Jump to content
Gryphon

Bestellen buiten de EU

Recommended Posts

Korte versie: Check www.invoercalculator.nl en vul 3,2% in bij Invoerrechten.

Airsoftapparaten en toebehoren zijn in Aziatische en Amerikaanse webshops vaak een stuk goedkoper. De Tokyo Marui SCAR-H kost binnen de EU bijvoorbeeld € 655 (£ 565) en in Japan € 425 ($ 569). Dat scheelt € 230! Interessant, toch? Niet persé...

Wanneer je artikelen buiten de EU bestelt, is je bestelling onderhevig aan invoerbelasting en BTW. De BTW wordt berekend over de douanewaarde van de goederen, welke bestaat uit:

• Het bestelbedrag (de prijs van het product)
  • De verzendkosten
  • De invoerrechten (cq. douanerechten)

Tel deze drie posten bij elkaar op, voeg daar 21% BTW aan toe en je weet wat je bestelling uiteindelijk kost. Hieronder even uitgelegd.

Het bestelbedrag
Dit is het bedrag dat je hebt afgerekend in de webshop (excl. verzendkosten) en vermeld zal worden op de vrachtbrief van je bestelling. Laten we als voorbeeld de Tokyo Marui SCAR-H nemen bij Echigoya in Japan. Het bestelbedrag hiervan is $ 569, omgerekend € 425.

De verzendkosten
Deze hangen af van de grootte en het gewicht van je pakket, en de afstand die het moet afleggen. Bij kleine onderdelen die van ver moeten komen kunnen de verzendkosten soms hoger liggen dan het bestelbedrag. De verzendkosten van de SCAR vanuit Japan bedragen $ 95, omgerekend € 71.

De invoerrechten
Om lokale fabrikanten te beschermen tegen lage prijzen in het buitenland heft de staat een compenserende belasting ("gebruikstarief") over geïmporteerde producten. De hoogte van deze belasting hangt af van het soort product en het land waaruit je importeert. De waardes kun je opzoeken in de TARIC tabel, waarin voor ieder denkbaar product een TARIC code staat. Er is echter wat onenigheid over de juiste TARIC code voor airsoft apparaten. Volgens de ene bron valt het onder speelgoedwapens (9503008190), volgens de ander onder lucht-, veer- of gasdrukwapens (9304). Over de eerste categorie worden geen invoerrechten geheven, over de tweede wel. De verwarring over de juiste TARIC code is tevens de reden waarom pakketjes wel eens blijven steken bij het inklaren.
Ga in je berekening in ieder geval uit van de minst gunstige TARIC code (9304), welke bij een bestelling vanuit Japan op 3,2% neerkomt. Deze belasting wordt geheven over de som van het bestelbedrag én de verzendkosten.

De optelsom
————————————————————————————————
Bestelbedrag:           € 425,00
Verzendkosten:          €  71,00
Invoerbelasting (3,2%): €  15,87
Subtotaal:              € 511,00
BTW (21%):              € 107,31
Totaal:                 € 618,31

En opeens is de SCAR uit Engeland nog maar een paar tientjes duurder... en een stuk sneller in huis.

Bereken makkelijk de totaalprijs van een bestelling buiten de EU op www.invoercalculator.nl en vul 3,2% in bij Invoerrechten.

Paar uitzonderingen

• Bij een bestelbedrag van minder dan € 22 worden er geen invoerrechten en geen BTW geheven.
  • Bij een bestelbedrag tussen € 22 en € 150 worden er geen invoerrechten geheven.

Wat betreft de Douane: Halverwege februari heb ik de Belastingdienst Douane gebeld (0800 0143) om eens na te vragen of hier al duidelijkheid over is. De meneer die ik sprak las uit een memo voor dat er vooralsnog geen vrijstelling werd verleend aan particulieren, totdat er een ledenadministratie bestaat bij een erkende vereniging. Medio maart zou er meer duidelijk worden.

Aangezien de eerste NABV pasjes nu worden verstuurd, zojuist maar weer even de Douane gebeld voor een update. Opmerkelijk genoeg is er na die ene memo geen verdere communicatie is geweest omtrent de invoer van airsoftapparaten. Ik legde uit dat die ledenadministratie inmiddels rond is, dat er nu ledenpassen in omloop zijn en vroeg hoe zij verifiëren of de geadresseerde ook daadwerkelijk lid is van een erkende vereniging. Daar wist hij niet veel over te vertellen, maar toen ik voorstelde een kopie van mijn NABV ledenpas bij de vrachtbrief te laten voegen was hij ervan overtuigd dat dit voldoende zou zijn: "Als je kunt aantonen dat je lid bent van een vereniging kan het pakket gewoon door," aldus de heer Meessen.

Vervolgens nog even gevraagd of er ook legitimatie nodig was bij bezorging, maar daar kon hij niet op antwoorden. "Op dat moment is de Douane al een gepasseerd station." Waaruit ik opmaak dat UPS, DHL, etc. zich niet bemoeien met juridische zaken zodra het pakket eenmaal door de Douane is ingeklaard.

Mijn conclusie: Importeren vanuit het buitenland kán vanaf het moment dat je je ledenpas hebt. Maak hier een duidelijke scan van (voor- én achterkant); stem met de webshop af dat ze deze moeten bijvoegen bij de vrachtbrief ("Waybill" in het Engels) en zorg dat het pakket geadresseerd is aan het adres dat op je ledenpas staat. Dan moet het goed komen. Blijft je pakketje toch plakken bij de Douane, dan is één telefoontje (0800 0143) waarschijnlijk genoeg.

Dat was ook mijn info tot zover!! Maar dat is niet het advies van het NABV.

Wel leuk om te lezen dat ik precies de zelfde informatie heb opgevraagd en ik ook met het zelfde voorstel kwam over de kopie!

Ook het antwoord hierop was het zelfde, ik ben nu bezig om dat via mail ook daad werkelijk zwart op wit te krijgen!!

Oh! Wat tof dat jij er ook achteraan bent gegaan. Ik schrok een beetje van hoe passief de leden van het airsoft.nl forum zijn wat dat betreft. Er stonden 5 pagina's vol speculatie over wat de procedure zou gaan worden, terwijl je de Douane gewoon even kunt bellen voor een heads up. M'n onderzoekje veroorzaakte flink wat ophef op het forum daar, maar goed te zien dat ik niet de enige ben die niet zo afwachtend is ingesteld ;-)

Heb jij toevallig ook de heer Mees(s)en gesproken? Als jij het van een andere beambte hebt is het verhaal natuurlijk nóg betrouwbaarder. Laat hier maar even weten wanneer je het op schrift hebt :-)

Overigens vernam ik via een PM van een NABV vrijwilliger op airsoft.nl dat het (vooralsnog) niet is toegestaan een kopie van je ledenpas aan derden te verstrekken. Je NABV lidnummer alleen mag wél, maar ik weet niet of de douane daar voldoende aan heeft, aangezien ze dan niet direct het verzendadres kunnen checken met je geregistreerde adres. Misschien toch nog maar even afwachten dan...

Tja ik heb hier over op nlairsoft.nl wel goed contact gehad met Sinister, die ook binnen het NABV een functie heeft.

Welke is mij nog onduidelijk.

Maar ook ik heb me wel aangevallen gevoeld daar, terwijl ik het juist vanuit het positieve benaderde.

Je kan inderdaad achter over blijven zitten en wachten tot er nieuws van het NABV komt, of je pak gewoon zelf de telefoon.

Ik ben er trouwens nooit op gewezen dat je geen kopie mag verzenden, maar heel zwart wit gezien, is dat hele douane verhaal ook een formaliteit , want de WWM is er duidelijk in!

Alleen artikel 13, 17f geeft niet heel veel duidelijkheid hoe het uit het vervoerd document moet blijken dat je een vergunning hebt...

Maar in principe ben je met lidmaatschap gewoon bevoegd om in te voeren, dat staat letterlijk in de WWM.

Ook heb ik dit van C. Versteeg van de douane uit de haven Rotterdam per mail bevestigd gekregen.

Maar eerst maar eens geduldig wachten op de leden pas en dan zien we wel.

Dit weekend eindelijk witte rook vanuit de douane. Zoals eerder al bevestigd door de douanebeambte blijkt de procedure dus als volgt:

Buiten de EU

Bestel je een airsoftgeweer buiten de EU dan zal deze gescand worden bij de douane. Omdat airsoftgeweren nog altijd per wapenwet verboden zijn, zal je moeten aantonen lid te zijn van een erkende airsoftvereniging, wil je niet strafrechtelijk vervolg worden. Dat kan op twee manieren:

1. Stem bij je bestelling met de webshop af dat zij een kopie van je NABV pas (voorkant) op de verpakking plakken of bij de vrachtbrief voegen. Een kopie van je ID (paspoort, ID-kaart, etc.) is NIET noodzakelijk en wordt afgeraden.
  2. Wanneer een airsoftgeweer zónder kopie van NABV pas bij de douane aankomt zullen zij contact met je opnemen. Vervolgens stuur je hen de kopie van je NABV pas en wordt de zending vrijgegeven als alles deugt. Deze methode heeft voorkeur van de NABV wegens verminderde kans op misbruik van je NABV gegevens, maar is langzamer.

Let op: Zorg in beide gevallen dat de zending is geadresseerd aan het adres dat op je NABV pas staat!

Binnen de EU

Binnen de EU-lidstaten geldt een vrij vervoer van goederen en personen. Wordt een airsoftgeweer online besteld bij een webshop gevestigd in de EU, dan zal deze tijdens vervoer geen douane tegenkomen. Het meesturen van bewijs van lidmaatschap is dus niet noodzakelijk en wordt i.v.m. eventueel misbruik dan ook afgeraden. Mocht het pakket steekproefsgewijs toch bij de douane belanden, dan zullen zij contact met je opnemen (zie 2, hierboven).

Zelf importeren

Neem je zelf een airsoftgeweer mee de grens over (heen of terug), zorg dan dat je een legitimatiebewijs en je NABV pas bij je hebt. Geef bij het passeren van de douane aan dat je "iets aan te geven" hebt (dus niet de "Nothing to declare" rij!) en meld netjes dat je een airsoftgeweer vervoert met de juiste papieren.

Lees er meer over in het officiële Facebook bericht van de NABV:

http://www.facebook.com/nederlandseairsoftbelangenvereniging/posts/230100100467414

Kleine toevoeging: als je bij een Engelse webshop bestelt lijkt het alsof je zonder UKARA nummer (hun NABV) alleen een tweekleurig apparaat mag aanschaffen. Ik heb hierover contact gehad met Airsoft World en zij gaven aan dat als je "NOT UK" in het UKARA veld typt, je gewoon de realistische replica kunt bestellen.

Dit geldt ongetwijfeld ook voor andere Engelse webshops, maar check het voor de zekerheid even met hun sales support.

Hallo Gryphon,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik vraag mij echter af hoeveel belasting ik moet betalen als ik bijvoorbeeld speedloaders, een barrel en een veer wil bestellen van buiten de EU. Weet jij dit toevallig ook? Zo niet, dan doe ik even een belletje naar de douane

Hallo Gryphon,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik vraag mij echter af hoeveel belasting ik moet betalen als ik bijvoorbeeld speedloaders, een barrel en een veer wil bestellen van buiten de EU. Weet jij dit toevallig ook? Zo niet, dan doe ik even een belletje naar de douane

Hallo Levi,

bij een bestelling van jouw formaat kan je van de volgende regels uitgaan qua belasting.

• Bij een bestelbedrag van minder dan € 22 worden er geen invoerrechten en geen BTW geheven.
  • Bij een bestelbedrag tussen € 22 en € 150 worden er geen invoerrechten geheven.

Echter is het nog mogelijk dat jouw bestelling (vanwege de lage kosten) niet wordt gecontroleerd en zodoende niet wordt belast met BTW. Hier zou ik niet van uit gaan.

Ik vermoed dat op jouw bestelling dus alleen BTW aan kosten er bij komt.

Super thread, maar mannen... Mogelijk is dit heel iets anders en heb ik geluk gehad . Ik heb enkele jaren geleden een uitlaat voor mijn motor besteld in de VS. Deze kostte toen in Nederland €500+ en ik kocht hem voor de helft op Ebay. Had verwacht dat deze ook door de douane eruit gepikt werd maar nee.

Misschien is dit heel iets anders maar een lomp stuk ijzer zou ook wel interessant moeten zijn voor de Douane.

Ik ga binnenkort de proef op de som nemen en de AA op Amazon bestellen. Kosten voor het vervoer zijn 30 dollar en de AA kost daar 300 dollar. Tel uit je winst (120-130 euro).

Mocht het nou tegenvallen, ik een naheffing krijgen of anderszins dan zeg ik dit niet natuurlijk :-)

Ree, je mag er van uit gaan dat een AA veel meer aandacht vangt.

Het is vrijwel altijd gebeurd in de airsoft parts wereld dat de douane achter belangrijke bestellingen is gekomen.

Houd je verwachtingen dus reëel :)

Het is vrijwel altijd gebeurd in de airsoft parts wereld dat de douane achter belangrijke bestellingen is gekomen.

Laurens, soms denk ik dat je teveel Engels leest en te weinig Nederlands schrijft ;)

Ik had mijn TM Devgru bij Firesupport besteld en hun hadden mijn NAVB scan 4x vergroot op de verpakking geplakt :D

Zelfde hadden ze gedaan bij Airsoftworld. Lijkt haast alsof het nu algemene kennis is met al die bestellende Hollanders. :D

Ik heb even een berekening gemaakt, als ik een Ares Amoeba AM-013 via ehobbyasia bestel betaal ik $207 (inc. een discount), omgerekend zo'n €174,-. Dan komen daar nog $74 shippingcosts bij wat het totaal $281 maakt, omgerekend €236,-. Mocht hij bij de douane worden tegengehouden en wordt ik gedwongen inklaringskosten te betalen ben ik totaal €305,- kwijt. Dat scheelt dan maar €6,- met als ik hem in Europa bestel via Airsoft2go. Lijkt mij de moeite waard om hem via ehobbyasia te bestellen en te hopen dat hij bij de douane er niet wordt uitgepikt, of mis ik nog iets wat bestellen via ehobbyasia duurder maakt?

Kan je nu wel vertellen dat je geheid btw en inklaringskosten kan gaan betalen.

Pakketje gaat er sowieso uitgepikt worden na de scan.

Als het na invoer/btw nog maar €6 scheelt zou ik het absoluut in Europa bestellen.

A) sneller in huis en B) mocht er iets aan mankeren is het een stuk makkelijker met de winkel qua garantie op te lossen.

Kan je nu wel vertellen dat je geheid btw en inklaringskosten kan gaan betalen.

Pakketje gaat er sowieso uitgepikt worden na de scan.

Als het na invoer/btw nog maar €6 scheelt zou ik het absoluut in Europa bestellen.

A) sneller in huis en B) mocht er iets aan mankeren is het een stuk makkelijker met de winkel qua garantie op te lossen.

Mja, wat betreft garantie is dat zeker waar. Maar ehobbyasia heeft geen slechte naam en ik lees toch geregeld dat een AA besteld in het buitenland (buiten de EU) er niet uit is gepikt. Dus er is een kans dat bij mijn order ook niet zal gebeuren en dat scheel dan toch al snel €70,-.

Jup, wat Flix zegt. Tegenwoordig betaal je altijd BTW en inklaringkosten, dus neem dat mee als gegeven in je berekening. En bedenk vervolgens dat als je 'm terug moet sturen, om welke reden ook, je dus wéér $ 74 verder bent.

Een ander nadeel is het risico dat-ie heel lang bij de douane blijft liggen. Er zijn horrorverhalen van AA's die 6 weken bij de douane hebben gelogeerd. Maar, toegegeven, dat was uit de tijd dat airsoft nog maar nét gereguleerd was in NL.

Ik zou 'm persoonlijk gewoon in Nederland halen. Die paar euro's voel je over 2 extra maanden niet meer ;)

Jup, wat Flix zegt. Tegenwoordig betaal je altijd BTW en inklaringkosten, dus neem dat mee als gegeven in je berekening. En bedenk vervolgens dat als je 'm terug moet sturen, om welke reden ook, je dus wéér $ 74 verder bent.

Een ander nadeel is het risico dat-ie heel lang bij de douane blijft liggen. Er zijn horrorverhalen van AA's die 6 weken bij de douane hebben gelogeerd. Maar, toegegeven, dat was uit de tijd dat airsoft nog maar nét gereguleerd was in NL.

Ik zou 'm persoonlijk gewoon in Nederland halen. Die paar euro's voel je over 2 extra maanden niet meer ;)

Ik vergeet alleen de verzendkosten bij airsoft2go erbij op te tellen.. Dus het bedrag is hoger :( Het terugsturen voor $74 naar ehobbyasia is wel een groot nadeel!

Denk zelf ook dat je voor de Replica's zelf beter dichter bij huis blijf .

Zowel voor de mogelijke custom-issues als mogelijke garantie-issues

Voor de accesoires ben je bijna altijd goedkoper af in Azie, als je het een beetje wijs aan boord legt teminste  ;)

Oh ik zie dat airsoft2go hem gratis shipped! Dat scheelt. Goed als jullie er zeker van zijn dat ik altijd invoerkosten moet betalen als ik een replica via ehobbyasia bestel, dan kan ik hem beter in Europa bestellen. Hebben jullie toevallig geen korting coupon voor airsoft2go liggen? ;)