Jump to content
mitmit2

Batterij & lader issues

Recommended Posts

Hey iedereen, 

Effe een snelle vraag, Nu heb ik een mooi eerste Airsoft AEG aangeschaft voor een mooi prijsje (2de hands ) Alles deed het gewoon maar de man die hem verkocht zij wel dat de batterij soms problemen had en dat die moest worden opgeladen. Ik dit dus gedaan maar blijk na een uurtje of 9 opladen doe ik hem in me AEG en werkt het hele wapen niet meer ik weet zeker dat de AEG het nog doet. Heb ik de accu gemold :S ? of kan het zijn omdat hij 3 jaar er niks mee heeft gedaan zonder hem op te laden ?  Als die kapot is welke kan ik dan kopen want ik snap er nu effe niks meer van over die accu's haha :)

cxv6.jpg

Alvast bedankt :)

Batterijen kunnen na verloop van tijd inderdaad de geest geven. Soms heb je geluk en kan je er nog iets mee. Als het het zogenaamde geheugen effect is wat de batterij heeft dan kan je het volgende doen.

1 Meet eerst of de batterij nog spanning heeft. Zo ja ga naar stap 3.

2 Laad de batterij op met een gelijkspanningsvoeding die een volt of 5 hoger ligt dat de batterij spanning. Niet langer dan een minuut of 2. Blijft de batterij voelen. Als deze warm gaat worden stoppen.

3 Sluit de batterij kortstondig kort met een dik koperdraad. Let op koperdraad kan heel snel heet worden. Houd dit vast met een tangetje of zoiets.

4 Laad daarna de batterij op met de originele lader meestal voor AEG batterijen waarbij er geen bewaakte lader wordt geleverd is dit maximaal 6 uur.

5 Als je geluk hebt werkt de batterij weer. Soms kan het pas door de stappen een aantal maal te herhalen succesvol zijn. Zo niet rest je niets anders dan een nieuwe te kopen.

Let op! Het kan zijn dat batterijen open scheuren. Draag in ieder geval je schietbril. Uitvoeren is op eigen risico.

Bij infolitium batterijen is gesteld dat deze geen geheugen effect hebben. Voor deze batterijen heeft het dan ook geen zin.

Weet iemand dan ook toevallig waar ik er 1 zou kunnen kopen ? ;)  Ik heb zelf al wat rond lopen neuzen maar vind alleen batterijen met veel meer  MAH weet niet of dit uit maakt maar ze zijn wel een stuk groter of ze dan nog steeds in het bijpassend vakje passen :S

En hoe weet ik of dit Infolitium batterijen zijn ? Heb wel gelezen dat NI-MH geen geheugen effect hebben dus is waarsc hijnlijk zeker weten een nieuwe kopen

Edited by mitmit2

hmmm scary die lipo batterij een hoop nadelen :P Flash als ik vragen mag welke zou jij mij aan bevelen als batterij om te kopen als vervanging? want er komt gewoon geen spanning op de batterij dus ik denk dat die de geest heeft gegeven :(

@mitmit2 Vond ik ook in het begin vanwege alle waarschuwingen, maar zelfs een accu-n00b als ik speel zonder problemen en ontploffingen met 2 LiPOs (7.4v, 1300mAh). Een fatsoenlijke lader zorgt dat je batterij niet ontploft tijdens het chargen. Als je tijdens een skirm gewoon switcht rond de lunchbreak voorkom je ook dat je een accu helemaal leegschiet, wat ook niet al te best schijnt te zijn voor een LiPO.

Ik heb zelf deze van € 29,90, maar zie dat Flash er eentje in zijn shop heeft voor een tientje minder, wellicht net zo goed. Flash?

uhm nee dat is waarschijnlijk de voeding die je bedoeld.

Dat is een losse voeding die je nodig hebt voor je lader.

Zon lader als jij hebt laat helaas wel wat te wensen over gezien het balanceersysteem niet goed werkt en niet heel accuraat is. ook is de laadstroom niet in te stellen en zie je niet wat er in je lipo teruggaat. de vraag is of je dit allemaal wilt hebben of niet, als je dat wel wilt kost dat uiteraard wel wat meer ja.

Veiligheid en geen schade komt altijd eerst bij mij de prijs van de spullen is niet zo groot probleem geef liever iets meer uit voor goede kwaliteit.

Trouwens @Flash ik zit effe te neuzen op airsoftlipo.com maar zie dat sommige Lipo's out of stock zijn Komen deze weer binnen zo ja hoe lang zou

het ongeveer duren ? :)

Deze week komt er een grote lading accus binnen, ook nieuwe modellen.

Gister zijn toevallig een van de laatste accus verkocht namelijk.

Oh dan wacht ik nog even en dan zou ik airsoftlipo.com effe goed in de gaten houden :P

Dag allemaal, maar met name Flash :-)

Maandje geleden skrim, met lipo's.

Lipo's niet leeg geschoten, deed het nog, halverwege vervangen, dus volgens mij niet leeg

Ben ze nu weer aan het laden, MAAR, geeft de lader bij 1 aan voltage te laag.

Flash, wat is je advies hier, kan ik niet iets doen met die geavanceerde Imax B6AC lader ?

Ik lees wel hier en daar, met lager voltage kort laden.

Multimeter geeft aan 1 volt.

Crusader.

Beste Crusader,

Heb je wel mn guide gelezen?

Je had de lipo moeten opladen of op storage moeten laden. Je hebt hem kennelijk toch te ver ontladen, Zeker als ie 1 volt aangeeft.

Helaas hoor ik wel vaker dit soort ''te ver ontladen'' verhalen ook nadat mensen zeggen dat ze mn guide gelezen hebben...

Bij verkeerd gebruik gaat het helaas snel fout met lipos.

Wat je kan proberen is wellicht eventjes op 1Cell lipo laden, dus de lader op 1 cell zetten en met een laag amperage laden Terwijl je  in de buurt van de lader blijft mocht er wat fout gaan.  Daarna kan je dan snel de lader weer op 2 cell balance zetten zodat ie em normaal laad.

Gezien de accu's van hoge kwaliteit zijn zal je niet heel veel merken van dit foutje :P maar blijft toch beter om dit soort dingen te vermijden.

Niet helemaal onbekend met lipo's maar ben eens benieuwd naar jullie mening omtrent discharge rate. Mijn visie: hoge discharge rate is niet erg, aangezien de motor toch maximaal het aantal ampere trekt dat ie aankan.

Visie van een mede-airsofter: maakt wel degelijk uit aangezien hogere C-rating een hoger gemiddelde voltage afgeeft en dit kan slecht zijn voor de motor.

Wellicht is dit zo als als motor niet eens een 7.4 lipo aankan maar als ie een 11.1 aan kan, dan moet een 7.4 met hoge discharge rate toch ook lukken?

Oftewel als je een 1500 kunt krijgen met 25c of met 60c, kun je toch beter de 60c nemen? Weet je iig dat je motor altijd 100% kan leveren.

Helder. Ging er mij meer om dat voor de Amoeba niet megaveel keus is omdat weinig past. Er is er echter wel eentje van 1650 mah (hoogste mah die ik ben tegengekomen met die afmetingen) maar die heeft een discharge rate van 60-80c. Per saldo zou die accu 132 ampere (als piek) aankunnen.