Jump to content

Recommended Posts

Het bezit van een airsoftapparaat is pas legaal wanneer je lid bent van een door de minister erkende airsoftvereniging.

Update 9-2-2013: De NABV heeft zojuist bevestigd dat hun online registratiesysteem dinsdag 12 februari 2013 om 20:00 zal openen voor inschrijvingen. Tevens is bekendgemaakt dat de NABV nu een door het ministerie erkende airsoftvereniging is.

Update 12-2-2013: De kunt je vanaf nu registreren bij de NABV!

Ondanks wereldwijde populariteit en legalisering staat airsoft pas sinds dit jaar op de Nederlandse agenda. De airsoftsport is nog relatief onbekend, maar we verwachten een snelle groei in aandacht. Op 15 januari 2013 zijn de wijzigingen in de Regeling Wapens en Munitie (RWM) in verband met de regulering van airsoftapparaten in werking getreden.

Door aanhoudende ontwikkelingen kan de huidige stand van zaken nog wat onduidelijk zijn, daarom hier even alles op een rijtje. Deze lijst wordt bijgewerkt wanneer er meer informatie beschikbaar komt.

Stand van zaken

• Airsoft is per 15 januari 2013 gereguleerd (niet gelegaliseerd!) in de Regeling Wapens en Munitie.
  • Het bezit van een airsoftapparaat is illegaal, tenzij men lid is van een erkende airsoftvereniging en dit kan aantonen d.m.v. een ledenpas.
  • De NABV is Nederland's eerste erkende airsoftvereniging. De contributie voor lidmaatschap bedraagt € 84 per jaar. (Registreren)
  • De minimale leeftijd voor lidmaatschap is 18 jaar.
  • Voor lidmaatschap is een Verklaring Omtrent Gedrag vereist à € 30 (aanvragen).
  • Airsoftapparaten dienen thuis opgeslagen te worden in een opslag met deugdelijk sluitwerk.
  • Thuis onderhouden en testen van airsoftapparaten mag, mits uit het zicht van omwonenden.
  • Airsoftapparaten dienen vervoerd te worden in een afsluitbare koffer, foedraal of tas.
  • Vervoer zoals bekend en gebruikelijk bij (vuur)wapens: de kortste weg, afgesloten vervoer/tas en gescheiden van munitie.
  • Airsoftapparaten mogen een mondingsenergie van maximaal 3,5 Joule hebben (± 600 FPS).
  • Er is nog geen nieuws over eventuele voorwaarden dan wel beperkingen op het airsoftapparaat, zoals bijvoorbeeld de Duitsland verboden "vol-automatische" stand.
  • De erkende wapenhandel moet een register bijhouden wie airsoftapparaten koopt.
  • Leden mogen zelf airsoftapparaten invoeren/importeren uit het buitenland.
  • Op dit moment is er geen schriftelijke bevestiging van de Douane over de legaliteit van invoer airsoftapparaten.

Voor meer tekst en uitleg over de regulering van airsoft in Nederland verwijzen we je naar:

Edited by Alexander
NABV Update

er is eindelijk duidelijkheid over het vervoer en importeren van de douane!!

zie de link hier onder voor de beschrijving van de douane:

http://www.nabv.nl/nieuws.html

dus we kunnen importeren vanuit de EU, als je een kopie van je lidmaatschap bij het pakket laat voegen!!!!

Gelukkig wat duidelijkheid, dit is aardig geruststellend voor ons online kopers.

Een kopie van je pas aan de zending laten toevoegen is niet de voorkeursmethode, aangezien er geen afspraken zijn met derde partijen over gebruik van kopieën.

Het was ook een beetje onduidelijk of je nou een kopie van je pas van te voren naar de Douane moest sturen of niet. Iemand vroeg er naar op de Facebook en NABV's reactie was dat de Douane contact met je op zal nemen en het pakket vrij zal geven zodra je lidmaatschap geverifieerd is.

Ik merk dat ik de laatste tijd toch nog wel wat vragen heb over wat er nou wel en niet mag volgens de aangepaste Wet Wapens & Munitie. Misschien dus goed om daar eens een topic over te openen waar iedereen zijn vragen kan droppen. Wie het antwoord heeft mag het zeggen.

Een vraag die ik onlangs had is of het is toegestaan je airsoftapparaat te vervoeren met het openbaar vervoer (uiteraard in foedraal en via kortste weg). Stel je hebt geen auto maar wilt wel deelnemen aan een event en kunt daar alleen met OV komen, mag dat dan?

Ik merk dat ik de laatste tijd toch nog wel wat vragen heb over wat er nou wel en niet mag volgens de aangepaste Wet Wapens & Munitie. Misschien dus goed om daar eens een topic over te openen waar iedereen zijn vragen kan droppen. Wie het antwoord heeft mag het zeggen.

Een vraag die ik onlangs had is of het is toegestaan je airsoftapparaat te vervoeren met het openbaar vervoer (uiteraard in foedraal en via kortste weg). Stel je hebt geen auto maar wilt wel deelnemen aan een event en kunt daar alleen met OV komen, mag dat dan?

Ja hoor, zolang je je maar houd aan de vervoerseisen is er niets aan de hand.  B)

Thanks! Heb je misschien ook een bron? Misschien moet ik even toevoegen dat bronvermelding wel handig is in dit topic, aangezien andermans (bewust of onbewust) verkeerde assumpties je in dit geval een strafblad of erger kunnen opleveren :)

Anyway, jouw antwoord hoopte ik al, maar kon me ook het tegendeel voorstellen omdat je je, in tegenstelling tot een auto of fiets, in een publieke ruimte bevindt met je AEG voorhanden (aangezien je geen kofferbak hebt en niet hoeft te sturen).

Ik zou het niet doen, je voldoet niet aan een aantal eisen:

- vrijstelling ingevolge het eerste lid geldt voor het vervoeren slechts langs de weg en het tijdsbestek welke redelijkerwijs voor het vervoer zijn geboden voor

* je gaat dus niet over de weg met de OV.

- Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend aan erkenninghouders en personen als bedoeld in artikel 17a, eerste lid, voor het doen binnenkomen of doen uitgaan van airsoftapparaten die zodanig zijn verpakt dat zij niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend.

* op het moment dat jij het in het OV met je meeneemt is het dus wel direct voor handen.

En dit komt even van mezelf omdat ik het desbetreffende wetsartikel niet kan vinden,

Je mag volgens mij de combinatie AEG, batterij, magazijn en de BB,s niet bij elkaar vervoeren. AEG in de kofferbak en batterij, magazijn en de BB,s (niet geladen) op de achterbank in een tas.

Al vraag ik me af op het moment dat je tegen een preventieve fouilleer actie aanloopt en je direct je NABV laat zien en het meld hoe de agenten zouden reageren. Ik verwacht coulant, maar ik zou niet graag in de schoenen staan van de vervoerder.. Haha

Saint zou oppassen met zo opmerking van over een gitaarkoffer, WANT er zijn van die airsofters die dat soort grappen niet kunnen waarderen. Wwwhaha maar doet me goed om te lezen dat een member van D.A.Group een gezond gevoel voor humor heeft, zonder de airsoft sport in diskrediet te brengen! Sjapoooo!

En dit komt even van mezelf omdat ik het desbetreffende wetsartikel niet kan vinden,

Je mag volgens mij de combinatie AEG, batterij, magazijn en de BB,s niet bij elkaar vervoeren. AEG in de kofferbak en batterij, magazijn en de BB,s (niet geladen) op de achterbank in een tas.

Al vraag ik me af op het moment dat je tegen een preventieve fouilleer actie aanloopt en je direct je NABV laat zien en het meld hoe de agenten zouden reageren. Ik verwacht coulant, maar ik zou niet graag in de schoenen staan van de vervoerder.. Haha

WWM Circlaire 2013, Paragraaf 1, Artikel 9:

... vervoer van een wapen: het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen dat zodanig is verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend; vervoer van munitie: het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van munitie;

Als sportschutter deze vraag eens neergelegd bij Bijzondere Wetten,..

Zolang je "wapen" en munitie aparte afgesloten tas/ koffer opgeborgen zijn, mogen zij in dezelfde ruimte vervoerd worden.

In mijn geval betekende dat: wapen in geweerkoffer, munitie in schiettas. Beide in de kofferbak.

Er staan zowel voor sportschutters als airsofters veel te ruime omschrijvingen die voor meer interpretaties geschikt zijn. Denk jij links, dan zegt oom agent rechts. Als al je papierwerk en lidmaatschappen in orde zijn, en mocht je staande worden gehouden, meldt het dan meteen. Niet dat er bij een actie je kofferbak wordt opengetrokken idd en er ergens per ongeluk een loop uitsteekt ... dan kan het alsnog lastig worden. Gewoon relaxed, binnen de duidelijke regels van de wet, en desnoods meld je je bij de politie als bezitter van airsoftapparaten; dan weten ze iig dat je ze hebt, ook al zal de politie verder niet belast zijn met controle en andere administratieve zaken hieromtrent ... Of lul ik nou weer onzin Obi1?

Yep aangezien je lid moet zijn van de NABV om veilig in te kunnen voeren. Ben je geen NABV lid en wordt je binnen de landsgrenzen gepakt met een airsoftapparaat of een op echt lijkend wapen, of voer je uit het buitenland zoiets in en de Douane onderschept het, ben je flink de sjaak. lees ff de stukken op de linkjes door, had je deze vraag gescheeld  ;)

Ook goed om even te benadrukken dat "aan de muur" strafbaar is, tenzij het de muur van een gesloten kast betreft. Beter dus investeren in skirmwaardig spul :)

Ik heb hier al weer een tijd geleden nog navraag over gedaan bij de NABV en een afgesloten ruimte is volgens mij genoeg  dat was tenminste de term die de NABV in hun antwoord op mijn mail hanteerde. Dat is natuurlijk ruim te interpreteren...

Als het echter gaat om een dichte ruimte met sloten zit je volgens mij goed. Bij scherpe wapens is uiteraard een kluis verplicht maar bij airsoft is het volgens mij voldoende een goed afgesloten opslag te hebben zij het kast, kluis of ruimte. Nooit verkeerd echter om het te benadrukken, helemaal met je eens.

Het is altijd goed te investeren in skirmwaardige materialen maar als je verzamelt hoeft dit niet persé denk ik. Er zijn nog genoeg items die ik op het oog heb waarmee ik het veld niets zou kunnen beginnen omdat ze simpelweg niet functioneel zijn of omdat ze niet praktisch zijn. Blijft echter leuk spul..

Zit even te zoeken naar de precieze omschrijving van de wet over het thuis opslaan. Het moet op slot, dat wist ik maar ook de wapens "niet zichtbaar" maken in eigen huis? Als ik een slot-constructie maak, waardoor elke wapen op slot aan de muur hangt, is dit dan wel toegestaan?

Ik was dit nog niet van plan, maar het lijkt mij wel leuk ze te kunnen zien hangen, liggen, etc. al zitten ze uiteraard vast en "op slot". Je hebt voor fietsen een kabelslot waarmee je ze vast zet. Zoiets kan ik ook voor de AAs gebruiken, neem ik aan?

Ik kan even geen bron vermelden, maar ik geloof dat ze niet zichtbaar mogen zijn voor het publiek. Aan een kabelslot in een kamer ophangen waar voorbijgangers (of een nietsvermoedende glazenwasser) naar binnen kunnen kijken zit er dus niet in, voor zover het überhaupt mag.

De voornaamste reden voor het achter slot moeten bewaren is zodat de wapens niet binnen handbereik zijn voor gebruik of diefstal. Bij diefstal is de kans dat ze in een gesloten kast niet gevonden/meegenomen worden natuurlijk wel aanzienlijk hoger dan aan de muur.

De airsoft wetgeving leest nou niet bepaald lekker weg, wat soms vragen oproept die best makkelijk te beantwoorden zijn. Ik ben dus begonnen met het samenvatten van de wetgeving in normaal Nederlands.

Bron: http://www.nabv.nl/over-airsoft/wetgeving

AA = Airsoft Apparaat (het airsoftwapen, in de volksmond)

Mag ik wapen zeggen?
De NABV heeft liever dat je airsoftapparaat zegt. Ook al verspreken ze zichzelf wel eens.
Bron: Art. 1.1.h

Mag ik een AA in huis hebben?
Ja. Mits je lid bent van een erkende airsoftvereniging (NABV) en dit kunt bewijzen (pasje). Hiervoor moet je 18 jaar of ouder zijn.
Bron: Art. 17a.1

Mag ik een AA vervoeren?
Ja. Met een NABV-pas op zak mag de AA langs de snelste weg (!) worden vervoerd naar:

• Schietvereniging
  • Bijeenkomsten, beurzen en wedstrijdterreinen
  • Wapenhandelaar
  • Landsgrens

Bron: Art. 17a.2

Mag ik een AA gebruiken?
Ja. Mits je kunt aantonen lid, aspirant-lid of door de vereniging erkende introducé te zijn.
Bron: Art. 17b.1

Mag ik een AA verkopen aan iemand?
Ja. Mits beiden partijen lid zijn van een airsoftvereniging.
Bron: Art. 17b.2

Is een foedraal (wapentas) verplicht?
Nee. Wél zegt de wet dat de AA zodanig verpakt moet zijn dat het niet direct voor gebruik kan worden aangewend. Onderin je sporttas, met de magazijnen in je rugzak, is dus ook prima.
Bron: Art. 17d.1

Hoeveel FPS mag mijn pistool/geweer schieten in Nederland?
In theorie kan dat per evenement verschillen, in de praktijk is het echter vaak 360 FPS en 500 FPS voor single-action sniper rifles.

Bron: Websites diverse locaties

Mag ik schieten op privéterrein of andermans terrein met toestemming?
Ja. Sommige agenten schermen met een "zichtcriterium" (het moet uit het zicht van de omgeving gebeuren) maar dat is slechts een richtlijn van de NABV zonder juridisch gevolg. Voorwaarden zijn er echter wel:

• Afgesloten terrein, niet voor publiek toegankelijk (achtertuin, erf, loods, etc).
  • BB's blijven binnen dit terrein en vormen geen gevaar voor omgeving.
  • Schriftelijke toestemming van eigenaar indien andermans terrein en afwezige eigenaar.

Gewenst gedrag:

• Informeer je directe omgeving die evt. zicht heeft op je terrein. Heeft een heel flatgebouw zicht op je terrein dan is het verstandig een ander terrein te zoeken.
  • Ga niet in vol uniform.

Bron: Mailwisseling met Dhr. I. van der Kolk, NABV

Mogen vrienden in mijn tuin schieten met mijn AA?
Nee. Alleen leden en geregistreerde introducés mogen een AA gebruiken, ongeacht de locatie.
Bron: Mailwisseling met Dhr. I. van der Kolk, NABV

To be continued...