Jump to content

Photo

HPA, wie/wat en hoe?

• Please log in to reply
71 replies to this topic

mata

mata

Tuning Addict

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1,979 posts

Ik ben mij momenteel druk aan het oriënteren op HPA en er is nog al wat op de markt. Ik zou dus graag willen weten wat jullie ervaringen en tips/trucs zijn.

Doel: Flexibiliteit en instelbaarheid. Ik wil in 1 van mijn replicas, waarschijnlijk mijn Specna Arms A03 een HPA set hebben om eenvoudig een veelvoud aan barrel gerelateerde dingen te kunnen testen en eenvoudig aanpassen. Zonder daarvoor bij elke lengte loop de cylinder te moeten vervangen of veren te knippen. Daarnaast heb ik al meerdere uppers dus dan kan ik spelen met waar ik zin in heb.

Ik denk dat ik de meeste systemen wel bekeken heb en dan uiteindelijk de volgende 2 over houd.

Wolverine Inferno v2:

- Drop in, dus qua compatibilieit mogelijk iets eenvoudiger omdat je de gearbox met bijbehorende body kunt gebruiken.

- Support en reactiesnelheid bij issues op Facebook is schijnbaar erg goed.

- Bluetooth FCU mogelijkheid, dus voor verschillende setups kun je reletief simpel wisselen met presets.

- De wereld aan nozzles, triggerboards, etc. Eenvoudig naar bv een v3 gearbox om te zetten?

Polarstar Fusion Engine v3:

- Vervangt volledige gearbox

- Meer instellingen

- Langer beschikbaar dus mogelijk veel informatie te verkrijgen?

Ik neig dus zelf een beetje naar Wolverine, deze lijkt me net iets flexibeler zonder te veel functionaliteit op te offeren. Je kunt volgens mij bij beide de belangrijkste settings aanpassen zoals de tijd dat je lucht spuugt, hoe lang de nozzle naar achteren blijft, RoF, fire selector etc. Wat ik alleen niet snap is wat in de praktijk het verschil tussen open en closed bolt is. De P* is schijnbaar een 'true closed bolt'?

Mijn boodschappenlijstje zou er momenteel zo uit zien denk ik:

* Wolverine Inferno v2

* Bluetooth FCU

* Wolverine Storm regulator + Airline

* Filtered Grip Line?

* Tippman tank? (deze zie ik vaak beschikbaar in de shops)

* LiPo voor FCU 

Aangezien ik best een noob ben op het gebied van HPA graag jullie mening en waarom dit/dat. Zie ik iets compleet over het hoofd?

mata.jpg

killaz

killaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 460 posts
  • Heiloo

Polarstar F1 is vergelijkbaar met de Wolverine. Dan heb je ook nog de Valken V12, welke ook niet verkeerd is.

"Every gun can take a 7.4v lipo. If it can't take a 7.4v lipo, it can't take a 9.6v nimh. And if it can't take a 9.6v nimh, it's a piece of shit.

There's no magical lipo fairy that jumps into your gearbox and starts fucking shit up when you plug in a lipo."

mata

mata

Tuning Addict

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1,979 posts

Polarstar F1 is vergelijkbaar met de Wolverine. Dan heb je ook nog de Valken V12, welke ook niet verkeerd is.

Over de Valken zag ik aardig wat negatieve verhalen voor bij komen.

De F1 heeft een setting minder, volgens mij van hoe lang de nozzle open blijft staan. Die functie leek mij wel handig mochten de magazijnen minder worden of gewoon niet goed feeden. Verder was deze volgens mij vergelijkbaar met de Wolverine Inferno, maar dat kan ik compleet verkeerd zien.

mata.jpg

broodro0ster

broodro0ster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 posts

De F1, Jack en Wolverine zijn open bolt. Dit wil zeggen dat de nozzle altijd achteruit blijft in idle. Dus dat kan soms wel leiden tot double feeds met bepaalde bucking. De Madbull shark red is de bucking die dat verhelpt in die gevallen. Maar dan moet je met die bucking flathoppen of rhoppen. Dus jouw true hop zal niet werken met zo'n systeem.

De Fusion Engine heeft z'n nozzle altijd helemaal naar voor. En daar kan je zelfs kiezen om bb "klaar" te leggen in de hopup kamer. 

De Fusion Engine heeft het meest instellingen aan boord en is ook het best geschikt als je een DMR zou willen bouwen. Als je een assault rifle wilt bouwen, dan maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit wat je neemt.

• MBRAIN likes this

killaz

killaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 460 posts
  • Heiloo

De nieuwe Wolverine is van Open Bolt afgestapt toch?

"Every gun can take a 7.4v lipo. If it can't take a 7.4v lipo, it can't take a 9.6v nimh. And if it can't take a 9.6v nimh, it's a piece of shit.

There's no magical lipo fairy that jumps into your gearbox and starts fucking shit up when you plug in a lipo."

mata

mata

Tuning Addict

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1,979 posts

Ik las ook dat het iets van een hybrid zou moeten zijn nu.

mata.jpg

HugLife

HugLife

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 284 posts

Wat ik volgens mij ook heb begrepen van de nieuwe Wolverine Inferno/Hydra is dat je op de Inferno ook een Hydra kopstuk kan gebruiken zodat je gebruik kan maken van Off-centre nozzles.

Nou is dat misschien per direct niet zo heel interessant, maar mocht je in de toekomst ooit een P90 of M14 willen draaien op HPA is dat eventueel ook mogelijk.

Nu weet ik zo ook niet uit mijn hoofd hoe zuinig een nieuwere P* engine schiet, maar voorheen was het volgens mij wel altijd zo dat de Wolverine wat zuiniger is met zijn lucht.

Ik heb zelf geen HPA engine helaas dus heb geen persoonlijke ervaring, maar ben wel van plan mijn nieuwe TM hi capa op HPA te laten draaien dus ben wel het een en ander tegengekomen op HPA gebied.

En wat eerder ook al gezegd is, is dat inderdaad de Valken V12 niet heel goed ontvangen is.

huglife.jpg

Rebelattack

Rebelattack

Dedicated Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 554 posts

De wolverine hydra en inferno zijn uitwisselbaar, je kan de kop van de hydra op een inferno zetten. De inferno is gewoon een standaard centered nozzle voor V2 of V3, maar met de hydra kop kan je off centered replica's benutten door er de juiste nozzle bij te halen/kopen, de meeste worden door wolverine al gemaakt maar je kan er ook op verzoek laten maken. Ik vond de jack en wolverine inferno altijd handig vanwege het snel inbouwen en omzetten in andere replica's. Ik had des tijds veel ingelezen om ook een wolverine HPA set te halen maar nooit meer gedaan omdat ik liever meer replica's wilde dan meteen de eerste replica vol te stoppen met HPA.

mata

mata

Tuning Addict

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1,979 posts

Dat punt van meer replicas ben ik al voorbij. Daarom zul je binnenkort nog wel meer verkoop topics van mij zien :).

Een standard centered nozzle is voor mij eerst ook prima. Ik zie mezelf in de nabije toekomst nog niets anders dan v2 en v3 gearboxen gebruiken.

Buiten het HPA systeem ben ik ook nog lang niet klaar met zoeken mbt de regulator. Een Storm? Redline? Iets anders? Ik heb echt moeite met het vinden van goede vergelijkingen.

mata.jpg

Rebelattack

Rebelattack

Dedicated Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 554 posts

Dat punt van meer replicas ben ik al voorbij. Daarom zul je binnenkort nog wel meer verkoop topics van mij zien :).

Een standard centered nozzle is voor mij eerst ook prima. Ik zie mezelf in de nabije toekomst nog niets anders dan v2 en v3 gearboxen gebruiken.

Buiten het HPA systeem ben ik ook nog lang niet klaar met zoeken mbt de regulator. Een Storm? Redline? Iets anders? Ik heb echt moeite met het vinden van goede vergelijkingen.

Misschien dat je hier meer over vindt op paintball forums? Ik hoorde altijd dat de redline een van de beste was.

Het punt van teveel/meerdere replica's zal ik nooit voorbij gaan XD.

broodro0ster

broodro0ster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 posts

De F1, Jack en Wolverine zijn open bolt. Dit wil zeggen dat de nozzle altijd achteruit blijft in idle. Dus dat kan soms wel leiden tot double feeds met bepaalde bucking. De Madbull shark red is de bucking die dat verhelpt in die gevallen. Maar dan moet je met die bucking flathoppen of rhoppen. Dus jouw true hop zal niet werken met zo'n systeem.

De Fusion Engine heeft z'n nozzle altijd helemaal naar voor. En daar kan je zelfs kiezen om bb "klaar" te leggen in de hopup kamer. 

De Fusion Engine heeft het meest instellingen aan boord en is ook het best geschikt als je een DMR zou willen bouwen. Als je een assault rifle wilt bouwen, dan maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit wat je neemt.

De nieuwe Wolverine is van Open Bolt afgestapt toch?

Ik heb het filmpje van Wolverine bekeken en voorzover ik het zie is het nog steeds open bolt. (nozzle achteruit in idle)

Het enige verschil is dat je nu een delay kunt instellen tussen het naar voor schuiven van de nozzle en het afvuren van de bb. Zodat de bb meer tijd heeft om tot rust te komen in de hopup kamer. Dit zou de consistency moeten verbeteren. Beetje zoals de instelbare dr setting op een Fusion Engine. 

Met de Inferno V2 is de Hydra deprecated. Ze zijn aan iets nieuw bezig voor offset nozzles, maar eerst willen ze zien hoe de V2 het doet. Ze hebben in een filmpje op hun youtube gezegd dat de verkoop van de Hydra ook zal stoppen binnenkort, maar support gaan ze nog leveren.

broodro0ster

broodro0ster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 posts

Als regulator: Redline SFR als je het beste wilt of Balystik als je het goedkoopste wilt. Ik heb ze beiden en ik verkies zelf de Redline SFR. Ninja zou ik links laten liggen omdat die evenveel kost als een SFR, maar kwa performance net iets minder is volgens de reviews.

mata

mata

Tuning Addict

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1,979 posts
Waar merk je vooral aan dat de Balystik minder is? Diewas ik namelijk ook tegen gekomen bij powair6.
mata.jpg

broodro0ster

broodro0ster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 posts

Ik vind de consistente in de hopup minder goed met de balystick. Met de Redline SFR is het traject van m'n bb iedere keer hetzelfde, maar met de balystik heb ik het enige schot net ietsje meer of minder hopup. 

M'n vriend vind het verschil verwaarloosbaar voor het prijs verschil, dus die is blij met de balystik. 

Ook voor een nieuwe fles op de reg te schroeven vind ik het makkelijker om de Redline te aan te koppelen en de ontluchten. 

mata

mata

Tuning Addict

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1,979 posts

Sowieso zat ik al te kijken naar de Redline en de Storm, aangezien die qua prijs nagenoeg gelijk staan. Een Balystik is natuurlijk wel een heel stuk goedkoper en daar voelde ik al wat narigheid. Moet je ook rekening houden met connectoren en fittingen? Bij Balystik staat bv EU en Redline US, heeft dat ook invloed op het vullen? Of is dat universeel. Dus gaat het dan puur om de connectie tussen de engine en de regulator?

mata.jpg

broodro0ster

broodro0ster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 82 posts

Sowieso zat ik al te kijken naar de Redline en de Storm, aangezien die qua prijs nagenoeg gelijk staan. Een Balystik is natuurlijk wel een heel stuk goedkoper en daar voelde ik al wat narigheid. Moet je ook rekening houden met connectoren en fittingen? Bij Balystik staat bv EU en Redline US, heeft dat ook invloed op het vullen? Of is dat universeel. Dus gaat het dan puur om de connectie tussen de engine en de regulator?

Die fittingen zijn enkel tussen de regulator en de HPA engine. En bij jouw regulator krijg je ook de fitting die op de HPA engine moet. 

De EU fitting en de US fitting zijn anders, dus dat is niet universeel.  Maar het zijn eigenlijk wel allemaal quick disconnect fitting, dus op 2 seconden haal je die van de marcoline en kan je er een andere opzetten, dus echt een probleem is het niet :-)

Hysteria

Hysteria

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 posts
  • Noord-Holland

Hallo iedereen,

Een vriend van mij had het over een replica met HPA, dit is geen vraag over wat de voordelen zijn of de nadelen.

Mijn vraag is: is het mogelijk om zelf een replica in elkaar te zetten. met een Polastar Engine V2 m4/m16.

persoonlijk zou ik het uiterlijk van een m4 willen aanhouden zowel upper+lower receiver met een stock dat uitschuifbaar is. 

Ook hoorde ik iets over een Precision barrel. Mijn vraag welke website dit soort onderdelen los verkoopt en overzichtelijk is.

Ik kijk richting het merk G&P mocht dat nog uitmaken wat website betreft.

alvast bedankt!

E-poch

E-poch

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 99 posts
  • Zwolle

Ik geloof dat polar sowieso liever een G&P upper en lower prefereert?

100% zeker weten doe ik het niet., maar het is mogelijk om je eigen replica in elkaar te zetten.

Dat gaat je wel flink wat duiten kosten als dit je eerste zal zijn.

Persoonlijk zou ik niet meteen met een bouwpakket beginnen, maar dat hadden ze ook tegen mij gezegd.

Eerlijk gezegd, het bloed kruipt waar het niet kruipen kan en ik hou wel van een uitdaging.

Voor HPA zijn er Daytona, Polarstar, Wolverine, Valken en niet te vergeten de Tippmann M4 (mijn persoonlijke favoriet).

Ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring met HPA's, dus ik ben voor de Tippmann M4 gegaan.

Dit is voor zover ik weet de enige (?) HPA replica die volledig mechanisch is.

Als je van een echte uitdaging houd, kan ik deze zeker aanraden, maar niet als een eerste replica.

Mijn ervaring tot nu toe is goed, maar niet the replica to end all replica's , of een wtfpawnd replica of zo.

Je steekt heel veel geld in de onderdelen om het resultaat te krijgen wat je wilt.

Dan heb je nog het onderhoud.

Met HPA zit je met o.a. o-ringen (geen idee hoeveel dat er zijn met de polarstar, wolverine, valken engines, maar met de Tippmann M4 heb je er nogal wat), fittings, nipples male en female etc voor je slang. Vaak ook nog in Amerikaans/britse maten, wat het voor mij in elk geval niet gemakkelijker op maakte.

Nou weet ik niet wie je bent in werkelijkheid, hoe je in elkaar steekt, ervaring hebt e.d., dus beschouw dit niet als negatieve kritiek. 

Ik zou zeggen ga ervoor. Als dit is wat je echt wilt, dan zal je er ook voor zorgen dat je het voor elkaar kan krijgen.

oh en trouwens, een Tippmann m4 is out of the box klaar voor co2 of hpa gebruik en kost net zo veel als 1 polarstar of wolverine engine.

Met de laatste 2 heb je dan ook nog een donor nodig.

Deze zijn dan wel veel preciezer in/af te stellen dan de Tippmann M4 (wat vaak gezegd word over de Tippmann is dat deze altijd werkt, of het nou ver kan schieten of niet, receiver pin naar de klote o.i.d, werkt gewoon. en nog meer van dat soort ongein.

Je vraag is hiermee wellicht niet bevredigend beantwoord, maar ik hoop dat je er een beetje wat aan hebt.

Misschien dat de overige forumleden hier wat meer over kunnen vertellen.

In elk geval hebben ze meer ervaring dan mij.

E-poch.

"No longer in possession of one's faculties ... Three fries short of a Happy Meal ... WACKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" 

Hysteria

Hysteria

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 posts
  • Noord-Holland
Bedankt voor je reactie!

Ik heb zelf totaal geen ervaring met airsoft laat staan hpa. Mijn overbuurjongen heeft wel enige ervaring met airsoft en die kwam met het idee om naar hpa te kijken.

Ik vat niets negatief op ik ben allang blij dat er mensen willen helpen dus dat zit goed. Persoonlijk ben ik me aan het oriënteren het hang ervan af hoeveel ik kan sparen. Heb inderdaad gekeken naar g&P AEG replica's

Voordat ik überhaupt een replica koop ga ik mee met een vriend als introducé.

E-poch

E-poch

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 99 posts
  • Zwolle

Ja dat is inderdaad slim.

Achteraf had ik dat beter ook kunnen doen, maar koppig als ik ben, ben ik er meteen ingedoken.

Ik heb mijn eerste skirm het enigzins wat onderschat, maar ben er wel tevreden over.

Er is genoeg info te vinden op youtube en sowieso als je zoekt via google om je een idee te geven.

reken er wel op dat je voor de polarstar of wolerine, in Nederland i.e.g. ong. 500 euro kwijt zal zijn. en uiteindelijk kan dat totaalplaatje flink oplopen.

De allereerste keer dat je het zal testen zal het nooit het gewenste resultaat geven.

Het type barrel, bucking, nub, etc.. de juiste combinatie vinden vind ik zelf wat lastig, helemaal omdat het elke keer wat kost voor een onderdeel en uiteindelijk blijkt dat het toch niet helemaal de juiste is.

Duss... alleen doen als je het geld kan missen en wanneer je heel veel engelen geduld hebt.

Ik ben zelf niet ontevreden over mijn Tippmann.

Mocht je binnenkort iemand met een HPA tegenkomen als introduce, vraag het ze zelf zou ik zeggen.

Misschien dat je er eventjes mee kan testschieten of zo.

En mocht je dan ook nog iemand met een Tippmann tegenkomen, die moet je meteen vragen :D

Lees je goed in, laat je goed informeren, rustig doorsparen tot je er zeker van bent dat je voor een HPA wilt gaan.

de hpa slang met fitting is zelf ook een gedoe.

Ik heb afgelopen zondag nog mijn hogedruk luchtslang wat verpest door het per ongeluk te laten vallen van ong. 40cm hoogte.

Wat ook belangrijk is met wat voor druk de replica moet werken.

De Polarstar/wolverine engines bijv. hebben een regulator nodig om de druk in de replica te kunnen regelen. dus van 200bar/ ca. 3000psi naar een werkbare druk.

Ik weet er niet veel vanaf. Ben me nog wat aan het inlezen hierover,.

Mijn Tippmann M4 bijv gebruikt geen regulator. de 3000psi gaat rechtstreeks de replica in en in de valve/nozzle ( vlak voor de barrel) word de hoge druk omgezet naar lage druk geloof ik.

De Tippmann kan dus geen regulator gebruiken.

Zoek op youtube naar amped airsoft, dat zijn jongens uit Pittsburgh, V.S.  geloof ik.

E-poch.

E-poch.

"No longer in possession of one's faculties ... Three fries short of a Happy Meal ... WACKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" 

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users