTALKER 9500 AIRSOFT EDITION (2 STUKS)

@mata: moet hier dan zo'n verloop bij? Of is dat alleen voor andere (Midland?) accessoires?

Lijkt me dat deze oortjes en PTT het wel moet doen toch?

Ik gebruik nog steeds het meegeleverde oortje, werkt voor mij prima. Wil je andere accessoires dan moet je haast wel het midland verloopje hebben.

Ow rob, geen ztactical, schijnt bagger te zijn. Gewoon een willekeurige bij een Chinese aanbieder, was echt een gok maar iemand met goede reviews en waardering verkopen vaak geen rommel.

Blijkt want ben zeer tevreden met de throatmic.

Je ziet Z-Tactical nochtans in ieder webshop,  met hun electronics,  wat maakt hen tot "bagger" eigenlijk ?

10 jaar ervaring en z-tactical is hit of miss.. en meestal een misser. Heb in 1 jaar tijd 3 sording headsets versleten en ik ken heel veel spelers met de zelfde problemen. De PTT's doen het ook niet altijd of slecht.
Ben zelf 1,5 jaar geleden over gegaan op realdeal MSA Sordin en real ptt etc.. nu nooit meer gezeik en ja ik weet het kost knaken.. veel knaken.. maar geen stress meer.

Ik wil rond oktober mijn portofoon met bijbehorende spullen gaan kopen. Echter heb ik niet echt een idee welke portofoon nu het meeste 'back for your buck' is etc.

Ik heb gehoord dat Z-tactical zo'n 'hit or miss' merk is. (dit heb ik op meerdere forums en videos gezien)

Wat bevelen jullie aan voor portofoon, ptt en headset/throatmic?

Motorola tlkr t60 of meer, goed ding. Heb een throatmic via ebay bij een verkoper met goede recensies en moet zeggen een goede mic en ptt voor 30 eur dat het was geloof ik. En ja ik kan het blikje met touw in de safe laten liggen want ik ben goed te verstaan.

Z-Tactical is inderdaad vaak een miss... ik spreek uit ervaring hier. Je kan beter voor een oud productie model van een echte sordin of comtac kijken. Ze gaan voor 100-150€ en dan heb je het echte spul wat gewoon jaren lang mee gaat.

Goedemorgen,

Ik zag op amazon de midland GXT(860/1000) modellen voor een voordelige prijs. Heeft iemand ervaring met deze of zijn dit gewoon de G5/G7, maar met een amerikaanse modelnaam?

En werken de bijgeleverde 'beveiligingsoortjes' goed?

MVG

UT8nPmKXA4XXXagOFbXt.jpg?size=60514&heig

Afgelopen zondag voor het eerst gespeeld met dit headsetje voor mijn Midland G7. Vergelijkbare headsets kosten in Nederland al gauw € 15 of meer, maar ik vond deze voor $ 5,30 op AliExpress (incl. gratis shipping en met 2 weken in huis) dus besloot het een kans te geven. Geen man overboord als het zou tegenvallen.

Wat bleek: kraakhelder geluid, ikzelf was ook prima te verstaan en het zat heel comfortabel onder mijn DYE i4. Kan 'm iedereen aanraden :)

Goedemorgen,

Ik zag op amazon de midland GXT(860/1000) modellen voor een voordelige prijs. Heeft iemand ervaring met deze of zijn dit gewoon de G5/G7, maar met een amerikaanse modelnaam?

En werken de bijgeleverde 'beveiligingsoortjes' goed?

MVG

Hou er wel rekening mee dat de frequenties anders kunnen zijn als hier in europa.

De meeste organisaties gebruiken vaak kanaal 1+2, een paar kanalen voor het ene team en een paar voor de ander. Meestal zitten de squads gewoon op 1 van de hoofkanalen. Soms pak ik met vrienden een willekeurig ctcss kanaal, maar eigenlijk gebeurt het weinig omdat we toch allemaal willen weten wat er gebeurt.

Per locatie is het kanaal wat de marshals gebruiken verschillend, meestal wordt dit wel aan het begin van een game verteld.

Ik gebruik zelf een Baofeng (baoteng is volgens mij het europese merk), deze is programmeerbaar en werk op een instelbare voltage.

Belangrijkste is dat je altijd rekening houd met PMR (446.006 tot en met 446.09375).

CTCSS gebruik je denk ik alleen bij hele grote skirms, hierbij zit je eigenlijk op hetzelfde kanaal met een extra toon welke software matig wordt gefiltert.

Als je een baofeng besteld, bestel dan ook een programmeer kabel, dan kan je namelijk je porto ook limiteren indien die meer dan de standaard 8 kanalen heeft.

Mocht je meer willen weten, stuur maar een PM.

Dank voor de info! heb zelf nu ook een baofeng en programmeren met chirp is vrij eenvoudig ! Heb de standaard 16 PMR kanalen erin gezet 446.00625-446.19375. bij airsoft worden inderdaad vaak alleen de 1e 8 gebruikt. Omdat de meesten "grote"merken wel standaard CTCCS gebruiken was ik benieuwd of hier voor airsoft ook afspraken voor zouden zijn. 

Ik wil graag een politie/swat/whatever iets in die richting loadout maken. Een ding wat ik daarvoor wil is een radio, maar dan wel een die werkt. Daar komen alleen wel een aantal vragen bij...  

1. Hoe werkt zo'n ding?

2. Wat hoort er allemaal bij?

3. Hoe connect je met teammates?

4. Worden die dingen bij een skirm eigenlijk wel gebruikt?

5. Ik wil zo een met een oranje scherm, of is dat te veel gevraagd?

6. Kan alles met alles verbinding maken?  

Dat is alles wat ik zo kan bedenken. Mochten er belangrijke dingen zijn die ik gemist heb, laat het dan aub weten.

1: Hoe bedoel je?

2: In principe niets, de porto heeft een speaker en een mic ingebouwd

3: Door het juiste kanaal en subkanaal met zijn allen te kiezen

4: Ja, bij niet gebruik win je de skirm niet.

5: Een PMR, waarom zou je?

6: Zolang de juiste kanalen gebruikt worden wel.

Ik heb een simpel Cobra porto'tje te koop staan voor een zacht prijsje, misschien iets om te proberen?

We hebben met ons volledige squad (lees: paar vrienden die het een paar keer per jaar leuk vinden om te skirmen) allemaal een Baofeng (UV-5R) aangeschaft die ik deze week wil gaan programmeren.

Heb na het lezen van dit topic (en the Interwebz) nog een paar aanvullende vragen.

1) Klopt het dat we in NL de 8 PMR kanalen gebruiken met CTCSS tone 1 (67Hz)?

2) How much 'frowned upon' is het om buiten PMR kanalen om te gaan zitten in GMRS/FRS met je squat (officieel illegaal)?

3) Wat voor headset is jullie voorkeur uiteindelijk naar uitgegaan? Standaard dopjes, throat mic, oorschelp met mic, iets anders?

4) Wat zijn een beetje de regels/jargon waar we ons aan moeten houden?

Hangt er vanaf wat je met Europees bedoeld :P

Baofeng wordt ook wel in NL verkocht, zag het UV-5R model wat wij via AE voor €30 hebben laatst nog in een dumpstore voor meer dan het dubbele.

Dit is echt een HAM radio, niet een simpele walkietalkie zeg maar. De UV-5R, en alle (cosmetische) varianten ervan, hebben een enorm frequentie bereik en hebben een output tot 5 watt (ipv 0,5w / 1w van de simpelere walkies). Hij heeft dual band watch waarmee je op twee frequenties/channels tegelijk kunt luisteren (en evt beantwoorden). Handig voor een marshall kanaal en je team kanaal.

Ook kun je de antenne vervangen door een grotere voor nog beter ontvangst, maar dat is (of was?) illegaal in NL.

Speaking of which, het is NL ook illegaal om buiten de PMR446 frequentie te gaan zitten zonder dat je een amateur-radio certificaat hebt... Het kan wel, wordt ook gedaan, maar mag niet.

Ik heb overigens mijn droom headset gevonden... alleen wel $190. *mompelt iets over een verlanglijstje*

Hangt er vanaf wat je met Europees bedoeld :P

Baofeng wordt ook wel in NL verkocht, zag het UV-5R model wat wij via AE voor €30 hebben laatst nog in een dumpstore voor meer dan het dubbele.

Dit is echt een HAM radio, niet een simpele walkietalkie zeg maar. De UV-5R, en alle (cosmetische) varianten ervan, hebben een enorm frequentie bereik en hebben een output tot 5 watt (ipv 0,5w / 1w van de simpelere walkies). Hij heeft dual band watch waarmee je op twee frequenties/channels tegelijk kunt luisteren (en evt beantwoorden). Handig voor een marshall kanaal en je team kanaal.

Ook kun je de antenne vervangen door een grotere voor nog beter ontvangst, maar dat is (of was?) illegaal in NL.

Speaking of which, het is NL ook illegaal om buiten de PMR446 frequentie te gaan zitten zonder dat je een amateur-radio certificaat hebt... Het kan wel, wordt ook gedaan, maar mag niet.

Ik heb overigens mijn droom headset gevonden... alleen wel $190. *mompelt iets over een verlanglijstje*

Thnx das duidelijk.

Ik ga maar es kijken dan voor zoeen set, is idd wel handig om 2 kanalen uit te kunnen luisteren...