Jump to content
Gryphon

[AEG] Tokyo Marui SCAR-H upgraden

Recommended Posts

Ik ga de goden tarten!

Ik heb een Tokyo Marui SCAR-H, een alom geprezen AEG van de uitvinders van airsoft. Er gaan legendes over de TM geweren die het Hattori Hanzo zwaard uit Kill Bill overstijgen en wanneer je aan een TM replica zou gaan sleutelen, zou de "Marui magic" ontsnappen. En nooit meer terugkeren. Nou, dat gaan we zien.

In Japan worden er namelijk wat vervelende eisen gesteld aan de AEGs. Zo mag een AEG niet harder schieten dan 300 FPS en mag deze niet (volledig) van metaal zijn. De TM SCAR-H schiet met .25g BB's dan ook "slechts" ~270 FPS. Normaal zou dat je kansloos maken tegenover een 300+ FPS AEG, maar de Japanners zouden geen Japanners zijn als ze daar niet een handig foefje voor hadden bedacht: belachelijk goede hop-up. Met een out-of-the-box TM en goed ingeregelde hop-up haal je dus dezelfde afstand als een krachtiger AEG en waarschijnlijk nog nauwkeuriger ook. Top.

Tijdens onze skirm in Daarle gisteren liet mijn precious SCAR toch wat te wensen over. Hij mag dan hetzelfde bereik hebben, maar het gebrek aan kracht maakt dat de BB's de laatste meters niet meer vliegen, maar zweven. Tijdens een aantal gevechten op ±50m begreep ik waarom sommige mensen hun hits niet namen: ze voelen de BB's gewoon niet meer.

Ook de rate of fire mag van mij wat omhoog. Stock, zonder LiPO, schiet SCAR-H zo'n 750-850 RPM, dat is ±13 RPS. Feit is nu eenmaal dat je met een lagere ROF een langere burst nodig hebt om een vijand achter een obstakel te raken dan met een hogere ROF. De spreiding van de BB's is gewoon wat hoger in hetzelfde tijdsbestek. Het grootste nadeel is vooral dat hoe langer je salvo duurt, hoe meer tijd je tegenstander heeft om je te pinpointen en terug te vuren.

Kortom: de FPS en ROF moeten iets omhoog en met een TM, die veelal bestaat uit niet-gangbare onderdelen, is het lastig om daar de juiste upgrades voor te vinden. En toen kwam ik Eagle6 tegen :D Ik ben nu met ze aan het mailen voor advies / boodschappenlijstje en tot dusver denken ze erg goed mee. Ze gaven het volgende advies:

ROF

• SHS High-Torque motor voor meer kracht
  • Deans bekabeling voor betere geleiding en bestendigheid tegen hogere stroom
  • 7.4v 2200mAh 60C LiPO (i.p.v. huidige 7.4v 1300mAh 25C)

FPS

• M100 spring
  • 6.03 tightbore barrel
  • Firefly hop unit & nub

Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de keuzes / ontwikkelingen, inclusief foto's van een solderende Gryphon ;)

Er bestaat niet zoiets als een Deansbekabeling. Wel zijn er deansstekkers, deze kunnen meer stroom aan wat je triggerresponse iets zou kunnen verbeteren.

Vaak is het bij goede merken niet nodig de  bekabeling te vervangen, kijk zelf even of dit nodig is.

ennehh je hebt ook geen 60C accu nodig.. een 15C(bij 1,2Ah) is al meer dan je aeg ooit nodig zal hebben.

Verder vraag ik me af waarom je de tokyo marui hopup wilt vervangen, dit zijn toch wel een van de beste hopups right? ik zou lekker alleen de barrel vervangen ;)

Bijna elke Hightorque motor is een goeie keuze vind ik, zeker icm 16:1 gears, je hebt dan een mooie rate of fire en zeer snelle trigger response.

Verder raad ik je ook aan een mosfet in je aeg te doen, zeker als je hem toch al open hebt.  Zie de filmpjes op mijn site bij de mosfets voor wat het vershil is met een aeg zonder mosfet. je hebt al een mosfet vanaf 8,50 euro ;)

Thanks Flash!

Ja, ik twijfelde of hij met Deans connector bedoelde dat ik dan ook de hele bekabeling moest vervangen voor iets dat minder gauw zou doorsmelten, of alleen de Tamiya stekker vervangen voor een Deans stekker. Wat ik van jou begrijp alleen dat laatste dus. De bedrading ziet er inderdaad vrij dik uit, dus verwacht hier geen problemen.

Ik heb nu een 1,3Ah/25C LiPO en die discharge laat toch te wensen over. Ik neem zijn 2,2Ah / 60C LiPO advies dus even ter harte, de vraag is alleen of ik überhaupt een LiPO kan vinden met die specs die past in het vrij krappe compartiment.

De hop-up vervangen doe ik liever ook niet gezien de TM reputatie, maar hij gaf aan dat je met die Firefly set wel de stock prestaties overtreft. Ik laat het even afhangen van de Firefly "nub" (geen idee wat dat is), want in de Eagle6 

kwam even kort ter sprake dat die niet zou passen zonder handmatige aanpassing. Daar heb ik namelijk geen zin in, dus dan hou ik liever de TM unit.

Een MOSFET heb ik ook op het oog en daarvoor klop ik zéker even bij jou aan t.z.t. Hoeft overigens niet de goedkoopste te zijn; wel de beste prijs/kwaliteit. Wat adviseer je?

Thanks Flash!

Ja, ik twijfelde of hij met Deans connector bedoelde dat ik dan ook de hele bekabeling moest vervangen voor iets dat minder gauw zou doorsmelten, of alleen de Tamiya stekker vervangen voor een Deans stekker. Wat ik van jou begrijp alleen dat laatste dus. De bedrading ziet er inderdaad vrij dik uit, dus verwacht hier geen problemen.

Ik heb nu een 1,3Ah/25C LiPO en die discharge laat toch te wensen over. Ik neem zijn 2,2Ah / 60C LiPO advies dus even ter harte, de vraag is alleen of ik überhaupt een LiPO kan vinden met die specs die past in het vrij krappe compartiment.

De hop-up vervangen doe ik liever ook niet gezien de TM reputatie, maar hij gaf aan dat je daarmee wel de stock prestaties overtreft. Ik laat het even afhangen van de Firefly "nub" (geen idee wat dat is), want in de Eagle6 

kwam even kort ter sprake dat die niet zou passen zonder handmatige aanpassing. Daar heb ik namelijk geen zin in, dus dan hou ik liever de TM unit.

Een MOSFET heb ik ook op het oog en daarvoor klop ik zéker even bij jou aan t.z.t. Hoeft overigens niet de goedkoopste te zijn; wel de beste prijs/kwaliteit. Wat adviseer je?

Nou dan ligt het eerder aan de kwaliteit van de lipo dan dat 25c niet genoeg zou zijn...trust me. Staat ook in mn guide.

Van de week krijg ik een grote lading lipos binnen, misschien dat er ook wat voor jou tussen zit, en anders haal je gewoon die 2200 60C als je dat liever hebt.

Ik heb 3 mosfets in me shop staan omdat ik vond dat die wel zon beetje iedereen tevreden zouden kunnen houden. Zoals ik al zei staan er filmpjes bij zodat je kan zien wat de mosfet doet en welke het beste bij jou past. De kwaliteit van alledrie is hetzelfde :)

Ah, vertrouw graag op de kennis van iemand met jarenlange RC ervaring, dus neem je advies ter harte. Wist ook niet dat de kwaliteit van de batterij dus veel zegt over de daadwerkelijke C-waarde, zoals je op Facebook zei. Voor de kijkers thuis: Ik gaf aan dat ik een 11.1v 40C LiPo zocht en dat ik er eentje had gezien van het merk Turnigy. Flash liet weten dat Turnigy een budget merk is en dat een 20C LiPo van het merk Gens Ace waarschijnlijk net zo'n hoge discharge (C-waarde) levert, ondanks lagere aanduiding.

Kortom: vergt toch best wat huiswerk, die accuwereld. Blij dat we jou hebben :)

ik heb zelf nog een rc wagen staan waar 2 gens ace lipo's in liggen ben erg tevree over dit merk lipo'accu 

t zijn 2    3cel lipo's 25C   5000mah   heb alleen geen idee wat zoiets zou doen in een aeg :S  

ik heb zelf nog een rc wagen staan waar 2 gens ace lipo's in liggen ben erg tevree over dit merk lipo'accu 

t zijn 2    3cel lipo's 25C   5000mah   heb alleen geen idee wat zoiets zou doen in een aeg :S  

yeah gebruikte zelf vroeger ook geen ander merk dan gensace, heb nu mn eigen merk accu's wat dezelfde kwaliteit is maar dan voor een lagere prijs:)

t komt misschien een beetje als een verkoperspraatje over maar het is wel echt zo, want voordat ik mn shop begon had ik dezelfde ervaring haha:P

yeah gebruikte zelf vroeger ook geen ander merk dan gensace, heb nu mn eigen merk accu's wat dezelfde kwaliteit is maar dan voor een lagere prijs:)

t komt misschien een beetje als een verkoperspraatje over maar het is wel echt zo, want voordat ik mn shop begon had ik dezelfde ervaring haha:P

ach maak niet erg :P

Ahem... er staat me wat te wachten vrees ik:

http://www.youtube.com/watch?v=RzkEk_1LTgs

Gelukkig heb ik iemand gevonden in de UK die complete TM Recoil Shock onderhoud- en upgradebeurten doet voor £ 75. Dezelfde man werkt samen met een robotics engineer, die een custom mosfet kan maken (eentje die gegarandeerd past in dit ruimteloze apparaat) voor £ 100 - 150. Misschien dus gewoon een poosje doorsparen en alle onderdelen naar hem sturen, dan weet ik in ieder geval dat ik een perfect afgestelde AA terugkrijg (AoE corrected en geshimmed) mét een daarvoor ontworpen mosfet. Bij de £ 75 zit inbegrepen:

• Full strip down and deep cleaning of all parts in the gearbox
  • Correctly shimming the gears
  • Polishing the piston rails to reduce drag on the piston
  • Correcting the 'Angle Of Engagement' between the sector gear and the piston (this increases piston life)
  • Correctly re-greasing the gearbox
  • Sealing the Cylinder head against air loss
  • Radiusing the front of the gearbox to more evenly distribute the planar force from the piston (increases the life of the gearbox shell by lessening the ability of cracks to start)
  • Setting the motor height
  • Checking for pre-engagement (if it is occurring) and advise on solutions
  • Cleaning the Hop unit and checking for faults
  • Correcting any other issues in the gearbox which will not incur extra costs: re-soldering wires, re-insulating stripped wire etc
  • Install the latest revision of the Lonex Blue Piston with 10 hardened steel teeth
  • Professionally solder a Genuine Deans Ultra connector to your AEG and battery of choice
  • Create a Genuine Tamiya to Genuine Deans Ultra charging adapter (if required) so you can continue to use your current charger. The wire used is High-Spec Alphawire Eco-wire (MPPE)

Als ik de uren die mij dat zo kosten moet omzetten naar euro's, en er de gereedschappen bij optel die ik nodig zou hebben (torque schroevendraaiers, soldeerspullen, gearbox vet, etc.), dan is £ 75 echt een koopje. Zelf doen is natuurlijk leerzamer, maar met mijn geluk/ervaring krijg ik het ding niet meer in elkaar ;)

De assembly/disassembly video hierboven (met alleen vervangen van spring) duurt al een uur man. En dat zijn lui die dit elke week doen. Als ik dan moet kiezen tussen een hele dag zelf klooien, met alle risico's van dien, of uitbesteden voor een schappelijk bedrag, dan kies ik het laatste. Doe ik in de tussentijd wat freelance design werk om het dubbel terug te verdienen ;) Alleen jammer dat ik m'n SCAR ervoor moet opsturen naar Schotland...

Eerste zending van Eagle6 kwam zojuist binnen. Heb nog niet eens een verzendbevestiging gehad, haha :)

qdCuC1w.jpg

• Prometheus standard torque hard gear set
  • Prometheus cylinder air nozzle met O-ring
  • Prometheus 6mm kogellagers voor gears
  • Laylax short bolt handle
  • Prometheus spring guide met lagers
  • SHS High Torque motor

Nu wachten op spul uit Hong Kong :)

Opsturen naar Schotland?

Ik zou hem persoonlijk gaan brengen.

Terwijl zij "knutselen" zou ik in een locale pub aan de whiskey gaan...

Heb je alleen nog een BOB nodig om weer veilig naar NL te komen.

@Sibude Haha, nou, Schotland staat nog wél op m'n lijstje! Het is dus wel even door m'n hoofd geschoten; gun afleveren, rondje Schotland langs wat distilleerderijen, gun ophalen en weer het vliegtuig in ;) Ware het niet dat ik geen zin heb in het gedoe met aangeven en eventuele schade door lompe baggage handlers...

Dus resumerend: Je hebt een TM Scar gekocht in Engeland. Vervolgens heb je parts uit Hong Kong en Engeland gehaald om het hele pakket vervolgens weer door te sturen naar Schotland? Enkele maanden verder en honderden euro's armer heb je dan uiteindelijk je ideale AA.

Kijk, das een echte airsofter! :D Nice!

Sounds about right ;)

Maar dat is puur omdat ik er een mosfet in wil hebben en deze (nog) niet verkrijgbaar zijn voor de TM Next-Gen gearboxes, die nét iets afwijken van een standaard V2 gearbox. Zo'n mosfet zou dan op maat gemaakt moeten worden en die kerel in Schotland doet dat ook. Voor alleen het upgraden van de gearbox zou ik 'm denk ik niet opsturen :)

Eindelijk reactie van BTC's Frank op mijn vraag wanneer de Next-Gen Spectre uitkomt:

Hi Alexander,

I can't give an estimation on the Next-Gen V2 Spectre yet until the 2nd prototype batch arrives sometime around the end of February. There's already a video somewhere of the 1st prototype Next-Gen Spectre in action, it works well but the only problem was I didn't position the selector plate switch correctly, which I hopefully corrected in the 2nd prototype. I'm hoping to release it before the month of April.

(Note there is already a Next-Gen V2 drop-in FET on the market called the DTM FET. It's only sold in Japan and costs ~$200 USD)

Regards,
Frank

Als ik het goed begrijp dus vóór April :)

De Japanse DTM FET waar hij naar verwijst is deze, ik kan 'm alleen vinden in de shop van Big-Out zelf (€ 120), maar zonder Engelstalige manual of support community begin ik hier niet aan hoor :)

http://www.youtube.com/watch?v=LVVdwLSemts

Uw5OnRO.jpg

Zo, weer wat spulletjes binnen! Van boven naar beneden, links naar rechts:

• Prometheus stainless hard cylinder
  • Prometheus Aero V2 cylinder head
  • Prometheus hard piston for Recoil Shock series
  • Prometheus POM piston head with bearing
  • PTS licensed AAC silencer met M.I.T.E.R. flash hider
  • R-hop rubbers en M-nubs
  • Prometheus 550mm 6.03mm tightbore barrel

Het enige waar ik nog op wacht is een M110 spring (ga ik over 5 minuten 2e-hands bestellen!) en een Next-Gen BTC MOSFET, die in april eindelijk op de markt zou moeten zijn!

Die silencer is nodig omdat ik er met die lange inner barrel zo'n 25cm aan barrel lengte bij krijg. Die moet natuurlijk wel ergens in "verstopt" worden. Wat alleen een beetje balen is, is dat de flash hider die wordt meegeleverd met de silencer (zie boven) niet op mijn SCAR-H past zónder de (met de SCAR-H meegeleverde) barrel extension. Al met al wordt-ie dus wel ERG lang zo. Moet er even aan wennen, geloof ik. Wel een troost dat de real steel versie door deze silencer gelukkig ook zo lang wordt.

H5qIfqP.jpg

Als het nou echt onwerkbaar blijkt zet ik er wel een keer een buizensnijder op en gaat-ie terug naar standaardlengte + barrel extension.

Ben trouwens wel benieuwd hoe dat werkt in je loop wanneer je full-auto schiet en de volgende BB wordt afgevuurd terwijl de vorige de loop nog niet heeft verlaten. Komt extra veel druk achter te zitten zo, lijkt me?