Jump to content
Gryphon

Communicatie: Radio's, portofoons, walkie-talkies en headsets

Recommended Posts

en nog een vraagje, veel sets gaan per 2, maar je hebt er maar 1 nodig toch..

Klopt dus binnen een team kan je m dan altijd delen waardoor elke squad op zijn minst 1 heeft.

Ik wilde dit topic nog even weer ophalen met de vraag of er nog nieuwe ervaringen of tips zijn. Ik zit zelf nog even te twijfelen tussen een topcom of midland.

Welke functies kun je echt niet zonder of zou je toch willen aanraden?

Heb nog twee Cobra MT800's liggen die ik gebruik op de motor, met headsets in de helmen. Om deze tijdens een skirm te kunnen gebruiken heb ik een paar oortjes besteld, ik ben benieuwd. Kan me niet voorstellen dat je iets anders nodig hebt dan PTT en PMR-446.

Kun je niet een losse mic en een los oortje in je masker plakken?

Inderdaad Rob, maar ik geef dit ding eerst een kans tijdens een skirm, kan in ieder geval berichten ontvangen nu en hopelijk duidelijk genoeg zenden.

ach ja daar komen we 2 mei snel genoeg achter. Wordt voor mij de eerste keer dat ik met comms ga airsoften. Zal wel weer ff wennen worden zo'n plaat aan men oor. Morgen komt men pakketje binnen met men comms.

Afgelopen Skirm werd mij duidelijk dat ik eigenlijk niet volledig functioneer zonder communicatie opties.

Nu zit ik een beetje te kijken maar kan ik eigenlijk nergens een complete set vinden in totaliteit.

Tenzij ik 250 euro betaal wat ik lichtelijk overdreven vind.

Zo vind ik via Gunfire wel een microfoon : Laryngofon DO z029

Maar geen daadwerkelijke portofoon om hem op aan te sluiten

Wie o wie kan mij helpen aan een leuke communicatie set voor niet te bizar veel geld.

Zelf werk ik met een topcom twintalker 9500 setje. Wel met een security oortje wat me eigenlijk nog best goed bevalt.

Nadeel van deze porto is dat je een apart verloopje naar midland moet kopen om een betere ptt en headset te kunnen gebruiken. Deze heeft bv Unit13, verder een prima porto voor de prijs.

Je kan ook op ebay of 409shop kijken voor ëen boafang of puxing. Goeie porto's die weinig kosten (In NL betaal je de hoofdprijs.)

Hebben ook een stuk meer features en mogelijkheden dan een standaard pmr porto.

wat voor throatmic heb je gekocht? Is dat eentje van Z-tactical? Wil er namelijk ook een aanschaffen maar het liefst eentje die ik op mijn huidige PTT kan aansluiten.

Ik heb nog niets aangeschaft, ben juist op zoek naar iets leuks maar kon weinig vinden.

Dus vandaar mijn aanvraag hier op het forum.

Er is tevens wel wat recent verandert in de wet waardoor modellen met afneembare antenne's nu wel zijn toegestaan. Weet even de exacte details niet uit mijn hoofd. maar de toenmalige wetgeving is voornamelijk gemaakt tegen piratenzenders wat toen destijds een aardig groot ding was. 

Tip voor alle mensen met radio, draai hem met scherm naar je toe, gisteren een hit gepakt in de hoek van het scherm, resultaat een green screen zonder leesbare text wat ervoor zorgt dat hij nog maar op 1 kanaal te gebruiken is haha.

Goeie tip. Heb zelf afgelopen tijd mijn nieuwe portoset binnen gekregen. Had eerst een dubbel setje Motorola PMR446 welke het perfect deden, maar wilde wat meer functies (zoals radio) en een hoger vermogen voor de evenementen op grotere terreinen in het buitenland.

Resultaat is dat ik hier nu thuis een Puxing PX888K portofoon met Boafeng Speaker Microphone heb liggen. De 22e maar eens uittesten.