Jump to content
Airsoft Elite
ze_dWARf

Dwarf's HPA Compendium

Recommended Posts

VOORWOORD

 

Ik vond dat er rond HPA heel wat informatie te vinden is echter is deze info vaak gefragmenteerd met waar -en onwaarheden. Daarom dat ik besloot deze gids samen te stellen om antwoorden te vinden op je vragen alsook een inleiding te zijn voor mensen die geen kennis hebben van HPA. HPA wordt vaak als verzamelnaam gebruikt binnen airsoft voor apparaten die perslucht gebuiken om bb's voort te stuwen. Echter zijn niet alle HPA systemen hetzelfde vandaar dus ook bijkomende uitleg. Moest je een vraag hebben die niet in de gids staat, voel je dan vrij om deze te stellen. Merk ik dat de vraag beanwoord wordt in de gids dan zal ik er echter naar verwijzen dat je de gids dient te lezen. Er is geen betere leermeester dan jezelf hierdoor zal je zelf de kennis opnemen en zal je de systemen beter bergrijpen. Zelf ben ik in het bezit van zowel een Daytona als een Polarstar fusion engine moesten hier specifiekere vragen rond zijn kan ik misschien soelaas bieden.

Tot slot zul je in de gids het woord VEILIGHEID dit tegenkomen. DIt is voor je eigen goed lees deze informatie aandachtig, de gemiddelde hpa fles bevat genoeg potentiële energie om een personenwagen van de grond te heffen. Ik moet er dus geen tekening bij maken, ga er verantwoordelijk mee om hpa is geen speelgoed. je wilt niet in het nieuws komen als kleine Kenny die zichzelf en zijn ouderlijk huis opblies.

Happy reading,
dWARf

1  Tanks en Regulators
- 1.1 Tanks
Bij HPA systemen worden bb's voorgestuwd door perslucht. Deze moet ergens vandaan komen maar omdat de meeste mensen het niet zo leuk vinden om met een compressor van 50kg+ op hun rug rond te lopen wordt deze opgelagen in een tank onder hoge druk. Hierin kunnen we 2 soorten tanks onderscheiden:

4500psi/300bar: Deze tanks zijn te herkennen aan hun lichte gewicht en met composiet versterkte constructie. Voorts hebben ze veelal een grotere inhoud dan 200bar flessen. Ze zijn meerdere in de meeste gevallen herkeurbaar.

3000psi/200bar: Deze tanks zijn meestal uit staal/ aulminium vervaardigd en zijn tevens zwaarder dan hun 300bar grotere broers. Tevens hebben ze een kleinere inhoud. Echter zijn deze wel het goedkoopst.

 

-1.2 Preset regulator

Als je een tank koopt komt deze met een preset regulator. In deze regulator wordt druk in je tank een eerste stap afgezwakt van de druk in de tank naar een vaste "preset" druk van de regulator. Hierin kunnen we 3 soorten onderscheiden adhv de druk die ze leveren.
SHP: 950-1100 psi (wordt naar mijn weten niet gebruikt binnen aisoft)
HPA: 800-450psi
SLP: 300 psi

Een laatste aandachtspunt bij het kiezen van een preset regulator is dat er ook een onderverdeling is in de ingaande druk van de reg. Er zijn 2 soorten met elk hun ingaande druk namelijk 4500 of 3000 psi. Dit keuze is dus afhankelijk van je tank. Heb je 4500 psi tank doen moet je een reg nemen voor 4500 psi. Heb je een 3000 psi tank wordt dit 3000psi. Een belangrijk aandachtspunt voor je VEILIGHEID is dat je geen 4500 psi reg op een 3000 psi tank mag zetten. De 4500 psi reg heeft veiligheden die pas op hogere druk in werking treden dan 3000 psi. Doe dit niet dit kan zeer ernstige verwondingen tot zelfs de DOOD tot gevolg hebben. Okay dudes? Als je je spullen koopt bij een winkel die weet waar ze mee bezig zijn zou dit ook niet mogen voorvallen/ krijg je zelfs hiertoe niet de kans.

 

*NOTE: Hoewel er preset HPA regulators zijn die tot 850 psi gaan heb ik voor HPA 800 psi gebruikt als cut-off veiligheid. Dit omdat er regulators zijn die max 800 psi mogen en de tippmann m4 ook 800psi geeft als ingaande druk.

Op je preset reg vindt je ook je vulnippel en je burst discs. Je burst discs dienen als veiligheid en zullen bij een te hoge druk scheuren om veiligheidshalve de druk af te laten. VEILIGHEID: Zijn je discs gescheurd of beschadigd dien je ze te vervangen. Als je ze vervangt dien je ze te vervangen door dezelfde discs met det dezelfde drukwaarde. Onderzoek voor je ze vervangt de reden waarom ze gescheurd zijn.
 

-1.3 Regulator
Deze bouwt de druk nog een stap af van de druk van je preset reg naar de werkdruk van je engine (120-40 psi). Hij schroeft op de preset reg en maakt via een persluchtleiding verbinding naar de engine van je replica. De werkdruk naar je replica kan hier bijgeregeld worden waardoor je ook de de fps die je replica schiet kan afstellen deze functie kan normaliter dmv een tournament lock en kabelbinder verzegeld worden. ELKE REPUTABELE ORGA EN EERLIJKE SPELER zal erop toezien dat dit gebeurt.  Heeft ook een grote draaiknop waarmee je de luchttoevoer naar je engine kan aan -en uitschroeven. Alsook een veiligheidsventiel dat bij te hoge druk lucht zal laten afvloeien. 

 

2 Engines

2.1 Non-recoil
2.1.1 Polarstar
-Fusion engine
Deze vervangt de gehele gearbox in een replica en heeft een groot aantal parameters die ingesteld kunnen worden dmv de fcu. In deze engine kunnen de poppet valve en nozzle vervangen worden door een andere waardoor het mogelijk wordt luchtverbruik en psi zeer nauwkeurig af te stellen voor de barrel lengte van je replica. Dé engine als je dat laatste procent extra performance wilt.

-F2

Basically een drop in fusion engine meer info nog af te wachten.

-Jack en F1

Dienen in een gearbox geplaatst te worden. Ook hier kunnen verscheidene parameters ingesteld worden via de fcu. De jack en F1 onderscheiden zich op basis van de solenoïde die de luchtstroom beheert. De F1 zal geleidelijk zijn druk lossen waar de jack de zijn lucht in een keer dumpt. In theorie zou de F1 hierdoor consistenter moeten zijn. Door de gebruikte componenten is de jack goedkoper de F1

 

2.1.2 Wolverine

-Inferno en SMP
De smp is de voorganger van de inferno het enige verschil is dat bij de inferno de luchtbuis ingwerkt is in het chassis van de engine. Dient in een bestaande gearbox geplaatst te worden. Instelbare parameters via FCU echter niet zoveel instellingen als een polarstar. De inferno kan met de juiste nozzle ook in v3 gearboxes dienen.

-Hydra

Drop in kit voor ofsett nozzle geabrboxes (M14's  P90 etc)
*NOTE

De inferno gen1 is blijkbaar een big no no er zijn hiervoor wel upgrade kits. Mensen die vroeg hun gen1 hadden konden gratis upgraden. Even opletten dus als je een 2ehands inferno koopt. Nog een aandachtspunt is dat de inferno een spartan en een permium uitvoering heeft. Deze hebben betrekking tot de fcu, met een spartan doe je je instellingen via de trekker van je replica wat voor sommigen omslachtig bevonden wordt. Bij de premium worden de instellingen gedaan door 2 rheostaten (lees ook 2 schroefjes om je innerlijke DJ los te laten en aan te draaien). Er is ook bluetooth fcu beschikbaar.
De uiteindes van de hydra en inferno zijn verwisselbaar, Je hoeft dus geen volledig nieuwe engine te kopen als hem in een 2e ofsett gearbox replica wil steken.
Een limiterende factor van deze engines is dat de fps maar binnen een bepaald gebied regelbaar is. Het kan dus zijn dat als je hogere fps wilt je een langere inner barrel zal moeten gebruiken.

-Bolt
Engine specifiek voor bolt action rifles op basis van de Tokyo Marui VSR10. Kijk na welke replica je bezit. Lijst met modellen vind je hier.

-reaper

Closed bolt drop in kit op basis van de bolt. 

 

2.1.3 Protech
-Mk 2
Drop in engine zeer efficiënt uit de doos. Verwisselbare nozzles en instelbare parameters op de fcu. Voor zover ik weet alleen te bestellen in Amerika.

 

2.1.4 Valken
-V12 engine
Valkens visie op de fusion engine sommige onderdelen zijn uitwisselbaar met de fusion engine. Lichtjes goedkoper.

 

2.1.5 Kuba

-Nemesis
Vrij onbekend merk. Drop in kits voor AEG's

2.1.6 Mancraft
-SDIK

Sniper Drop In Kit ,conversie kit voor snipers rifles om ze om te zetten naar hpa of co2. Dubbelcheck welke uitvoering je nodig hebt vooor je replica alvorens aan te kopen.

-PDIK
Drop in kit voor AEG's. Volledig mechanisch alleen single fire.

*NOTE: Zowel de SDIK als de PDIK kunnen werken met CO2 capsules.

 

2.1.7 Redline airosft

-n7
Closed bolt drop in kit.

 

2.1.8 Een of ander Russich ding waarvan ik de naam vergeten ben
De titel zegt alles was hem ergens tegengekomen op een forum maar ben de naam kwijt. Moest iemand een briljante ingeving krijgenmag hij/zij het mij altijd laten weten.
 

2.2 Recoil

2.2.1 Daytona

Drop in kit voor specifieke replica's op basis van merk en model. ( lijst met modellen vind je hier staat het niet in de lijst dan is er ook geen kit voor).
Geen goedkoop systeem. Vereist modificatie van de replica. Dient ingeschoten te worden (minimum 6000 bb's). Bezint er ge begint, ben je niet comfortabel met opendoen met van je replica of bezit je beperkte technische kennis, dan is dit niet voor jou. Wat krijg je ervoor terug: Recoil, veel recoil zoveel zelfs dat he de schroeven van je replica moet loctiten omdat ze anders lostrillen. Een betrouwbaar systeem dat bij alle temperaturen werkt mits een correctie installatie van de kit. Werkt enkel op luchtdruk geen geprul met FCU's. Lees de FAQ voor je vragen stelt.
 

2.2.2 Alyan
Drop in kits geeft je de dezelfde functies van je GBB replica maar relatief betrouwbaarder. Vereist enige modficatie van je replica. Naar het schijnt lucht hongerig en de kwaliteitscontrole durft nogal eens de wensen over te laten.
 

2.2.3 Tippmann
Solide systeem mooie instap in de hpa wereld zonder kopzorgen, werkt uit de doos. Hier hangt wel tegenaan dat hij uit de doos wel werk kan gebruiken zoals een barrel build (Widebores gedijen naar het schijnt niet zo goed in tippies) alsook kan de hop up wat liefde gebruiken. Kan operen als onafhankelijke gun op CO2 magazijnen).

2.2.4 Hpa tapped GBB

Mogelijk de goedkoopste manier naar een HPA setup. Geen funky stuff meer bij kouder weer. Inherent aan het vaker/krachtiger cyclen zullen de GBB onderdelen sneller lijken te slijten. Let op dat je met je regulator niet boven de 120 psi gaat, anders ga je brokken maken. Opletten voor joule creep.

MODS: WORK IN PROGRESS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je hier zoveel tijd ingestoken hebt.

 

Ik zie alleen een foutje bij de tankjes.

 

Je hebt zowel 4500psi en 3000psi tankjes die SLP zijn. HPA of SLP slaat op de output die de tank levert op zijn interne regulator.

HPA tanks hebben een output van rond de 800psi. HPA staat voor High Pressure Air

SLP tanks hebben een output van rond de 300psi. SLP staat voor Super Low Pressure

 

De tanks zijn in feite hetzelfde, maar de regelaar die op het einde van de fles zit, is anders. Vaak zijn SLP regulators goedkoper, maar dan heb je ook een tank nodig met SLP output. Met 800psi maak je die regulator kapot.

Maar een regelaar zoals de Redline SFR kan met beide type tankjes werken.

 

Wat precies voor/nadeel is tussen SLP en HPA weet ik eigenlijk zelf niet echt. Al heb ik wel al gehoord dat op sommige HPA setups de performantie achteruit begint te gaan als je onder de 1000psi komt op jouw tank. Dus de kans is groot dat kantelpunt bij een SLP tank lager ligt (in combinatie met een regulator die voor SLP geschikt is)

 

Bij de duurdere tanks met betere regulators (zoals de ninja's met pro V2 reg) kun je de output zelfs instellen door gebruik te maken van shims.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg handig, aangezien ik ook over niet al te lange tijd de overstap ga maken. Wat als het goed is een Inferno gen2 word. Tegen die tijd zal ik hier nog zeker even dubbel checken of ik dan het goede er bij heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wist niet dat er van inferno verschillnde gens waren. Zal er eens onderzoek naar doen en dan updaten.

 

Jup jup best een aanzienlijk verschil had ik gezien in werking, in ieder geval worden volgens mij de gen1's ook volledig vervangen, want alle mensen met een gen 1 kunnen een gen 2 upgrade kit gratis krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dwarf, ik hoop dat je dit blijft updaten " thumbs up!!" 

 

Ter info betreft de Tippmann M4:

 

De Tippmann heeft heel veel liefde nodig wil je het verder dan ca.40m laten schieten idd.

CO2 gebruik: 

De meeste Tippmann gebruikers gaan vaak meteen over op HPA gebruik.

Reden hiervoor is dat de co2 capsules in de mags wel werkt, maar de resultaten niet consistent zijn.

Tevens heb je maar 80 bb's in je mag en je nog voldoende co2 in je capsule heb voor meer bb's.

1 co2 capsule per mag helaas!

 

HPA gebruik: 

De stock setup werkt bij de meeste wel goed, verwacht alleen niet dat je er ver mee zal kunnen schieten.

Zelf heb ik de 6.05 PDI en de 6.23 Orga uitgeprobeerd en man wat een gezeik heb ik om de FPS goed af te stellen zeg.

Ik heb het nog steeds niet in orde.

Wat ik zelf ondervonden heb en bij de FB Tippmann group gelezen heb is dat bij een tightbore je overdruk krijgt.

Bij een widebore heb ik dan onderdruk na de valve, wat betekent dat ik een heavy bolt en misschien wel een high velocity valve moet gaan aanschaffen.

 

En dit alles om de FPS goed af te kunnen stellen.

Bij die van mij is het standaard rond de 450+ fps bij een tightbore en krijg ik het niet lager.

Bij mijn Widebore is dat zelfs onder de 200FPS! en krijg ik het niet hoger met de standard setup ( ook niet met de 3/4 of 1 3/4/ inch spacer in de bolt!)

 

Ik heb nog geen 6.08 of 6.10 innerbarrel gepobeerd. 

Misschien dat deze beter zal werken.

 

Het voordeel van de Tippmann is dat het puur mechanisch is en het nadeel is dat geen een hetzelfde resultaat zal tonen.

Wat voor de een zal werken, hoeft voor de ander niet perse het geval te zijn.

 

Voor de Tippmann gebruikers, ik zou zeggen meld je aan bij de " Tippmann arms airsoft owners group"  op Facebook!!

Je zal het nodig hebben en dat is niet sarcastisch/cynisch bedoeld.

Al denk ik dat ik een van de weinigen hier op de forum ben die een Tippmann gebruikt.

 

Ik zou wel met een paar Tippmann gebruikers aan tafel willen zitten voor hulp e.d., dus bij deze!

 

Gr. E-poch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, ja idd.

Laat dat je niet afschrikken, want ik had in het begin hetzelfde en ik zou mijn Tippmann voor geen goud willen verkopen of ruilen.

Met elke serie worden ze beter. 

Ik geloof dat het al over de 8000 is of zo.

Zo uit de fabriek zijn ze best goed, alleen verwacht niet dat ze voorbij de ca.40m of zoiets kunnen schieten.

Meestal word ook aangeraden om, in elk geval het binnenwerk, stock te laten tot het wat ingesleten is. 

Hoeveel bb's je daarvoor moet schieten weet ik niet, maar i.e.g. min. 10000 moet wel voldoende zijn.

 

Het probleem begint vaak pas als je het wil upgraden om verder mee te kunnen schieten. gemiddeld 70/80m moet kunnen.

Hiervoor moet je wel veel voor doen en dat heeft o.a. te maken met het feit dat de Tippmann geen regulator gebruikt.

 

Zoals ik al zei, wil je wat lezen over de problemen die Tippmann gebruikers tegenkomen en mogelijke oplossingen die ze daar voor vinden, meld je aan bij de Tippmann groep ( is wel een engelstalige groep) en zeg er bij dat je nog geen tippmann heb, maar er over nadenkt of zo.

Ze doen meestal niet zo moeilijk.

 

Gr. E-poch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een maat van me heeft er een gehaald dus ik kan het de 15de proberen, maar ik heb zowieso niks met terugslag, als ik dat wil dan ga ik liever toch scherp schieten en als ik HPA ga wil ik mijn huidige AEG's kunnen gebruiken dus dan koop ik liever een drop in, daarnaast vind ik de stilte van een normale HPA engine ook wel mooi, zeker nu ik laatst een paar filmpjes van dutch the hooligan keek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wist niet dat er van inferno verschillnde gens waren. Zal er eens onderzoek naar doen en dan updaten.

Gen 2's hebben een veer op de nozzle, die er voor zorgt dat de nozzle altijd terugkomt. Daarmee is hij beter geschikt voor meerdere hop up rubbers, waar de gen 1 alleen echt lekker met de Rode madbull werkte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een tippman is een leuke ervaring. Maar performance is voor mij belangrijker en daar blijven de tippy's op achter. 

 

Dat is dus de reden waarom ik een tweede HPA wil. 

Ik zat al te kijken naar een tweedehandse replica die ik dan wil ombouwen met eenWwolverine.

Weet iemand wat het verschil is tussen de spartan en de premium versie?

 

Gr. E-poch

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dat is dus de reden waarom ik een tweede HPA wil. 

Ik zat al te kijken naar een tweedehandse replica die ik dan wil ombouwen met eenWwolverine.

Weet iemand wat het verschil is tussen de spartan en de premium versie?

 

Gr. E-poch

FCU, oftewel met de spartan kan je het niet heel fijn afstellen maar moet je het in stappen doen en is het instellen via de trigger. Met de premium krijg je een FCU waarop je het preciezer kan afstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo ja. ik dacht dus dat je er sowieso een fcu erbij kreeg, maar dat is dus alleen bij de premium versie.

Ach ja, nog even door sparen dan maar.

 

Gr. E-poch

Share this post


Link to post
Share on other sites

beturrrr. 

 

Vraagje, heb ik de "Trigger board" nodig van Wolverine?

Misschien voor de hand liggend, maar mijn beeld m.b.t. de inbouw hiervan is nog niet volledig.

 

Gr. E-poch

Share this post


Link to post
Share on other sites

beturrrr. 

 

Vraagje, heb ik de "Trigger board" nodig van Wolverine?

Misschien voor de hand liggend, maar mijn beeld m.b.t. de inbouw hiervan is nog niet volledig.

 

Gr. E-poch

 

Trigger board vervangt de huidige trigger contacts, het zorgt er dus voor dat je trigger pull en selector plate wordt geregistreerd, dus ja, zonder werkt het hele zootje niet :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed plan! Hoe en waar precies?

Voor mij word het wel pas in juni/juli 2017 voordat ik genoeg fondsen beschikbaar heb.

 

Zijn er meer mensen die dit willen gaan doen dan?

- E-poch

- Mata

- Cheese

 

Gr. E-poch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×