Jump to content
Altum Silentium

Inokatsu 1911

Recommended Posts

Bij deze een kleine belichting van de Inokatsu 1911 100th anniversary edition. Een review kun je het niet noemen, heb gewoonweg te weinig kennis en ervaring om echt 'in depth' te gaan. Ik richt me in het algemeen voornamelijk op collectables waarvoor esthetiek een groter deel inneemt dan prestaties. Ondanks dat het overgrote deel van de airsofters denk ik bestaat uit spelers is het misschien toch eens leuk om wat te weten te krijgen over minder gebruikelijke modellen. Ik lees vaak hele lappen tekst als ik iets ga zoeken over een bepaalde replica, zal het proberen kort te houden zodat men er mooi doorheen kan skimmen :)

Als je gaat zoeken op de 1911 kom je al snel deze aardige clip tegen van iemand die behoorlijk teleurgesteld is. Impulsief als ik ben was ik pas uitgebreid gaan zoeken nádat ik de replica had gekocht dus een beetje spanning was gepast. Wat kan men verwachten?

Extern:

Gewoonweg erg goed. Het materiaal is van een betere kwaliteit dan ik tot nu toe heb gezien, in bezit heb of heb gehad met uitzondering van Viper Tech. Zwaar, solide, mooie finish. Bij het openen van de doos kreeg ik meteen een KJW gevoel wat voor deze replica en bijbehorend bedrag een beetje tegenviel maar naarmate je het beter bekijkt en bestudeert merk je al snel dat dit een andere klasse is met name als je replica's van andere merken er bij pakt. De finish an sich zou zich goed lenen voor weathering zoals verschillende resultaten via Google aantonen maar ik kies er altijd voor collectables ongemoeid te laten tenzij ik er twee haal.

LlUBPOi.jpg?1

De markings zijn echt fantastisch en voor een verzamelaar maakt dat een hele hoop goed. De Inokatsu vertoont markings die je mogelijk op geen enkele andere replica aantreft zoals 'GHD' of 'CTWG'. Voor een uitleg kijk hier eens. Persoonlijk betekende dit voor mij dat ik wat coulanter was tegenover de andere externe gebreken zoals het ontbreken van een imitatie slagpin, het vreselijk afwijkende magazijn dat bovendien stroef past en de ergste: de vaste barrel bushing waardoor je de 1911 dus niet kunt fieldstrippen zoals het origineel. Niet alleen is deze niet te verschuiven, bij mijn exemplaar zit deze muurvast en lijkt niet te verwijderen zodat de buitenloop ook niet uit de slede te verwijderen is. Met name deze laatste gebreken zouden absoluut (!) niet voor mogen komen bij een replica uit deze prijsrange. Overigens is dat bij alle gebreken het geval maar deze zijn wel zeer ernstig ook omdat modellen van bijvoorbeeld KWC en zelfs WE (Socom Gear) dit wel hebben. 

D0u1si7.jpg?

INTERN

De solide kwaliteit vinden we intern terug waar het nog meer opvalt hoe goed de replica is gemaakt. Vrijwel alle onderdelen zijn van solide metaal (loading nozzle niet) waarvan de kwaliteit hoger ligt dan normaal. Dit valt wederom op als je het vergelijkt met andere merken waarbij duidelijk gebruikt is gemaakt van aluminium of daaraan gerelateerde onderdelen in combinatie met plastic. Zelfs de binnenloop is gemaakt van staal in plaats van het standaard koperen/brass buisje wat we normaal aantreffen. Al deze onderdelen bij elkaar in combinatie met een C02 systeem zorgen voor een fantastische feel en schietervaring. 

tWDOk5J.jpg?1

wLEjeP8.jpg

Des te groter de teleurstelling te bemerken dat de constructie van de binnen- en buitenloop speling vertoont waardoor de replica zeer moeilijk weer in elkaar is te krijgen. Iets wat mij niet normaal leek maar wel aannemelijk. In andere artikelen over deze replica komen namelijk ook weer andere gebreken naar voren (die mijn exemplaar dan weer niet heeft zoals een losse spring housing) Alles bij elkaar heeft mij dan ook doen besluiten deze terug te sturen in ruil voor een ander exemplaar. 

yYDQEG2.jpg?1

CONCLUSIE

Kort gezegd is de Inokatsu het verkoop bedrag van 800-1000 niet waard. De replica heeft enorm veel potentieel maar de gebreken maken de verwachtingen niet waar. Het is maar al te makkelijk tegen de Inokatsu aan te trappen maar de kwaliteit van de onderdelen zou een standaard moeten zijn voor andere replica's. Daarnaast is de aandacht die besteed is aan de afwerking hoewel op sommige punten gebrekkig voor mij nog steeds een grote plus. Als de techniek deugdelijker was en de esthetische mankementen verbeterd zouden worden zou dit echt een topper zijn.

Dit is natuurlijk persoonlijk maar gezien de kwaliteit van de onderdelen wil je gewoon dat deze replica slaagt. Puur als collectable vind ik de Inokatsu nog steeds een aanwinst maar dan wel binnen de context van de 60-70% korting waarmee ik deze replica heb aangeschaft. 

Altum, thx om je nieuwe aanwinst met ons te delen en toe te lichten.  ;)

Zeker toch als het over een merk als Inokatsu gaat, denk dat maar weinig Airsofters deze ooit zullen aanschaffen ?

En op deze manier krijgen wij die dingen toch ook 's van wat korter bij te zien, en beoordeeld door iemand van onze eigen leden.  

En zo je maar weer hoe overprised Airsoft toch kan zijn, in deze prijsklasse zou je toch echt perfectie mogen verwachten he ! 

De finish en markings zijn evenwel geweldig mooi.

En nu afwachten wat ze je terug gaan sturen he ? :unsure:  

Tja, je had het nu al zo vaak gevraagd ;) Ik denk dat vrijwel niemand deze aan zou schaffen simpelweg omdat het veel te duur is. Daarom is het misschien juist wel leuk om er iets over te zeggen. Ondanks de kwaliteit van de onderdelen zwaar overpriced. Aan de andere kant; in airsoft is er maar weinig niet overpriced met name als het op replica's aankomt.

Voor een goede prijs echter een echt verzamelaarobject. Discutabel de meest gedetailleerde 1911 op de markt. Markings zijn geweldig. Wat ook een leuk aspect is: De enige brand marking zit aan de binnenkant van de replica en verstoort daarmee dus niet de authenticiteit zoals dat bij zóveel brands wél het geval is. Staat er aan de ene kant een Glock marking terwijl aan de andere kant 'made in Japan' staat of iets dergelijks, erg vervelend. Army is trouwens ook een merk wat het aardig goed doet als het daarop aankomt.

Logica suggereert dat je veel zou mogen verwachten voor een hoge prijs maar in airsoft is het toch belangrijk je verwachtingen of interpretatie bij te stellen. Na het aanschaffen van een aantal prijzige replica's is dat toch iets wat ik heb meegekregen. Het blijft vaak toch 'maar' een replica. Of de prijs het dan toch nog waard is hangt af van je persoonijkheid.

Ze sturen me er dus gewoon nog zo een. Daar ga ik dus weinig aan doen, paar woodgrips erop en in de collectie.