Jump to content

Recommended Posts

Het blijft beetje met de kraan open bij de wetgeving in Nederland.

De gearbox wordt gezien als een essentieel onderdeel van een airsoft apparaat (replica) waardoor zomaar vervoeren naar eender welke locatie officieel niet mag.
Ik verwacht echter niet dat bij een controle erg lastig zullen doen, Veel politie vind de huidige wetgeving al een drama en slecht geregeld.

wil je safe zitten, maak een prive event aan en dan mag het wel :) 3 min werk om kopzorgen te voorkomen.

Mag ik schieten op privéterrein of andermans terrein met toestemming?

Ja. Sommige agenten schermen met een "zichtcriterium" (het moet uit het zicht van de omgeving gebeuren) maar dat is slechts een richtlijn van de NABV zonder juridisch gevolg. Voorwaarden zijn er echter wel:

• Afgesloten terrein, niet voor publiek toegankelijk (achtertuin, erf, loods, etc).
  • BB's blijven binnen dit terrein en vormen geen gevaar voor omgeving.
  • Schriftelijke toestemming van eigenaar indien andermans terrein en afwezige eigenaar.

Even een oud topic opentrekken en een vraag over bovenstaand stuk.

Ik lees wel eens het een en ander over een 'evenement' aanmaken zodra je ergens wilt gaan schieten of wanneer je je replica mee wilt nemen naar een vriend.

Wanneer moet dit nou wel en wanneer niet?

Als ik bovenstaand stukje lees lijkt het allemaal niet zo spannend terwijl je op andere plaatsen weer dingen leest dat het wel heel belangrijk is.

Kan iemand vertellen hoe het nou precies zit wanneer ik;

- Wil oefenen/(in)schieten in de achtertuin (heb een bovengemiddeld grote achtertuin 100+ meter)

- Mijn replica wil meenemen naar een vriend (ook lid van NABV) of werk

- Een soort mini-skirm wil houden thuis. (tot max 20 personen, niet commercieel en iedereen NABV lid)

Alvast bednakt,

Greetz,

Even iets over de opslag,

een vitrinekast mag ook (uiteraard wel met slot) onlangs zelf de nabv hierover geïnformeerd. dit aangezien ik momenteel met een mooie kast voor in huis bezig ben :)

Beste Herman,

Je mag je replica best in de woonkamer in een vitrinekast tentoonstellen, maar deze kast moet wel op slot zijn en jij dient de sleutel bij je te dragen. De replica's moeten in een afgesloten kast/kist/kamer of iets dergelijks bewaard worden, zodat ze niet direct voorhanden zijn, niet voor jou en zeker niet voor anderen.

Met vriendelijke groet,

Wendy van de Wouw
Secretariaat NABV

Ik denk dat ze vergeet te vermelden dat ze ook niet vanaf de openbare weg zichtbaar moeten zijn. Mag waarschijnlijk wel maar je wil geen gedoe als voorbijgangers meldingen gaan doen.

Ik denk dat ze vergeet te vermelden dat ze ook niet vanaf de openbare weg zichtbaar moeten zijn. Mag waarschijnlijk wel maar je wil geen gedoe als voorbijgangers meldingen gaan doen.

Dit gaat ook op voor een zogenaamd gunrack waar je een eenvoudig kabelslot aan zet dus.

klopt idd.