Jump to content
Sign in to follow this  
Gryphon

Legale laser attachments in Nederland

Recommended Posts

Ik heb een laser besteld in de VS die vandaag wordt verstuurd en mogelijk illegaal is... ontdekte ik te laat. Wie heeft hier verstand van en kan het volgende beantwoorden?

1. De regelgeving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit beperkt zich tot "Laserrichters" en "Lasergadgets" voor consumenten. Misschien is het wishful thinking, maar is een laserrichter voor de schietsport niet een categorie apart waarvoor wellicht een andere regelgeving geldt? Wapenhandel Noordhaghe verkoopt immers ook 3R laserspul "voor op je luchtgeweer of vuurwapen".

2. Ik lees op diverse fora dat laserproducten ≤ 5mW zijn toegestaan in Nederland. De richter die ik heb besteld heeft een vermogen van 2,5 tot 3,1mW, met een golflengte die met 635nm korter is dan dat van toegestane klasse 2 producten. Echter betreft het wel een verboden klasse 3R product. Wat is nou leidend?

3. Controleert de douane alle zendingen? Als de richter toch verboden blijkt zal ik 'm nooit gebruiken tijdens een skirm, maar ik hoop toch echt dat dit me geen proces verbaal oplevert nu het ding al onderweg is  :unsure:  

Bronnen:

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
http://www.vwa.nl/onderwerpen/consumentenartikelen/dossier/laserpointers/wat-moeten-ondernemers-doen

Een laserpointer of lasergadget mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren bij normaal gebruik. Daarom is de handel en verkoop van laserpointers en lasergadgets beperkt op basis van de volgende laserklassen:

Voor laserpointers
Het verhandelen van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers is niet toegestaan. De lichtbundel van deze laserpointers kunnen op grote afstand oogletsel veroorzaken. Ook de gereflecteerde bundel kan tot letsel kan leiden. Het verhandelen van klasse 1, 2 en 2M laserpointers als 'aanwijsstok' bij presentaties is toegestaan.

Voor lasergadgets
Het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets is niet toegestaan. Een lasergadget in klasse 2 kan oogletsel veroorzaken als in de laser wordt gekeken en het hoofd niet wordt afgewend en/of de ogen niet in een reflex worden gesloten. Het verhandelen van klasse 1 en 1M lasergadgets is toegestaan.

Informatie over de laserveiligheidsklassen voor laser vindt u in de norm NEN-EN 60825-1.

Wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laser_(licht)#Veiligheid

Klasse 3R: deze laser wordt beschouwd als ongevaarlijk, maar kan potentieel gevaarlijk zijn wanneer direct in de laserbundel wordt gekeken. De limiet is 5 keer de waarde van de limiet die geldt voor klasse 1 (voor onzichtbaar licht) of klasse 2 (voor zichtbaar licht).

Klasse 3B: de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

Kortom, een ontzettend verwarrend verhaal dat de moeite niet loont. Ik heb er nu al spijt van dat ik eraan begonnen ben en ga met klamme handjes dat pakketje tracken, want ik vermoed dat ik wel eens bericht kan krijgen van de douane  :(

Waarom ik überhaupt een laser wilde:

• Nauwkeuriger uit de heup schieten
  • Tegenstanders aanwijzen aan teamleden
  • Alles met een laser erop ziet er toffer uit  B)

Class 1 - de laser is ongevaarlijk, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.

Class 2 - de laser is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er een oogschade optreedt. Dit zijn zichtbaar-licht-lasers met vermogens tot 1 mW, zoals de meeste laserpointers. Enkele seconden in een dergelijke laser staren kan wel tot (kleine) oogbeschadigingen leiden.

Class 2M - vergelijkbaar met Class 2, onder de voorwaarde dat er geen instrumenten als lenzen gebruikt worden die het licht zouden kunnen concentreren.

Class 3M (ook wel Class IIIa) - de laser kan in principe tot oogschade leiden, zelfs als de ogen direct worden gesloten, maar het risico op ernstige oogschade is klein. Dit zijn lasers die zichtbaar licht uitstralen tot 5 mW. Sommige laserpointers hebben deze klasse, al zijn ze in Nederland wettelijk verboden.

Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

Class 4 - Behalve de ogen kan de laser ook de huid beschadigen. Alle hogere vermogens. Ook diffuus licht afkomstig van de laser kan de ogen beschadigen.

Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken.

Vind het ook best verwarrend. Zat nog even verder te lezen en dan krijg ik bijvoorbeeld bij een goeievraag.nl een antwoord waarbij staat dat alles boven de <1Mw verboden is. Dan is de laser met 3Mw zeker verboden. Aan de andere kant weet ik zeker dat de douane niet alles controleert (zolang het niet verdacht grasachtig of wit spul is). Want ik ken meerdere mensen die op DealXtreme laserpennen van 5Mw hebben gekocht en gewoon in huis gekregen hebben.

Wel jammer want ik heb dadelijk 2 pistol holsters en wilde er 1 met flashlight en een ander met laser doen. Als de laser van minder dan 1Mw niet te zien is vind ik het de moeite niet waard.

PS: Dealxtreme (dx.xom) heeft super veel goedkope troep die vrienden van mij regelmatig bestellen. Van BBs tot batterijen voor een prikkie (en gratis verzenden). Heb er nu 2 airsoft brillen, handschoenen en een petje die nog onderweg zijn besteld (vrijdag besteld).

Jep! Zie inderdaad veel vragen over laserspullen in DealXtreme aanbiedingen op Fok! en GoeieVraag.nl. Goeie tip trouwens! Ik kende de DX helemaal niet, wel van gehoord maar dacht dat het een soort iBood was; elke dag een ander koopje. Pas trouwens wel op je ogen hè, bezuinigen op goggles is niet aan te raden. Check in ieder geval even of ze wel ANSI z87.1 gecertificeerd zijn voordat jullie ermee het veld in gaan.

Lasers voor je pistool kun je dus wel krijgen binnen Nederland (o.a. bij Noordhaghe en hier) maar ik maak me vooral zorgen om de douane, aangezien mijn spul uit de VS komt. Dat Noordhaghe klasse 3R laser verkoopt wijst er voor mij op dat het wél is toegestaan voor (geregistreerde?) schietsportbeoefenaars, maar niet voor anonieme consumenten.

Ik bel ze morgen wel even voor de zekerheid, weten we dat ook weer :)

Is goed, laat maar weten wat ze zeiden.  De bril die ik besteld heb heeft een aantal reviews van mensen die er airsoft tests op gedaan hadden en zeiden dat het goed was. Voor 4 euro niet slecht dacht ik zo. kan altijd nog een mooie bril later kopen.

Ik hoop het écht man. Voor dat geld had je er eigenlijk 3 moeten bestellen; eentje om een magazijn op leeg te schieten op van dichtbij om te checken of die reviews wel deugen.

"You pay peanuts, you get monkeys" is mij altijd verteld.

Waarom heb je dat uberhaupt in de vs besteld? wordt dat geen dure grap?

ik heb bv een an/pec15 batt.case besteld voor een paar eur bij GF, en ga er bij wijze van fun project laser en al t nodige zelf in maken .

Tja, aangezien de MP9 maar twee RIS rails heeft, en de bovenste zometeen al wordt bezet door een NcSTAR reflex sight, wilde ik een flashlight/laser combo hebben voor de side rail. De mooiste die ik kon vinden was alleen in de VS verkrijgbaar. In de UK vond ik er ook een, maar die had een wat lompere Quick Detach. Bestellen in de VS was dus de optie en bovendien vond ik bij diezelfde shop de pouches en reflex sight die ik zocht, dus dan loont het wel weer.

Als je nou de B&T silencer had gepakt, had je een 3e ruiltje (als issue erg kort) gehad. Ik heb er het CAA Tactical gripje op gezet. En wat laser betreft: ik heb in NL 1x een X400 (5mW, 635nm) gekocht, zonder problemen, en 1x in de USA (en zonder problemen ingevoerd). Moet ik wel zeggen dat de regelgeving erg krom is (wat betreft exportrestricties vanuit de USA - ff off-topic dus): bijv. een tactische lamp met IR functie mag wel geëxporteerd worden, maar een los IR-filter voor een lamp weer niet. En zo ook sommige Trijicon sights wel en sommigen niet. Raar volk die Yanks, moet denk ik maar gaan relocaten ;-)

Heb inmiddels contact gehad met de shop. Hun shipping jongens hebben e.e.a. uitgezocht en de items (red dot en laser) zijn in ieder geval OK voor export. Een red dot importeren in NL is me twee keer eerder gelukt en jouw verhaal wat de laser betreft stelt me ook wel gerust. Evenals het feit dat Nederlandse wapenhandels dus ook Klasse 3R laserproducten verkopen. Ik heb 'm verzocht een kopie van mijn NABV pas mee te sturen just in case.

Noordhaghe net even gebeld. Degene die mij te woord stond bekende geen verstand te hebben van de verschillende klassen, maar wist wel te vertellen dat de 3R UTG laser die zij verkopen via reguliere kanalen wordt geïmporteerd en hier nooit problemen mee zijn geweest. Ook hij was van mening dat de wetgeving van VWA zich beperkt tot laserpointers waar veel mee geklooid wordt door jongeren.

Kortom; opnieuw een vermoeden en geen concreet antwoord, wellicht tijd om eens te bellen met het VWA zelf.

Ik kan mij herinneren dat bij de legalisering van airsoft er niet een concrete uitspraak is gedaan over de legaliteit van lasers op airsoft apparaten. Waarschijnlijk heeft de NABV zelf ook nog geen slotwoord uitgebracht om deze kwestie, maar ik weet wel dat ze héél voorzichtig er mee omgingen zonder een definitief antwoord te geven.

Heb je al de NABV gebeld voor opheldering? Wellicht is er onderhand meer bekend.

Ikzelf ben ook wel geïnteresseerd in een laser, namelijk.

Op airsoft.nl liep al een topic hierover (met een wat misleidende titel) en daarin werd o.a. het volgende gezegd:

In België zijn lasers en IR scopes inderdaad illegaal. In Nederland echter krijgen we een vrijstelling voor airsoft replica's EN toebehoren. Lasers en IR scopes zijn gewoon toebehoren van de replica's hoor. In BE wordt daar een uitzondering op gemaakt, maar voor zover ik weet gebeurt dat in NL niet.

en...

lampen en lasers zijn in NL gewoon toegestaan. Op vuurwapens en ook op luchtdrukwapens en airsoftapparaten. Ik heb nergens kunnen vinden dat ze verboden zijn (WWM, RWM, CWM). In BE en DE zijn lampen en lasers op het wapen volgens mij wel verboden.

Uiteraard zijn dat geen bronnen met enige autoriteit. Ook het feit dat ze gewoon te koop zijn bij airsoft (web)winkels toont aan dat het niet verboden kan zijn. Verder zal per locatie/evenement de organisatie bepalen of een laser attachment is toegestaan. Niet iedereen zal graag met een laser beschenen worden, maar ergens vind ik het ook suf dat we met z'n allen zoveel mogelijk simuleren en dan ineens bang worden van een lasertje.

;)

Na 7 dagen geen updates op de USPS Track & Trace toch maar eens gebeld met ze. Na een kwartier in de wacht te hebben gestaan (in Amerika is cheesy wachtmuziek inmiddels vervangen door commercials zonder adempauze) kon een mevrouw me vertellen dat het pakketje de 22e al in een vliegtuig is gestopt naar Nederland toe. Vanmorgen dus even PostNL gebeld, want als het pakketje aan hen is overgedragen krijgt het ook een nieuw trackingnummer. PostNL vertelde me dat de zending inderdaad al bij hen was ingeboekt en sinds dinsdag bij de douane ligt ter inklaring, wat 7 tot 9 (werk?)dagen kan duren. Superspannend dus. Duim voor me :)

Amerikaanse 1-800 nummers zijn gratis nummers voor Amerikanen. Bel je vanuit Nederland, dan betaal je slechts tot de grens (cq. lokaal tarief). Goed om te weten als je ook eens achter een USPS zending aan moet.

Mja, het is even de vraag. De lasers die in NL verkocht worden zijn veelal van laserklasse 3B, wat (hoewel ook niet volgens alle bronnen) toegestaan lijkt. De laser die ik heb besteld is van "verboden" klasse 3R, die overigens ook gewoon verkrijgbaar zijn wij Nederlandse wapenhandelaren (zonder vergunning verkrijgbaar). Heb me een hele avond zitten inlezen en het is me nog steeds niet duidelijk... We gaan het zien :) Gelukkig zit er een kopie van mijn NABV pas, e-mailadres en telefoonnummer bij de zending.

Nog altijd dezelfde PostNL status...

Zending wordt voorbereid door de verzender.

...wat in geval van pakketjes uit het buitenland zoveel bekent als: het pakket wacht op inklaring door de douane. Dan kan tussen de 1 en 30 dagen duren; inmiddels zijn we nu 7 dagen op weg. Overigens geen uitzondering, want als je gaat zoeken naar deze status kun je een weekend vullen met het lezen van alle klachten en ergernissen. Het is te vroeg om al te gaan kankeren op PostNL maar als ik voor UPS of FedEx had gekozen weet ik zéker dat het ik het pakketje al in huis had. Die vliegen altijd langs de douane, op de een of andere manier.

De @PostNLwebcare op Twitter is trouwens wél erg snel en behulpzaam. Beslist de moeite waard als je de telefoonwachtrij wilt vermijden. Ze vroegen me om weer even te tweeten als m'n pakje eind van de week nog steeds op dezelfde status staat. Netjes.

Woohoo! EINDELIJK beweging in m'n pakketje. Sprong vrijdagmiddag ineens op "Zending is onderweg" (geen tussenstops tussen douane en mijn voordeur?) dus hoopte stiekem dat-ie die dag zou arriveren, maar dat zal maandag of dinsdag worden. De USPS status leest nu "Customs clearance" en dat-ie nu door douane gecheckt zou worden. Vreemd, want de PostNL status lijkt eerder aan te geven dat-ie daar juist net doorheen is.

Nu hopen dat ik het volledige pakketje krijg, want het kan nog altijd zijn dat de douane de laser eruit heeft gehaald en er een verklarende brief voor in de plaats heeft gestopt. Als de douane je pakket opent herken je dat aan transparant tape met zwarte tekst; het eerste waar ik op let als de postbode volgende week aanbelt. Het blijft nog even spannend dus ;)

Weer een drama update: Omdat de postbode weer met lege handen kwam vandaag (voor mij, althans) toch PostNL maar weer even gebeld om te vragen wat die "Zending is onderweg" status nu inhoudt. Wordt me vervolgens verteld dat hij iets "opmerkelijks" zag: de zending is vrijdag voor een tweede keer gescand bij de douane en bevindt zich daar nog steeds. Feit dat-ie voor een tweede keer is gescand houdt echter wel in dat-ie "langer dan gebruikelijk" in hun bezit is en dat ik waarschijnlijk wordt verzocht om documenten in te sturen.

Pfff. Ik ga echt NOOIT meer iets met USPS > PostNL uit de VS laten komen. Huilen dit.

HIJ IS BINNEN! [dansende banaan hier]

Ik heb nog nooit zó lang met klamme handjes een pakketje gevolgd. Na 12 werkdagen bij de douane, versprong vanmorgen de status eindelijk naar "Zending ontvangen door PostNL" en kort daarna "Pakketbezorger is onderweg".

En nu het nieuws waar jullie (mogelijk) wél iets aan hebben: het pakketje was geopend en opnieuw afgeplakt met tape waarop de volgende tekst stond: "Geopend door PostNL Inklaring i.v.m. douaneafhandeling". Ik vreesde dus het ergste, maar de bestelling was 100% compleet. De douane heeft dus de klasse 3R laser gezien en doorgelaten.

De kopie van mijn NABV-pas zat echter niet (meer) in de doos. De shop waar ik besteld heb zei dat ze deze mee hadden verpakt, maar dat is nu dus de vraag. Het kan zijn dat deze nog bij de douane ligt en wel van invloed is geweest op de afhandeling van het pakketje en de laser. Kortom: laat voor de zekerheid altijd een kopie van je NABV-pas meesturen als je een laser bestelt buiten de E.U.

Over en uit.