Jump to content
madmonkey

Verschillende bucking/nub/barrel tests

Recommended Posts

Momenteel iets te veel vrije tijd en besloten langzaam zoveel mogelijk

verschillende buckings/nubs/barrels te testen in verschillende setups,

mits dit altijd een pijn punt is in elke replica dacht ik dat het mss wel handig

zou zijn om de bevindingen te posten.

Fotos/filmpjes en resultaten volgen heel komende week.

effectieve range/grouping tests adh target komen wanneer ik van mijn krukken af ben

Replicas

-Ares amoeba 013 met wolverine smp 360fps

-g&p m4 met custom gearbox 320 fps

-g&p m4 met wolverine smp 420 fps

Barrels (lengtes volgen zodra ik een meetlint vind)

A-pdi 6.05 met Prowin chamber met purple prommy bucking (flat hop) en standaard platte nub

B-Orga 6.10 Barrel met Prowin chamber met purple prommy bucking (flat hop) met namazu firefly nub (met stalen pin erin)

C-Madbull steel barrel met Prowin chamber met purple prommy bucking (flat hop) met namazu firefly nub (met stalen pin erin)

D-Madbull steel barrel met Prowin chamber met purple prommy bucking (flat hop) met Rhop en een stuk Gom als nub

E-Madbull steel barrel (kort) met Modify hopup chamber met purple prommy bucking (geen flat hop) en ronde nub die bij de bucking zat

F-Standaard TM barrel met plastieke hopup chamber en standaard zwarte bucking van Tm met ditto nub

Mods

-teflon tape mod op allen

-spring aangebracht zodat hopup chamber tegen de nozzle wordt aangeduwd

De keuze voor de Prometheus purple bucking is omdat deze per batch dat ze gemaakt worden bijna niet verschillen

mochten de resultaten tegenslaan zal ik eventueel andere proberen (goede dingen gehoord van de g&g green bucking)

BB's zullen in zoveel mogelijk verschillende gewichten getest worden gaande van 0.2 tot 0.4

Tussentijdse Uitslag

G&P M4 met Custom gearbox

A-pdi 6.05 met Prowin chamber met purple prommy bucking (flat hop) en standaard platte nub

0.2gr ASG                  Fps -> 312 - 320     Range was goed, grouping goed tot 50m

0.3gr Green Devils  Fps -> 240 - 243     Range was iets beter, groupings waren belachelijk goed

Conclusie: Pdi + Prommy + flat hop blijft een goede combinatie, beste groupings die ik ooit heb gehaald met deze replica

Lengte van deze barrel is vermoed ik 370mm, zal morgen meetlint ergens vandaan toveren

B-Orga 6.10 Barrel met Prowin chamber met purple prommy bucking (flat hop) met namazu firefly nub (met stalen pin erin)

0.2gr ASG                  Fps -> 297- 310    10Fps verschil met de prommy, Range was goed, groepings waren goed tot 45m

0.3gr Green Devils  Fps -> 237-240      Range was zelfde als de Pdi 6.05, groupings waren zeer goed maar pdi net iets beter

Conclusie: Deze barrel was AANZIENLIJK kleiner in lengte (denk 150mm verschil) maar verschil in range was niet merkbaar

Bij het verschil in fps tussen de pdi en orga toen ik 0.2gr gebruikte is wel merkwaardig, vermoed vanwege de korte barrel

de 0.2gr te snel weg is voordat de maximale snelheid is bereikt, mits de 0.3gr hier iets langer over doen zal deze minder verschil

hebben gemaakt. De extra 0.05 barrel breedte zal hier ook iets mee te maken hebben

Nu langzaam te donker aan het worden, morgen verdere testen

Vergeet niet de truhop mee te nemen. Is in mijn optiek best een belangrijke tussen het hele rijtje. Maar volgens mij doet die het niet zo lekker met een smp (open Bolt), net als meerdere 'goede' buckings.

Daarnaast misschien even vermelden dat jou resultaten, helemaal met een Prowin, bij andere wat kan tegenvallen :P. (Prowins doen het niet leuk in elke replica)

Ow en ook even lengtes bij de barrels vermelden en de cylindergrootte van de custom replica :).

update: na wat slecht weer vandaag toch de andere barrels geprobeerd.

Grote verrassing, de plastiek hop up chamber met tm bucking and standaard nub moest amper onderdoen op het eerste zicht.

Morgen doelen neerzetten en de spread bekijken.

Grote verrassing, de plastiek hop up chamber met tm bucking and standaard nub moest amper onderdoen op het eerste zicht.

LOL  :lol: en wij allemaal maar upgraden naar Prowin's ,Lonex, flathop...

LOL  :lol: en wij allemaal maar upgraden naar Prowin's ,Lonex, flathop...

Elke bucking is luchtdicht gemaakt (uiteindelijk speciale tape gebruikt ipv teflon tape en floss draad, tape ging makkelijker en werkte zelfs beter)

vibraties door spacers weggenomen en de hopup chamber vastgemaakt zodat die niet kon bewegen en daardoor beter sealed met de nozzle.

6 verschillende barrels van verschillende merken met verschillende lengtes met flathop, R hops, normale nubs, namazu, m nub, stuk gom,...

Verschil was bijna niet te merken op het blote oog.

De Pdi barrel kwam er het beste uit met zeer strakke groupings maar die was ook een stuk langer als de rest, dat heeft meer met de barrel te maken dan de bucking.

heb nu alle tests gedaan met .2 en .3.

Dit weekend 0.36-0.4 gebruiken en zien of de standaard bucking deze nog krijgt gehopped.

Zal de grond hier afmeten en zien waar exact welke spread is met elke setup bij elke soort bb weight.

Tot nu toe lijkt het echter erop dat je met een brass TM barrel en plastieke hopup chamber en standaard tm bucking

zeker niet moet onderdoen zolang je de barrel goed schoonmaakt, de airseal bijna perfect is en de vibratie tussen inner en outer barrel niet bestaat

Je zegt wel met een TM bucking, hop up chamber en barrel, maar nu zou ik deze test nog wel willen zien met een perfecte air seal op deze onderdelen van een budget replica. Ik denk dat de resultaten dan wel geheel tegenvallen. Daarnaast barrel length heeft bijna tot geen invloed op range, de tolerantie in de diameter/bore is een stuk belangrijker. Misschien is een leuke om een accuracy test te doen op een barrel die gelapped is en eentje die dat niet is, daarvan zou ik wel eens het verschil willen zien.

Kun je "strakke grouping" wat duidelijker definieren  ;)

hoe groot, is de cirkel ?

en op welke afstand test je ?

morgen ga ik doelen neerzetten met vaste afgemeten afstanden; hierop zal het verschil hopelijk beter te zien zijn

Vandaag getest: purple prommy, prowin, orga nub, orga 303x6.23, P* fusion engine.
conclusie:
1155844718213mp8.jpg

Ik heb het hier wel puur over de consistentie en niet over range daar ik momenteel niet over een fps meter beschik zou het niet eerlijk zijn er een range op te plakken.
Mijn indruk is dat alle schoten op dezelfde plaats uit de barrel komen en pas op afstand oiv wind wat afdrijven; Getest met .36 valkens.

Vandaag getest: purple prommy, prowin, orga nub, orga 303x6.23, P* fusion engine.

conclusie:

1155844718213mp8.jpg

Ik heb het hier wel puur over de consistentie en niet over range daar ik momenteel niet over een fps meter beschik zou het niet eerlijk zijn er een range op te plakken.

Mijn indruk is dat alle schoten op dezelfde plaats uit de barrel komen en pas op afstand oiv wind wat afdrijven; Getest met .36 valkens.

Sounds good maar uit de simpele wolverine test kwam dat op range de spread van een TBB beter was dan een WBB, dus daar zijn we natuurlijk meer geïnteresseerd in :P.

De test van wolverine is ook niet toepasbaar op een fusion engine omdat ik mijn dwell beter (lager) kan afstellen ;)

ja okey dat is ook weer waar, ach moet het tegen de zomer allemaal maar eens uitzoeken, maar gezien ik de externals helemaal zelf wil opbouwen is een fusion engine wel de makkelijkste oplossing.

Waar ze in de test ook geen rekening mee houden is dat bijde barrels een verschillende hop window hebben. Iets wat denk ik ook meespeelt. Dat de finish van een orga niet even goed als pdi is algemeen geweten en toch zijn er mensen die zweren bij de orga. Ik zou die test wel eens opnieuw willen zien  met een flat hop op de orga. dat is iets waar de pdi met zijn relatief kleinere hop up window weer minder gaat presteren denk ik. Een vergelijkende de test met een aeg die dezelfde fps schiet was ook zeer interessant geweest. Dan had je soort aangrijpingspunt om te vergelijken.

Als je voor een fusion engine gaat zou ik een VFC body nemen. FE's zijn gebouwd naar VFC spec. Wilt niet zeggen dat hij in een andere body minder goed past. Gewoon kwestie van invloedsfactoren te minimaliseren.

Waar ze in de test ook geen rekening mee houden is dat bijde barrels een verschillende hop window hebben. Iets wat denk ik ook meespeelt. Dat de finish van een orga niet even goed als pdi is algemeen geweten en toch zijn er mensen die zweren bij de orga. Ik zou die test wel eens opnieuw willen zien  met een flat hop op de orga. dat is iets waar de pdi met zijn relatief kleinere hop up window weer minder gaat presteren denk ik. Een vergelijkende de test met een aeg die dezelfde fps schiet was ook zeer interessant geweest. Dan had je soort aangrijpingspunt om te vergelijken.

Als je voor een fusion engine gaat zou ik een VFC body nemen. FE's zijn gebouwd naar VFC spec. Wilt niet zeggen dat hij in een andere body minder goed past. Gewoon kwestie van invloedsfactoren te minimaliseren.

Meh geen zin om weer aan de algemene standaard te houden, ga de replica rondom een E&C receiver bouwen. Ik zie tegen de tijd dat ik er HPA in stop wel wat het gaat worden, misschien dat ik er eerst nog gewoon een AEG van maak.

Sounds good maar uit de simpele wolverine test kwam dat op range de spread van een TBB beter was dan een WBB, dus daar zijn we natuurlijk meer geïnteresseerd in :P.

Kijk eens naar het einde van het filmpje. Dan hebben ze nog Prometheus Delta strike 6.20mm getest en die schoot echt retestrak. Veel beter als de PDI smallbores.

De test van wolverine is ook niet toepasbaar op een fusion engine omdat ik mijn dwell beter (lager) kan afstellen ;)

Ik moet je teleur stellen dwarf. De dwell van een Jack/F1, Inferno 1/2 gaat veel lager als die van een fusion engine.

Ik heb zelf een fusion engine en zelfs met 0dP ben ik nog overvolumed.

Ik heb hier zowel een PDI 6.05mm 300mm en ORGA 6.23mm 300mm liggen die ik gebruik in m'n Fusion engine, maar het verschil is minimaal. 

De ORGA lijkt betere verticale groupings te hebben, maar de horizontale groupings van m'n PDI zijn wel beter. 

Ik verwissel af en toe wel eens als ik iets nieuw probeer op m'n fusion engine, maar uiteindelijk ga ik altijd terug naar de PDI barrel. 

Met 0.36g schiet hij ook super strak, maar die zijn erg duur :P 0.32g valken (taiwan) en 0.33g G&G heb ik ook geprobeerd, maar die me geen constant hopup effect. Als ik er 0.28g Green devils in doen, schiet ik echt lasers, maar de range is dan wel iets minder als met de 0.32/0.33g's.

Kijk eens naar het einde van het filmpje. Dan hebben ze nog Prometheus Delta strike 6.20mm getest en die schoot echt retestrak. Veel beter als de PDI smallbores.

Ah helemaal waar, heb het filmpje toen wel helemaal bekeken maar dat ontschiet je altijd weer. Ik geef liever een beetje grouping op though voor meer air efficiëntie, als ik dat ene schot dan mis oh well. Ik ben meer een aanvallende speler dus die super long range schoten heb ik toch niet heel vaak XD en dan is de efficiëntie toch wel fijner :). Ik moet het straks allemaal nog eens uitzoeken wat ik precies wil, zal ook nog een hoop uren in gaan zitten :P.

Overvolumed met een FE? Welke nozzle en poppet?

Ik heb de stock, paarse en gouden poppet. Met de gouden kan ik wel under volumen hoor, al weet ik niet als dat op een koude dag ook zou werken, want dan heb je meer last van poppet stiction. 

Ter vergelijk: Bij een F1 moet ik ongeveer 65-70dP instellen om niet ondervolumed te zijn. Bij m'n fusion engine met stock poppet mag ik dP op 0 zetten en ben ik nog overvolumed op 300mm widebore.

Op de Gen 1 en 2 van de FE zijn de base dwell times wel lager, dus die zijn misschien makkelijker te undervolumen.