Jump to content
Gryphon

Lichtgewicht quick detach plate carriers

Recommended Posts

Ik ben dus op zoek naar een lichte plate carrier waarin ik me niet helemaal leeg zweet op warmere dagen, en die ik snel aan en uit kan trekken zonder allemaal klittenbandlagen los te hoeven trekken. Wat betreft sluiting is m'n criterium een enkele eh... klemsluiting (?) in de taille. In de prijsklasse waar ik in zoek (bovenkant van het Made in China-segment) sprongen de Flyye Fast Attack Plate Carrier en de Condor Sentry Plate Carrier in het oog.

Ik vond de Flyye voor een goede prijs bij het Franse Airsoft Entrepot. Ik kreeg 'm vandaag binnen, maar kan niet wachten om 'm terug te sturen. Bleek dat ik meer criteria had dan ik dacht ;) Zal even toelichten met plaatjes waarom (klik voor grote versie).

Op het oog een erg mooi ding. Fraai afgewerkt en de constructie voelt heel degelijk. Wel viel me meteen op dat het groen wat meer verzadigd was dan het OD dat ik gewend ben. Wat me ook opviel was dat de binnenkant niet is gevoerd met ademend gaas, zoals bij alle Condor producten. Het is Cordura nylon all the way through. Dat helpt niet echt bij het niet-zweten. Maatje M voelde ook wat als kinderspeelgoed, maar heb geen vergelijkingsmateriaal.

NssBOE3l.jpg

Om het nog wat zweteriger te maken zitten er ook foam "pantserplaten" in het ding. Wel zo realistisch, maar dat ademt natuurlijk voor geen meter. Haal je de platen eruit, dan blijft er een heel flimsy vestje over met een voor- en achterzijde die eruit zien alsof ze gevuld moeten worden. Met een foamplaat bijvoorbeeld.

1hSJLNtl.jpg

YrfzsvRl.jpg

Ah, daar was ik al bang voor. Het OD groen van Flyye is een stuk groener dan dat van Condor, waar ik al mijn pouches van heb. Kleinigheidje, maar ik heb liever geen wildgroei aan groentinten. Vandaag dus geleerd dat "Olive Drab" weinig zegt.

Cu5MIKDl.jpg

SEeVHD0l.jpg

Enfin. Hij gaat terug. Hoop dat de verzendkosten meevallen. Nu net de (discontinued) molle versie van de Condor Sentry besteld voor een hele goede prijs. De nieuwe versie (LCS) is lasercut, maar dat vind ik visueel niet zo fraai en lijkt me minder duurzaam. Stay tuned! :)

Had je al een JPC geprobeerd (daar zag ik meer Spartanen in lopen dacht ik)? Over het algemeen is dat ook geen porum zonder platen. Wel iets meer stevigheid aan de zijkant. Mocht je daar toch iets kwijt willen kan dat. Wel een klittenband strap, maar Dan glij je er ook zo uit.

Ik ben persoonlijk geen fan van de carriers waar je nu naar zoekt. Degene die ik heb gehad was zonder platen niet zoveel soeps en de vorm moet je zitten, mij dus niet.

En anders wellicht toch een Chestrig. Wellicht iets waar evt ook een backplate voor verkrijgbaar is, mocht je toch iets op je rug willen. Wellicht een battlebelt met harnas?

Mja, een chest rig (zoals de Tasmanian Tiger Mk II waar ik eerder naar keek) vond ik achteraf toch niet zo handig omdat ik idd ook graag iets op mijn rug kwijt wil kunnen. Die TT rig had wel ruime zijvakken, maar ik wil geen zwembandjes ;) Je kunt er dan wel een backplate voor kopen (à € 65), maar dan wordt het weer een te grote uitgave voor hoeveel ik speel...

De Flyye JPC is wel fraai, maar krijg je toch minder snel uit. Bovendien heb ik Flyye een beetje afgeschreven om hun OD interpretatie. Condor's OD werkt beter met m'n Kryptek (je bent een ontwerper of je bent het niet, hahaha). Dan maar ietsje inleveren op de kwaliteit, hoewel ik me afvraag of ik daar met mijn skirmfrequentie überhaupt last van heb ;)

Een plate carrier is in de eerste plaats natuurlijk ook een pate carrier, ontworpen om SAPI plates op de juiste plek voor je torso te houden 

met als hoofdtaak je torso te gaan beschermen , haal je die der uit heb je idd een soort lege rugzak.

En hoe "lightweight" hij ook mag zijn je zal toch altijd met 2 panels zitten waar je, onvoorwaardelijk onder gaat zweten in de zomer

kleurverschil tussen verschillende brands & batches lijkt me ook vrij onvermijdelijk, (alhoewel ik zelf verschillende pouches & plate carrier bestelde en dit wel vrij kleur-idem was)

En draagt ook wel bij tot het realisme.

Dit alles lijkt mij gewoon bij het concept "plate carrier" te horen.

Wil je toch echt een lightweight PC , zou ik -zoals Mata ook al voorstelt-  voor de JPC gaan (origineel Crye design) dit model is tegenwoordig erg in zwang in de realiteit.

Ik denk dat Condor de afwijker is eerlijk gezegd. Ik heb van tig merken OD en condor is toch net een tikkeltje anders. De rest verschilt ook wel licht soms, maar niet zo erg. Zal even een foto maken van mijn OD JPC van TMC met Condor Tidepool achterop.

Hahaha, ik lijdt een te grote beroepsdeformatie om die verschillende kleurnuances te kunnen toleren ;)

Het maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit wat de "ware" OD kleur is, maar aangezien al mijn pouches van Condor zijn en hun interpretatie OD perfect aansluit bij m'n Kryptek Mandrake camo, ga ik voortaan toch eerst voor Condor. Het enorme aanbod en de goede verkrijgbaarheid van hun spullen is ook wel een pré. Mocht iets het uiteindelijk begeven, dan kost het je niet de hoofdprijs en heb je het zo weer in huis :)

Had je al een JPC geprobeerd (daar zag ik meer Spartanen in lopen dacht ik)? Over het algemeen is dat ook geen porum zonder platen. Wel iets meer stevigheid aan de zijkant. Mocht je daar toch iets kwijt willen kan dat. Wel een klittenband strap, maar Dan glij je er ook zo uit.

Ik ben persoonlijk geen fan van de carriers waar je nu naar zoekt. Degene die ik heb gehad was zonder platen niet zoveel soeps en de vorm moet je zitten, mij dus niet.

En anders wellicht toch een Chestrig. Wellicht iets waar evt ook een backplate voor verkrijgbaar is, mocht je toch iets op je rug willen. Wellicht een battlebelt met harnas?

Guilty! Ik heb een cheap ass Emerson JPC met 4 Fastmags, die ik afgelopen Zondag voor het eerst heb gebruikt.

In combo met die fastmags vind ik het ideaal. Al ben ik niet zo'n purist als Gryph is. Zweten doe ik ook zonder plate carrier door het rennen. :P

De Warrior Assault RPC voldoet volgens mij aan al jouw eisen. Ik heb zelf de DCS en ben er heel tevreden over. Ademt goed, is licht en zeeeeer duurzaam.  Wel iets duurder dan china plate carrier, maar wel al z'n geld waard.

http://www.uktactical.com/p-12446-warrior-recon-plate-carrier-sapi-coyote-tan.aspx

Die heb ik ook. Top ding! Maar wel erg prijzig. Vooral als je hem ook nog vol wilt hangen met fancy pouches...

Ik bouw mijn replica's op maximale range en precisie en voor de rest dingen die ik absoluut niet nodig ben niet meenemen. Dus op deze manier, minimale meters is minimaal zweten :P

Ik pak ook nog wel eens vlaggen enzo :D:P

@broodro0ster Die Warrior Assault RPC is inderdaad schitterend! Met bijna € 150 wel een stuk boven wat ik van plan was uit te geven, maar als de Condor Sentry nou enorm tegenvalt moet ik 'm toch maar eens overwegen.

@broodro0ster Die Warrior Assault RPC is inderdaad schitterend! Met bijna € 150 wel een stuk boven wat ik van plan was uit te geven, maar als de Condor Sentry nou enorm tegenvalt moet ik 'm toch maar eens overwegen.

Ik weet dat de prijs vrij stevig is. Bij UK tactical doen ze wel regelmatig 10-20% korting op warrior assault. Als je je inschrijft op de nieuwsbrief krijg je de kortingscode als er zo'n aanbod is.

Persoonlijk koop ik tegenwoordig liever van de eerste keer kwaliteit. Want ik heb te vaak dat ik iets koop uit de middenklasse en dan een maand of 2-3 later wil ik het alweer verkopen om de top tier te kopen zeg maar. Tegenwoordig koop ik alleen nog de dingen die ik echt nodig heb en direct kwaliteit. Ik moet zeggen dat de verleiding naar upgrade dan weg is en het uiteindelijk frustraties en geld bespaart :P

Ik ben al lang fan van Warrior Assault Systems door de goede prijs-kwaliteit verhouding. Niet alles is even goed uitgedacht, maar meestal zijn het goeie kopieen/afgeleiden van bekende duurdere merken.

Die RPC heb ik voor 90 euro op de kop weten te tikken met een speciale aanbieding toen hij net uit was. Nog geen seconde spijt van gehad, awesome ding.

WAS biedt idd wel een mooie middenmaat tussen het echte high end en het betere chinaspul. Maar man wat wordt het overhyped. Veel WAS eigenaars die doen alsof ze het warm hebben uitgevonden. Op de laatste skirm waar beschouwde een WASboy mijn HSGI taco's inferieur aan de WAS versie mooi niet dus

WAS biedt idd wel een mooie middenmaat tussen het echte high end en het betere chinaspul. Maar man wat wordt het overhyped. Veel WAS eigenaars die doen alsof ze het warm hebben uitgevonden. Op de laatste skirm waar beschouwde een WASboy mijn HSGI taco's inferieur aan de WAS versie mooi niet dus

WAS is toch wel meer richting high end dan China meuk hoor. En HSGI is zeer goed spul, maar ook zeer overprijsd.