Jump to content
Airsoft Elite
AAC

Review: Taiwangun CM.072 (SR-15 style)

Recommended Posts

Zo, bij deze nog 's een nieuwe replica aangekregen, meer bepaald een CM.072 van Taiwangun, aangezien er maar weinig content over CM  te vinden blijkt,  leek het me wel interessant om m'n bevinden over deze replica weer eens met jullie te delen.

Over CM :

CM is het huismerk van Taiwangun, (zoals de GFC's bij Gunfire) dit zijn ofwel CYMA's of P&J's , wat op hun beurt dan weer A&K's zouden zijn ?  Volgens goede Airsoft-gewoonte dus ;) CM zit in de low/medium prijs categorie, en is vergelijkbaar met Specna.    Daar waar Specna 50 verschillende M4/416 modellen -en recent enkele snipers- heeft,  heb je bij CM -naast de M4's- ook een reeks AK's, enkele M14's, shotguns, snipers, SMG's, en AEP's,  iets meer variatie in de modellen dus, deze CM.072 is trouwens een P&J/A&K 

Over het CM.072 model :

image.png

Taiwangun noemt de CM.072 ergens in z'n beschrijvingen een MK12mod1 model, dit is echter niet correct, het is in feite eeen soort hybride tussen de SR-25 en SR-15  creaties van Eugene Stoner van Knight Armament ( trouwens ook de ontwerper van de M16, later door Colt opgekocht )

Ik zal de uitleg  kort en bondig proberen houden , bestudeer het plaatje hieronder -die ik maakte- de voornaamste kenmerken staan erbij, en dat is het al veel  duidelijker. 

• De SR-25, en SR-15 zijn gemaakt door Knight Armament, waarvan de SR-25 trouwens wel model stond voor de US Army  M110                    (USMC ,en US.Navy noemen hem dan de MK11 kwestie van het lekker overzichtelijk te houden :)) De SR-15 is een soort van klein broertje van de de SR-25 in 5.56mm , en -voor zover ik weet- niet in militair gebruik,  enkel gebruikt door sportschutters.

•  MK12's zijn ontwikkeld uit M4's door de Crane Division (Gunsmithers van de US.Navy) trouwens,  het concept is ahw "uitgevonden" door de US Navy SEALS tijdens Dessert Storm, wanneer zij op het dessert strijdtoneel geconfronteerd werden met langere afstanden dan de Vietnam jungle, hadden ze behoefte aan een geweer dat beter geschikt was voor de langere afstanden,  daarom zul je ook wel's horen van een SPR (Special Purpose Rifle) of een SEAL recon rifle, dit zijn ahw de voorgangers van de MK12 .

image.png

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................

In de doos:

De CM.072 komt -zoals meestal- in een kartonnen doos, daarin vinden we :

• CM.072 replica met suppressor
  • 9.6V 1200 Mah NiMH nunchuck batterij
  • High cap mag in Magpul syle
  • Batterij lader
  • Taiwangun sleutelhanger

image.pngimage.png

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Over de prestaties:

Zoals gewoonlijk  heb ik de CM replica opgesteld op m'n stand, geladen met 0.3Gram specna BB's, en uitgelijnd -dmv de bore sighter- op het target 12M verder, door al m'n replica's op dezelfde manier te testen krijg ik zo stilaan een vergelijk, ik had een mooie video gemaakt waarin ik de fps test, en ook met een Db app om de werking van de suppressor te testen, maar sukkel die ik ben, bleek m'n camera niet te lopen !   en nu is hij gedemonteerd.

Jullie zullen me dus op 'm'n woord moeten geloven dat de CM.072 413, a 419 fps schiet ootb, de suppressor die levert van nabij geen Db vermindering op, maar de replica klinkt best wel dof, gedempt, is trouwens ook een fps testsheet van Taiwangun bijgevoegd.

Eerst loste ik enkele schoten met de hop volledig open, en vervolgens regelde ik de hop tot de BB's mooi in de centerlijn van de loop terechtkwamen, dit in een groep met een doorsnee van een 6cm !

Van wat ik tot hiertoe getest heb is deze CM.072  de meest acurate, lijkt me zekers niet slecht out of the box ?!  

image.pngimage.pngimage.pngimage.png......................................................................................................................................................................................................................................................................................................  

Over de externals:

Wanneer we de CM.072 nader bekijken dan blijkt deze qua externals toch wel een best "correcte" replica te zijn, wanneer we vooraan beginnen 

• Een mooi gedetaileerde replica van de KAC SR-25 suppressor, deze zit verend op de barrel, en is voorzien van een laagje foam
  • Onder de suppressor een rechte barrel in SR-25 stijl
  • Op de  barrel een SR-25 gasblock , met gastube en daarbovenop een SR-25 front flip sight .
  • Vervolgens een free float KAC SR-25 rail, mooi gedetailleerd, weliswaar zonder markings, leuk detail zij de proplassen achteraan  :unsure:

image.pngimage.pngimage.pngimage.pngimage.pngkEREVc5.jpg

Over de de receiver

Ik had het tot hiertoe allemaal over SR-25 parts, maar de M4 (5.56mm) receiver is wat de CM.072 eigenlijk tot een SR-15 maakt, deze is mooi afgewerkt, en voorzien van een gegraveerd P&J logo, ook zijn der een speciale custom onderdelen gemonteerd , wat niet bijdraagt tot het realisme helaas, hier de voornaamste kenmerken:

• Ambidextrous mag catch, met aan de rechterzijde een 'Odin Works XMR' extended release knob, enerzijds handig maar je drukt al deze knoppen toch ook wel makkelijk ongewenst in !
  • Fire selector in 'Battle Arms development' style , draait en klikt soepel.
  • Enhanced 'Troy' trigger guard
  • Magpul MOE pistol grip, met een stevige motor base plate.
  • Dummy forward bolt assist
  • Bolt plate blijft openstaan waneer je de charging handle naar achter trekt, en sluit dmw de bolt catch.
  • Fixed stock in G&P stijl, met verstelbare baseplate, welke de batterij bevat.

Hier ook wat demo filmpjes :)

image.pngimage.pngBnC41NU.jpgdLESYOQ.jpgE4wP01r.jpgQytZF6W.jpgDoBuJSf.jpg

De KAC 600M rear flip sight is de meest realistische  Airsoft versie die ik tot hiertoe zag, wil extra vermelden  !!

Elkk1gX.jpg

Bekijk hier ook het volledige CM.072 foto album

Demontage fase externals :

• De upper komt los van de lower door de receiver pins , uit te schuiven deze zitten niet vast met schroeven, maar met een clip, en geveerd klemsysteem
  • De rail wordt zeer eenvoudig  gedemonteerd, dankzij het KAC systeem, niet meer dan de moer met de hand losdraaien, en de rail is los.
  • De rail nut zit over de barrel nut heen, en dient losgemaakt met een zelfde sleutel welke op de M16/M4 past
  • Het gasblock zit vast een inbusschroefje onderin
  • Voor de fixed stock dien je eerst de buttplate te demonteren, en vervolgens kan je dan aan de schroef die achterin de gearbox draait , let wel,  deze vereist een nog langere schroevendraaier dan een M4 stocktube !    Opvallend der zitten 2 Tamiya connectoren tussen de batterij kabel, en een zekeringetje

• vuu8rVj.jpgEmRiORg.jpgTbtVnAw.jpg3c1MZEC.jpgScbI0Jb.jpg50pODjA.jpgZCxJFvQ.jpgTp4RwLR.jpg

.............................................................................................................................................................................................................................................................................

Demontage fase internals:

We zijn nu aanbeland bij de internals, voor sommige forumgangers wellicht het meest interesante hoofdstuk :) De CM.072 werkt met een reinforced V2 gearbox, hier de voornaamste kenmerken: 

• Niet gemarkeerde motor volgens de TWG info zou dit een high speed moeten zijn ?
  • Gears draaien in 8mm bushing ipv bearrings, en zijn min of meer geshimd
  • Messing full cylinder
  • Plastic cylinder head met dubbele o-ring
  • Plastic nozzle zonder o-ring
  • M120 spring
  • Ball bearing spring guide
  • Piston met platieken tanden, enkel de laatste is metaal.
  • Het gearbox frame is geradiust, en overvloedig vetgesmeerd

ovfodbO.jpgYRJO8ED.jpgyH9klMQ.jpgQWtAYN2.jpgLTuuEER.jpgquzJDlE.jpg

Pro's & Con's

+ Prijs                                                                          - Geen markings op rails

+ Mooie corecte externals (parts)                    - P&J logo op de magwell onrealistisch

+ 9.6V batterij inbegrepen                                   - Alhoewel mooie parts, toch geen correcte SR-15 noch SR-25  

+ High cap mag                                                        - Toegang tot batterij in de fixed stock te small

+ verstelbare stock                                                - Basic gearbox parts (nozzle, piston)

+ Suppressor 

+ Ball bearing springuide

+ Vrij accuraat OOTB

Ooh boy lange review, maar CM is geen Taiwangun huismerk, P&J is volgens mij wel een huismerk van taiwangun wat vooral rebranded CYMA's zijn. PJ is weer een A&K rebrand. Volgen we het nog XD. Cyma maakt degelijke replica's maar hun M4's werden nooit hoog geranked. BTW het is ook overduidelijk een CYMA door de piston en pistonhead, deze combo is praktisch standaard CYMA en als de pistonhead vast gehouden wordt met een blokje metaal in de piston dan is het 100% zeker. De cross slot bushings zijn ook een give away. Valt me dan wel weer tegen dat er niet zoals bij de Ak's een neodymium motor in zit.

15 hours ago, Rebelattack said:

Ooh boy lange review,

En no zo geprobeerd om het bondig te houden :D

Voor zover ik begreep zou CM kunnen bestaan uit zowel een CYMA of een P&J , het lijkt ook allemaal erg op elkaar he.

Der is inderdaad maar weinig info te vinden over de CM M4 modellen vandaar dak ik dacht het wel 's interessant kon zijn deze 's te "openbaren"

CM of CYMA is hetzelfde, CMXXX is vaak de code die wordt gebruikt om aan te duiden welke replica het is. Ik ga er vanuit dat het een CYMA is, maar dan speciaal gemaakt voor taiwangun of een speciale serie voor taiwangun, maar heb ze ook nog nergens anders gezien zoals bij gunfire. Als ze extern prima zijn dan is het mooi, gezien je ze intern toch kan upgraden, maar ik heb zelf een hekel aan de "reinforced" gearbox shells.

1 hour ago, Rebelattack said:

CM of CYMA is hetzelfde, CMXXX is vaak de code die wordt gebruikt om aan te duiden welke replica het is. Ik ga er vanuit dat het een CYMA is, maar dan speciaal gemaakt voor taiwangun of een speciale serie voor taiwangun, maar heb ze ook nog nergens anders gezien zoals bij gunfire. Als ze extern prima zijn dan is het mooi, gezien je ze intern toch kan upgraden, maar ik heb zelf een hekel aan de "reinforced" gearbox shells.

Zal het nog 's verder uitzoeken .

Extern is deze replica best OK idd, waarom een hekel aan reinforced shells ?

17 minutes ago, AAC said:

Zal het nog 's verder uitzoeken .

Extern is deze replica best OK idd, waarom een hekel aan reinforced shells ?

Omdat het niks doet, er zijn al mensen die hebben gemodelleerd hoe de stress wordt verdeelt tijdens de impact van de piston en zoals verwacht is dit op de voorkant van de gearbox, oftewel waar de cylinderhead en etc zit. Terwijl de reinforcement aan de achterkant rond de gears zit, dit betekent dat deze reinforcement totaal niet gaat helpen bij het voorkomen dat je V2 shell cracked bij hoge stress builds. Dit is dan weer op te lossen door de rubber pads en filet of radius aan de voorkant. Alleen de Lonex shell heeft legit goeie reinforcement aan de voorkant.

De shell van deze gearbox is wel geradius't , en idd GB scheuren steeds vooraan als ze het doen, dacht dat de strip's vooraan ook als reinforcement bedoelt waren ?

Oh ja zie het nu en de strippen vooraan geven wel enige versterking, maar waarom dan het onnodige materiaal in de shell zelf, zorgen voor alleen maar minder ruimte voor bekabeling en moeilijker maken van shimmen omdat je minder inkijk gaten hebt

Trouwens, nog even over die merken. Naar mijn weten is CM de afkorting van CYMA (ook de type aanduiding is altijd CM.xxx). Daarbij is P&J meer het huismerk waaronder ze bepaalde dingen lanceren, mogelijk met wat specifieke aanpassingen voor Taiwangun. Voorheen zag je het P&J merk alleen op A&K replica's welke dan gerebrand zijn (de SR25 bijvoorbeeld). Maar zoals het er naar uit ziet, en wat ik eerder bij een paar nieuwe modellen AK's heb gezien, hebben ze een samenwerking met CYMA aangespannen. Dat zou dan het hele P&J merk verklaren. Elders las ik trouwens dat P&J een soort van Poolse repacker was welke onder andere Dboys, A&K en nu CYMA spullen gepacked/rebrand, al las ik daar niet bij of ze dit nou wel of niet specifiek voor Taiwangun doen of dat het eigenlijk Taiwangun zelf is. Lekker vaag allemaal, bottomline, it's a CYMA.

Net als Rebel, ben ik trouwens geen fan van dit soort gearboxen met een een blok nutteloos metaal achter in. Verder ziet het er wel ok uit als ik alles er uit zou trekken en vervangen door wat meer robuustere / performance parts :p.

On 17-10-2017 at 10:24 PM, AAC said:

Het is idd wat vaag met die merken ja, en Ik denk dat ze het voor Taiwangun doen, ik heb die vraag ook nog 's terug naar TWG gevuurd, maar wacht nog op hun antwoord  

Bedoelen jullie dat driehoekig stuk achter de gears ? das idd maar vrij zinloos qua versteviging,  zouden ze trouwens die bushings der in gedaan hebben met de bedoeling om te kunnen upgraden naar krachtigere springs ? in combinatie met hun "reinforced gearbox" ;)

Ik ben wel meer een fan van bushings in ACM replica's gezien die niet zo snel kapot gaan tov slechte bearings, maar het zijn cross slotted en ze steken uit in de shell, wat ik dan minder vind. Iig een stuk beter als je een sterkere veer er in wil douwen, maar aan de andere kant is de vraag dan of je de andere internals dit wel wilt aan doen.