Jump to content
Gryphon

Voorstel topic voor nieuwe leden FIRST POST HERE !!!

Recommended Posts

Bedankt voor de info. 2e filmpje geef wel gelijk veel info erg leerzaam dank je :)

Ja is beetje lastig vertellen want ik weet niet wat er precies te leren valt.

hier komen er een paar;):

1 - De Gears zijn ook up te grade zag ik, bestaat dat uit een andere vertanding of heb dat te maken met de kwaliteit van de verstanding?

2 - Angle of Engagement is het punt waarop de laatste gear het laatste tandje voorbij laat gaan?, maar is dat ook up te grade of is dit gewoon een term?

3 - Shimming van je gear, ik zag dat je ringetjes tussen je gears kan doen voor een betere levens duurs?

4 - Precision Barrel? 6.01 MM dik ik lees dat dit beter accuratie geeft? kan je elke replica voorzien van een 6,01 barrel

5 - Een barrel gaat je hop-up in? Is de hop-up zeg maar "de kamer" (van een echt geweer) waar de BB wordt afgeschoten?

Onderhoud:

6 - Kwestie van een doekje door je barrel heen doen? Moeten er ook onderdelen gesmeerd worden er beweegt tenslotte vrij veel in een replica.

Bedankt voor de info. 2e filmpje geef wel gelijk veel info erg leerzaam dank je :)

Ja is beetje lastig vertellen want ik weet niet wat er precies te leren valt.

hier komen er een paar;):

1 - De Gears zijn ook up te grade zag ik, bestaat dat uit een andere vertanding of heb dat te maken met de kwaliteit van de verstanding?

2 - Angle of Engagement is het punt waarop de laatste gear het laatste tandje voorbij laat gaan?, maar is dat ook up te grade of is dit gewoon een term?

3 - Shimming van je gear, ik zag dat je ringetjes tussen je gears kan doen voor een betere levens duurs?

4 - Precision Barrel? 6.01 MM dik ik lees dat dit beter accuratie geeft? kan je elke replica voorzien van een 6,01 barrel

5 - Een barrel gaat je hop-up in? Is de hop-up zeg maar "de kamer" (van een echt geweer) waar de BB wordt afgeschoten?

Onderhoud:

6 - Kwestie van een doekje door je barrel heen doen? Moeten er ook onderdelen gesmeerd worden er beweegt tenslotte vrij veel in een replica.

1. After market tandwielen zijn afhankelijk van de originele parts of sterker en/of hebben een lagere vertanding oftewel lagere ratio en draaien dus sneller rond, dus de motor hoeft minder aantal keren rond te draaien om een schot te lossen. Meestal wil je in ACM (Chinese gemaakte replica's , denk aan Dboys, CYMA, JG, etc.) wel erover nadenken om de tanden te vervangen, maar langzamerhand wordt het ook steeds minder echt nodig om dit aan te passen zolang je niet een andere ratio dan de stock pakt (over het algemeen is 18:1 stock, met af en toe een uitzondering, VFC = 16:1).

2. AOE (Angle of Engagment) is een term die niet voor de laatste tand van de rack geld maar juist voor de eerste pick up tand, als je de AOE corrigeert, probeer je ervoor te zorgen dat de eerste tand van je sector gear en de piston een maximaal oppervlak hebben bij de eerste aanraking. Hiervoor moet je de piston dan iets terug zetten door een stukje rubber op de cylinderhead te plaatsen en daarnaast moet je de piston tanden van de 2de en deels mogelijk de 3de na de pick up tooth verwijderen om te zorgen dat de sector gear deze niet raakt. Een video zegt echter meer dan een hoop woorden dus daarom: https://www.youtube.com/watch?v=sI7agUdUsz4. In een stock gearbox is de AOE niet meteen een grote noodzaak om aan te passen maar het is wel een upgrade die de levensduur van de piston verlengt en als je gaat upgraden naar volledige metal piston racks of naar hele hoge RPS builds dan is het eigenlijk een must. 

Waar jij het trouwens over hebt wordt al opgelost doordat eigenlijk elke piston de laatste tand een metalen tand is, dus waarop de sector gear de piston los laat.

3. Shimming zorgt inderdaad voor een betere levensduur van je tandwielen, doordat je zorgt met de shims dat de tandwielen maximaal in elkaar pakken, terwijl er ruimte is tussen de oppervlakken en dus niet op elkaar schuren of op de gearbox shell. Dit zorgt er dan voor dat je en geen onnodige slijtage hebt en dat er zo optimaal mogelijke overdracht is van de energie tussen de tandwielen, oftewel geen onnodige stress, maar dat had je wss al door. Hier ook een video met een tutorial voor je: 

4. De barrel heeft idd een diameter en die loopt van ergens 6.00 tot aan 6.23. Een loop geeft je een betere grouping maar dit komt niet door hoe nauw of breed de barrel is maar juist hoe de toleranties zijn, oftewel hoe consistent is de aangegeven diameter van de loop is die werkelijk consistent 6.03 of loopt ie van 6.04 tot 6.02 en zitten er veel putjes in of is hij heel glad. De afwerking is velen malen belangrijker dan de diameter zelf. Er zijn nog wel een hoop theorieën over dat een bredere barrel je meer lucht rondom de bb zou geven en dus meer zou stabiliseren maar hoe dit exact zit weet bijna niemand, daarnaast hou dit in je achterhoofd, er is wel al bekend dat de bb niet door het midden vliegt maar over de bovenkant van de barrel rolt, oftewel dan is een heel glad en consistent oppervlak best belangrijk. hier zijn twee opties, hoe duurder de barrel hoe beter over het algemeen de finish is, maar hier is een trend van de grotere barrel makers EDGI=PDI>=Prometheus>>Madbull=Maple Leaf=ZCI, ik noem hier dan vooral RVS barrels omdat deze het minstens last hebben van oxidatie  van het oppervlak en ook vibraties, brass is ook nog prima en aluminium zou ik vermijden. De andere optie is trouwens een ZCI, Madbull of Maple Leaf barrel halen en deze polijsten met gradaties polijstpasta waarmee je dan de binnendiameter zelf helemaal mooi gelijk maakt, je kan dan vergelijkbare resultaten als een PDI/Prometheus krijgen, het is goedkoper als de PDI of Prometheus maar kost je wat tijd.

5. Hop up kan ik het beste uitleggen met een plaatje, er zijn 4 belangrijke items: De barrel, bucking, nub en de hop up chamber zelf en dan heb je de nozzle die puur voor het feeden is. De bb's komen uit het magazijn dus in een buisje van de hop up chamber, daarna feed de nozzle door, een op en neer beweging, slechts een bb vanuit dit buisje in de barrel, de bb blijft dan een paar milliseconde stil liggen net voor waar de bucking de barrel binnentreed, zoals te zien is op het figuur door het kleine blauwe bultje in de barrel. Als dan de piston wordt los gelaten, zal de bb worden verschoten en langs de bucking gaan en dus die backspin krijgen waardoor bbs niet na 10-20 meter al op de grond vallen (magnus effect). De nozzle kan je dus zien als de bolt die de munitie laad en de hop up chamber kun je dus deels zien als de kamer waar de kogel wordt geplaatst, maar daarnaast zorgt de hop up dus ook voor het transporteren van de bb naar de barrel toe en het toe passen van de back spin.

HopUp_Single2_zpse215556a.jpg

6. Onderhoud is idd belangrijk, voor de barrel raden de meeste aan wat reinigingsalcohol en een microfibre doek te gebruiken. De gearbox wil je ook wel smeren maar dat hoeft minder regelmatig en is ook afhankelijk van wat je gebruikt, met stock onderdelen is een keer per jaar meer dan genoeg. Voor de rest is teflonvet of een goed siliconenvet (zonder oplosmiddelen) een goede voor zowel gears als de piston en cylinder onderdelen. WD40 is gewoon een no go omdat het petroleum erin kan zorgen dat het je O-ringen van je piston en cylinderhead kapot vreet.

Genoeg om te lezen denk ik zo en als je nog vragen hebt of wanneer andere opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

@ Rebelattack: Heel tof dat je de moeite hebt genomen dat even op een rijtje te zetten voor een medeairsofter.

@ dutch_airsoft: Welkom op het forum! Je hebt dus al aardig wat antwoorden op je vragen maar toch een tip: Ga gewoon eens langs bij een shop en vraag daar alles wat je wilt weten. Een goede shop neemt de tijd voor je en kan de basics met je doornemen en als bonus kun je van alles in je handen houden en mogelijk uit proberen.

Als je toevallig in de buurt van Leeuwarden zit kun je eens een skirm proberen bij Lets Paintball (eventueel als introducé) Kleinschalige locatie met behulpzame mensen aan wie je ook van alles kan vragen. Grote kans dat je mij dan ook tegenkomt  :)  :ph34r:

Zeker tof erg bedankt ook daarvoor! Leuk om te lezen dat er zoveel ervaring in zit. Ik ga het even 3 x doorlezen en het filmpje 3 x bekijken dan is het vaak wat duidelijker hehe ;)

De Hop-up unit: wat doet de hup up arm precies? De bucking treed de barrel in, bedoel je dat de bucking tegen de bb aangaat om het stil te leggen? de nubbing is toch wat binnentreed op de foto? en die bucking is die 2 blauwe lijnen op de foto maar wat is dat? Lucht?

@altum silentium ik kom oorspronkelijk daar vandaan maar woon al een tijd in R'dam. Maar noem eigenlijk altijd me geboorte plaats op weet ook niet waarom hahah ik verander het even :)

Ja zou wel fijn zijn als ik een keer met iemand kan mee kijken

of me replica zelf shimmen met hulp van iemand. Is er iemand in de buurt van R'dam die mij in reallife het 1 en andere kan uitleggen wil er evt ook wel voor betalen :)

De blauwe lijn is de bucking. In de verstelbsre arm zit een nub die een stuk bucking de loop indrukt. Het zet de BB op zijn plek en bij het vuren houd deze de licht vast zodat de BB backspin krijgt. Als het ware schiet je een bal met effect. Zonder backspin komen BBs niet ver. Afhankelijk van de bucking en soort nub schiet je ver/accuraat. Een kwalitatief goede barrel met een goede bucking nub combinatie heeft de meeste invloed op de afstand en precisie. Zeg maar het eerste wat we doorgaans upgraden.

Alleen klopt de AOE correctie niet, omdat helemaal recht staat meestal niet klopt, je moet hier echt goed kijken of het contact optimaal is, soms is dit rechtop maar 95% van de gevallen niet. Oh en je hoeft niet de hele 2de tand weg te halen na de pick up tooth maar zo genoeg dat de eerste tand van de sector er langs kan, zorgt ook sneller dat de kracht wordt verdeelt over meer punten dan wanneer je hem helemaal weg haalt. Shimmen klopt wel via de pinion-bevel methode.

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Niek, ben 27 jaart en kom uit Nijmegen. 

Iets meer dan een maand geleden ben ik ook verslaafd geraakt aan deze hobby/sport en heb me toen meteen aangemeld bij NABV.

Na al veel gelezen te hebben op dit forum had ik vrij snel na mijn pas ook mijn eerste replica, Specna arms Sa-a03.

Dus ik hoop hier nog veel te leren en nog veel mooie/informatieve verhalen te lezen.

ook ik zal me even voorstellen dan maar.

Ik ben christian en ben woon in de blesse. Speel nu ongeveer anderhalf jaar airsoft en heb inmiddels al een redelijke verzameling replica's (2x M4 (waarvan 1 als DMR), G36K, UMP, USP en 2 pistols in onderdelen).

Hallo en een hele goede avond

Na een beetje google werk/speurwerk op jullie website dacht ik ik meld me aan dus hier ben ik :)

Wat over mezelf ben nu 24 jaar woon in amsterdam ben ook lid van een ander airsoft forum speel nu 1jaar actief airsoft met mn nabv heb een krytac trident mk1 die van binnen goede upgrades heeft en heb een trident mk2 laten ombouwen tot dmr die zonder grappen over de 90meter schiet als hij helemaal klaar is (letterlijk een gobig or go home build en hoop dat ik leuke mensen tegen kom om ervaringen te delen en een keer tegen te komen op het veld dat was hem wel :P zijn er nog vragen?

Hoi, ik kijk even rond op dit forum omdat ik werk bij een groothandel die Airsoft verkoopt in de Benelux.
Ik ben op zoek naar iemand die van zijn hobby zijn werk wil maken en het leuk zou vinden om in de airsoft business aan het werk te gaan.
Ben je commercieel, enthousiast over airsoft, spreek je nederlands engels en frans en woon je in noord Nederland?

Stuur mij dan een berichtje en dan kijken we of het wat voor je is!

Hoi,

Mijn naam is Alexander, en ik speel met mijn M4. Vandaar de forumnaam :D

Ondertussen ben ik al jaren bezig met airsoft replica's ( de eerste had ik toen ik een jaar of 12 was).

Mijn voorkeur gaat uit naar iets meer realisme. Dus voor mij geen high cap's maar een GBBR met zware magazijnen en +- 35 bb's...
Zorgt toch voor een ander speelritme. Iets meer nadenken en tactischer rondlopen en daar kan ik me best in vinden.

Voor de rest sta ik ook volledig open om vragen te beantwoorden, dus SHOOT!

Groeten,

Alexander

Goedeavond,

Mijn naam is Robin Kors, 22 jaar oud. En woon in Warmenhuizen(Noord-Holland)
Ik speel momenteel nog veel bij Chapter Four dit is mooi dicht bij en was mij buiten even te koud/te nat! airsoft doe ik sinds augustus 2016 daar door ben ik nog niet helemaal compleet met alles qua gear en ervaring. Ben toevallig tijdje terug bij RSL geweest leuke skirm gehad maar was rustig! wel goede ervaring gehad om meer buiten te willen spelen!

Ik speel met M4(SA-A03) daarnaast heb ik nog een WE GLOCK 23 en een ARMY GLOCK 17.

Ook ben ik beetje bezig met beetje voor de fun youtube videos te maken, vind het altijd wel lachen om het te bewaren en te monteren.
https://www.youtube.com/watch?v=etLB77mWsFk

Benieuwd wat jullie er van vinden!

Graag zie ik jullie op het veld:)

Groetjes Robin'FAQZY'Kors

Hallo daar,

Na een aantal weken mee gelezen te hebben, wil ik me toch maar even voorstellen...

Ik heet Dean, ben 28 jaar oud en kom uit Heerhugowaard,

Recentelijk geskirmed bij chapter four en sindsdien meteen hooked. 

inmiddels een ICS CXP Hog aangeschaft en de meeste benodigdheden.

groetjes!

Wie ik ben zegt mijn naam al,

Bastiaan, 35 jaar en speel al een paar jaar airsoft (voorheen op skirms in België)

Mijn interesse gaat uit naar WO2 materieel en uitrustingen, ren op dit moment over de velden heen met een thompson m1a1 en 2 stuks colt 1911

Bastiaan

Hallo hallo, mijn naam is Enrico ben 18 jaren jong, al enige tijd in bezit van airsoft /wapens/.
Heb een lange tijd nagedacht met een groep vrienden om iets te doen met airsoft en daar ben ik nu dus mee bezig.
We hebben een groepje opgezet, dat heet
qSociety en hopen hiermee in contact te komen met andere groepen en leden van het forum om gezellig een potje te spelen en een biertje te versnaperen!

Mochten er vragen zijn over mij of qSociety dan kun je dat versturen via PB en zal ik mijn best doen om z.s.m te reageren! 
;)