Jump to content
Gryphon

Als je álles opnieuw kon doen...

Recommended Posts

Na een paar jaar airsoften hebben we allemaal wel wat voortschrijdend inzicht. Met zo'n enorm aanbod aan gear en upgrade onderdelen hebben we vast wel wat dingen geprobeerd die tegenvielen.

Welke fouten/miskopen heb jij gemaakt waar je nieuwe airsofters voor kunt behoeden? Of beter, wat zou je als eerste hebben gekocht als je wist wat je nu weet?

Mijn grootste fout — zoals de oude garde hier wel weet — was het volledig laten upgraden van m'n Tokyo Marui SCAR-H. Er worden dan zoveel verschillende toleranties op de proef gesteld dat je vraagt om problemen. Als ik ooit weer een AEG aanschaf blijft-ie stock, met hooguit een upgrade aan de barrel en hop.

En de DYE i4 blijft de meest effectieve (maar minst tacticool) oplossing tegen beslaande brillen!  B)

Als ik opnieuw kon beginnen dan had ik als eerste replica meteen een ICS gehaald of misschien nog iets duurder, niet dat mijn G&G slechts is maar qua looks vind ik het achteraf niet de meest coolste replica, oh en altijd nog eerder zijn begonnen met leren over replica's upgraden, je kan nooit vroeg genoeg beginnen xD. Voor de rest speel ik nog maar 1,5 jaar airsoft dus ben nog een semi noob.

Voor de rest speel ik nog maar 1,5 jaar airsoft dus ben nog een semi noob.

Ik denk dat er veel zijn die door frustraties etc niet eens door hun eerste jaar komen dus 1,5 is zo slecht nog niet. Dat zie je ook aan de advertenties bij verkoop "2-3 mee geskirmd, alleen in tuin mee geschoten + de ridicule vraagprijzen voor een 2e hands item"

Ik denk dat er veel zijn die door frustraties etc niet eens door hun eerste jaar komen dus 1,5 is zo slecht nog niet. Dat zie je ook aan de advertenties bij verkoop "2-3 mee geskirmd, alleen in tuin mee geschoten + de ridicule vraagprijzen voor een 2e hands item"

Oh yup for sure, op airsoft.nl vragen mensen vaak hoofdprijzen omdat er meer dan 1 mag bij zit of een red dot sight en dan laatst was er weer iemand met wel een fatsoenlijke prijs, APS UAR goed geupgrade voor 240, kijk dat is nou een degelijke prijs. Als je de hobby gewoon echt leuk vind dan stop je niet zo snel :), zo doe ik ook al ongeveer 6-8 jaar aan wargaming (warhammer 40k, flamesofwar, enz.) en behalve dan dat ik andere systemen ben gaan spelen ben ik daar ook nog niet mee gestopt. 

De waarheid, vooral m.b.t. tot die hoge tweedehands prijzen, zo vervelend. 

Grote fout:

- Een klassieker: Kwantiteit boven kwaliteit. Ik vond alles mooi en tof en wilde van alles weten en vasthouden etc. dus kocht alles wat los en vast zat. Heb wel wat kennis van de verschillende brands maar als verzamelaar kun je beter voor de echt exoten gaan en als speler voor wat betere praktische kwaliteit. Uiteindelijk weer veel verkocht. Uiteraard met verlies maar aan de andere kant wel vaak verkocht aan mensen van dit forum of vrienden die je van harte een koopje gunt. Een andere fout die hier mee hand in hand gaat is té goedkoop gaan. Beter even door sparen voor iets beters en/of zeldzamer.

Beste keus:

- Dat ik uiteindelijk toch ben gaan spelen maar dit geleidelijk heb gedaan zo wel praktisch als financieel. Wilde eigenlijk alleen maar collecten. Vond de historie interessanter en de community schrok me af (met alle respect voor jullie, laat daar geen vergissing over bestaan). Kat uit de boom gekeken en uiteindelijk Furo (van dit forum en waar ik al een goede klik mee had) gevraagd of hij mij op sleeptouw wilde nemen. Het is veel leuker om met ervaren mensen mee te gaan met wie je bovendien een goede band hebt en je staat sterker tegenover de wat mindere kanten van het spel. 

Dat dus praktisch. Financieel heb ik minimaal geïnvesteerd in mijn skirm loadout en dat werkt prima. Als je her en der info opzoekt wekt dit al snel de indruk dat je heel veel moet investeren in gear en upgrades. Dit is mijn inziens een keuze maar geen noodzaak. Ik ben uiteindelijk voor een goede replica gegaan met minimale upgrades, goede schoenen en een Dye en dat was het. Dit werkt nog beter als je zoals ik alleen cqb speelt. Voor de grotere velden misschien iets minder maar dan vind ik het een tip om cqb te beginnen en dan uit te bouwen naar een loadout die geschikt is voor grotere velden. Scheelt aanzienlijk in de centen.

Qua replica's heb ik tot nu toe niet echt te klagen. Al zou ik bij sommige replicas toch liever iets hoger ingestapt zijn, nu werken ze wel prima na de nodige upgrades, maar niet zonder slag of stoot (niet de specnas, die zijn super :P).

Qua gear heb ik jammer genoeg wel een hoop miskopen gehad. Vesten, chestrigs, battlebelts, ik heb van alles geprobeerd voor ik bij het juiste kwam. Gelukkig was het meeste clonespul met een niet al te hoge prijs, maar toch,, had er een leuke replica voor kunnen kopen al met al.

Slechte keuzes:

Goggles/brillen aanschaffen zonder thermal lens.

101 inc airsoft combat boots kopen zonder te passen (ze zitten k*t)

Betere keuzes:

Dye i4 kopen, een van de beste aankopen voor CQB/indoor bb slingeren.

Een bar10 Gspec bouwen, ik heb altijd lol met mijn sniper.

Mijn TM 5.1 Hi capa  :D (profiel foto)

Een Battle belt met Harnas (veel fijner om mee te snipen)