Jump to content
Gryphon

[GBBP] Tokyo Marui FN Five-seveN pistol

Recommended Posts

In de 3e Airsoft Player's Choice Awards is Tokyo Marui's uitvoering van de FN Herstal Five-seveN (u wellicht bekend uit Call of Duty: MW3) uitgeroepen tot beste airsoft pistool. Aangezien een goed pistool net zo bepalend kan zijn als een grote, dure AEG mogen we de FN5-7 niet over het hoofd zien. Tijd voor topic over deze schitterende, krachtige en nauwkeurige replica!

Allereerst is leuk om te weten dat de échte 5-7 ook van polymeer (kunststof) is gemaakt. Mocht je voor de real steel look willen gaan, dan hoef je dus geen geld uit te geven aan metalen upgrade onderdelen. Waar je wel extra geld aan kunt uitgeven is een betere outer barrel, want met Green Gas schijn je de meegeleverde loop redelijk zwaar te belasten. Gelukkig is er op eHobby Asia genoeg leuks te vinden om hier een echt beest van te maken.

Origineel (5.7mm, .224")

PO0804arsenal-2.jpg

Tokyo Marui replica:

4952839142337-1.jpg

Geschreven reviews:

Video's:

Vul de rest van dit topic met meningen, ervaringen, upgrades en accessoires!

De TM FN5-7 bestaat ook in een beige en groene variant met meegeleverde M3-achtige tactical light. Die doet alleen heel erg Toys-R-Us achtig aan en de prestaties daarvan halen het lang niet bij een fatsoenlijke LED lamp.

TM-FN5-72.jpg

EOTech M3 halogeen/LED lamp (90+ lumens):

opplanet-insight-technology-m3-tactical-

Verkrijgbaar bij Optics Planet voor $ 90 (halogeen) of $ 125 (LED). De M3 is volgens EOTech al jaren de standaard in tactical illuminators en gaat ongeveer een uur mee. Wil je echt all-out gaan (en meer uitgeven dan aan je 5-7 zelf) dan is de M6X LED/laser combi (125 lumens!) een must. Kost je wel meteen $ 330 ;)

opplanet-eotech-m6x-green-laser-led-ligh

Als je de internals wil tweaken kun je hier terecht:

En

die, zij het met wat slecht licht, uitlegt hoe je de TM Five-seveN helemaal uit elkaar haalt, zodat je alles in een steviger polycarbonaat behuizing van Guarder kunt steken.

Hier alvast een prachtige maatwerk holster van Blade-Tech, speciaal geschikt voor de (real steel, maar ook Tokyo Marui) FN5-7 met M6 tactical light (ook verkrijgbaar zonder ruimte voor tac. light) en voorzien van een "spring loaded" beugel aan de bovenkant zodat je met je duim de beugel snel naar voren kunt schieten. Bevestiging aan het dijbeen. Kosten: ± $ 140.

X0019-IMG_2424.png-300x350.png

Ondertussen op zoek geweest naar wat goedkopere replica's van de M6X en dat blijkt lastig. Er zijn twee of drie merken die ze maken (waarschijnlijk allemaal uit dezelfde Chinese fabriek) voor prijzen tussen de $ 35 en $ 65. Probleem is dat ik alleen de lange versie tegenkom en die is niet geschikt voor pistolen. Voor het monteren onder een pistool heb je de korte versie nodig met een zogenaamde "rocker switch" op de batterijdeksel, i.p.v. de pressure switch. Ik heb een mailtje verstuurd naar AliExpress en Airsoft Club of ze hun replica ook kunnen leveren met rocker switch.

Een iets betaalbaarder alternatief is de Streamlight TLR-2 (± € 200 en 300 lumen!) of TLR-4 (± € 100). We hebben het dan wel over real steel accessoires, maar voor dat geld (en die performance) misschien het overwegen waard.

@kipzilla Yeah, maar ben een beetje huiverig voor pasvorm in tactical holsters. Voor de meest gangbare lights (M3, M6, Streamlight TLR) is wel een holster te vinden, maar met Chinees no-name spul durf ik het niet aan. Het wordt waarschijnlijk een betaalbaar G&P replicaatje van de M3. Laser (M6) wil ik m'n tegenstanders ook niet aandoen, voor zover dat überhaupt wordt toegestaan.

hmm zit ook te twijfelen om een 5-7 erbij te nemen, eerst maar is me glock verkopen hehe

Edit: oeps nou heb ik em besteld ook hahah!

samen met een laylax 6.03mm en een MAG Stainless Steel Outer Barrel + extra magazijn

ben benieuwd wanneer hij er is :P

Haha! Gaaf. Ik heb van mijn 5-7 afgelopen week de hop even goed ingesteld en ben nu echt heel blij met het ding. Heb, naast dezelfde outer barrel die jij straks hebt, ook wat externe onderdelen vervangen. De standaard slide schijnt vroeg of laat te breken wanneer je met green gas schiet, dus ik heb het buitenwerk vervangen voor dit Guarder polycarbonaat setje, en omdat ik de grijze knopjes niet zo fraai vond heb ik daar een zwart setje voor gekocht, eveneens van Guarder.

Waar heb je die 6.03mm barrel vandaan? Ook wel interesse in :)

ik heb die bij wgcshop besteld naast de 5-7 zelf.

ik durfde eigenlijk geen 6.00mm te halen van nineball en de 6.00mm van pdi hadden ze niet(die wil ik er uiteindelijk in denk ik).

eerst maar es zien hoe die prometheus/laylax barrel presteert.

Wel jammer dat ik er nu pas achter kom dat die slide zo snel kapot gaat anders had ik er eentje meebesteld gelijk.

Grijze knopjes vind ik wel leuk eigenlijk dus die laat ik zo.

Ik ben van plan om zo veel mogelijk pdi spul erin te proppen, racegun ftw :P snipers eruit schieten ftw :P

mede ook omdat je sterkere gassen aan kan dan ook, wat met de koude tijden handiger is.

Ps: kan je aub me nick veranderen naar Flash? zo heet ik op airsoftnl ook :)

Een sniperloop van een meter eruit schieten met een 10cm pistoolloop lijkt me lastig, maar die 5-7 wat verder tunen lijkt me ook wel tof. Ook maar eens achter zo'n tightbore barrel aan.

Je username is aangepast, betekent ook dat je nu met Flash moet inloggen.

Nou ik had gelezen dat iemand met zn 5-7 een sniper eruit schoot.

Voordeel van airsoft is dat looplengte niet zo heel veel uitmaakt in vergelijking met realsteel.

heb wgc maar gemaild of ze die guarder frame set erbij kunnen doen. Een Tan 5-7 lijkt me ook heel vet maar ik heb al een tan 1911 dus miss is dat too much :P

Nou mijne is toch nieuw straks als ie binnen is :P Ga em niet uit de verpakking halen uiteraard.

die 25 is inclusief verzenden van mij naar jou he.(uiteraard heb ik ook verzendkosten vanuit china+ evt douane kosten die ik al betaal)

wat had jij dan in gedachten?

Ik had geen idee dat die barrels nog zo prijzig waren, hoopte tussen de € 15 - 20. Nu eerst even wat andere uitgaven aan mijn hoofd en denk dat ik toch ook aan een 6.01mm wil, sorry :) Knal 'm even in het Marktplaats sub-forum anders.

Dit is trouwens ook wel interessant: Propaangas. Ik heb er zelf nog niet zoveel last van gehad, maar bij Laurens lijkt de gasvulling soms maar een half magazijn mee te gaan. In deze "review" van What Are You Buyen zie je hetzelfde probleem. Propaangas lijkt de oplossing. Zo'n tank kun je heel goedkoop scoren bij een campingshop, alleen zul je even een adaptor en siliconenolie (want die zit normaalgesproken in Green Gas, maar ontbreekt in propaan) moeten halen voor je magazijn. Ik ga morgen iets bestellen bij AirsoftWorld en heb daar gratis verzendkosten dus als je interesse hebt, PM me even, dan bestel ik er twee :) (verzendkosten van mijn huis naar jouw deur uiteraard voor eigen rekening).

http://www.youtube.com/watch?v=_pGz7bmbgrM

Ik weet niet of je het weet maar greengas is gewoon propaan met siliconen olie he? Welk merk gas gebruik je? kan ook nog uitmaken namelijk.(101inc gas is nml niet zo )

22,50 voor de barrel dan? tis een laylax/prometheus he :) pdi 6.01kost je gelijk 48 dollar dacht ik:P

Heb dat probleem o.a. gehad met mijn PPQ, USP Compact en ASG M9. Magazijnen uitelkaar gehaald, ringen gecheckt, gesmeerd, verschillende merken gas geprobeerd etc. Voor mijn PPQ had ik zelfs een extra mag bestelt om te kijken wat er dan zo gebeuren en...zelfde probleem!

Dit gaat behoorlijk genant klinken maar de oplossing was bij mij dus gewoon de manier van vullen. Ik hield vaak het magazijn schuin of scheef. Als ik ze echt recht ondersteboven vull is er geen probleem, doe ik dit niet: 4 schoten leeg. Het kan dus echt wat uitmaken. Bij nader onderzoek vond ik dit ook gewoon terug in de handleiding (die ik vaak nooit lees) Zoals ik dus al zei: Een tikkie genant.

Kan natuurlijk ook een ander probleem zijn. Gasmags zijn berucht om hun mankementen. Verschillende soorten gas (zoals hierboven reeds genoemd) of je ringen checken kan uitsluitsel bieden.

@Flash Klopt wat je zegt: green gas is (geurloos) propaan met siliconenolie. Qua prestaties zou het dus weinig uit mogen maken, maar toen bedacht ik het volgende: de inhoud van een propaantank staat onder een veel hogere druk. Dat kan omdat een propaantank nou eenmaal veel sterker is dan een busje green gas. Door de hoge druk van de tank gaat het "voeden" van je magazijn waarschijnlijk een stuk efficiënter, waardoor je magazijn altijd 100% vol raakt. Het is dus wel aan te raden om regelmatig wat siliconenolie in de propaanadapter te druppelen zodat je O-ring niet uitdroogt. Heb zojuist de adapter en olie besteld bij AirsoftWorld, zal je mijn bevindingen laten weten :) De inner barrel laat ik even aan me voorbij gaan; iets teveel uitgegeven de laatste tijd en wil toch echt een 6.01mm (€ 29 bij Fire Support, ex. shipping).

@Altum Silentium Niks genants aan toch? Live and learn :) Het is mij ook opgevallen dat de "houding" erg uitmaakt, maar met propaan heb je dat probleem dus ook minder. Bovendien een stuk goedkoper omdat je véél meer gas koopt (hoge druk weer) voor een véél lagere prijs, mede omdat het niet allemaal uit Taiwan hoeft te komen, waar het gros van ons green gas gebotteld wordt.

Dank je! De 5/7 is propane proof denk je? Ik zou het zelf ook wel eens willen proberen maar voor zover ik erover gelezen heb neig ik toch meer naar greengas. Veel over te lezen maar concreet (corrigeer me als ik het mis heb) is propaan goedkoper maar (met name zonder silicon) een stuk ruwer voor je internals.

Hangt ook af het materiaal van je replica of de replica an sich. Over het algmeen wordt er gezegd dat kunstof aa's niet de beste zijn voor propaan maar in principe kan elke minder robuuste aa het gaan begeven. Ik loop dan liever helemaal geen risico en blijf bij greengas.

TM is een brand dat veel kunststof gebruikt in hun replica's. Zou je het niet liever eerst op een andere secondary proberen? Uiteraard helemaal jouw keus. Ik ben benieuwd wat je bevindingen zullen zijn.