Jump to content
AAC

aac's Mk12 Mod1 build (03-12 update gearbox)

Recommended Posts

Intro

Nieuw projectje begonnen met m'n recentste aanwinst, de CM.072 , check hier ook m'n review.

De CM.072 is in feite een hybride tussen de SR-25, en SR15 , en daar wil ik nu een Mk12 Mod 1 mee gaan bouwen, dat is het model zoals we (wss) allemaal in lone Survivor gezien hebben, hieronder enkele referentiefoto's, zoals ik wil dat hij er uiteindelijk gaat uitzien 

1488552271326.jpgimage.pngimage.png

Wat houd dat nu concreet in ?

Zelf te maken:

• De CM.072 barrel (in SR-25 stijl), gaat eruit,  voor een full custom AAC build Mk12  18"  steel barrel .
  • Maken van een Allen Engineering SPR muzzle break and collar.
  • Maken van Mk12 lowpro gasblock.
  • De CM.072 rail in SR-25 stijl  heeft een uitsparing voor de frontsight, en moet dus "gemod" worden.
  • De A.R.M.S#22 high rings bestaan niet in replica versie (tenminste niet de juiste hoogte) dus da wordt ook frezen.
  • Mk18 front flip sight heb ik nog een mooie, maar die moet ook wat gepimpt worden. 
  • Wss maak ik ook nog een Allen Engineering AEM5  suppressor.
  • Weathering / paintjob.

Te vervangen

• De fixed stock van de CM.072 wordt vervangen door een M4 stocktube, en Crane stock.
  • De CM.072 fire selector , en magcatch worden vervangen door standaard types.
  • De Magpul pistol grip van de CM.072  wordt vervangen door een originele Colt A2 grip. 

Aan te schaffen/monteren

• Harris swivel style bipod.     
  • Leopold M3 style scope.          
  • LA-5 Peq box
  • KAC frontgrip
  • KAC railpannels
  • De 600M micro rearsight van CM is awesome, en blijft onaangeroerd

Hier nog's de CM.072 ter vergelijk.

image.png

image.pngimage.png

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................

- Chapter 1: De barrel group

Was stiekem al ff bezig met het maken van Mk12 parts,  sinds ook ik mijn intrede heb gemaakt tot de 21e eeuw, en zelfs gewapend met een smartphone rondloop, kan ik wat makkelijker progress pics maken , moet alleen nog wa meer oefenen met de camera.

De Mk12 barrelgroup is eigenlijk relatief eenvoudig  -wat ook wel 's leuk is,  zie je lekker snel resultaat-  van de Mk12 barrel staat de originele tekening gewoon op internet , was dus makkelijk, de andere parts kon ik vrij makkelijk R&D'en dmw foto's, meetlat, en rekenmachine. 

Muzzle break

Uiteindelijk dan gestart met de SPR muzzle break, het is wel degelijk een muzzle break ipv een flashhider,  deze is trouwens zodanig ontworpen om ism de suppressor de gassen eerst naar achter, in de suppressor te stuwen.

Hieronder de muzzle break in verschillende stappen, de gekartelde ring is in feite de thread protector -wordt op de muzzle break gedraait wanneer de suppressor niet gebruikt wordt-  m'n foto's van de schroefdraad zijn in deze fase niet scherp genoeg daarom alleen foto's met de thread protector, materiaal is gewoon assenstaal

uLZPNAv.jpg

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Mk12 Mod 1   18" barrel

Dit is origineel een match grade barrel van "Douglas Barrels" een eenvoudig rechtoe rechtaan design, ik maakte de mijne uit gewoon vol assenstaal, hier op de draaibank.

4uERuUK.jpgATOGArd.jpg

Maken van de AEG receiver adapter,  hop up geleidingen, en uitsparingen.

11oUCab.jpg

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Innerbarrel passend maken

Deze 18" barrel is dus behoorlijk lang, en in staal, ik beschik eigenlijk niet over de ideale tools om zo'n lange boring perfect recht , en precies te maken,  daarom besloot ik om deze met Ø10 te boren (innerbarel Ø8.5) en koperen spacers op de innerbarrel te zetten.

Vervolgens de spacers op de barrel passsend geschuurd tot de barrel mooi schuivend, zoder te veel speling paste.

6iKD1ik.jpgmOMzuIU.jpg

Uiteindelijk bleek de innerbarrel -om estetische redenen- zo'n 35mm te lang, hij zat namelijk voor de opening in de muzzlebreak, dus deze ook wat ingekort, en bekroond

HsDGMk4.jpg

Mk12 Gasblock

Originele tekeningen staan gewoon op internet, zagen jullie me trouwens al meerdere keren maken he,                                                                          (eigenlijk is het zo dat deze ontworpen is voor de Mk12, en ook in gebruik is genomen op de Mk18mod1 )                                                                      Hieronder nog 's de verschillende stappen.

4Ok2pIH.jpg

In samenstelling

Ondertussen al de parts klaar om op elkaar aangepast te worden, je ziet nu ook de SPR collar, die was zo snel klaar dat ik foto's vergat te nemen, deze dient als een centrering voor de AE suppressor, welke volledig over de muzzle break heen gaat, en daar op vastgeschroefd wordt, de taper op de collar dient om de suppressor gecentreerd te houden.

G4PghTH.jpg

Finishing phase

Al de parts lichtjes gezandstraald voor betere hechting van de Fosco paint,  de spacer,  schroefdraad , en voorkant de barrel zijn origineel ook "bloot" metaal, en verkleuren onder gebruik door de hitte, om dit te simuleren, heb ik deze gedeeltes bewerkt met de gasvlam

DMSp5gx.jpgxJ2kbQT.jpg

Assembly phase

Al de onderdelen gepaint, en klaar voor montage 

nzXA6dy.jpgvE0Wy3L.jpg

Barrel en gasblock gemonteerd

0K42dEb.jpg

Collar en Muzzle break geinstalleerd

pynuT9c.jpg

De thread protector opgeschroefd

o8rDwTG.jpg

Overal view

z5w5gMu.jpg

Dan het geheel lichtjes geweathered met Scotch Brite 

eV9l0UV.jpgObUF60K.jpg

En de rail gemonteerd

mJutLdf.jpg

xozm2gg.jpg2I9QYl0.jpgfC1pyq7.jpg84MxuiF.jpg

Duidelijk zichtbaar hier de uitsparing in de rail vooraan, voor de SR-25 sight welke op het gasblock stond

Volgend hoofdstuk wordt dus dit modifieren ;)

g0eeMxy.jpg

Chapter 2: The Rail Modification

Om de SR-25 rail der te laten uitzien als een KAC M4 free float -zoal op De Mod1 dus- heb ik een insert  uit aluminium gefreesd.  Deze zit geklemd & gelijmd in het gastube kanaal van de rail

mpb7GTT.jpg

De Picatinny rail extension zelf

5G4TmkF.jpgQEJ3kfq.jpg 

De voorste tand van de rail moest weggefreesd worden omdat deze afgeschuind is

iUBfzSE.jpg

En de insert geplaatst

6eZBcI1.jpgfytYgwR.jpg

En gepaint

s8C0DXe.jpgzRWl58D.jpgOJjAarJ.jpg

Before & after

pClNmKC.jpg

Chapter 3: De A.R.M.S # 22 High Rings:

image.png

Zijn zo'n beetje DE uitdaging van dit Mk12 project, van alle scope mount's in de wereld is dit wellicht de meest complexe, en die hebben de Crane Division natuurlijk uitgekozen voor de  Mk12, gelukkig zijn er best veel foto's te vinden van deze mounts.

De"base" is uit aluminium vervaardigt en klemt zich met een throwlever syseem tegen de picatinny rail.  De scope rings zelf zijn uit staal vervaardigt en zitten met een zwaluwstaart vast aan de mounts

Geheel toevallig,  raakte ik aan de praat met een Amerikaan die zelf ook een Mk12 aan 't bouwen is , die bovendien ook RS schutter is , de RS ARMS mounts in bezit heeft,  zo behulpzaam was om z'n mounts op te meten, en  me nog wat extra info & foto's toestuurde op verzoek.

Soms moet je ook 's wat geluk hebben he :D

The mounts: 

Hieronder de eerste progress pic's van de aluminium base mounts, omdat de 2 mounts in spiegelbeeld van elkaar zijn, liet ik ze zo lang mogelijk aan elkaar, dit om vergissingen te voorkomen en het scheelt ook een hoop stelwerk.

image.pngimage.png

En toen was het tijd om de Siamese tweeling te scheiden .

image.png

The Scope rings:

Hier wil ik trouwens ook een zogenaamde A.R.M.S. TRC (Tactical Ring cap) cap gaan gebruiken, dit is een scope ring met een stukje rail waar je een mini red dot op kan bevestigen, ziet er gerg tacticool uit vind ik :D

image.png

En hier het eerste freeswerk aan de TRC cap.

image.png

Het verdere freeswerk aan de scope ring

dETGjjN.jpgiFCvKsT.jpgfPXVAVH.jpg

De "dovetails" aan de scope ringen gelast en afgewerkt

Q3oQBP3.jpg

En klaar om op de draaibank de scope diameter uit te draaien.

xRqMZxh.jpg

Nog wat freeswerk verricht aan de Throwlevers

image.pngvH3ZGCQ.jpg

Vandaag 's een flinke bankwerksessie gehouden,  al het vijlwerk gedaan , en het QD systeem met de throwlevers werkend gemaakt.

wu0xAx3.jpgTqOQ040.jpg

Begint er stilaan wat op te lijken denk wel  he ?!

Je ziet hier ook dat m'n used Leopold M1 scope ondertussen binnen is, welke trouwens ook een miskoop is van mij,  om volledig MOD1 correct te zijn zou het eigenlijk een M3 horen te zijn , daarbij zijn de turrets lager, op het moment dat ik deze aanschafte wist ik dat eigenlijk -nog- niet . Maar ik denk dat deze der ondertussen wel even mee door kan,  niet ?

aAbAOZO.jpg

En weer wat vorderingen gemaakt.

De "recoilbars" , en pressureplates gemaakt

image.pngIsTzgQv.jpg

En hier alle parts gespoten en klaar voor montage

a1OjU8L.jpg

En alles gemonteerd en lichtjes geweathered, naar goede gewoonte.

qDADFMH.jpgxaPFIuJ.jpg

Chapter 4: The AEM5 suppressor

Was een relatief makkelijk en snel hoofdstukje, (mag ook al 's)  gedraaid uit staal , en op het juiste gewicht gebracht (zo'n 600gram) Gaat volledig over de flashhider heen, met schroefdraad, en centreert dan op de collar, een eenvoudig maar doeltreffend design.  

hieronder in enkele stappen de totstandkoming  

Het ruwe staafmateriaal

5J6rfBs.jpg

De Markings

TJC054q.jpg

Zicht op het adapter gedeelte 

2uA3ZQ1.jpg

Overzicht van de afgewerkte buitenkant

pF6IR8R.jpg

Me dan toch maar 's aan internals gewaagd, ik koos voor een design, met "cutoff disc's & expansion chambers"  het design om de schotten op verschillende afstanden te zetten zag ik 's ergens, maar weet ni meer waar, zou de geluidsgolven beter afbreken of zoiets,  kan het ook niet beter uitleggen zelf :( Ik maakte alles in in een "open cell foam" , en de replica klinkt er wel heel wat doffer door !

Maakte er een schetsje van om het te verduidelijken

D55VL8c.pngmUSJrub.jpgrRVtKEg.jpgJ9yMyg2.jpg

Dan kon ik de endcap derin persen, en flush afwerken

Fqb6JU9.jpg23Gwh13.jpgTAox3XJ.jpg

En tenslotte gepaint in Fosco Grau Blau, en lichtjes geweathered, meer foto's hiervan later

u47VGQY.jpg

Chapter 5 : the Lower receiver assembly/modification's

Zoals eerder gezegd dien ik hier wat onderdelen te vervangen om een "zuivere" M4 lower te bekomen meer bepaald ;

• Fixed stock voor een M4 stocktube
  • Ambi magcatch voor een classic
  • Battle arms fire selector voor een classic
  • De Troy trigger guard voor een classic
  • De Magpul MOE grip voor een Colt A2

Ik vond deze onderdelen in een FB verkoopsgroep, kocht de tube, fire selector, en magcatch voor minder dan de verzendkosten, en kreeg er uiteindelijk nog een (Plastic) G&G lower, en CQC slingplate bij.

image.png  

The Gearbox:

Was er eigenlijk niks mee van plan, omdat ik toch maar sporadisch schiet, maar na alle moeite voor de externals vond ik dat ik toch een minimale inspanning moest leveren om deze ietwat te fatsoeneren, echt upgraden wil ik het zelf ni noemen, na wat overleg met @Mata dus aan m'n gearbox begonnen.

En idd Airseal tussen piston & cylinder bleek nagenoeg onbestaand, alsook tussen de plastic nozzle, en pistonhead, gears hebben zeer veel speling, en alles plakt van het blauwe Chinese snotvet.

• Dus Cilinder inwendig gepolijst  
  • originele Cyma piston vervangen door een wat degelijkere Specna (ook wel geen ful metal teeth maar ik schiet toch ni veel)
  • Cyma flat piston head vervangen door een silent Element piston head
  • O-ring opgerokken tot een degelijke airseal
  • Plastic Cyma clinderhead vervangen (zat veel te los) voor een Element brass head, (ook wat Loctite sealant tussen gedaan)
  • Cyma plastic nozzle vervangen door een SHS red , blijken mooi even lang :)
  • Gears geschimd
  • Gearbox schoongemaakt en alles opnieuw netjes gesmeerd me echt SKF lagervet, en Element "airseal grease"

EDiPr8J.jpgiID9fDd.jpgfq1FNDe.jpgv9GYz8Z.jpgTekPz4R.jpg

So far so good, more soon so stay tuned , and hit the "follow" button ! ;)

Yeah weer zin in :D. Dit is altijd leuk om te lezen. BTW E&C maakt een goedkope A2 style pistolgrip en een goede buffertube, als die dan wel correct zijn. Also waren moet het een buffertube zijn, op de foto heeft hij toch wel een fixed stock of is dat niet de correcte dude?

PS: Gewoon die stock barrel lappen krijg je er ook al meer dan genoeg performance uit :P.

1 minute ago, Rebelattack said:

Yeah weer zin in :D. Dit is altijd leuk om te lezen. BTW E&C maakt een goedkope A2 style pistolgrip en een goede buffertube, als die dan wel correct zijn. Also waren moet het een buffertube zijn, op de foto heeft hij toch wel een fixed stock of is dat niet de correcte dude?

Thank's, altijd fijn als m'n werk gevolgd wordt ! :)

A2 pistolgrip heb ik nog van vorige projecten, alsook een Crane stock, de stocktube heb ik ff moeten achter zoeken , bleek overal OOS, maar uiteindelijk toch used gevonden op FB voor een "prikkie";)

Ik ga idd voor de retractable stock version zoals Matthew Axelson in Lone Survivor (en in 't echt gebruikte)  Marcus Luttrell gebruikt de fixed stock, maar beide versies zijn perfect koosjer, en de CM.072 fixed stock is sowieso incorrect

Juist ja, moet ik nog 's over nadenken hoe ik da ga aanpakken, ik kan/wil hier straks wel een Dessert coating over zetten, en die dan ook weer weg slijten.

Maar dan zou het zwart wel een beetje moeten blijven zitten, en aangezien dit zwart ook maar Fosco paint is ? :unsure:

Misschien moet ik er eerst nog een  clear coat tussen zetten

Iemand ideeën ?

Tijd voor een mooie compressor en een air brush die ze voor modelbouw gebruiken kopen, daar kan je wel coats mee zetten die dik genoeg zijn om het duidelijk een zand kleur te geven maar nog wel net het zwarte door laat voor accenten of contrast.

20 minutes ago, mata said:

Het werd tijd voor weer een mooi nieuw project. Ik ben benieuwd wat er van de originele replica overblijft :).

Ja he , en liefst zo weinig mogelijk :P

2 minutes ago, mata said:

Wat een werk. Pas je op, straks wil Taiwangun er 100 van hebben :P

Wat je zegt pff... komt geen eind aan , al die onderdeeltjes maken.

Als je weet dat de echte scope mount's ongeveer €150  kosten , lijkt dat op het eerste zicht gigantisch duur, maar ik denk nu reeds hoe krijgen ze het er in godsnaam voor gemaakt