Jump to content
Sign in to follow this  
Fl4m3s87

[AAR]The Valley by Area 57 (24 juli 2016, Dilsen-Stokkem)

Recommended Posts

In de tijd dat ik nu airsoft speel heb ik een aantal locaties gezien, echter allen in Nederland. Menig airsofter laat zich duidelijk uit over het feit dat skirms in België - of ja, eigenlijk overal buiten Nederland - mooiere locaties hebben en doorgaans ook beter georganiseerd zijn. Dat moest ik natuurlijk zelf ook ervaren. Op 24 juli deed zich de mogelijkheid voor om met een aantal vrienden van Shadow Hunters Airsoft Team, waarmee ik met een aantal van hen al een aantal skirms meer heb bezocht, The Valley te bezoeken in Dilsen-Stokkem. Dat ligt zo'n beetje net onder Weert en links van Sittard. De organisatie van het event lag echter in handen van Area 57, die ook bekend zijn van een aantal andere locaties waar zij skirms organiseren.

Vroeg vertrekken, want het is zeker anderhalf uur rijden vanuit mijn woonplaats. Daarnaast moesten we nog iemand ophalen en de gear overladen in een grotere auto. Met de nodige omleidingen waren we alsnog keurig op tijd. De poort, die om 08.00 uur open zou gaan, was goed en wel open en de parkeerplaats nagenoeg leeg.

Het oog viel direct op drie grote trucks. Terreinvoertuigen, alle drie groot genoeg om gemiddeld 8 man in te vervoeren. De trucks stonden klaar op de parkeerplaats om de gearriveerde spelers met hun gear via een leuke, hobbelige rit naar de safety/headquarters te brengen. Props voor de organisatie, want de route naar de safety was te ver om te lopen! Onderweg begreep ik van de heren van S.H.A.T., die hier vroeger kind aan huis waren, dat het terrein uit meerdere velden bestaat. We speelden deze dag op een deel van het terrein dat 16 hectare groot is.

De safety zag er verzorgd uit. Een mobiele frietkraam voor de hongerigen tussen ons voor tussen de middag, legertenten waarin de organisatie zetelden. De spelers... Die moesten echter een plekje op de grond uitzoeken. Gelukkig liet het weer dit toe, en was de bodem droog. Tijd om de gear in orde te maken en te chronoën. Eerst twee, en later maar liefst drie chronostations om zo snel mogelijk te kunnen starten. Prima in orde dit.

De briefing was helder. Objectives werden besproken, een speciaal klein 'sniperteam' met een paar aanvullende teamleden had een eigen taak gekregen. Zo waren er drie teams in omloop, met ieder hun eigen missies. Doel van de dag was om vlaggen te veroveren, deze op bepaalde punten op het veld te plaatsen waarna men weer door mocht naar het volgende objective. De overige regels waren gesneden koek... Wat ik overigens wel een goede toevoeging vond, was het polsbandje dat je na je inschrijving kreeg. Met hierop drie hokjes werd gebruik gemaakt van het 'three strikes out' systeem. Bega je een overtreding, dan staan daar een aantal kruisjes voor. Bij drie kruisjes kun je je spullen pakken en naar je auto wandelen om naar huis te gaan. Men stond gezien de temperatuur van zo rond de 29C en hoge luchtvochtigheid ook goed stil bij voldoende drinken, en ook in het veld waren hier voorzieningen voor getroffen.

In de ochtend hebben we als Charlie squad initieel niet veel meegemaakt. Het eerste uur was een fikse wandeling door bossen, over (on)verharde paden, tussen naaldbomen door en over heuvels heen. Er werd geen enkel contact gemaakt. Ik vind dat geen enkel probleem. Juist dat maakt het dat je steeds alert bent op je omgeving, je zoekt echt naar je doel. Menig ander van Charlie squad hield het snel voor gezien en sloeg zijn eigen weg in. Prima hoor, er was niet echt een duidelijke opdracht meegegeven door de 'generaal' anders dan 'verover de vlaggen een voor een, hang ze op en steel de raketten uit een voertuig'. De vrije teamgeest kon dus eigenlijk geen kwaad. Na een flinke wandeling hebben we toch contact weten te maken met de vijand. Een behoorlijk lang 'vuurgevecht' tussen bossen en wegen ontstond, en via een omtrekkende beweging probeerden we de vijand alsnog in te sluiten. Helaas waren zij met meer. Dat zou later ook blijken, want de ochtend werd door de tegenpartij gewonnen.

Tussen de middag lekker eten en drinken. Gezellig kletsen, even met wat andere speler kennismaken en na een uurtje gaan we weer van start. De teams ruilen van spawn, en het was direct duidelijk waarom de tegenpartij in de ochtend een groot voordeel had behaald. Het objective stond bijna naast hun spawn. Al goed, ook wij hadden hier nu profijt van en wisten het objective alsnog te behalen. Nu konden we door met het plaatsen van vlaggen.

Wanneer de vlaggen waren geplaatst, kon het speciale sniperteam worden opgeroepen. Deze snipers waren op voorhand als statische speler in het veld geplaatst, en kwamen alleen in actie wanneer je ze beschoot (bij een hit namen ze na twee minuten een nieuwe positie in) of wanneer een partij drie vlaggen had weten te plaatsen, en bood vanaf dat moment versterking aan je team. Tevens had je de mogelijkheid om een Land Rover met turret, waarin een M60 of iets in de trend was geplaatst, te veroveren. Die maakte het behalen van je objectives dan weer eenvoudiger en voor tegenstander natuurlijk lastiger. De voertuigen waren enkel uit te schakelen met pyros.

Al met al een innovatief stukje gameplay van Area 57. Leuk bedacht, maar sommige onderdelen mogen voor mij nog wel wat scherper. Bijvoorbeeld door het aanstellen van teamleaders, duidelijke communicatielijnen via de chain of command, en ook wat helderdere opdrachten richting squads. Deze hadden nu niet echt een meerwaarde. Voor de rest heb ik qua organisatie weinig op- en aanmerkingen.

Het terrein is mooi en heeft voldoende variatie. Je mist de gebouwen, zoals in Daarle, maar de heuvels en dichte naaldbossen compenseren dit uitstekend. Let wel, het barst er van de teken en muggen. Goed insmeren is een must, zo ook nadien goed controleren! Ik had er drie te pakken, ondanks dat ik me tweemaal met DEET 75% had ingesmeerd. Het terrein is dus groter dan enkel dit speelveld, de rest heb ik nog niet gezien.

Ik mag eigenlijk niet klagen over de fairplay. Althans, ik heb geen vreemde situaties gezien. Enkel een squadgenoot die een BB behoorlijk hard terugkopte en daar een fikse bult (met bijbehorend BB gaatje) aan overhield. De marshalls hebben dit met beide betrokkenen keurig opgelost, nadat het spel eerst werd stilgelegd (vanwege de bloeding). Weinig tot geen 'Hij neemt zijn hit niet!' gehoord, en tussen de middag en nadien gezellige spelers die met iedereen een praatje maken. Zo ook de organisatie. Zo hoort het wat mij betreft qua spelers.

Is het vooroordeel over de velden, orga's en spelers dan echt waar? Ik zeg, op basis van deze ervaring, zachtjes 'Ja'.

Wat mij opviel
+ Leuk onthaal via de voertuigen, maar ook geen overbodige luxe!
+ Duidelijke briefing en aandacht voor veiligheid, geen overschot aan extra spelregels. Gewoon duidelijk.
+ Voertuigen werden ingezet en hadden ook een duidelijk doel.
+ Groot terrein (16 ha, enkel dit speelveld) met variatie aan begroeiing! Van loofbomen tot dichte naaldbomen, van vlaktes tot heuvels. Erg tof.
+ Net systeem voor inschrijving chrono, faciliteiten rond de safety zijn ok maar niet super bijzonder.
+ Het aantal spelers was prima. Ik heb ze niet geteld, maar mijn gevoel zegt dat er ongeveer 70 á 80 man was. Niet storend op dit terrein!
+ Pyros toegestaan. Ik heb behoorlijk wat bangs gehoord en smoke voorbij zien trekken die dag.

- Minimaal aantal zitplaatsen en tafels om gear in orde te maken. Bij nat weer erg vervelend.
- Teken, teken en nog eens teken. S.H.A.T. noemt deze locatie liefkozend Teken Valley, en dat doet zijn naam eer aan! Neem DEET mee en zorg dat je jezelf op teken kunt behandelen met een tekenlepel, tekentang of tekenpen. Muggen waren er overigens ook genoeg.
- Communicatie was matig. Er werd gebruik gemaakt van squads, maar deze hadden niet afzonderlijke missies. Er waren geen squad- of teamleaders die contact hadden met de 'generaal'. Iedereen kon contact met hem opnemen wanneer nodig. Beetje chaotisch.
- De prijs is, vergeleken met andere skirms, iets aan de hoge kant. €30,- voor een skirm die start om 10.00 uur, pauze van één uur en eindigt op 16.00 uur. Hiervoor heb je wel voertuigen in game, maar echt veel speelplezier heb ik daar niet van gehad.
- Een kaart met grid voor zowel orga als spelers zou geen overbodige luxe zijn. We, en daarmee bedoel ik iedereen inclusief orga, hebben ons rot moeten lopen om een aantal plekken te vinden omdat er niet een hele duidelijke omschrijving was.

Ha grappig om te lezen. Ik was zondag ook daar. Ik zat in het ESF (sniper team). Helaas ben ik net voor de drink pauze in de middag gestopt. Mijn sniper had een gescheurde luchtslang en om met een AEG in een sniper team te gaan zitten had ik geen zin in.

Toen de teams weer terug het veld in gingen ben ik huiswaarts gegaan.

Het was voor mij de eerste keer @ the valley en ook bij area 57. Moet zeggen dat het me goed is bevallen. Ze gaan me zeker terug zien.

Wat betreft de prijs. Die is idd iets hoger, maar dit kan misschien komen door de entree kosten die iedereen moet betalen die het terrein betreedt.

Ik had helaas mijn AE patch niet op men kleding zitten. Ik zat op een van de weinige bankjes op de hoek van de tent. Volgens mij hadden jullie een Vietnam strijder meegenomen.

Yup, de Vietcong zat bij ons in het groepje. Ik was degene in AOR2 kleding met AOR1 plate carrier. Leuk dat je er ook was, al is het wel balen van zo'n einde... Kon je niet met MOA of Vanguard meespelen?