Jump to content
AAC

review: ForeCore Armament FC-128

Recommended Posts

Zo weer een nieuwe replica van Gunfire aan gekregen,  de ForceCore Armament FC-128

En naar goede gewoonte , wil ik m'n nieuwste aanwinsten, en bevindingen  graag  met jullie delen.

over FORCECORE ARMAMENT & GUNFIRE

Gunfire is -net als voor Specna- exclusief dealer van ForeCore Armament, wederom een vrij nieuwe Airsoft replica fabricant ( duikt ergens in 2015 op) 

ForceCore zit in de zelfste prijsklasse als Specna, en bied vergelijkbare kwaliteit, full metal replica's aan.

Zij het met iets meer variatie in de modellen, zo hebben zijn - in tegenstelling tot Specna- naast hun M4 based modellen, een aantal AK- style replica's,

een drie-tal AS VAL replica's, en zelfs een BAR machinegeweer , en SPECTRE machinepistool,

Weliswaar met ietwat artistieke vrijheid samengesteld, Maar dat "durft" Specna ook wel 's he :D

Gunfire bied bovendien nog een fiks aantal originele ForceCore parts aan ook  hier het volledige ForceCore aanbod.

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

over de FC-128

The "unboxing" 

Hieronder kan je zelf bekijken wat er allemaal in de doos zit, beweeg over de afbeelding en je kan op de inhoud klikken, en ze zelf bekijken.

scaletowidth#tl-828326080334004226;10431 

de FC-128 replica zelf

Wanneer we de FC-128 nader bekijken, zien we een model welke is samengesteld uit verschillende (externe) onderdelen. 

weliswaar replica's van bestaande RS counterparts !  full metal !  (muv de pistol grip , en stock of coarse  ;))

Mooie finish, met laser etched white markings

De "Wirecutter"- style rail - als meest opvallende onderdeel- is een fraaie replica van de War Sport LVOA-S SBR rail.

Thbi65M.jpg

Even over de War Sport LVOA-S SBR

War Sport is een Amerikaanse wapen fabrikant welke in 2013 een sterke expansie kende en snel van 2 naar meer dan 20 medewerkers groeide !

LVOA staat voor Low-Visibility Operations Applications,  en is in feite een high end AR-15 model, ontworpen voor "tactical shooting".

Op de afbeelding hieronder de SBR (Short Barreled Rifle) versie, met de voornaamste features 

OHtaBlA.jpg

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Over de Externals

Zoals eerder gezegdt is de FC 128 een full metal replica, in de lagere prijsklasse, netjes afgewerkt, met laser etched markings , vergelijkbaar met Specna Arms.

Als we de FC 128 nu in detail gaan bekijken , en we vooraan beginnen,  treffen we eerst de "muzzle break compensator" verzonken in de rail, gelijk met de voorkant.

Dit is een replica van de PWS TTO compensator , ook duidelijk zichtbaar de details van de wire cutter style-rail.

9pujUB9.jpg

Een beetje verder naar achter, 3 picatinny rails die met DIN7991 countersunk schroeven zijn bevestigt, en naar wens kunnen verplaatst worden.

ddnyc1R.jpg

overall view op de LVOA rail, accuraat naar de RS versie, en mooi afgewerkt.

NVgnJSY.jpg

Door het lichte opgewerkte design, zie je goed de inner barrel zitten.

bUrqhzG.jpg

De rail zit 100% "wobble free" geklemd rond de barrel nut, goed systeem , goed gemaakt.

oHnKoFm.jpg

Hier heb ik de rail ff gedemonteerd, in het middelste draad gat zit helemaal onderin een listig schroefje welke in de groef van de barrel nut valt, en voorkomt dat deze gescheiden worden, kan wel ff zoeken zijn 

FrkeZHJ.jpg

D1avw1g.jpg

F6KibK0.jpg

BEKIJK HIER AL DE FOTO'S VAN DE RAIL 

Onder de rail bevind zich de 10.5" outer barrel, welke eigenlijk best mooi gefinished is,  zoom zeker ff in dan zie je de bewerkingsgroeven van het draaien

een leuk realistisch detail (vind ik toch) ook nog 's een betere kijk op de PWS TTO muzzle break compensator.

1VwxguB.jpg

pOpDRGY.jpg

sQxbfIU.jpg

Zo belanden we aan bij de receiver, deze is wederom mooi vervaardigd,  alle nodige onderdelen functioneren zoals het hoort .

• Fire selector draait soepel met voelbare klik's
  • Mag catch werkt perfect, de mag heeft echter wel veel "wobble" in de Magwel  :(
  • Dummy forward bolt assist met veer (leuk prulding)
  • Bolt catch is niet functioneel zoals dit wel bij Specna het geval is !
  • Charging handle opent het dust cover, en bolt ornament plate waaronder de hop up zit, echter deze blijft dus niet open staan,  waardoor de hop afregelen best wel wat lastiger kan zijn :(
  • Mooie witte "laser etched" markings, en "Bone Frog" op de receiver.

Nog enkele opmerkelijke details:

De trigger guard is een KAC SR-15 model

En de pistol grip gebasseerd op de L119A1 grip of Lone Star II stowaway grip , hetzij dan wel met een bevertail.

sfq9jHJ.jpg

khO6mov.jpg

yyRvSuR.jpg

bqGgikh.jpg

1qG3vfK.jpg

"The Bone Frog"

Dit vette symbool verdient toch wel even speciale aandacht vind ik  <_<

We zien dit symbool tegenwoordig zo vaak opduiken in Airsoft land, dat de betekenis der van toch even toegelicht dient (vind ik)

de Bone Frog is een officieus,  doch erkend SEAL-only symbool dat de gesneuvelde SEAL'S vertegenwoordigt.

Mede hierdoor is het dragen op kleding , en als tatouage, eigenlijk enkel geoorloofd door de SEAL cumunity !

Der is ook een Bone Frog Challenge, opgericht en beheerd door Navy Seals een 9 a 12 mijl run met minstens 36 obstakels

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Achteraan de receiver vinden we een klassieke Crane stock, welke best veel wobble heeft !

De Crane stock zit over een 6-position "commercial-style" receiver extension, ofwel stockpipe, zonder position markings.

De achterzijde van de receiver is afgesloten door een gewone receiver end plate, zonder sling attachments.

FdLLGTY.jpg

DGKUnIe.jpg

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Over de Back Up Iron Sight's (BUIS)

Meegeleverd met de FC-128 een set BUIS in KAC style (Knight Armament Company)  welke bij deze replica -in mijn ogen- niet echt de juiste keuze zijn <_<  

Vooraan is dit een Mk18 front flip up sight, welke best vrij accuraat is gereproduceerd,  de leaf spring houd de "tower" goed in z'n positie

De bead sight is niet adjustable.

vqNtWGe.jpg

0dZnNdU.jpg

Voor achter aan  hebben we een KAC 600M rear sight meegekregen, eveneens vrij accuraat nagemaakt.

De witte markings op de "elevation drum" zou ik echter zwart maken , aangezien dit bijzonder onrealistisch oogt. 

De witte markings voor de windage daarentegen zijn wel koosjer !  :)  

De elevation heeft echter geen kliks, onder de stem zit gewoon een veer.

Dus sja... het is wat het is, ik ken deze sights best goed omdat ik ze ooit zelf al 's maakte

doe me een lol en vergelijk de foto's nog 's en zeg me dan wat je denkt  ;)

65XoKnZ.jpg

9mscFhi.jpg

fnQopb9.jpg

BEKIJK HIER NOG'S AL DE FOTO'S VAN DE EXTERNALS

BEKIJK HIER NOG'S AL DE FOTO'S VAN DE RAIL

De internals

Even een kijkje onder "motorkap" nu. 

We beginnen achteraan, wanneer we de Crane stock van de Stocktube halen, treffen we de rear wiring, waar tevens een fuse tussen geplaatst is.

De FC-128 is voorzien van een Tamiya S connector.

UCiiyow.jpg

Stock tube gedemonteerd

5s9wLGW.jpg

Vooraan een stalen receiver pen met lockscrew, eens deze verwijderd schuift de upper, van de lower receiver.

We kunnen dan ook de innerbarrel met Hop Up unit verwijderen, dit is een messing innerbarrel van een 330mm in een klassieke metalen hop up chamber

5WjTLuF.jpg

fKG2aim.jpg

DZBTWdc.jpg

De "lower" kan nu verder gedemonteerd worden op de gebruikelijke manier.

7NJCtfy.jpg

B036hzH.jpg

GcRrp1r.jpg

De achterste receiver pen zit vast met een clips,  zo blijft deze in de geopende positie vast aan de lower hangen.

De dummy bolt catch kan nu ook  gewoon uitgenomen worden

bsbUhlY.jpg 41c3XpT.jpg

Klassieke reinforced V2 gearbox, met 8mm ball bearings, en met kruiskop schroefjes gemonteerd. 

3AqY0oz.jpg

yg1snSs.jpg

DcFXoNi.jpg

TyDL8Nz.jpg

De V2 gearbox geopend,

• Stalen gears welke ietwat geshimd blijken, tenminste heb niet echt onderzocht of dit ook echt perfect gebeurd is ?
  • Roestvrij stalen type 2 cilinder.
  • Klassieke stalen springguard.
  • Plastic piston, en head met vol metalen tandlat.
  • Plastic cilinderhead, met 1 O-ring, en een rubberen damper. 
  • Messing nozzlehead met O-ring , toch wel opmerkelijk ! 

Alles bij elkaar zeker niet zo gek lijkt me, voor deze prijsklasse ?!

QihdWB0.jpg

lse4mKH.jpg

7pv3dJd.jpg

BEKIJK HIER VOLLEDIGE FOTOALBUM VAN DE INTERNALS

Performance test "out of the box"

Tot slot de FC-128 ook nog even "stock" getest, eerst de mag gevuld met 0.30g Specna BB's en vervolgens achter m'n Element chrono gezet

Vervolgens de FC-128 in m'n shooting stand -waterpas, en vast- opgesteld , en vervolgens de boring perfect uitgelijnd op een target, 12M verder

dmv m'n laser bore calibrator.

NjZOKgI.jpg

mwUPgpj.jpg

Na de eerste schoten met de 0.30 BB bleek deze toch al wel wat hop nodig te hebben , hierna blijkt deze FC-128 "stock" zeker niet slecht te presteren toch ?!

6nRniMX.jpg

EQnJfGh.jpg

BEKIJK HIER HET VOLLEDIGE FOTOALBUM VAN DE PERFORMANCE TEST

STYLING & PIMPING

Wat ben je nu met deze FC-128 ?

Wel in eerste instantie is het natuurlijk aangewezen dat de internals een beetje geupgrade worden, precision barrel,  flat hop, Lonex hop up eventueel, voor betere precisie, vervolgens Gearbox naar wens aanpassen aan FPS, en consistensie optimaliseren, enz...

Extern schreeuwt deze FC-128 toch echt wel om er als een echte War Sport LVOA-S mogen uit te zien lijkt mij, mede door de fraaie rail uiteraard.

Het lijkt me voor de hand liggend dat dit dan ook de referentie is voor eventuele externe upgrades.

De LVOA is een Tactical Sporting AR-15 Rifle, niet in militair gebruik.

Dus je hebt wat meer vrijheden, naar gebruikte,  custom part in vergelijking met militaire modellen.

Dit neemt echter niet weg dat enkele componenten toch wel vrij karakteristiek zijn voor het War Sport LVOA design.

scaletowidth#tl-828676588248760321;10431

Ter inspiratie  ;)

qAadvkz.jpg

xHJrbtC.jpg

92NkrHd.jpg

En hier hoe enkele, snelle provisorische aanpassingen toch al een ander uitzicht op leveren, niet ?

zlt6KhR.jpg

Pro's & Con's

+ Prijs                                                                          - Witte Bone frog logo niet echt realistisch

+ Full Metal                                                                - Diverse onderdelen niet LVOA koosjer

+ fraaie LVOA rail & parts                                        - Geen functionele bolt catch, waardoor hop up regelen moeilijker is.

+ 9.6 V batterij                                                            - Mag, en stock veel wobble.

+ Goede "Out of the box  performance"

+ Full metal teeth piston

+ Nozzlehead met O-ring

Wow 210 euro ook maar D:, niet verkeerd voor dit soort replica en eigenlijk een beetje de budget variant van de G&G Predator of de Krytac LVAO zoals je al liet zien. ik heb zelf de "Force Core" As Val hier liggen want die wordt gemaakt door S&T en die waren een tijdje geleden maar 70 euro bij taiwangun, als ik daar eindelijk tijd voor heb om hem uit elkaar te trekken dan zal ik er ook eens een review van maken.

Lijkt me eerder een 3/4 Cylinder dan een B type (4/5)?

Sja ze  gebruiken meerdere aanduidingen he ?

heb me gebasseerd op dit plaatje, leek me meest op 3/4 B , ook als je vergelijkt met de innerbarrel lengte.

al25.jpg

Sja ze  gebruiken meerdere aanduidingen he ?

heb me gebasseerd op dit plaatje, leek me meest op 3/4 B , ook als je vergelijkt met de innerbarrel lengte.

al25.jpg

Ja dat klopt maar het vervelende is dat in de tussen tijd de tipped cylinder erbij is gekomen. Dit is inderdaad een 3/4 Cylinder zoals we beide proberen te zeggen, afhankelijk van welk schema je pakt is dit een Type 2 of 3, waarbij type 2 is als je de tipped cylinder niet mee telt en type 3 als je dat wel doet. Iig een 3/4 Cylinder stock op een 330 mm barrel is prima maar met een tipped cylinder zou je wat meer volume krijgen en kan je makkelijker zwaardere bb's tillen.

Ziet er uit als een hele degelijke replica. Vind dit type rail ook wel erg sexy!

Voor .30 grams BBs ben je eigenlijk al een flathop nodig. Deze Stock buckings gaan vaak best ok tot aan .25.

Top review weer AAC!

Ziet er uit als een hele degelijke replica. Vind dit type rail ook wel erg sexy!

Kom zeker nog's terug kijken als ik het laatste hoofdstukje heb toegevoegd dan mbt styling.

Voor .30 grams BBs ben je eigenlijk al een flathop nodig. Deze Stock buckings gaan vaak best ok tot aan .25.

Dat merkte ik goed, met 0.25 komt de hop up , op 12M eigenlijk nog niet te pas

Top review weer AAC!

Thx Mata  :) 

Zo FC 128 review is volledig klaar nu , nog een stukje over styling & pimping toegevoegd, en de pro's & con's.

Laat zeker jullie aan & opmerkingen horen, eventuele (schrijf) fouten enz...

Want als je der zelf zo met je neus opzit begin je al snel over fouten over te lezen  :unsure: