Jump to content
Gryphon

Communicatie: Radio's, portofoons, walkie-talkies en headsets

Recommended Posts

Als je geen diploma in radiotechniek hebt is die hele communicatiehoek best wel ingewikkeld, vind ik. Een simpele portofoon vinden is niet zo ingewikkeld, maar wil je er een mooie PTT-knop en/of headset op willen aansluiten, dan moet je iets verder in de materie duiken en weten waar de valkuilen zitten.

Wat termen:

• PMR / PMR446 - Private Mobile Radio. Een radio die opereert op de vergunningsvrije 466MHz UHF frequentie.
  • Squelch - Een radiosignaal dat de luidspreker van de ontvanger doet inschakelen
  • CTCSS - Continuous Tone-Coded Squelch System. De radio stuurt een continue (onhoorbare) toon uit en de ontvangende radio pikt alleen signalen op waarin die toon hoorbaar is. Zo kun je een frequentie voorzien van verschillende kanalen.
  • DCS - Zelfde mechanisme als CTCSS, maar stuurt een digitaal gecodeerd signaal i.p.v. een continue toon.
  • PTT - Push-to-Talk

Wat blijkt is dat niet iedere PTT/headset op alle portofoons past of werkt. De populaire PTT's van Z Tactical werken bijvoorbeeld niet op de verder erg interessante Topcom Twintalker 9500 Airsoft Edition. De meeste PTT's en headsets zijn namelijk gemaakt voor Kenwood, Motorola, ICOM en Midland aansluitingen. Het veiligst is dus om een portofoon van deze merken te kopen, waarbij met name de eerste twee goed verkrijgbaar zijn.

Verdere bevindingen volgen hier!

volgens mij moet of de kenwood of de motorola wel werken op die topcom.

ik heb zelf per ongeluk een kenwood headset gekocht voor mn motorola aansluiting op die blokker dingen, na wat gepriegel met solderen werkt t uiteindelijk wel.

Mja, volgens deze reviewer werkt de Motorola Talkabout headset dus niet op de Topcom Twintalkers. Hoewel de stekker past krijgt de persoon geen geluid... dat is wel een beetje eng, want meer dan het type aansluiting (2,5mm jack, 3,5mm jack of 2-pins) kun je online niet checken :(

toevallig ok net een topic zitten lven op nlairsoft.nl, het irritanten is dan alleen weer dat het volledig in het engels is.

niet dat ik geen engels spreek of kan lezen, het tegendeel zelfs, maar vind het gewoon vervelend op die site!

airsoftelite.nl rules!! haha

maar hier de link, vooral VIPER heeft veel verstand wbt de gear voor airsoft.

http://www.nlairsoft.com/en/forums/5-General-Discussion/4145-portofoons-headsets.html

Goed, weer even wat aanvullen! Gisteren weer iets interessants geleerd over portofoons:

Koop als team altijd dezelfde portofoon! Sommige portfoons zijn volledig programmeerbaar, maar het is niet vanzelfsprekend dat een Kenwood portofoon een Motorola portofoon kan ontvangen, ongeacht juiste afstemming. Voorkom dat risico dus en spreek met je team af welke porto's jullie gebruiken.

Topcom Twintalker 9500 Airsoft Edition - € 75 (set van 2)

Het relatief onbekende merk Topcom speelt slim in op de airsoft markt en heeft een goed betaalbaar, legergroen setje uitgebracht dat veel mogelijkheden biedt: Topcom Twintalker 9500 Airsoft Edition. Het enige dat nog niet duidelijk is, is welke accessoire-aansluiting je er precies voor moet hebben. De meegeleverde air-tube headset gebruikt een 2,5mm jack plug, maar en een reviewer gaf al aan dat de Motorola Talkabout plug hierop niet werkt. Vreemd.

01359102728.jpg

Enfin, de Topcom Twintalker 9500. Op airsoft.nl schreef een gebruiker erg te spreken te zijn over het bereik en de kwaliteit van deze portofoon en ook de reviews op walkietalkiestore.nl zijn lovend. Aangezien hij wordt geleverd met een headsetje (PTT, microfoon en oordopje) zal hij dus beslist bruikbaar voor airsoft, alleen moeten we even uitzoeken welke accessoires compatibel zijn.

topcom_twintalker_9500_as_ed_6204659.jpg

Hier een review van het zweedse Airsoft.nu, als je Chrome gebruikt zal deze automatische aanbieden de pagina te vertalen.

Midland G7 XTR - € 94 (set van 2)

Wil je er zeker van zijn dat je aan de slag kunt met Z Tactical gear, dan is een Alan/Midland radio wel zo veilig. Deze portofoon werkt met een herlaadbare battery pack óf AA-batterijen. Dat laatste is handig voor skirms, waar je er niet even een uurtje tussenuit kunt om je portofoon op te laden ;) Deze G7 wordt veel gebruikt in airsoft, zo ook in

van de Franse Tactical Black Cats, in combinatie met een Z Tactical Bowman headset. Ik ga hiervoor!

midland-g7.jpg

Deze PTT en headset erop en GAAN.

image_52878.jpg

z-tactical-selex-tasc1-headset-with-mili

Ha, tof! Zijn we wat dat betreft i.i.g. al compatible ;) Helaas heb nog geen 4-set kunnen vinden, anders hadden we misschien een leuke deal gehad als er nog een geïnteresseerd zich meldde.

in huis al een beetje gespeeld met die throat mic want was erg benieuwd naar hoe goed dat zou werken en ik moet zeggen was wel even stoeien maar het werkt prima, ben benieuwd naar hoe deze werkt in 't veld.

Ik ben al enige tijd aan het rond kijken voor een portofoon

Ik hoor van de 1 dat Midland HET is en weer van de ander Boateng of Kenwood

Hen ik gekeken voor een Boateng en die kost gemiddeld 70 euro en is een 5 watts porto

Wat is nou een makkelijke porto en tegelijkertijd de betere zullen we maar zeggen

Graag hierin wat nuttige adviezen

aanstaande zondag is mijn 1e skirm

NoPainNoGlory

Ik heb zelf een Midland G9. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, maar het voordeel van Midland is dat het in de airsoft community een heel geliefd merk is en je minder problemen zult hebben met afstellen op je team, dan wanneer je voor een ander merk porto kiest.

Als dit je eerste skirm is en je speelt nog niet met een team, dan is een porto nog niet noodzakelijk denk ik.

Ik heb mijn Midland destijds bij portoshop.nl besteld. Een ander populair alternatief is de Topcom Twintalker 9500 Airsoft uitvoering. Klinkt alsof het voor ons gemaakt is, maar tot nu toe is er nog niet één Z-Tactical headset die daarmee werkt.

Ik heb zelf een Midland G9. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, maar het voordeel van Midland is dat het in de airsoft community een heel geliefd merk is en je minder problemen zult hebben met afstellen op je team, dan wanneer je voor een ander merk porto kiest.

Als dit je eerste skirm is en je speelt nog niet met een team, dan is een porto nog niet noodzakelijk denk ik.

Ik heb mijn Midland destijds bij portoshop.nl besteld. Een ander populair alternatief is de Topcom Twintalker 9500 Airsoft uitvoering. Klinkt alsof het voor ons gemaakt is, maar tot nu toe is er nog niet één Z-Tactical headset die daarmee werkt.

Correctie: voor de topcom twintalker is er WEL een z tactical ptt, stuur mij even een pm als je deze wil ;)

ik gebruik zelf ook de g9 en denk dat de topcom wel vergelijkbaar is.

voor jezelf 1 inderdaad.

throatmic werkt met trillingen van je strottenhoofd en stembanden, werkt prima! gebruik em zelf ook namelijk

Even een update voor iedereen hier, de topcom twintalkers zijn nu WEL MET ptt te krijgen bij sommige dealers, rara welke :P

voor jezelf 1 inderdaad.

throatmic werkt met trillingen van je strottenhoofd en stembanden, werkt prima! gebruik em zelf ook namelijk

Even een update voor iedereen hier, de topcom twintalkers zijn nu WEL MET ptt te krijgen bij sommige dealers, rara welke :P

tag-shop? ;-P