Jump to content
Sign in to follow this  
Fl4m3s87

[AAR]Zero Dark Thirty, Fort de Charlemont (Givet)

Recommended Posts

Zo, het weekend zit er weer op. Wederom een nieuwe locatie bezocht om eens wat balletjes te tuffen! Ditmaal wat verder van huis dan gebruikelijk, namelijk in het Franse Givet. Een authentiek Frans dorpje, waarbij Fort de Charlemont is gelegen. Gelegen vlak onder Charleroi, is Givet vanuit mijn woonplaats een uurtje of drie rijden. Niet te gek qua reisafstand en om eerlijk te zijn vloog de tijd voorbij. Samen met mijn reismaatje BigY was het een leuke roadtrip!

Om mijn ervaringen over dit weekend te delen, bijgaand een review. De opmaak van jayjaype beviel me wel, dus ik ga dat een beetje handhaven voor deze after action review. Op ieder onderdeel kunnen maximaal 5 punten worden gegeven, wat tezamen een maximum van 20 punten kan geven. Hierbij komen de volgende onderdelen aan bod:

Website (informatievoorziening en inschrijving)
Locatie en voorzieningen
Spel en spelers
Organisatie
Conclusie

Website - Beoordeling: 3/5 punten
De inschrijving voor Zero Dark Thirty was al een tijdje open. De eerste berichten over het evenement werden op dit forum zo rond eind juni gepost. De inschrijving verliep prima. Via een soort van evenementenoverzicht, kon men gemakkelijk het juiste evenement selecteren en de betaling uitvoeren via verschillende opties. De bevestiging en inschrijving werden per mail toegezonden.

Daarmee was eigenlijk het enige positieve aan de website ook wel benoemd. Alle overige informatievoorziening verliep namelijk via Facebook, op een pagina welke is aangemaakt voor dit evenement. Niet iedereen beschikt over Facebook, dus niet alle informatie is voor alle deelnemers inzichtelijk. Waarom men niet heeft gekozen om de informatie ook op andere manieren te publiceren (er is immers een website), was mij een raadsel.

De informatievoorziening verliep ook mondjesmaat. Zo nu en dan een post op de Facebookpagina, tig reacties daarop, en de regels of info verdween weer naar onderaan de pagina. Dat resulteerde in een groot aantal vragen op zaken die eigenlijk al beantwoord waren. Om die reden heb ik op Airsoft.nl zoveel mogelijk informatie verzameld, gepubliceerd en daar waar nodig aangepast. Alle informatie op een pagina, en niet in afzonderlijke posts die ook nog eens verdwijnen, werkt gewoonweg praktischer en is overzichtelijker.

Alle informatie werd echter wel tweetalig (Frans en Nederlands) gepubliceerd. Het aantal Franstalige, Vlaamstalige en Nederlandstalige spelers was ongeveer even groot voor mijn gevoel, en daarom ook geen overbodige luxe. Vragen die ik heb gesteld werden vlot beantwoord (zowel via Facebook Messenger als de Facebookpagina). Dat verdient wel een compliment.

Vanwege de wat rommelige informatievoorziening via allerlei kanalen (ook per mail schijnen er nog wat regels verstuurd te zijn; die heb ik niet gehad), en aangezien dat bij dit event vanwege het aantal regels best belangrijk was, heb ik de beoordeling daar wat zwaarder laten wegen en kom daarmee op 3 van de 5 punten.

Locatie en voorzieningen - Beoordeling 4/5 punten
De reis naar Givet verliep soepel! Erg mooie omgeving en goed te rijden. BigY en ik vertrokken vanuit hier rond een uurtje of 04.00 uur en kwamen zo rond 07.15 uur aan op Fort de Charlemont. Je moest namelijk eerst naar het evenemententerrein om je inschrijving te bevestigen om een polsbandje te ontvangen waarmee je ook de camping op kon.

Na het bandje in ontvangst te hebben genomen, zijn we met de auto naar de camping afgereisd. Ja, met de auto. Het was vanaf het event toch zeker 1,5 kilometer! Het is te wandelen (ik ben 's avonds even wezen wandelen in het dorp wat aan het fort grenst), maar met full gear (wat sowieso niet mocht door het dorp) was het toch wat anders geweest.

Maar goed, aangekomen op de camping was er een groot deel beschikbaar voor de airsofters van dat weekend. Er was echter niemand waarbij we ons moesten melden of het polsbandje moesten laten zien. Het was een kwestie van het terrein oplopen en je tent opzetten. Een vluchtige verkenning liet ons zien dat er twee toiletgebouwen met douches (niet al te schoon, maar ok) waren en een kleine receptie/campingwinkel. Och, we hoeven er enkel te slapen en onze tanden te poetsen. De rest zal op het Fort de Charlemont aanwezig zijn.

Terug met de auto en de gear naar het fort. Keurige parkeervoorzieningen! Niets mis mee. Even de gear klaarmaken op de wat krappe parkeerplaats en tijd om de camelbak te vullen. Geen water? Alleen in het toiletgebouw maar dat is niet te drinken? Ai. Het is beide dagen zo rond de 25/26 graden Celcius geweest. Tijdens 32 uur spelen is een paar slokken water toch wel noodzakelijk. Geen extra waterpunten op spawns (bijvoorbeeld jerry cans). Men was aangewezen op de eigen voorraad of wat er in het kleine winkeltje te koop was (waar ik zelf enkel Gatorade, frisdrank en dergelijk heb gezien).

De locatie is eerlijk waar bijzonder! Een fort met een heus tunnelstelsel wat deels begaanbaar is. Een dorp waarin de CQB speler zijn ei kwijt kan, grachten, bossen, heuvels, wegen, paden, nog meer gebouwen en tunnels. Er kan worden geklommen en geklauterd (ik heb liefkozend de bijnaam Spider-Man gekregen). Ik heb gebouwen gezien uit 1733, 1875 en nieuwer. Alleen het feit dat de locatie zo rijk aan historie is, maakt het al bijzonder. Tel daarbij het fantastische uitzicht, de groene omgeving en het feit dat de locatie ongeveer 2 kilometer lang is, 400 meter breed en op maximaal 210 meter hoogte ligt en je ervaring is compleet. Qua speellocatie echt heel erg mooi!

Qua voorzieningen... Mwah. De toiletten waren niet bepaald schoon (voor sommige spelers schijnt het ontzettend moeilijk te zijn om in de pot te schijten. Meermaals gebeurd!), er was geen drinkwater beschikbaar. Ontbijt en lunch waren overigens wel aanwezig in een winkeltje/snackbar. Je kunt op het terrein overigens niet pinnen/bankcontant! Zorg dus dat je cash op zak hebt.

Er was een kleine shop, maar meer gericht op paintball. Voor dit weekend hadden ze een flink aantal helmen ingeslagen (Emerson FAST PJ style), en die gingen dan ook als zoete broodjes over de toonbank (mind you, voor tussen de €80,- en €95,-). Qua overige onderdelen moest je niet teveel vragen. Ik had wat problemen met mijn AEG, en toen ik met de motor aankwam stond iedereen me aan te gapen alsof ze het in Keulen hoorden donderen icon_razz.gif.

De camping voldeed aan de behoefte, de locatie was werkelijk schitterend. De voorzieningen aldaar ietwat minder, maar dat mocht de pret niet drukken. Omdat speelervaring voorop gaat, maar het niet in basisbehoefte als water voorziet toch 4 van de 5 punten!

Spel en spelers - Beoordeling: 2/5 punten
Ik denk dat menigeen als ik dachten dat het 32 uurs event, ook echt 32 uur zou duren. WRONG! Het waren twee dagen, waarna je kon aangeven of je de nachtskirm van 21.00 uur tot 06.00 uur wilde spelen. Wilde je dat niet of maar voor een paar uurtjes? Jammer dan. Terug naar de camping. Later bleek dat de nachtskirm niet erg enthousiast ontvangen werd. Het was niet druk en het was rond 01.30 uur afgelopen. Het speltype zou TacSim zijn, maar het was meer een reguliere skirm, alleen met wat door elkaar lopende objectives die op een verhaal gebaseerd waren.

Op beide dagen was de briefing helder. Wederom tweetalig. Even wat aanvullende regeltjes... Er zouden twee generaals per team worden aangesteld. Die heb ik het hele weekend niet gezien of gehoord. De onderverdeling van teams en squads was ook niet echt noodzakelijk. Comms? Niet nodig, denk ik, want je speelt toch niet in squads. Beetje rommelig dit.

De teamverdeling werd toegepast via helmen en niet helmen. Prima herkenbaar, bleek later! Want gedurende het weekend liep het aantal spelers terug, en moesten zondagmiddag een aantal niet-helmen bij de helmen. Die zouden weer armbandjes krijgen, wat resulteerde in menig teamkill door beide groepen, aangezien men gewend was om naar helmen of niet helmen te kijken icon_razz.gif.

We waren het al er snel over eens. De taliban deed waar ze goed in zijn: Schijt hebben aan de regels. Helaas te vaak moeten meemaken dat een speler zijn of haar hit niet nam. Doorschieten terwijl we zichtbaar hit zijn. Spawns overlopen.

Zondagmiddag bleek ook de teamverdeling niet meer te kloppen, omdat veel spelers reeds de aftocht hadden geblazen. Samenspelen ging erg lastig, vooral omdat er best veel Franstaligen aanwezig waren. De meeste spreken echt geen Engels, en ondanks verwoede pogingen in huis-tuin-en-keuken-Frans, kijken ze je vervolgens aan alsof je van Mars komt en gaan vervolgens verder met hun eigen ding. So far for team play.

Gelukkig hebben BigY en ik ons beide dagen bij een Nederlands airsoftteam (Sminkies and the Brains) gevoegd, waardoor we toch wat meer gevoel met het spel kregen. Het scheelt gewoon ontzettend veel wanneer je met een groep optrekt; je krijgt meer gedaan, je bent met gelijkgestemden dus het is nog gezellig ook. Met de mannen en dame van S&B hebben we ons beide dagen prima vermaakt, en een aantal leuke objectives weten te behouden.

Over objectives gesproken. Ook dat was wat wazig. Er waren missies, sidemissies, nachtmissies, maar uiteindelijk wist niemand echt welke missie er nu waar uitgevoerd werd. Op een gegeven moment moesten we poppen (zogenaamd achtergebleven team mates) vanachter de linie terug naar onze spawn brengen. We hadden op dat moment een pop bij ons, waarop de organisatie aangaf dat we beter verder konden gaan met het volgende objective (ammokisten verdedigen), want het was toch niet meer haalbaar. Eigenwijs als we waren, hebben we toch de pop naar de spawn weten te brengen. Wat blijkt? Liggen er al 3 van de 5 poppen daar! Wij hadden de vierde, en we moesten er nog een! Wat nou, niet meer haalbaar?! Ik had het idee dat er teveel gebeurde over het gehele veld, waardoor de organisatie een beetje het overzicht verloor.

Vanwege het chaotische karakter van het spel, de wat mindere betrokkenheid van de organisatie, maar toch originele en veelzijdige missies (van capture spawnpoints, 'platbranden' van papavervelden, attack and defend missies, er was voor ieder wat wils), de redelijke mate van oneerlijk speelgedrag, kom ik helaas niet verder dan 2 van de 5 punten.

Organisatie - Beoordeling: 1/5 punten
De organisatie achter het event is best okay te noemen. Vooropgesteld, ze organiseren volgens mij ontzettend veel paintballevents. Je ziet het aan de refereeshirts van Tomahawk en Planet Eclipse, de paintballs her en der en de aankleding van de shop. Niets mis mee, want qua locatie kun je alle kanten op!

Opvallend was dat het aantal marshalls echt top was! Overal was wel een oranje of zwart-wit gestreept shirt te zien. Ik heb ze niet veel in actie zien komen, maar men was wel actief bezig met het controleren. Dat verdient wel een compliment. Ook qua bijsturen op het spel en spelersaantal werd er netjes geacteerd (als ging dat zoals met de poppenmissie niet altijd even handig).

Wat ik wel echt noemenswaardig vind, was de chronocontrole en veiligheidscontrole:
Mijn AEG had stukken, dus was nog druk aan het sleutelen tijdens het chronomoment. Vervolgens heb ik het hele weekend pistol only gespeeld, als een soort van pointman/recon die overal makkelijk de hoekjes kon nemen en kon klauteren. Na afloop van de briefing kon men nog even de laatste zaken regelen in de safety. Ik kon echter zo het veld oplopen, zonder dat mijn sidearm werd gecheckt! Ik ben zelf nog maar even naar het chronostation gelopen om aan te geven dat ik nog moest. Maar ik mocht zo doorlopen... Ok.

Wat ik nog kwalijker vond, was dat barrel socks verplicht waren. In de eerste briefing was men helder waarom dit noodzakelijk was. Er liepen kinderen van de organisatie rond (weliswaar met veiligheidsbril), maar men wilde voorkomen dat het alsnog fout ging. Barrel socks verplicht, maar op replica's (vooral sidearms!) waar nog magazijnen in zaten werd dan weer niet gecontroleerd. Daarnaast was er niet echt een gebied gemarkeerd als safety zone. Uit voorzorg droeg ik daarom maar overal mijn bril. Maar goed ook, want rondom de parkeerplaats, rondom de algemene gebouwen (waar de shop onder andere in zit), was het speelveld gewoon nog open! Toch heb ik redelijk veel mensen zonder bril daar gezien en tevens spelers die daar zonder sock rondliepen die nog deel uitmaakten van het spel.

Hoewel de organisatie echt goed hun best deed om het een mooi evenement te maken, had ik het idee dat het overzicht verloren was. Veiligheid telt echter zwaarder dan de lieflafjes van marshalls. Ik kom om die reden dan ook niet verder dan 1 van de 5 punten, puur omdat er rond de parkeerplaats geen controle was op dragen van bril of dat er juist een duidelijk gemerkte en met netten afgezette safetyzone aanwezig was waar dat niet nodig was geweest. Safety first!

Conclusie
Zoek je een tof veld waar je naar hartenlust alle speelstijlen kunt beoefenen? Dan is Fort de Charlemont echt jouw ding! Van tunnelrat tot CQB door kicker en van tijgeren door het hoge gras, tot patrouille lopen langs wegen. Alles kan er!

De voorzieningen zoals sanitair, eten/drinken, zijn aanwezig. Maar kunnen wel wat beter, al kun je dat ook afvangen met voorbereiding (maar dan moet je wel weten waarop). De organisatie heeft echter nog veel te leren, vooral wanneer het op veiligheid aankomt. Dat laatste punt is merkbaar in de eindscore van deze after action review.

Het weekend an sich was tof, de locatie is schitterend. De organisatie wil wat teveel, waardoor het soms wat chaotisch is. Gelukkig kun je zelf je eigen draai aan het spel geven en daar staan ze ook voor open.

Al met al kom ik op 10/20 punten voor deze locatie. Ja, ik ben hierin wat streng geweest ten aanzien van het puntje veiligheid, maar ik vind echt dat zoiets hoog in de prioritering van zowel speler als organisatie moet staan!

Eindscore: 10/20 punten

Mijn persoonlijke hoogtepunt? Het meisje achter de balie bij pizzeria Mister Pizza. Niet alleen de pizza was lekker, zeg maar...

Mijn maatje BigY heeft een filmpje geüpload op YouTube. Dat geeft een kleine indicatie van het speelveld.

Ter referentie: Onderstaande afbeelding is de kaart die ik voor dit weekend heb gemaakt, met behulp van de kaartinformatie van de organisatie, Google Maps en MGRS WGS84 grid informatie. Het grootste gedeelte uit het filmpje van BigY speelt zich af in Combat Village, het groen omkaderde deel tussen 31UFR294552/553 en 31UFR296552/553.

De rest staat dus niet eens op film :P

De kaart
1DZcmzw.jpg

Het filmpje

Heb het artikel vanochtend vroeg op Airsoft.nl gelezen, heerlijk leesvoer en top dat je het ook even op dit forum plaatst.

En voor de organisatie was dit een goed leermoment:)

Ben zelf nog niet zover om eens mee te spelen maar ga zeker op de invites in.

Mooi werk dit:)

Dit is wel een schoolvoorbeeld van dat je beter naar een event kan gaan van een goede organisatie op een wat minder terrein, dan naar een vet terrein met een slechte organisatie.

Althans zo denk ik erover.

Exact dat!

We waren het al er snel over eens. De taliban deed waar ze goed in zijn: Schijt hebben aan de regels. Helaas te vaak moeten meemaken dat een speler zijn of haar hit niet nam. Doorschieten terwijl we zichtbaar hit zijn. Spawns overlopen.

Ik zat in het team van de Taliban en ik heb hetzelfde gevoel over team USA.

Hits niet nemen en blijven doorschieten als ik hit was. Zelfs als ik terug naar de spawn liep met m'n hand en wapen in de lucht werd ik 2-3 achter elkaar geschoten. 

Ik heb het idee dat je dat overal wel tegenkomt, tenzij je écht enkel met gelijkgestemden bent. Persoonlijk deert het me niet zo; ik ga verder met mijn ding. Je merkt echter dat de frustratie bij anderen toeneemt, naarmate de tijd verstrijkt.

Dat plus de gare organisatie plus de 32 uur die spontaan ingekort werd naar minder dan 23 uur voor diegene die toch even wat duisternis wilden proeven bleek voor velen gewoon de druppel.