Jump to content
AAC

US Army painting guide & militaire kleuren

Recommended Posts

Heb m'n oude topic wat ge-update,   ;)

Ik had me hier eerder al 's verdiept in "militaire" kleuren , das niet zo evident, want als je de echt juiste kleuren voor bepaalde onderdelen of accessoires

wil vinden, kom je er al snel achter dat fabrikanten, dit niet te grabbel gooien, en vaak hun eigen kleuren hebben, Na lang Googlen, en zoeken, zijn hier de bevindingen;

1: Daniel defense finisht z'n rails in oa "Socom flat Dark Earth"

de beste benadering blijkt RAL8027 "Mud brown"

(zie ook m'n respectievelijk topic)

2: dan heb je "Magpull Flat Dark Earth"

de beste benaderingen zouden  zijn : HUMBROL: 29 of,

TAMIYA: XF 52 of,

REVELL: 87 of, 

MODEL MASTER: TAN 1992  FS: 30219  

Fosco heeft ook de kleur "coyote" maar daar vind ik verder geen referenties bij ?

(diegenen die wat van modelbouw kennen/of doen, kennen dit wel he)  

3: De gekende grijze stanag magazijnen:

deze blijken de kleur "Battleship Gray" RAL 7031 te hebben.

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ondertussen heb ik ontdekt dat er - als sinds 2010 - een heuse US Army painting guide blijkt te bestaan ?  :blink:   

Lijkt me ook bijzonder interessant voor Airsoft paintjobs, aangezien dit tegenwoordig toch ook wel meer, en meer voorkomt.

Ik zag ook op Airsoft Elite al enkele keren de vraag gesteld "hoe te werk gaan voor een replica PJ" 

Waarom zou je deze Guide volgen ? 

1. voor het realisme, indien je deze instructies volgt zal je Paintjob wellicht realistischer ogen, (interessant voor de Milsim/reenactment minded leden onder ons  ;)

2. voor de functionaliteit, onze Airsoft replica's en RS wapens hebben veel gemeen qua bewegende onderdelen, deze guide volgen zal hierbij zeker zinvol zijn

Deze guide is ontstaan , nadat op de strijdtonelen van A'stan & Iraq US soldaten begonnen met hun wapens te camoufleren.

Tot dan, was dit  niet echt verboden, en ook niet echt toegestaan,

Gelukkig  zag het U.S. Army Research, Development and Engineering COMmand (RDECOM) hiervan wel de noodzaak/nut in

En stelde de "Camouflaging Specific Small Arms" instructies op, dit vooral opdat de goede werking van het geverfde wapen zou gevrijwaard blijven 

Tot de standard issued color's Spray Paint blijken volgende kleuren te behoren,

Deze zijn dan trouwens verkrijgbaar via de "General Services Administration (GSA)"

Een instelling welke voorziet in logistieke ondersteunen van de US overheid  

•  Black(1916830)                                     Dit blijken allemaal RUST-OLEUM CAMOUFLAGE kleuren te zijn
  •  Khaki (1917830)                                    maar volgens andere bronnen is ook Krylon standard issue paint.   
  •  Earth Brown (1918830)                       Dus nu weer de zoektocht naar Rust-oleum camouflage, want dit blijkt
  •  Deep Forest Green (1919830)           weer niet zo 1.2.3 voorhanden in onze contreien <_<  
  •  Army Green (1920830)

Bekijk hier de volledige guide in PDF

Zo hopelijk hebben jullie hier ook wat aan  :)