Jump to content
Sign in to follow this  
Gryphon

Legale laser attachments in Nederland

Recommended Posts

13 november heb ik een vraag uitgezet bij de Nederlandse Voedel- en Warenautoriteit (NVWA) over welke laserklasse nou is toegestaan in voor schietsport in Nederland. Helaas nog steeds geen sluitend antwoord. Korte versie: vraag het de politie, wij gaan alleen over de handel.

Uit hun reactie kunnen we wél opmaken dat klasse 3B en 3R lasers dus niet verkocht mogen worden in Nederland, wat betekent dat Noordhaghe en andere Nederlandse leveranciers van UTG lasers in overtreding zijn.

Mijn vraag:

Als schietsportbeoefenaar ben ik onlangs geïnteresseerd geraakt in een laserrichter voor op het wapen. De laserklasse voor dergelijke richters is doorgaans Klasse 3R, welke volgens jullie artikel over "Laserpointers" en "Lasergadgets" verboden lijkt. Echter worden deze 3R richters wel verkocht bij diverse Nederlandse wapenhandels, waaronder Noordhaghe. Zij vertelden mij dat het NVWA verbod wellicht enkel van toepassing is op de laserpointers/gadgets "waar jongeren mee rotzooien"  en niet op toebehoren voor de schietsport, waar toch al de nodige vergunningen voor nodig zijn.
Mijn concrete vraag: Is deze laserrichter in Nederland toegestaan?

Antwoord NVWA:

Op het plaatsen van een laser op een sportgeweer is mogelijk de Wet wapens en munitie van toepassing. De politie houdt toezicht op die wet. Wij adviseren u uw vraag voor te leggen aan de politie.

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit ziet toe op het (ver)handelen van laserpointers. Het aan consumenten verhandelen van klasse 1 en 1M lasergadgets is toegestaan. Het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 Laser(gadgets) aan consumenten is verboden op grond van de Warenwet en het Warenbesluit Algemene Productveiligheid.

Wij gaan ervan uit dat lasers voor de door u bedoelde toepassing dan ook alleen aan vergunninghouders verkocht kunnen worden. Voor professionele toepassingen mogen er ook sterkere lasers gebruikt worden omdat men dan uitgaat van deskundig gebruik.

Ik snap dat niet.. waarom is dat nou weer illegaal..

Toen ik in Polen was, liep ik op een markt, kwam ik een aantal kraampjes tegen met allemaal spullen uit de Tweede wereldoorlog, en die meneer had ook lasers, maar deze lasers waren geen gewone lasers. Met deze lasers kun je iemand echt verwonden.

Ik zou het kunnen begrijpen als deze lasers verboden waren.. maar een laser voor een Vuurwapen/AA.. come on..

Hallo allen,

Weliswaar een oud topic maar zijn er nog nieuwe inzichten?

Ik kwam vandaar een voor mij nieuw item tegen op zoek naar een tactical light die in mijn fab defense t-grip past: de laser lamp.

Volgens mij een sterke pointer die het licht ook kan Spreiden zodat je je scope bij kunt lichten. En kunt focussen tot pointer.

Maar het vermogen lijkt me zo belachelijk hoog dat je er met Airsoft niets mee kunt... Of vergis ik me?

http://www.schietsportspullen.nl/a-40135468/zaklampen/9196-laser-zaklamp-rc1

Nou ja... Het lijkt me wel duidelijk... Niet mee op mensen richten dus. Wel mooi spul(-;

http://www.lasergenetics.com/Laser-Safety.aspx

Hallo allen,

Weliswaar een oud topic maar zijn er nog nieuwe inzichten?

Ik kwam vandaar een voor mij nieuw item tegen op zoek naar een tactical light die in mijn fab defense t-grip past: de laser lamp.

Volgens mij een sterke pointer die het licht ook kan Spreiden zodat je je scope bij kunt lichten. En kunt focussen tot pointer.

Maar het vermogen lijkt me zo belachelijk hoog dat je er met Airsoft niets mee kunt... Of vergis ik me?

http://www.schietsportspullen.nl/a-40135468/zaklampen/9196-laser-zaklamp-rc1