Jump to content
cortez

Hogere RoF; Gears, motor of beide aanpassen?

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik wil mijn APS ASR-116 aeg weer een stukje verder upgraden, ditmaal wil ik de RoF omhoog krijgen.

Nu ben ik opzich bekend met gear ratios en het feit dat er high speed motortjes te koop zijn, echter heb ik wisselende verhalen gelezen over hoe je het best de hogere RoF kunt behalen.

De een zegt; pas je gears aan naar high speed gears EN kies daarnaast voor een high speed motor. De ander zegt; je moet kiezen voor of een high speed gear ratio met een normale motor of voor een normale gear ratio met een high speed motor.

 

De mensen in de laatste categorie gebruiken met name het argument dat de combi van high speed gears met high speed motor TE snel wordt en daardoor veel te hard slijt of gewoon vast loopt.

 

Wat is jullie visie wat betreft dit stukje upgraden?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk hebben geen van allen gelijk :).

Neem een high torque motor. Afhankelijk van wat je wilt halen heb je minimaal een goede Mosfet, een serie DIY mods (AoE correctie en shimming) en mogelijk een nieuwe piston nodig.

Een nog hogere rof haal je dan met 16:1 of 13:1 gears (met wss een delayer chip), en will je nog extremer dan kun je gaan shortstroken en/of naar een dual sector gear kijken.

Ter vergelijking, ik zit op ca 22 rps met 18:1 gears. Wat op full auto voor mij al te veel is. Dus begin met de eerste stap en de voorbereiding er van, dat is mijn advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha mooi dit; de enige optie die ik niet heb opgenoemd wordt aangeraden :) maar thanks voor de tip, high torque wordt het in dat geval en daarnaast ga ik sowieso de gearbox intern tunen om het gewenste resultaat te behalen, er zit nu nog een kunststof piston in.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

HT is btw relatief, een HT Lonex motor is niet hetzelfde als een HT ZCI motor, maar een goede motor voor als je meer ROF wil halen uit je replica is een SHS/RA 16 TPA motor kost ongeveer 30-40 euro afhankelijk van waar je hem haalt. Ik zou idd gewoon beginnen met de motor up te graden en de DIY mods te doen zoals AOE corrigeren, shimmen en een mosfet installeren en als je dan nog niet tevreden bent kan je altijd nog overstappen naar lagere gear ratio's of zelfs een DSG.

 

BTW High speed motors worden niet meer aangeraden omdat die heel erg veel stroom vreten en niet efficiënt zijn terwijl dit niet meer nodig is gezien de motors in airsoft veel beter zijn geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel jezelf ook de vraag hoe hoog je je ROF wil opdrijven , in vergelijk met de realiteit. 

(Ter informatie een echte M4 schiet een 950rpm in full auto, das maar een 16rps  ;) )

Als je het louter voor de gameplay doet, zal een hoge rps je trefkans wel verhogen (Vulcan principe)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan nog. Zolang je replica ver en accuraat schiet (dus voor je aan snelheid upgrades begint, starten we bij voorkeur daar :)), zul je steeds minder full auto gebruiken en is de bijwerking genaamd trigger response als nog erg fijn :). Maar ik draai ook niet voor niks met mijn JeffTron mosfet de toeren op full auto omlaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel jezelf ook de vraag hoe hoog je je ROF wil opdrijven , in vergelijk met de realiteit. 

(Ter informatie een echte M4 schiet een 950rpm in full auto, das maar een 16rps  ;) )

Als je het louter voor de gameplay doet, zal een hoge rps je trefkans wel verhogen (Vulcan principe)

 

Die m4 is trekker overhalen en direct resultaat zien, bij een bb moet ik een seconde wachten, dat kan best lang zijn ;)

 

@Topic Starter: Shim je replica eerst en zorg er voor dat hij stock al goed loopt. Ga dan pas nadenken wat voor RPS je graag wilt (Wil je wel meer RPS, of wil je een snellere trigger response?) en pas daar je behoeften op aan.

 

Zolang je maar niet luistert naar de adviezen die in sommige van die Facebookgroepen gegeven worden..... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor alle info en tips, ik ga gewoon beginnen bij een nieuwe motor. Mijn gearbox ga ik misschien compleet vervangen, ik heb nu de APS SilverEdge gearbox, maar wanneer ik deze vergelijk met de Lonex die een maat van mij heeft is dat ding zo gammel als maar kan. Ik heb hem wel netjes geshimmed maar toch voelt hij niet erg solide aan zeg maar. 

Sowieso ga ik een goed uitzoeken wat je met een mosfet allemaal kunt, krijg toch het idee dat ik daar niet omheen kan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shell of gehele gearbox? Die volledig van te voren gemaakte dingen zijn echt overpriced.

Ligt er aan wat het prijsverschil wordt tussen alles los aanschaffen of in één keer een drop in gearbox. Als het bijvoorbeeld 20-30 euro scheelt denk ik toch dat ik drop in een stuk fijner vindt, scheelt een hoop werk haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het EBB stukje uitschakelen, als je dat nog niet gedaan hebt, zal wellicht ook helpen. Zo'n gearbox ziet me er eerlijk gezegd nog niet eens zo verkeerd uit. Zijn het geen onderdelen die wat 'gammel' zijn? Ik gebruik eigenlijk zelden aftermarket gearboxen. Ik begin altijd met goed poetsen en her en der wat zaken bijwerken. Dan weer in alle rust (.... rust, uhuh...) alles opbouwen en afstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er aan wat het prijsverschil wordt tussen alles los aanschaffen of in één keer een drop in gearbox. Als het bijvoorbeeld 20-30 euro scheelt denk ik toch dat ik drop in een stuk fijner vindt, scheelt een hoop werk haha

 

Laat ik zo zeggen als je 20-30 euro minder uitgeeft dan een volledige modify gearbox van 200 euro dan doe je iets fout. Zeker gezien je 50% van de onderdelen in elke gearbox kan hergebruiken en bijna nooit slecht zijn zoals de cylinder, small parts en vaak de gears en dan blijven er nog maar een klein deel over wat handig is om te vervangen en meestal niet eens over de 50-75 euro gaat. Daarnaast mis je alsnog op een volledige aftermarket gearbox nog steeds de mosfet, de goed afgestelde AOE en als je pech hebt ook de shimming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist besloten alle adviezen van iedereen netjes op te volgen en daarna weer verder te kijken wat ik eventueel nog anders zou willen :) Ik ga een nieuwe motor halen (Tornado F2 High Torque Gen.2) even kijken hoe de compressie is met de huidige onderdelen en aan de hand daarvan eventueel een nieuwe piston met piston head erin zetten. Dan even de AOE goed zien te krijgen en netjes shimmen, en als ik dan nog niet tevreden ben misschien nieuwe gears erin, maar voor nu gewoon alles met de standaard gears en dan even kijken hoe het uitpakt :)

 

toch nog een laatste vraag; ik heb nu 7.4 lipo's, is dit voldoende voor de high torque motoren of is 11.1 aan te raden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goede keuze :P, van die motor zul je zeker veel plezier hebben :). 7.4V of 11.1V kunnen allebei maakt niet uit voor de motor die draait wel, maar met een 11.1V moet je oppassen. Om 2 redenenen, bij een niet goede AOE zal je bij een plastic piston sneller de pick up tand strippen en zonder een mosfet zul je veel sneller je trigger contacts slopen door arcing. Dat is ook een van de redenen dat mensen een mosfet aanraden zodat je een 11.1V kan gebruiken zonder dat je arcing krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.ak2m4.co.uk/internal-parts/motors-parts/ra-high-torque-motor-long

http://www.ak2m4.co.uk/internal-parts/pistons/ra-14-tooth-piston-lightweight

http://www.ak2m4.co.uk/internal-parts/cylinder-heads/ra-m4-cylinder-head-pad

http://www.ak2m4.co.uk/internal-parts/pistons-heads/ra-piston-head-pom

 

Veel te dure piston zeker omdat ze aangeven dat het een polycarbonate is, dit is geen goed plastic voor een aftermarket piston, relatief bros vergeleken met POM of Nylon (ik vraag me af of het een polycarbonate piston is). Daarnaast als je goed de AOE corrigeert moet je over het algemeen wel wat meer weg halen dan alleen een tand. Voor de rest wil je in een high rof build gewoon een full metal rack dus daarom een SHS full metal rack piston, de lightweight is puur omdat de normale niet in stock is, maar ga je  naar hele hoge RPS dan maakt gewicht van de piston wel uit.

 

Cylinderhead en piston head zijn overpriced en daarnaast is een alu pistonhead niet interessant voor een high RPS build, daarom heb ik er een POM Piston head voor genomen, maar je kan ook de double O-ring alu piston head die op de site staat nemen als je dat zou willen. Cylinderhead is gewoon duur en met degene die ik linkte kan je makkelijker de AOE corrigeren dan met een silent head design van de Tornado.

 

Motor is duur, SHS/RA motor is praktisch hetzelfde voor 4/5 van de prijs, maar mata heeft ze beide gehad dus mogelijk dat die zijn laatste oordeel hier over kan vellen.

 

Mosfet is prima maar let er op dat je alsnog wel wat moet solderen.

 

Also ik mis nog een air nozzle. Ik weet niet hoe goed de stock air nozzle is van APS, maar een goede air nozzle doet ook veel voor de air seal en gezien de meeste parts duiden op dat je dit wilt verbeteren zou ik daar ook nog eens naar kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De motoree presteren hier nagenoeg hetzelfde. Ik zie geen verschil, op de prijs na.

 

En goed naar de handleiding kijken van de JeffTron drop-in. Mogelijk moet je nog een gearbox onderdeeltje aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mannen ik kan jullie niet genoeg bedanken voor alle hulp! Als ik al het spul besteld, ontvangen en geinstalleerd heb zal ik nog eens laten weten hoe het allemaal presteert :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×