Jump to content

Recommended Posts

Zo na lang zoeken, youtube filmpjes kijken, twijfelen en tijd proberen vrij te maken was het eindelijk zover.

Alle materialen waren binnen gekomen om eindelijk m'n eigen kydex holster te proberen te gaan maken.

Waarom?

Was heel benieuwd of dit proces zelf goed te doen was.

Zodat ik niet een nieuw holster hoef te kopen als ik weer een replica aanschaf.

En volledig customizable naar m'n eigen wensen.

De materialen die ik heb gebruikt:

Kydex (aliexpress)

eyelets + slagmal (aliexpress)

Gesloten cell foam (isolatie afdeling op m'n werk was zo aardig me te sponsoren)

Boekschroeven / connectieschroeven 

Gereedschap:

Boormachine

schuurmachine

Figuurzaagmachine

Mes

Snijmat

Liniaal / stalen rei

Winkelhaak

Schuurpapier P400 (om alle randjes na te bewerken / polijsten)

Helaas in m'n enthousiasme heb ik niet overal foto's van genomen (maybe next time)

Wat zou ik anders doen de volgende keer:

Iets meer aandacht besteden aan wat het final ontwerp moet worden zodat ik beter rekening kan houden met het plaatsen van eyelets en dergelijken.

Van te voren de backplate grof uitzagen zodat deze volledig langs de slede omhoog loopt.

Zou ik het nog een keer doen?

Absoluut!!! Het maken, vormen, tekenen en uitdenken van alles vond ik heerlijk om te doen, er komen zeker meer holsters!

Tips voor iedereen die het ook wil proberen:

Alles is te koop bij Aliexpress, goedkoop alleen even wachten op sommige onderdelen.

Verwarm je kydex niet te hoog, bij mijn eerst pers was het te warm hierdoor zat de leatherman helemaal klem en superstrak (te strak) en het foam was gedeeltelijk aan de kydex gesmolten. 

Voor mij was net onder de 180 graden celcius perfect.

Je hoeft geen super dure machines te hebben om dit te doen, alles kan gedaan worden met huis tuin en keuken gereedschap.

Kijk op youtube voor meer tips, er staan zat instructie videos online!

genoeg tekst, tijd voor foto's

Na het persen

6d6NWZr.jpg

Binnenkant van de mal

WswKINs.jpg

Eyelet gaten voorgeboord, hierdoor ontstaan gelijk referentie gaten die handig zijn later tijdens het uitlijnen van de 2 zijdes tegenover elkaar.

ns68avu.jpg

Uitgezaagd, afgeschuurd en gebogen

A56oh1A.jpg

Achterzijde

m2sMTFC.jpg

Final product, een paar dagen eerder had ik al een holster voor m'n leatherman gemaakt

ApDsLe9.jpg

ZgOAHGa.jpg

Gewoon doen, dit moet easy peasy voor jou zijn als ik kijk naar de builds die je al hebt gedaan.

Trouwens vorige week vrijdag ermee een skirm gedaan en wat zit het lekker!!! 

Het zit lekker strak langs je lichaam, zwaait niet rond. Easy access en het zit niet in de weg met bewegen, m'n IMI holster zat meer in de weg eigenlijk.

* Blaast stof weg *

Ik zit momenteel een beetje te hannessen met mijn beenholster.
Met hoe hij zit en dat mijn FNX met alle toeters en bellen er niet heel mooi in past.
Een Kydex holster lijkt me een mooie oplossing en ben niet bang om het zelf te maken.

Paar vraagjes:
- Als ik de beugels op de achterkant zie neem ik aan dat je hem op je broekriem draagt? Heb je daar soms een foto van? Ze lijken nogal ruim of niet?
- Hoe is de kwaliteit, is hij nog heel?
- Wat was je ongeveer kwijt aan het einde van de rit?

Als ik hem moet kopen dan ben ik volgens mij al snel €100 kwijt en weet niet of dat zomaar met alle attachments kan. Daarnaast heeft zelf maken ook wel wat.

Ik heb toevallig 2 weken geleden een nieuwe gemaakt voor mijn andere side-arm.

Maar de oude werkt nog steeds prima, de reden waarom mijn loops zo ruim zijn is omdat ik een wat bredere riem draag. Ik heb een blokje hout gebruikt wat de breedte is van mn riem en iets meer dan 1cm dik, de gap die je daar tussen krijgt is ook om je chicago screws te kunnen plaatsen. (anders krijg je ze er niet tussen gepropt). Je kan uiteraard de beugels helemaal naar je eigen wensen maken, je kan ook stof hiervoor gebruiken.

De kwaliteit is geweldig! Ik kan mn holster ondersteboven houden en schudden wat ik wil maar hij komt niet los. Daarna met een lichte ruk van je hand trek je netjes je side-arm eruit.(very satisfying)

Ik denk dat ik alles bij elkaar misschien 50eu kwijt was? Let wel ik heb een hoop spullen zoals gesloten cel isolatie foam kunnen krijgen op m'n werk.

Wat ook handig is, leen/haal een hetelucht pistool (of haardroger van je vriendin, duurt alleen langer) hiermee kun je de vorm erin buigen om hem netjes langs je heup/been te laten lopen, en om de retention aan te passen rond bijvoorbeeld je trigger guard. Let op bij diepe rechte sleuven zoals bij je eject poort, deze moet je opvullen/aftapen anders kan je kydex te strak erin komen en dat kan problemen opleveren met je side-arm trekken.

Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust. Ik ben niet extreem actief op t forum maar lurk altijd mee.

Ik zal eens kijken of ik de foto's van m'n laatste holster kan plaatsen.

Heel vet, krijg nu wel zin om ook zoiets te maken. 

Ik heb nu het volgende in mijn mandje liggen bij Alie:
Eyelet
- Schroefjes
- Kydex
- Klem (nog niet zeker of ik deze nodig heb, maar voor die €1,40...)

Hoe bepaal jij het aantal eyelets dat je gebruikt? Puur op eigen inzicht qua stevigheid van het geheel of heeft het ook nog een andere functie?

Ik heb laatst wat schuim gekocht voor mijn replica storage. Weet niet zeker of dat closed cell is maar het is wel vrij stevig. Dit is puur voor het vormen toch?
Ik heb dit schuim liggen: Hardschuim 30mm dik

DOEN!

Check lekker veel filmpjes op youtube daar staan zat DIY instructies op met enorm veel tips.

Die klem is inderdaad handig voor holsters waar een vlakke kant op zit. (en inderdaad voor dat geld..) Voor de rest ziet er al goed uit, ik heb volgens mij dezelfde schroefjes gebruikt, waren erg netjes.

Je schuim is denk ik niet geschikt voor het persen, let op of het bestand is tegen hoge temperaturen, je gaat er iets tussen leggen wat +150graden is, en schuim van je kydex af pulken is geen leuk werk.

Closed cel foam ziet er meer zo uit:

NE-LP2.jpg

Is heel erg compact maar heeft nog wel een soort veerkracht. Voelt erg lekker aan.

Het aantal eyelets bepaal ik meer aan de hand van de lengte die ik heb langs de zijkant, bij deze build heb ik er 15mm tussen center gelaten. En wat er mooi uitziet uiteraard.

Trouwens, aan het einde nadat je grof geschuurd hebt, doe dan de randen met 400grit nat schuurpapier en daarna met scotch brite, daar wordt het super smooth van.

En uiteraard zodra je holster af is ben ik heel benieuwd naar het eindresultaat! (foto is verplicht ;) )

Ik heb mijn schuim even getest.
Over op 180 graden gezet en een tijdje laten staan met het rooster erin.
Heb na een minuut of 10 de deur open gedaan en direct een stuk schuim stevig tegen het rooster aangedrukt, het resultaat viel me mee. Het is wel wat gesmolten maar plakte niet aan het rooster vast en heb geen slierten, zoals bij gesmolten kaas^_^, gezien. Ik denk dat zo'n kydex plaat ook minder warmte vasthoudt dan een stalen rooster.
Dus voor nu zou ik zeggen dat het moet kunnen. Ik heb nog even de leverancier van dat schuim gemaild met wat ik van plan ben en gevraagd wat hij er van denkt. En of dit schuim toevallig closed cell is.

Resultaten op chronologische volgorde van warm naar kouder.
3gIj2ul.jpg

x7BVila.jpg

lNbWKrU.jpg

Prima, ik zou zeggen gewoon maar een keer proberen dan!

Je hebt het nu liggen en ag zo duur is het allemaal niet als het een keer mislukt.

Nog een tip is je persing verkeerd gegaan en je kydex is niet gevormd hoe je wilt, gooi het terug in de oven en het wordt weer zo netjes vlak als dat het eerst was.

Oke. Ik ga eerst met iets kleins experimenteren en daarna aan de gang met het holster. Van het weekend eerst de spullen maar ff bestellen.

Ik zie ook holsters die uit een stuk zijn gemaakt. Dat wel eens geprobeerd?

JIj bedoelt dat ze hem aan 1 kant hebben omgevouwen?

Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd, als je zoiets wil doen moet je wel opletten dan iets op de vouw plaatst zodat het kydex daaromheen kan vormen en daarna kan veren zegmaar.

Persoonlijk vind ik het makkelijker om het uit 2 stukken te maken, ook makkelijker met belt loops, en de verdeling van de kracht op je holster is op 2 plekken op je riem ipv 1 plek wat ervoor kan zorgen dat je een soort van rotatie in je holster krijgt als je hemt trekt.

JIj bedoelt dat ze hem aan 1 kant hebben omgevouwen?
Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd, als je zoiets wil doen moet je wel opletten dan iets op de vouw plaatst zodat het kydex daaromheen kan vormen en daarna kan veren zegmaar.
Persoonlijk vind ik het makkelijker om het uit 2 stukken te maken, ook makkelijker met belt loops, en de verdeling van de kracht op je holster is op 2 plekken op je riem ipv 1 plek wat ervoor kan zorgen dat je een soort van rotatie in je holster krijgt als je hemt trekt.

Ik ben het niet perse van plan maar zag het in filmpjes wel voorbij komen vandaar.

Ik denk dat ik hem zo probeer te maken dat ik hem op mijn molle-haak-klem-ding kan maken.
Dan zit hij wel stevig lijkt me en kan ik hem op mijn battlebelt dragen of uiteindelijk op een leg panel oid.

Vwb het schuim, ik kreeg dit antwoord van de leverancier:

"Het hardschuim is inderdaad een schuimsoort met gesloten cellen. Dat is te testen door het schuim nat te maken: het loopt er doorheen maar absorbeert het vocht niet. "

Weten we dat ook weer.
Heb jij trouwens nog iets van karton ofzo tussen je sights gelegd zodat die een vrije doorgang hebben? M'n FNX heeft nogal aanwezige sights erop zitten. Al gaat het enkel om de voorste uiteindelijk.

Oke, ik ben benieuwd naar het resultaat :) in principe moet dat prima kunnen.

Nou prima antwoord lijkt mij, hoppa persen!!

Ja ik had een rond staafje hout ertussen gelegd, dit is ook wel echt nodig ;) inderdaad zou ik zeker doen met de sights die jij hebt. (ik doe het altijd, ook al zijn de sights laag) 

OkeB)

Je plaatje doet het helaas niet, maar ik denk dat ik weet wat voor adapter je bedoelt, met van die haakjes eraan toch?

Je zou dan zelfs kunnen proberen om een klein stukje kydex te verwarmen en deze over de "kartels" te drukken zodat je de afdruk overneemt, met een plat stukje hout aan de andere kant zodat je een vlakke kant houd welke je dan aan je holster zelf kan lijmen.

Er zijn zoveel mogelijkheden, dit was gewoon even een spinsel die in mijn hoofd op kwam.

Oh vaag hierzo wel. Anyways idd met 4 van de haken. Heb er een linkje bij gezet.
Ja zit al een beetje te fantaseren over de mogelijkheden. Je ziet veel mogelijkheden idd.
Ik moet er wel zoiets van maken want denk hem niet aan mijn broekriem te gaan dragen.
Ga wel van die belt loops maken, je kunt ze toch zo demonteren als je wilt.

Ok, toch iets anders dan ik dacht.

Inderdaad, genoeg opties, belt loops maken kan geen kwaad sowieso en als je het niets vindt haal je ze weg.

Als je wilt testen met dragen, wat fijn is enzo met deze plate, kan je altijd eerst even met 3M klittenband werken, dan maak je nog niet iets permanents en kan je altijd terug gaan totdat je de juiste positie hebt gevonden.

Ja idd. Alleen nog ff bedenken hoe ik het aan ga pakken.
Zou het mooi vinden als ik hem met 1 of 2 schuinverzonken inbusbouten zou kunnen monteren aan die molle klem die ik voor ogen heb.

Beetje dit idee met een klein POM/Delrin-plaatje binnenin het holster waar de bouten op dragen.
jqQZx3e.png
Paint skills FTW

Het moet alleen niet de replica in de weg zitten.