Jump to content
LittleBoeddha

Maple Leaf Barrel + Bucking + Nub "Issue"

Recommended Posts

Ok .. Heb onlangs een Maple Leaf Barrel (363mm) + Bucking (60) en Nub (Concave) geinstalleerd en er gisteren voor het eerst mee kunnen spelen.

Op zich ben ik best tevreden. Denk dat ik met gemak een target van 50m raak maar er zijn toch een aantal zaken waar ik minder tevreden over ben.

Gebruikte BB, Xtreme precission .25

1. Afwijking naar rechts. Na een meterje of 40 (schatting) wijkt de BB af naar rechts. Eenmaal dit wetende kan je hier rekening mee houden en uiteraard bijstellen. Het lijkt me echter een afwijking die niet zou moeten ... ligt dit aan mijn positie van de Nub? Of moet de bucking nog worden ingeschoten.

2. Slechte grouping bij burst. Na ongeveer 30/40 meter gaan de BB's allen een beetje hun eigen kant op ... denk dat er tussen de BB's toch echt wel een cm of 30 zit. Maar lastig meten zo in het veld.

3. Als ik de hopup ook maar iets te ver terugdraai dan blokkeert hij de gearbox ... BB's blijven steken en gearbox gaat over zijn nek.

Goede nieuws ... in Single fire met een goed afgestelde hop gaan ze dus makkelijk 50m ver (had geen echte rang dus heb 55 passen genomen) alleen moet je dan rekening houden met de afwijking.

Nu de vraag ... hoe kan nik de "issues" het beste oppakken?

De constante afwijking na een bepaalde afstand komt vaak toch wel doordat de bucking of nub niet helemaal perfect is uitgelijnd.

De dispersie in je schoten na een bepaalde afstand durf ik niet te zeggen.

Hoe bedoel je te ver terug draaien als in minder hop of meer hop? Te veel hop is wel logisch doordat je gewoon letterlijk de bb's geen kans geeft om langs de bucking te komen doordat hij te ver drukt in de barrel, maar als het juist minder hop is dan vind ik het een raar verschijnsel.

Als je de barrelgroup in elkaar hebt kijk dan door het uiteinde van de barrel en geef dan een beetje hop. De bucking zie je dan naar beneden komen en dit moet eigenlijk lijk zo symmetrisch mogelijk zijn. Als het goed is kun je door de barrel licht te draaien dit wat bijstellen. Dit komt aardig precies bij de ML buckings.

Verder komt het afstellen best wel precies. Vooral het laatste stukje fijn afstellen is even knoeien. Daar naast moeten ze ook vaak even ingeschoten worden. Hoeveel graden is je bucking en hoeveel fps schiet je nu?

Ik heb eigenlijk nog niet met een ML setup en .25 grams geschoten. Alleen maar zwaarder.

Ikke heb een 50 graden en schiet .25 en het werkt, alleen je hoeft echt een hele kleine hoeveelheid hop te geven en het uitlijnen van die dingen is echt een klote werkje mijne had de 2de skirm ook opeens een afbuiging naar links, misschien maar teflon tapen als het goed zit om te zorgen dat het minder kan bewegen.

Ikke heb een 50 graden en schiet .25 en het werkt, alleen je hoeft echt een hele kleine hoeveelheid hop te geven en het uitlijnen van die dingen is echt een klote werkje mijne had de 2de skirm ook opeens een afbuiging naar links, misschien maar teflon tapen als het goed zit om te zorgen dat het minder kan bewegen.

Pas op met het straktrekken van de teflon tape. Daarbij kun je de bucking ook nog licht scheef trekken. Het is een precisieklusje, maar als het werkt werkt het goed :).

Heb een 60 bucking en schiet ongeveer 335 fps. Dit was met een M100 ongeveer 370 dus heb er nu een ICS M90 in zitten die ik nog had liggen.

Zal hem even goed bekijken en uiteraard inschieten. Heb een overvloed aan BB's dus kan er een paar duizend doorheen jassen. Kan ik direct mijn nieuwe magazijnen inwerken :)

@LittleBoeddha, ben je tevreden met de maple leaf set up? ben namelijk ook aan het kijken voor een upgrade voor mijn replica (ics par mk3 c). mijn twijfels liggen bij de kwaliteit van de barrel. Zit hier verschil in t.o.v. bv. prometheus/pdi, welke stukken duurder uitvallen...? 

OT: kan het zijn dat de 60 net iets te stijf is t.o.v. 50 waardoor je een afwijking hebt i.c.m. met je veer?

@LittleBoeddha, ben je tevreden met de maple leaf set up? ben namelijk ook aan het kijken voor een upgrade voor mijn replica (ics par mk3 c). mijn twijfels liggen bij de kwaliteit van de barrel. Zit hier verschil in t.o.v. bv. prometheus/pdi, welke stukken duurder uitvallen...? 

OT: kan het zijn dat de 60 net iets te stijf is t.o.v. 50 waardoor je een afwijking hebt i.c.m. met je veer?

Zal een licht verschil in toleranties zijn maar of je dat werkelijk merkt in precisie en hoe accuraat je schiet valt naar mijn mening te betwijfelen. Ik ben zelf heel tevreden met de maple leaf bucking en nub (50 graden).

Wat bedoel je met je tweede vraag? De hardheid van een bucking zou niet moeten resulteren in een afwijking naar een kant op.

Zal een licht verschil in toleranties zijn maar of je dat werkelijk merkt in precisie en hoe accuraat je schiet valt naar mijn mening te betwijfelen. Ik ben zelf heel tevreden met de maple leaf bucking en nub (50 graden).

Wat bedoel je met je tweede vraag? De hardheid van een bucking zou niet moeten resulteren in een afwijking naar een kant op.

Dat klopt, na het teruglezen van mijn tweede vraag dacht ik al bij mezelf....dit klopt niet...zal het tijdstip wel zijn geweest  :wacko:

Een te harde bucking kan er wel voor zorgen dat je meer hop moet geven dan met een zachte voor het zelfde effect. Hierdoor zouden de schoten iets minder consistent kunnen zijn.

Ik vind de Maple Leaf barrels trouwens prima. Maar mijn PDI schiet wel iets beter. Duurder daarin is vaak wel beter, maar niet helemaal in verhouding met de evt winst die je er mee haalt. Dus vooral een kwestie van hoeveel je wilt spenderen.

Een te harde bucking kan er wel voor zorgen dat je meer hop moet geven dan met een zachte voor het zelfde effect. Hierdoor zouden de schoten iets minder consistent kunnen zijn.

Ik vind de Maple Leaf barrels trouwens prima. Maar mijn PDI schiet wel iets beter. Duurder daarin is vaak wel beter, maar niet helemaal in verhouding met de evt winst die je er mee haalt. Dus vooral een kwestie van hoeveel je wilt spenderen.

Ik wil gewoon een goede set up, als dit wilt zeggen dat ik 3 a 5 tientjes meer uit 'moet' geven...so  be it, kan het geld maar een keer uitgeven, dus dan maar in een keer goed.

Echter zijn de maple leaf buckings en barrels gemaakt voor elkaar, de barrel heeft een andere window  en "externe groeven" als andere precision barrels (tenminste dat verteld het internet mij) ivm de flat hop in de bucking. klopt dit ook?

Ik wil gewoon een goede set up, als dit wilt zeggen dat ik 3 a 5 tientjes meer uit 'moet' geven...so  be it, kan het geld maar een keer uitgeven, dus dan maar in een keer goed.

Echter zijn de maple leaf buckings en barrels gemaakt voor elkaar, de barrel heeft een andere window  en "externe groeven" als andere precision barrels (tenminste dat verteld het internet mij) ivm de flat hop in de bucking. klopt dit ook?

Klopt ja qua die groeven in de barrel, maar dat maakt totaal niet uit. Ik heb ze op een stock ICS barrel en het werkt prima geen last van air seal issues die daardoor zouden kunnen ontstaan en de barrel window is ook meer dan groot genoeg voor de maple leaf bucking. Ik zou eerder voor een PDI barrel gaan als je dan toch meteen een goede barrel wil halen dan heb je ook meteen hele goede kwaliteit. Heb er zelf een zitten in mijn G&G M4 en daar werkt die heel goed in en ik denk dat ik er voor een replica's die ik veel ga gebruiken er ook een in zet in de toekomst. 

Misschien handig om de volgende keer nog een apart topic aan te maken want we zijn er nu eentje aan het kapen.

Nog even over de Maple Leaf buckings en barrels. Ik heb de buckings in madbull, pdi, shs, tornado en modify barrels gehad en ze werken overal prima in. Alleen een barrel van een onbekend merk deed moeilijk door een te kleine barrelwindow.

Hallo allemaal,

Ik ben ook sinds kort aan het airsoften, eerste replica is een ICS CXP HOG.

Lekkere replica met splitgearbox en blowback.

Na de 1e skirm lekker gaan upgraden, maple leaf setje (barrel, nub en bucking) tov de standaard ics onderdelen een stukje beter.

Na de 2e skirm goed gaan kijken wat de bb's doen en vergeleken met andere replica's op de skirm.

Wat ik constateerde:

- Grouping niet erg goed.

- single shot wijkt af naar links en naar recht vanaf ca. 35 meter.

Ter plaatse met wat gasten e.e.a. na gelopen maar alles zat netjes op zijn plek.

Vorige week de bedrading vervangen voor 11.1v lipo's en een mosfet geplaatst daarna de bushing vervangen voor gelagerde varianten en de gears vervangen van 18/1 naar 13/1.

Trigger response in nu lekker snel, max rof 25bb/s.

Maar helaas de afwijking naar links en recht blijft bestaan.

Ik heb nu een prometheus 6.03 285mm besteld purple bucking, alleen nog kijken welke nub ik ga gebruiken.

Mocht ik na de laatste upgrade niet de rare afzwaaiers hebben dan ligt dit toch echt aan de leaf set.

De ROF stel ik weer in op 13 bb/s om de grouping opnieuw te bepalen.

Vergeet niet dat de buckings vaak ook een beetje ingeschoten moeten worden en daarnaast kom te plaatsing van de bucking en nub erg precies. Controleren door door het uiteinde van de barrel te kijken. Wat je naar beneden zit komen moet symmetrisch zijn. Dat is vaak de oplossing voor een constante afzwaaier. Algehele grouping verbeterd als de bucking ingeschoten ismaar vergeet ook niet je algehele fps consistentie. Die moet ook niet te veel fluctueren. (teflon tape om het uiteinde van de bucking, controleren dat de hopup goed strak tegen de gearbox gedrukt word, etc)

Heerlijk topic zo :)

Ben prima tevreden hoor met mijn setup ... Heb een 60 bucking genomen omdat ik voor het vervangen naar de nieuwe setup (ook met 6.03 onbekend merk barrel/bucking) op de 350 fps zat.

Nu met de Maple Leaf set zat ik opeens op 375 of zo fps dus daarmee zegt het mij al dat het lekker op elkaar aansluit :)

Ik ben zeker ook tevreden over de range en dat was mijn eerste skirm met deze setup. Heb in de pauze niet echt meer getest of afgesteld omdat ik dusdanig veel mensen heb geraakt dat ik zowiezo happy was :)

Maar .... de set is nu ingeschoten en binnenkort zal ik weer bij B&A zijn en dan ga ik even lekker op de range oefenen.

Moet echt zeggen dat ik happy ben met mijn setup (mag ook wel heeft in totaal €1000+ gekost - had ik achteraf ook wat anders voor kunnen halen maar ja ... zo gaat dat :) )

En wat voor bb's worden er met deze set gebruikt?

0,25 bb's green bb

http://www.tacticalairsoftgear.nl/greenbb-025-gram.html

Vergeet niet dat de buckings vaak ook een beetje ingeschoten moeten worden en daarnaast kom te plaatsing van de bucking en nub erg precies. Controleren door door het uiteinde van de barrel te kijken. Wat je naar beneden zit komen moet symmetrisch zijn. Dat is vaak de oplossing voor een constante afzwaaier. Algehele grouping verbeterd als de bucking ingeschoten ismaar vergeet ook niet je algehele fps consistentie. Die moet ook niet te veel fluctueren. (teflon tape om het uiteinde van de bucking, controleren dat de hopup goed strak tegen de gearbox gedrukt word, etc)

Alles is gecontroleerd, als hij iets afwijkt is dit vaak naar 1 zijde ...deze gaat naar beide zijdes

Hoeveel varieert de FPS en hoeveel BBs heb je al afgeschotrn?

Heeft de barrel verder geen speling in de Outer barrel?

fps schommelt tussen de 347-355.... 2 zakken van 3500 bb's.

Ik kan geen ruimte ontdekken tussen inner en outer barrel....

Maar nu net de prommy barrel geïnstalleerd met de leaf bucking en een prommy nub... lijkt nu een stuk minder links en rechts af te zwaaien...

Maar werd al schemerig, dus morgen even verder testen....!