Jump to content
Sign in to follow this  
Rebelattack

FPS Probleem

Recommended Posts

Ik ben vandaag tegen een uiterst vervelend probleem aangelopen bij de FPS meting van mijn G&G M16, hij klokt veel lager in dan dat hij zou moeten doen nadat ik hem heb geupgrade en na het testen van vele dingen ben ik een beetje ten einde raad en wil ik jullie hulp inschakelen. Mijn probleem is als volgt:

 

Ik heb 2de hands een G&G M16 overgenomen die toen helemaal stock was. Ik heb toen ook de FPS gemeten en kwam toen op een mooi gemiddelde van 348.2 FPS op basis van 10 metingen, met veer X (stock G&G veer van welke ik niet weet wat het is, gok een M100). Niet verkeerd, maar de cylinder kon los in de GB shell schuiven en de trigger response en RPS (12.23) was ik niet helemaal tevreden over.

 

Ik heb toen de replica intern aangepakt met het volgende, double O-ring cylinder, full metal rack SHS Piston, SHS POM Piston head, SHS V2 Tappet Plate, Jefftron basic mosfet (puur trigger contacts, trigger response en lichtelijke RPS), SHS M4 Nozzle en shimmen en AOE gecorrigeerd. Ik wilde vooral de compressie optimaliseren en gewoon de standaard dingen om de duurzaamheid te verbeteren. Ik heb dit toen afgewerkt met een Guarder SP100 veer omdat mijn verwachting was dat deze zou settlen rond de 350 FPS. Echter werd ik zwaar teleurgesteld door de FPS die nu op een gemiddelde van 262.3.

 

Natuurlijk ben ik naar meerdere dingen al gekeken.

- Ik heb al andere barrel setups getest die korter zijn dan de stock 510 mm barrel.

- De compressie van de piston in de cylinder met en zonder air nozzle gekeken, die is perfect.

- Gekeken naar de motor height en deze staat goed.

- Veer veranderd naar de stock G&G Veer, veer X en deze geeft een gelijk soortige FPS daarom ook de conclusie dat het wss een M100 achtige veer is.

- De gears zijn niet te strak geshimmed.

- De nozzle drukt stevig in de hop up kamer en hier is ook geen lek te zien, daarnaast was de FPS gelijk in totaal andere barrel, hop up, bucking en nub setups.

 

Het enigste wat ik niet vertrouw is dat met de mosfet en lipo er nu overspin is en hij dus heel snel cycled, mogelijk dat dit te snel is om voor de BB met een hoge snelheid uit de barrel te komen omdat hij lichtelijk wordt terug gezogen, dit zou dan op te moeten lossen zijn door een sterkere veer te plaatsen. H

et andere is dat de cylinder van binnen oneffenheden heeft waardoor bij het snel vooruit gaan van de piston er mogelijk geen goede seal blijft, maar dat laatste lijkt me niet logisch.

 

Ik hoor graag of jullie dit ook lijkt of dat jullie een ander idee hebben, want ik ben echt ten einde raad, uren testen en in- en uit-elkaar halen en ik weet het gewoon niet meer. Wilde hem graag upgraden om ervan te leren en daarna door verkopen omdat ik de lengte teveel van het goede vindt, maar dat wil ik dus alleen doen als ik een ~330-350 stabiele FPS kan garanderen en dat hij goed schiet  :( .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt heel erg alsof de piston niet vrij genoeg heen en weer kan gaan en dus mogelijk te langzaam naar voren komt. Wat jij beschrijft komt me namelijk heel er bekend voor van een MP5K en een AK die ik heb geupgrade voor vrienden. Beide hadden een SHS piston die te strak in de gearbox zat. Volgens mij was het een kwesite van de vinnen aan de piston iets ruimer maken zodat deze wat speling in de geleiders kreeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt heel erg alsof de piston niet vrij genoeg heen en weer kan gaan en dus mogelijk te langzaam naar voren komt. Wat jij beschrijft komt me namelijk heel er bekend voor van een MP5K en een AK die ik heb geupgrade voor vrienden. Beide hadden een SHS piston die te strak in de gearbox zat. Volgens mij was het een kwesite van de vinnen aan de piston iets ruimer maken zodat deze wat speling in de geleiders kreeg.

 

Hmm dat klinkt wel logisch, ik kende het verhaal wel, maar had niet het gevoel dat ze stroef liepen, ondanks kan ik het gewoon proberen. Ik kan trouwens ook gewoon kijken met een stock piston of het dan wel goed loopt, moet ik alleen even daarvan de AOE corrigeren snel en dan testen. Ga ik dit weekend proberen, als de stock piston dan geen problemen ondervind dan werk ik de SHS piston bij en probeer ik het weer. Welke full metal rack pistons en half metal rack pistons raad jij aan als vervanging van de SHS voor in de toekomst of zeg je gewoon gebruiken maar beetje modificeren? Ik ben al een stuk meer tevreden over de rocket airsoft piston head die wel in een keer paste tegenover de SHS piston head, ondanks dat ze uit dezelfde fabriek komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eerlijk gezegd momenteel alleen maar stock pistons en SHS liggen, andere merken zijn vaak overpriced. Stock zijn ze vaak prima, ook al zijn ze voornamelijk van kunststof. Voornamelijk bij zwaardere springs heb je kans op het strippen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eerlijk gezegd momenteel alleen maar stock pistons en SHS liggen, andere merken zijn vaak overpriced. Stock zijn ze vaak prima, ook al zijn ze voornamelijk van kunststof. Voornamelijk bij zwaardere springs heb je kans op het strippen.

 

Yeah dat is ook waarom ik wil leren werken met full metal rack pistons voor DSG builds, daarom leer ik u de AOE goed te corrigeren en het shimmen goed te doen want als bij de DSG iets fout gaat dan zijn de rapen gaar :|. Misschien een keer een maple leaf die hard piston van skirmshop proberen, wel wat duurder maar best handig voor HS builds vanwege minder materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna alle SHS pistons hebben enorme toleranties, vandaar dat ze zo cheap zijn. Maekiii heeft daar een video van gemaakt. 

 

Op zich geen issue, meestal swiss cheese je toch de helft eraf en gaan er (bij mij in ieder geval) 3 tandjes af voor de short stroke. Waar je vaak wel problemen krijgt is met de geleiders, deze zijn te dik. Daarom altijd even een lege shell testen met de piston en cylinder er in. Gaat hij stroef --> Vijlen.

 

Wat je doet is de groeven iets uitvijlen (heb je de 14t of 15t) en de geleiders zelf iets afvijlen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna alle SHS pistons hebben enorme toleranties, vandaar dat ze zo cheap zijn. Maekiii heeft daar een video van gemaakt. 

 

Op zich geen issue, meestal swiss cheese je toch de helft eraf en gaan er (bij mij in ieder geval) 3 tandjes af voor de short stroke. Waar je vaak wel problemen krijgt is met de geleiders, deze zijn te dik. Daarom altijd even een lege shell testen met de piston en cylinder er in. Gaat hij stroef --> Vijlen.

 

Wat je doet is de groeven iets uitvijlen (heb je de 14t of 15t) en de geleiders zelf iets afvijlen.

 

Jup, ga het testen we zullen zien of het hier aan ligt en anders weer verder zoeken :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo net wederom getest, deze keer met de stock piston ook gecorrigeerd voor de AOE. Ondanks dat er wel een increase in de FPS was is het nog steeds niet wat ik had verwacht. De FPS met de stock G&G Piston zit op een gemiddelde van 280.6 wat wel een verbetering is ten opzichte van de vorige meting maar niet de 330-350 FPS die ik zoek. Naast alleen dit te vervangen heb ik nog wat dingen geprobeerd. Een totaal andere upper met een andere barrel (PDI 6.05 229mm), hop up (Lonex V2), bucking (prommy purple) en nub (namazu firefly) geeft exact dezelfde waardes van rond de 280 FPS. Oftewel dit zou de barrel en hop up moeten outrulen als punt waar het fout zou moeten gaan. Het enigste wat er nu nog niet meer stock in zit is de tappet plate, cylinder head, cylinder en alu nozzle. Ik wil donerdag nog proberen de cylinder te vervangen omdat die niet heel egaal is meer van binnen en als dat niet werkt dan ga ik gewoon de stock setup terug bouwen in de GB en kijken of hij nog kuren heeft. Als dat wel de juiste FPS waarde geeft, dan ga ik vanuit daar maar langzaam opbouwend dingen vervangen tot ik tegen dezelfde problemen aan loop.

 

FPS Test:

279.3 285.6 282.3 279.6 279.9 278.3 288.6 275.2 275.1 282.2

 

Jullie nog ideeën?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je doet de chrono wel met genoeg licht? Om even een zijstraat te nemen :).

 

Rond 3 uur scheen de zon redelijk recht boven op mijn hoofd in de tuin en was het best warm, dus ja naar mijn weten was er genoeg licht. Ik heb je dit ook al eerder horen zeggen en daarom had ik hier ook rekening mee gehouden. Heb zelfs nog omdat ik het ook niet vertrouwde, misschien iets met batterijen dacht ik, mijn ICS gepakt die rond de ~350 chrono'ed en dat deed deze nu ook weer, dus het is echt een FPS probleem. Ik denk dat ik toch gewoon alle stock components erin flikker donderdag en dan weer chrono. Ik kijk dan wat de FPS is en als deze weer normaal is dan gewoon langzaam componenten een voor een vervangen totdat ik het probleem vind. Zou anders echt niet weten waar ik de mist in ga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien de oring van de piston die niet soepel genoeg gaat? Misschien toch een andere beer proberen? Het maakt soms een beetje uit met de wikkels hoe je hem moet plaatsen. Anders heb ik even geen ideeën meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe is je compressie? Zet je nozzle er eens op en doe de test. Heb je een oring om de barrel? Maw, sealt je hop up unit wel?

Compression met en zonder nozzle met verschillende pistons al getest en voor allen was deze goed. Er zit geen o-ring of veer rond de barrel, maar er zit geen tot minimale spelling in. De lonex unit die ik had getest kan uberhaupt niet bewegen. Het enigste wat ik me nog kan bedenken op het moment is dat de o-ring in de nozzle te stroef zou lopen en dus niet ver genoeg naar voren beweegt tijdens de cycle en je dus geen volledige seal daardoor in de hop up unit hebt. Ik ga donderdag weer verder en dan ga ik denk ik opbouwen van stock en zien of het dan wel werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien de oring van de piston die niet soepel genoeg gaat? Misschien toch een andere beer proberen? Het maakt soms een beetje uit met de wikkels hoe je hem moet plaatsen. Anders heb ik even geen ideeën meer.

Heb al 3 verschillende piston heads gebruikt en allen geven een gelijke seal. Andere veer kan maar ga eerst naar 100% stock components en dan kijken hoe die het doen qua fps als daar niks aan de hand is dan bouw ik het langzaam op. Met de veer plaats ik altijd het stukje tighter coiled naar achter over de spring guide. Als het goed is klopt dat. Donderdag weer verder want werken.

 

PS: Beide heel veel dank voor de ideeen en hulp tot nu toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tighter coils naar achter ja.

 

Toevallig ook al een blaadje op de BB ingang van de hopup gelegd? Als die om hoog geblazen word dan heb je een probleem tussen de nozzle en bucking.

 

Als de oring in de nozzle te stroef gaat even wat siliconenkit om de nozzle van de cylinderhead smeren en dan de nozzle er over heen om het uit te smeren. Zou dan soepel moeten lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal dat met een blaadje vanavond proberen. Kan hem toch niet uit elkaar halen nu ik de kop van een van de pistol grip schroeven kapot heb gedraaid. Deze replica is echt een levende hel. Zal trouwens ook alvast wat o-ringen halen voor de barrel om deze er strak tegenaan te zetten, iemand een linkje voor de juiste bij een bouwmarkt(maakt niet uit welke heb ze allemaal op fiets afstand zitten)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn go to oplossingen bij vage fps waarden (na de rest gecheckt te hebben):
Teflon mod om de bucking, teflon om de cilinderhead, oring (meestal 8mm) om de barrel doen.

 

Hierna is de FPS meestal hoger en een stuk stabieler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn go to oplossingen bij vage fps waarden (na de rest gecheckt te hebben):

Teflon mod om de bucking, teflon om de cilinderhead, oring (meestal 8mm) om de barrel doen.

 

Hierna is de FPS meestal hoger en een stuk stabieler.

Dank je maar denk niet dat ik een 70 fps boost ga krijgen van de teflon tape mod of het aandrukken van de hop up. Daarnaast heeft de cylinder al een hele goede seal door de dubbele O-ring en ik heb niet het gevoel dat daar het probleem zit. Daarom ga ik ook maar terug naar stock. De hop up mods wil ik uiteindelijk nog wel gaan proberen voor een stabielere FPS maar ik ga eerst kijken hoe het draait in de stock setup. Een degelijke stock replica moet ook 330-350 fps kunnen halen op een m100/sp100 dus de 280 fps is inderdaad vaag. Thanks though voor het mee denken en voor de ongeveer diameter van de o-ring 8mm klinkt ook wel logisch als de barrel zelf 6.08 is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan doe je het niet, maakt mij niet uit hoor. 

Je vraagt tenslotte hulp aan mensen met (meer) ervaring, als je deze tips en hulp niet wilt toepassen is dat jou keuze natuurlijk.
Maar je replica word er in elk geval zeker niet slechter op, en zal enkel effectiever, stabieler en beter lopen en schieten.

 

En ik heb wel grotere FPS toename gezien. 
Zoals in mijn bolt bijvoorbeeld, van 290fps naar 410fps.

 

Niks zo ernstigs als een beetje lucht wat verdwijnt i.p.v. de barrel in gaat.

En nogal zonde niet? Upgrades kopen en tegen een probleempje aanlopen en vervolgens alles er weer stock in zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan doe je het niet, maakt mij niet uit hoor.

Je vraagt tenslotte hulp aan mensen met (meer) ervaring, als je deze tips en hulp niet wilt toepassen is dat jou keuze natuurlijk.

Maar je replica word er in elk geval zeker niet slechter op, en zal enkel effectiever, stabieler en beter lopen en schieten.

 

En ik heb wel grotere FPS toename gezien.

Zoals in mijn bolt bijvoorbeeld, van 290fps naar 410fps.

 

Niks zo ernstigs als een beetje lucht wat verdwijnt i.p.v. de barrel in gaat.

En nogal zonde niet? Upgrades kopen en tegen een probleempje aanlopen en vervolgens alles er weer stock in zetten.

Klopt maar het terug zetten naar stock is meer om het systematisch op te lossen, de upgrade parts gaan bij mij nooit verloren en begin langzaam toch al een stock pile aan parts op te bouwen. Ik gooi je idee ook helemaal niet weg maar ik wil eerst terug naar stock om te zien wat de fps doet, als die wel fatsoenlijk is kan ik vanuit daar systematisch opbouwen en mogelijk het probleem vinden. Als dat ook niet werkt dan ga ik meteen teflon tape en kleine O-ringen halen om je ideeen te testen :), het is gewoon dat het in theorie niet hoort te zijn dat na het verbeteren van de air seal en etc. hij een lagere fps heeft. Natuurlijk blijkt in de praktijk niet altijd alles de logica op papier te volgen maar daarom wil ik liever zoeken naar het onderdeel wat voor de lage fps zorgt dan dat ik DIY mods moet gaan gebruiken voor een stabiele fps bij geupgrade parts. Is er om een onlogische reden geen andere oplossing voor dan zij het zo en zal ik zeker de tips en DIY mods gebruiken. Zoals je zegt na de rest gechecked te hebben, naar mijn mening is dat nog niet zo dus ga ik eerst die dingen proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een DIY mod is niet een redmiddel. Het is een verbetering.

Bijvoorbeeld als jou bucking los over de barrel zit en de kamer heeft t.o.v. je barrel en bucking een te grote tolerantie lekt er lucht. Teflon er om en klaar.

Pas mijn upgrades nou maar gewoon toe en ik denk dat je versteld staat van het resultaat.
Zeer veel top techs passen deze toe op het moment dat ze een replica binnen krijgen, om zo er zeker van te zijn dat de replica 100% luchtlekvrij is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het bij mij ook gedaan. Ben van een fps tussen de 225-300 naar een stabiele fps gegane van 330. Ik was er van overtuigd dat het onzin was aangezien ik nieuwe upgrade parts erin had gezet. Je zou zeggen dat het dan beter zou moeten zijn. Helaas de toleranties in de maatvoeringen van verschillende merken variëren teveel.

Door een simpel stukje teflon past alles perfect in elkaar. De O-ring zorgt ervoor dat hij helemaal afsluit. Super oplossing, kost geen drol en zorgt ervoor dat je upgrade parts dat doen waarvoor je ze gekocht hebt.

 

Maar goed het is jouw replica en voor de oefening kan het nooit kwaad om alles weer uit te bouwen en van voor af aan te beginnen. Pas alleen op met veel vuldig los en vast draaien van de schroefjes. Ik heb bij mijn replica al verschillende schroefjes vervangen en nieuwe draad moeten tappen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het vanmiddag even tijdens de pauze gehaald bij de praxis om de hoek, het is niet dat ik niet af wist van de mod, stukje tandenflos om de bucking onder de teflon is nog een een extra toevoeging, maar eerder dat ik hem tot nu toe niet echt nodig heb gehad om de fps te halen die ik had verwacht. Dat wil niet zeggen dat ik altijd een super stabiele fps had van 0.5 fps variatie max of iets dergelijks maar stabiel genoeg om het niet te wantrouwen. Zal het vanavond in combo met wat flos draad om de bucking doen en morgen testen heb ook o-ringen gehaald voor de hop up en kraanwater afdichtings ringen om uit te proberen in de toekomst ipv sorbothane. Als dat niet werkt probeer ik het nog wel om de cylinder head maar denk echt niet dat ik daar lucht verlies heb. Ik laat morgen wel weten wat de uitkomst is. Stel dat dit allemaal niet werkt dan ga ik toch echt systematisch vanuit stock parts op zoek naar het probleem.

 

Heb 200 M3 schroeven in 2 lengtes met allen key koppen voor de gearbox shell meer omdat ik vaak door veel open en dicht doe en kruiskoppen sloop en heb gister weer een schroef met kapotte kop eruit moeten halen met een linkse tap dus ik weet dat ik er voorzichtig mee moet zijn ondanks dat ik de fout nog steeds maak.

 

Ps: @Excessed bij mij kwamen je laatste 2 comments niet echt fijn binnen daarom was ik ook een beetje geirriteerd erdoor en schoot ik in de verdediging, deels mijn excuses.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teflon tape aangebracht rondom de bucking na het modificeren van de bucking zelf, want anders kan de C-clip er niet fatsoenlijk op en een enkele O-ring voor de hop up geplaatst zodat hij tegen de gearbox drukt, meer kan niet dan gaat de body pin er niet meer doorheen. Ik zal morgen testen wat de FPS is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×