Jump to content
Flash

Airsoftlipo.com Accu-beginnersguide!

Recommended Posts

Ik zie dat er veel onduidelijkheid is over dit onderwerp en mensen veel vragen hebben, dus heb ik een mooie guide getypt om mijn expertise te delen icon_razz.gif. Als er vragen/suggesties zijn dan hoor ik t graag.

Airsoft en accu's beginners guide door Flash en Airsoftlipo.com

DISCLAIMER
Het gebruik van alle airsoftproducten, accu's, laders en elektronica is volledig op eigen risico en er kunnen geen rechten verleend worden aan deze guide. Snap je iets niet? Vraag het dan eerst aan iemand die het weet voordat bijv. je huis afgebrand is omdat je niet wist hoe je lader werkte. De schrijver van dit stuk, airsoftelite.nl en airsoftlipo.com zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade of letsel opgelopen door onkundig gebruik, fabrieksfouten etc.

INLEIDING
Dit is een guide waarin we je zoveel mogelijk willen vertellen over NiMH's, LiPo's etc. zonder je al teveel te verwarren. Ikzelf ben van jongs af aan geïnteresseerd geweest in elektronica en techniek. Ik ben op jonge leeftijd begonnen met het vliegen van RC helikopters (geen speelgoed maar modellen van € 1500-2000). Je zou 't misschien niet op het eerste gezicht zeggen maar daar komt zeer veel techniek en kennis bij kijken. In de afgelopen jaren heb ik dan ook veel geleerd over elektriciteit, accu's, elektromotoren, etc. Graag zou ik de kennis die ik vergaard heb met jullie delen, omdat ik zie dat er vaak veel onduidelijkheden zijn in de airsoftwereld over accu's, laders en elektriciteit.

LEGENDA
V = Volt = Spanning, bepaalt de Rate of fire
A = Ampère = Stroom, bepaalt de kracht die geleverd kan worden, merkbaar in rate of fire (ROF) en trigger response
C = Ah = Capaciteit in Ampère per hour = Maatstaf voor hoe lang de accu meegaat tot hij leeg is
W = Watt = Vermogen

Standaard worden de meeste AEG's met een NiMH accu geleverd, dat is een accu opgebouwd uit meerdere metalen cellen. Vaak zijn het 8,4V of 9,6V accu's. Laten we daar maar gelijk op inhaken: het voltage dat aangegeven word bij een accu noemen we het nominale voltage. Een volgeladen accu zit hier een klein beetje boven: een nominaal 7,4V LiPo geeft 8,4V als hij vol is.

Een hoger voltage zorgt voor een hogere rate of fire (vuursnelheid) en daarmee ook voor meer belasting voor de internals van je gearbox. De trigger response wordt echter vaak bepaald door hoeveel stroom (Ampère) de accu kan leveren. NiMH accu's leveren veel minder stroom dan bijvoorbeeld een LiPo accu, maar NiMH accu's zijn weer steviger dan een LiPo.
LiPo en NiMH accu's hebben geen geheugeneffect, dus ze hoeven niet eerst leeggetrokken te worden alvorens ze te herladen. LiPo accu's mag je in ieder geval nooit helemaal leegtrekken, daar vertel ik later in deze guide meer over.
 
NIMH'S LADEN
Het laden van een NiMH accu gaat vaak met de standaard lader die meegeleverd wordt. NiMH accu's laadt men meestal met niet meer dan 1C, dat is dus 1x de capaciteit (het aantal mAh's). Mocht je niet weten met hoeveel Ampère je de accu mag laden dan kijkt men eerst naar de capaciteit van de accu. Bijvoorbeeld bij een 9,6V 1500mAh NiMH accu is de capaciteit dus 1500mAh dat staat gelijk aan 1,5Ah(de m in mAh staat voor milli). Dus deze accu laadt men met 8,4V en 1,5Ah Max. Er zijn NiMH's die met meer of minder geladen mogen worden maar dat staat dan vaak aangegeven in de handleiding/verpakking/website van de fabrikant. Verder is het goed om de delta peak stand aan te zetten op de lader als de lader die functie heeft.

 

Voordelen NiMH accu:

  • Stevig
  • Eenvoudig in gebruik

Nadelen NiMH accu:

  • Levert weinig stroom (langzamere trigger response)
  • Voltage kakt relatief snel in
  • Prestaties gaan heel snel achteruit bij lagere temperaturen
  • Hoge interne weerstand
  • Lange laadtijden
  • Groot formaat

 

DE LITHIUM-POLYMEER ACCU (LiPo)
De LiPo is een mooie uitvinding die vanuit de hybride autowereld de RC wereld is binnengekomen en nu dus ook de airsoftwereld binnentreedt. LiPo accu's zijn echt topdingen, ze leveren zeer veel stroom: gemiddeld 30x zoveel de capaciteit ©, dat resulteert dus in een snelle triggerresponse. Ze hebben een lagere interne weerstand en houden hun voltage goed vast gedurende ontlading. Dat resulteert erin dat je de 8,4V of 9,6V NiMH van je AEG prima kan vervangen door een 7,4 LiPo zonder te merken dat de accu iets minder voltage heeft. Vaak zeggen mensen dat een AEG verscheidene upgrades nodig heeft voordat er een LiPo in kan. Dat is dus niet het geval wanneer men een 7,4V LiPo gebruikt, ongeacht de capaciteit en C rating. Wanneer men echter een hoger voltage zoals de 11,1V LiPo's gaat gebruiken zijn er wel upgrades nodig vanwege de hoge rate of fire en vermogen dat er gebruikt wordt. Denk hierbij aan een mosfet en sterkere gears.


airsoftLiPo-1200mah-74v-20c-2s1p-battery

 

LET OP! Omdat LiPo's meer stroom kunnen leveren kan het voorkomen dat de standaard Tamiya-stekker warm wordt en zelfs smelt of verkoolt. Dit is mij een keer tijdens een skirm gebeurd en natuurlijk zeer vervelend wanneer men geen backup AA heeft. Gelukkig heb ik toen een accu direct aan de AA gesoldeerd, maar om te voorkomen dat zoiets vaker zou gebeuren heb ik andere stekkers op mijn AA en accu's gesoldeerd.

Hoewel het niet per se een must is, is het zeker aan te raden betere stekkers op je AA te zetten. Tamiya-stekkers hebben namelijk een hogere weerstand dan bijvoorbeeld Deans of xt60 stekkers, waardoor ze warm worden als er veel stroom doorheen gaat. Dit is vooral het geval wanneer men LiPo's of LiFePo4's gebruikt. Deans en xt60-stekkers kunnen hogere stromen en spanningen aan dan Tamiya-stekkers waardoor zij een betere keus zijn.

 

Onder: Deans(links) en xt60  (rechts)


33-thickbox_default_zpsa336c537.jpg    32-thickbox_default_zpsf699dd81.jpg

 

GEVAREN
Het is vanzelfsprekend is dat men een accu niet hoort te mishandelen als in: met teveel Ampères of Volt laden, of beschadigen/penetreren met een scherp voorwerp. Bij een LiPo is dit extra gevaarlijk omdat deze dan vlam kan vatten of zelfs kan exploderen.

Wanneer men de LiPo correct behandeld is de kans op zoiets echter zeer klein. Men kan de LiPo tijdens het laden bijvoorbeeld in een brandwerende LiPo-zak stoppen waardoor laden in de huiskamer wat veiliger is. Laden kan bijvoorbeeld ook in de tuin op een tegel waar verder niks brandbaars omheen staat, men dient dan echter wel goed in de gaten te houden of er geen vocht door bijvoorbeeld regen in de buurt van de laadopstelling komt.

Verder is er nog het puntje ontladen: een LiPo mag niet té ver ontladen worden anders gaat hij kapot en wordt hij bol door gasvorming (zeer explosief waterstofgas). Het beste is om te stoppen met schieten wanneer men merkt dat de rate of fire merkbaar omlaag gaat, want de cellen van een LiPo mogen eigenlijk niet onder de 3,2Volt komen. Het beste is om de LiPo's tot maximaal 80% van de capaciteit te ontladen. Dat wil zeggen dat wanneer men een 1000mAh LiPo heeft, men er niet meer dan 800mAh uit zou moeten trekken. Het bepalen van hoeveel mAh er gebruikt is kan echter eigenlijk alleen met een digitale lader, die aangeeft hoeveel mAh er weer terug in de LiPo geladen wordt. Dan weet men hoeveel mAh men gebruikt heeft, maar in de praktijk is het dus prima om door te schieten tot men merkt dat de Rate of fire begint omlaag te gaan. Dat is wel het moment dat men gelijk moet stoppen met verder ontladen van de accu.


Sommige oudere generaties LiPo's kunnen door deze doorschiet methode misschien alsnog schade oplopen, maar dat geldt in ieder geval niet voor de nieuwe generatie LiPo's die bijvoorbeeld ook met 5C (dus 5 x de capaciteit) geladen kunnen worden. Deze LiPo's zijn van betere kwaliteit en kunnen iets meer "elektrische mishandeling" aan.


Voordelen LiPo accu:

  • Vaak goedkoper dan NiMH's
  • Vrijwel geen last van temperatuurschommelingen
  • Leveren meer stroom
  • Snellere laadtijden
  • Absoluut geen geheugen effect
  • Houdt voltage lang vast tijdens ontlading
  • Kleiner formaat voor hetzelfde aantal mAh (geen PEQ-boxes of crane stocks meer nodig)
  • In verschillende vormen en maten verkrijgbaar

Nadelen LiPo accu:

  • Gevaarlijk bij verkeerd gebruik
  • Speciale lader nodig

 

44-thickbox_default.jpg

LIPO'S LADEN
LiPo's kunnen niet zomaar met elke lader opgeladen worden. Er is een speciale LiPo-lader voor nodig, het liefst een digitale lader met een balancer erin. Aan elke LiPo zitten minimaal 2 stekkers, een laad- en ontlaadstekker voor aan de lader en de AA, maar er zit ook nog een balance-stekker aan. Deze stekker wordt door de balance functie van een lader gebruikt om alle cellen in balans te houden tijdens het laden.
Zoals ik al zei zijn LiPo accu's zeer gevoelig voor mishandeling dus ook voor teveel laden.
Daarom is het belangrijk dat men een lader heeft die:

 

  • verschillende soorten accu's kan laden (LiPo, LiFePo4 en Li-Ion);
  • op tijd stopt met laden;
  • een balancer heeft die alle cellen in balans houdt (max. 4,2V per LiPo cel);
  • accuraat is qua voltage en amperage;
  • beveiliging tegen ompolen(omdraaien plus en min) heeft.

 

Veel goedkope Chinese laders zoals Turnigy, Imax, Bantam etc. hebben inaccurate weerstanden in de lader zitten, deze weerstanden worden gebruikt bij het bepalen van de laadstroom en spanning. Dit geldt ook voor de kleine analoge laders zonder schermpje etc. De levensduur van een accu kan dus achteruit gaan of de accu kan kapotgaan door deze onnauwkeurigheid. Bijvoorbeeld omdat hij een van de cellen van een 2-cell 7,4V LiPo constant laadt tot 4,25V in plaats van de 4,2V wat normaal hoort.

Wanneer men de juiste lader heeft en de LiPo op de juiste manier is aangesloten (laadstekker én balance-stekker aangesloten) kan het laden beginnen. We nemen een voorbeeld-LiPo van 7,4V 1000mAh, 25C ontlaadstroom en 5C Max laadstroom. Het is belangrijk dat de juiste soort accu op de lader geselecteerd wordt, in dit geval LiPo dus. Een LiPo kan met 1C geladen worden afhankelijk van de soort/merk/generatie. Vaak staat het aangegeven op de LiPo hij met meer C opgeladen kan worden. De voorbeeldLiPo mag met 5C geladen worden dus 5* de capaciteit(1000ma=1A)= 5A. Dit is echter het maximum en het is beter voor de levensduur van de accu als je daaronder zit. We stellen de lader dus in op 7,4V LiPo 3A balance charge in dit geval. Als het goed is kun je nu op start drukken en zal de lader de LiPo opladen totdat hij vol is, dan zal hij een signaal geven en stoppen met laden. Op dat moment kan men zien hoeveel mAh er terug in de LiPo is gegaan en dus met hoeveel mAh men de LiPo ontladen had tijdens het gebruik.

 

GENERATIES LIPO'S
Er zijn een aantal generaties LiPo's:
De eerste generaties die zeer gevoelig waren voor mishandeling en nog niet heel krachtig, klein etc. waren. Deze zie je bijna nooit meer.
Dan is er de huidige/verouderende generatie LiPo's. Deze LiPo's Laadt men met maximaal 1C meestal en zijn redelijk kwa prestaties(ontlading, duurzaamheid). Toch komt t vaak voor dat deze LiPo's na bijvoorbeeld 40 laad/ontlaad-cycles al bol gaan staan en minder worden in kracht en capaciteit.
Gelukkig is er nu een nieuwere generatie LiPo's die vaak tot 5C maximaal geladen kan worden en een zeer hoge ontladingskracht heeft(aangegeven met discharge C op de LiPo, bijv 30C continu 60C piekvermogen). Deze LiPo's zijn wat robuuster qua elektrische mishandeling(per ongeluk te ver ontladen oid.)
Het is dus goed om onderzoek te doen naar wat voor LiPo's er aangeboden worden bij winkels. Vaak vragen winkels en webshops hoge prijzen voor oudere generatie LiPo's die minder presteren.


ANDERE LITHIUMACCU'S
Hoewel er ook hardcase LiPo's zijn zie je die niet vaak, er is echter een soort lithiumaccu die je wat vaker ziet en dat is de LiFePo4. Deze heeft cellen van 3,3V per cel ten opzichte van de LiPo die cellen van 3,2V heeft. De LiFePo4 kan wat meer mishandeling aan, mede door de hardcase, maar de LiPo kan nog steeds meer stroom leveren en sneller opgeladen worden, dus die wordt vaker gebruikt en is praktischer. Verder is er nog de Li-Ion accu, maar afgezien van gebruik in mobiele telefoons zie je die bijna nooit gebruikt worden in de RC of airsoftwereld.

WELKE LIPO HEB IK NODIG?

  • Voor airsoft raad ik LiPo's van minimaal 15C aan (de meeste LiPo's zitten hier ruimschoots overheen)
  • Minimaal 800 om lang genoeg te kunnen spelen zonder steeds accu's te wisselen. Meer mAh = langer spelen, maar let er wel op dat je accu wel past in je AA en dat het niet te zwaar wordt.
  • Om een 8,4V/9,6V NiMH te vervangen door een LiPo zou ik een 7,4V LiPo kiezen, omdat deze even goed, zo niet beter is dan een 8,4V/9,6V NiMH. Men heeft dan ook geen upgrades nodig aan de internals, behalve 't vervangen van de stekkers (optioneel).


EN 11,1V+ LIPO'S DAN?
Met een hoger voltage heb je dus een hogere rate of fire, máár: Met een standaard AEG raad ik af om 3-cel (of meer) LiPo's te gebruiken omdat deze dusdanig veel van de AEG vragen dat hij waarschijnlijk zeer snel kapot zal gaan. Om een dergelijke LiPo te gebruiken moet men wat upgrades uitvoeren, namelijk een mosfet-unit inbouwen. Deze mosfet kan veel meer stroom en spanning verdragen dan de standaardcontacten in je AEG. Daarbij is het ook noodzakelijk om te zorgen dat de gearbox goed genoeg geüpgrade is met alle onderdelen die daarvoor nodig zijn (sterkere gears, sterkere zuiger, perfecte shimming etc.).

DISCLAIMER
Het gebruik van alle airsoftproducten, accu's, laders en elektronica is volledig op eigen risico en er kunnen geen rechten verleend worden aan deze guide. Snap je iets niet? Vraag het dan eerst aan iemand die het weet voordat bijv. je huis afgebrand is omdat je niet wist hoe je lader werkte. De schrijver van dit stuk, Airsoft.nl en airsoftlipo.com zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade of letsel opgelopen door onkundig gebruik, fabrieksfouten etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vond dit een interessant tabelletje (bron)

 

life_9.9v_review_04.jpg

 

Ik twijfel namelijk nog altijd of een 11.1v LiPO in mijn TM Recoil Shock AA nou wel zo'n goed idee is. Het recoil gewicht schijnt zo'n hoge RoF moeilijk bij te houden en op de TM Next Gen Recoil Series Appreciation/Sales Group werd een 9.9v LiFe accu genoemd als gulden middenweg. Zoals Flash al uitlegde minder gevoelig voor misbruik dan een LiPO en betere voor de levensduur van je EBB AA dan een 11.1v :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vond dit een interessant tabelletje (bron)

 

life_9.9v_review_04.jpg

 

Ik twijfel namelijk nog altijd of een 11.1v LiPO in mijn TM Recoil Shock AA nou wel zo'n goed idee is. Het recoil gewicht schijnt zo'n hoge RoF moeilijk bij te houden en op de TM Next Gen Recoil Series Appreciation/Sales Group werd een 9.9v LiFe accu genoemd als gulden middenweg. Zoals Flash al uitlegde minder gevoelig voor misbruik dan een LiPO en betere voor de levensduur van je EBB AA dan een 11.1v :)

zon rate of fire tabel is afhankelijk van tig andere dingen die hier niet vermeld staan :P

 hoe kan het anders dat bijna 20rps  schiet met een accu die ''maar'''20c is... dat zou rond de 10 rps ofzo moeten zijn volgens deze tabel.

 

Voor een EBB is het niet wenselijk om een hele hoge rof te hebben, gezien je het geheel erg zwaar belast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey flash thanks voor deze info, zeer nuttig en leerzaam.

 

Maar ik heb voordat ik dit las ook onderzoek hierom gedaan en heb niet direct gezien hoe je deze moet opslaan. Ik heb namelijk gelezen dat je een lipo moet opslagen op +/- 50% van zijn capaciteit.

 

Dus bij 1600 mah, dat je deze moet opslaan met 800 mah om een langere levensduur etc te behouden. Weet niet of dit wel of niet waar is want ik ben hier geen kenner in en heb de overstap nog niet gedaan. 

 

Vandaar dus ook maar de suggesties/vraag of dit klopt en dit er ook eventueel in te zetten. 

 

Met vriendelijke groeten Jordan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een functie die vooral handig is  in de rc wereld waar een accu al gauw 100-200 euro kan kosten, dan wil je je accu zoveel mogelijk  sparen natuurlijk.

 

voor airsoft accus maakt het niet zoveel uit vind ik, want die gebruik je vaak meerdere keren per maand.

Maar het is wel zo inderdaad dat je hem even op storage moet zetten via je lader(als die deze functie heeft) als je hem langere tijd wilt bewaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet iemand op hoeveel volt je de lader moet zetten als je een NiMH 9.6V 1500mAh wil ontladen?

Mijn lader moet je dan op discharge zetten en dan de voltage induwen (imax i6) als deze niet discharge heeft gaat dit niet. Maar als je een nimh 9,6V hebt dan moet deze niet ontladen worden maar eerder opgeladen ... nimh batterijen moete opgeladen opgeslagen worden (beter voor de levensduur).

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het goed is krijg ik van de week een stel nieuwe laders binnen.

Waaronder een computerlader van 80Watt en een simpele lipolader van rond de 20 watt.(heb ik al een aantal van op voorraad momenteel, zie airsoftlipo.com)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze Imax B6AC V2.

Heb er nog niet veel mee geladen, ben zelf ook redelijk nieuw met airsoft, maar vind hem wel fijn tot nu toe.

Lees verder ook veel goede verhalen over deze lader. Hij ondersteund volgens mij ook alle gangbare soorten accu's.

Handig, ben net op zoek naar een goede lipo lader. Nog steeds blij met deze neem ik aan?

En heb je een US stroomnet adapter er tussen of kun je gewoon een computer kabel er in doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laders waar we het hier over hebben laden tot een bepaalt punt en balancen (bij lipos). De bij AA's meegeleverde adapters blijven laden. Daarom staat er vaak bij dat deze max x lang gebruikt mag worden. Deze overlaad de batterij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker, prima ding :D Ik heb er een Europese stekker aan gemaakt voor de voeding.

Heb hem nog niet aan de pc gehangen eigenlijk, gaat gewoon micro usb in zover ik kan zien.

 

Ik heb hem uiteindelijk via AliExpress besteld bij X-Shine Electronics, zou wel geleverd worden met een US stekker. Via allekabels.nl is een C5 stekker (Micky Mouse) €6,50, excl. verzendkosten...

Dus ik heb in de comments van AliExpress gevraagd of hij met een EU (schuko) stekker geleverd kon worden. En ja hoor: "Thank you for your order, no problem, we will send you EU plug power adapter."

 

SWEET! Ik hou van dit soort service.

Dus, als jullie hem willen shoppen, doe dat bij X-Shine, voor €54 thuisbezorgd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laders waar we het hier over hebben laden tot een bepaalt punt en balancen (bij lipos). De bij AA's meegeleverde adapters blijven laden. Daarom staat er vaak bij dat deze max x lang gebruikt mag worden. Deze overlaad de batterij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wil een lader maken van een adapter? Don't think that's gonna fly. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar na wat onderzoek is bovenstaande lader een zeer goed beestje.

 

Nice!

Check ff of hij wel origineel van SkyRC is. Er zijn veel namaak laders in de omgang.

Checken kan hier: http://www.skyrc.com/antifake/indexen.php

Thanks, ga ik doen zodra hij binnen is. Will let you know.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×